با بهترین داروی گیاهی برای یبوست آشنا شوید!

داروی گیاهی برای یبوست
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه

یبوست یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلاتی است که بسیاری از افراد به صورت روزمره می‌توانند تجربه کنند. این مشکل می‌تواند تهوع، احساس سنگینی و کمبود اشتها را نیز ایجاد کند و دردسر را چند برابر نماید. خوشبختانه در بیشتر اوقات، با رعایت نکاتی در سبک زندگی و نیز کمک گرفتن از غذاهای خاص و گیاهان دارویی که خاصیت ملین دارند، این مشکل به راحتی رفع می‌شود. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب، ضمن توضیحاتی درباره علت یبوست و علائم آن، چندین گیاه دارویی و خوراکی قوی ضد یبوست را معرفی می‌کنیم. سپس در ادامه با چندین داروی گیاهی برای یبوست که در بازار دارویی ایران موجود هستند و گزینه‌های محبوبی به حساب می‌آیند، آشنا می‌شوید. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

علت یبوست چیست؟

قبل از این که به معرفی بهترین داروهای گیاهی برای یبوست بپردازیم، خوب است به دلایل شایع این مشکل اشاره کنیم. یبوست در اثر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود که شایع‌ترین آن‌ها شامل این موارد است:

  • عدم فعالیت یا کم بودن تحرک بدنی
  • انجام عمل جراحی
  • مصرف برخی از داروها
  • رژیم غذایی حاوی فیبر کم
  • نوشیدن آب و مایعات به میزان کم
  • استرس و اضطراب
  • زیاده روی در مصرف ملین ها

علائم یبوست چیست؟

افرادی که دچار یبوست هستند، علاوه بر اجابت مزاج کمتر از سه بار در هفته، ممکن است علائم زیر را نیز تجربه کنند:

  • مدفوع سفت، خشک یا توده‌ای (ناصاف)
  • مدفوعی که شبیه سنگ‌های کوچک است
  • درد و ناراحتی در هنگام اجابت مزاج
  • احساس ناتوانی در تخلیه کامل روده
  • از دست دادن اشتها به دلیل احساس سیری مداوم
  • ایجاد کمی تورم در شکم

همچنین ممکن است فرد پس از دفع مدفوع رگه‌های کوچک خون قرمز روشن در مدفوع یا روی دستمال توالت مشاهده کند.

نوع و شدت علائم یبوست در افراد، متفاوت است. همچنین برخی از افراد به ندرت یبوست را تجربه می‌کنند، اما برای بعضی از افراد یبوست یک مشکل مزمن است.

راه های درمان یبوست

در این بخش به نکاتی اشاره می‌کنیم که می‌توانید با اعمال آن‌ها در سبک زندگی روزمره خود، به جلوگیری و درمان یبوست خود کمک کنید. در واقع استفاده از گیاهان دارویی و داروهای گیاهی برای یبوست، تنها یکی از راه‌های رفع این مشکل است (البته راهی آسان و اغلب بدون عارضه است). اما رفع یبوست یا پیشگیری از آن از طریق اصلاح سبک زندگی، یک راه پایدار و سالم‌ترین روش برای ارتقای سلامت سیستم گوارش است که در کنار آن، کمک گرفتن از داروهای گیاهی، می‌تواند اقدام خوبی به عنوان مکمل باشد.

آب بیشتری بنوشید

هیدراته ماندن بدن و آب نوشیدن به صورت مرتب، می‌تواند به طور چشمگیری در رفع یبوست کمک کننده باشد.

فیبر بیشتری مصرف کنید

برای رفع یبوست، پزشکان معمولا توصیه می‌کنند که فیبر بیشتری مصرف شود؛ به این دلیل که مصرف فیبر حجم و نظم اجابت مزاج را افزایش داده و به عبور راحت‌تر مدفوع در روده‌ها کمک می‌کند.

ورزش کنید

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که ورزش می‌تواند به علائم یبوست کمک کند. در واقع زندگی ساکن و کم تحرک می‌تواند ریسک ابتلا به یبوست را افزایش دهد. به همین دلیل می‌توانید با گنجاندن ورزش در برنامه روزانه یا هفتگی خود، به دفع راحت تر مدفوع کمک کنید.

قهوه بنوشید، به خصوص قهوه کافئین‌دار

قهوه، به خصوص نوع کافئین دار آن (دیکَف نشده)، می‌تواند یک راه خوب برای رفع یبوست باشد. به این خاطر که قهوه عضلات دستگاه گوارش را تحریک می‌کند؛ تقریبا همانطور که یک وعده غذایی می‌تواند تحریک کند. این اثر حدود ۶۰ درصد بیشتر از نوشیدن آب و ۲۳ درصد قویتر از اثر قهوه بدون کافئین است.

غذاهای پروبیوتیک یا مکمل پروبیوتیک مصرف کنید

مصرف غذاها یا مکمل های پروبیوتیک می‌تواند به جلوگیری از یبوست مزمن کمک کند. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های زنده و مفیدی هستند که به طور طبیعی در سیستم گوارش (روده‌ها) وجود دارند.

برخی از افرادی که یبوست مزمن دارند، از عدم تعادل این باکتری‌های مفید در روده خود رنج می‌برند. مصرف مواد پروبیوتیک می‌تواند تعادل را به روده‌های این افراد برگردانده و به بهبود یبوست آن‌ها کمک کند.

از گیاهان دارویی و داروهای گیاهی ضد یبوست کمک بگیرید

گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی زیادی در دسترس هستند که برای رفع یبوست بسیار کمک کننده‌اند. این گیاهان در کنار خواص درمانی‌شان برای یبوست، دارای فواید زیاد دیگری نیز هستند.

در بخش بعدی قوی ترین گیاهان ضد یبوست را معرفی می‌کنیم که در انواع داروی گیاهی برای یبوست استفاده می‌شوند.

قوی ترین گیاه ضد یبوست

انواع بهترین داروی گیاهی برای یبوست از قوی ترین گیاهان و خوراکی های طبیعی ضد یبوست در ترکیبات خود بهره می‌برند. این گیاهان و خوراکی‌ها (اغلب میوه‌ها و سبزیجات) معمولا حاوی فیبر بالایی هستند، ایجاد موسیلاژ می‌کنند و به طور کلی ملین‌های خوبی محسوب می‌شوند. در ادامه با چند تا از قوی ترین مواد برای درمان یبوست آشنا می‌شوید:

درمان یبوست با اسفرزه

پسیلیوم یا اسفرزه یکی از قوی ترین گیاهان ضد یبوست محسوب می‌شود. این گیاه سرشار از فیبر است و در آب ایجاد موسیلاژ می‌کند. موسیلاژ سطح دانه‌های این گیاه آب زیادی را به خود جذب کرده و تا حدود ۱۰ برابر حجم خود متورم می‌شوند. به این ترتیب اسفرزه به صورت یک ملین حجیم شونده عمل کرده و باعث افزایش حجم مدفوع و درمان یبوست می‌شود.

تخم کتان برای یبوست

تخم کتان یا دانه کتان، یک راه حل قوی گیاهی برای مقابله با یبوست است. این ماده تقریبا مثل اسفرزه عمل می‌کند؛ به عبارتی کمک می‌کند که مدفوع حجم بگیرد و نرم شود تا بتواند راحت‌تر از روده دفع گردد. (از آنجایی که تخم کتان و اسفرزه اثر مشابهی دارند، بهتر است از هر دوی آن‌ها به طور همزمان استفاده نکنید.)

استفاده از تخم کتان به عنوان گیاه قوی ضد یبوست، بهتر است در قالب آسیاب نشده باشد (گرچه برای استفاده بیشتر از خواص این دانه، بهتر است به صورت «تازه آسیاب شده» استفاده شود). برای مصرف تخم کتان، ۱ قاشق غذاخوری از آن را به مدت ۱۲ ساعت در آب خیس کنید. در نتیجه این کار، یک نوشیدنی لعاب دار و ژل مانند به دست خواهید آورد. این نوشیدنی را میل کنید تا به رفع یبوست شما کمک کند.

گیاه سنا برای یبوست

سنا یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی است که حتی به تنهایی، به عنوان یک داروی گیاهی برای یبوست مورد استفاده بوده است. گیاه سنا حاوی ترکیبی است که به آن گلیکوزید می‌گویند. این ترکیب سیستم گوارش را تحریک می‌کند و خاصیت ملینی قوی دارد.

شاید دیده باشید که بسیاری از قرص های ضد یبوست بدون نسخه (OTC) دوز بالاتری نسبت به چای سنا دارد. این قرص های گیاهی ضد یبوست، یکی از راه حل‌های بسیار موثر برای رفع این مشکل است.

بابونه موثر برای یبوست خفیف

چای بابونه می‌تواند به مشکلات گوارشی خفیف مانند نفخ و یبوست گاه گاهی کمک کند. بابونه کبد را تحریک می‌کند تا صفرا بسازد (صفرا آور است) که به صورت غیر مستقیم به مقابله با یبوست کمک می‌کند.

دمنوش بابونه همچنین یک دیورتیک است که آب بیشتری به سیستم گوارش اضافه می‌کند؛ بنابراین مدفوع نیز آب بیشتری دریافت کرده و نرم‌تر می‌شود.

شما می‌توانید برای بهره‌مند شدن از خواص این گیاه، بعد از غذا، یک فنجان چای بابونه بنوشید.

انجیر برای یبوست

مصرف انجیر یک راه عالی برای افزایش فیبر دریافتی و کمک به دفع مدفوع منظم و سالم است. این میوه فوق العاده موثر برای یبوست، در طب سنتی نیز به عنوان ملین و رطوبت بخش توصیه شده است. به علاوه، مطالعات نشان داده‌اند که از خواص انجیر برای یبوست، می‌توان به اثر آن در تسریع عبور مدفوع از روده بزرگ، افزایش وزن مدفوع و کاهش زمان عبور غذا از دستگاه گوارش اشاره کرد. همچنین مطالعات می‌گویند که انجیر قوام مدفوع را بهبود می‌بخشد و ناراحتی معده را کاهش می‌دهد.

انجیر حاوی آنزیمی به نام فیسین است که مشابه آنزیم اکتینیدین موجود در کیوی می‌باشد. احتمالا علاوه بر وجود مقدار قابل توجه فیبر در انجیر، این آنزیم نیز می‌تواند به تاثیر مثبت انجیر بر عملکرد روده کمک کند.

میوه‌ها و سبزیجات ضد یبوست

علاوه بر گیاهان دارویی، میوه ها و سبزیجات، خوراکی های مفیدی برای یبوست هستند و می‌توانند به تنهایی تاثیر بسیار خوبی در رفع این عارضه داشته باشند. از جمله این دسته از ضد یبوست ها، می‌توان به مواردی که در ادامه می‌آید، اشاره کرد. (در بخش قبل با خواص میوه انجیر برای یبوست هم آشنا شدید.)

همچنین گیاهان سرشار از منیزیم می‌توانند اثر ملینی خوبی داشته باشند. در واقع منیزیم کمک می‌کند که آب به درون روده‌ها کشیده شود و به این ترتیب با مدفوع سفت ترکیب شده و اجابت مزاج را راحت‌تر می‌کند.

  • بیشتر سبزیجات:
    • هویج
    • نخود سبز
    • بروکلی
    • بامیه
  • میوه‌ها:
    • سیب
    • کیوی
    • آلو بخارا
    • گلابی
    • توت‌ها
    • آووکادو
    • پرتقال
  • گیاهان غنی از منیزیم:
    • شنبلیله
    • زنجبیل
    • دانه خردل
    • جوز هندی
    • آویشن

ترکیبات قوی گیاهی ضد یبوست دیگر

گیاهان قوی برای یبوست که به خصوص در طب سنتی هم به آن‌ها اشاره شده و در داروهای گیاهی مطابق طب سنتی هم استفاده می‌شوند، می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند:

  • تخم رازیانه
  • زنیان رومی
  • هلیله سیاه

معرفی بهترین داروی گیاهی برای یبوست

برای درمان یبوست، استفاده از داروهای گیاهی یکی از بهترین و کم‌عارضه‌ترین روش‌ها است. این داروها با توجه به ترکیبات تشکیل‌دهنده‌ای که دارند می‌توانند به عنوان ملین برای بزرگسالان، کودکان و حتی خانم‌های باردار مورد استفاده قرار گیرند (گرچه برای گروه‌های خاص باید با مشورت پزشک و طبق بروشور مصرف شود). در ادامه چند نمونه از پرفروش‌ترین دارو‌های گیاهی ضد یبوست را به شما معرفی خواهیم کرد.

پودر موسیلیوم پرتقال ایران داروک

پودر موسیلیوم پرتقال ایران داروک تأثیر فوق العاده‌ای در درمان بیماری یبوست دارد. مصرف این پودر به کاهش سطح کلسترول خون و همچنین مقابله با بیماری شقاق یا بواسیر، کولیت های روده بزرگ و سندروم روده تحریک پذیر (IBS)، کمک می‌کند.

هر ساشه این دارو حاوی پوسته دانه گیاه اسفرزه .Plantago ovataL به میزان ۳/۴ گرم می باشد.

روش مصرف پودر موسیلیوم برای بزرگسالان روزانه ۱ تا ۲ مرتبه هر بار یک یا دو ساشه را در یک لیوان آب و یا آب میوه ریخته، چند دقیقه پس از هم زدن میل نمایید. باید اضافه کنیم که نوشیدن یک و یا چند لیوان آب اضافی بعد از مصرف این دارو ضروری می باشد.

بهتر است این دارو را شب، هنگام خواب یا صبح ناشتا مصرف کنید.

خرید پودر موسیلیوم ایران داروک

گرانول پسیلیوم دینه

گرانول پسیلیوم محصول شرکت دینه، یک ترکیب ملین گیاهی برای تسهیل عمل دفع محسوب می‌شود. پسیلیوم دینه حاوی دانه گیاه اسفرزه یا پسیلیوم است که جهت درمان یبوست‌های مزمن، یبوست غالب IBS، یبوست‌های دوران حاملگی و هموروئید تجویز می‌شود.

هر ساشه گرانول پسیلیوم دینه دارای ۴.۲ گرم دانه پسیلیوم و ۲.۸ گرم دکستروز می باشد.

نحوه مصرف پسیلیوم دینه به صورت زیر است:

  • بزرگسالان: یک تا سه بار در روز هر بار یک ساشه گرانول پسیلیوم را با یک لیوان آب (ترجیحا آب داغ)، آب میوه یا شیر مخلوط کرده و پس از ۱۰ دقیقه میل نمایند.
  • کودکان ۶ تا ۱۲ سال: نصف دوز بزرگسال مقدار مصرف براساس نیاز بیمار تنظیم می شود.

توجه کنید که مصرف چند لیوان آب در روز (۲ لیوان آب با هر ساشه) را توصیه میکنیم.

پسیلیوم  موجود در گرانول دینه و موسیلیوم که در ترکیبات محصول معرفی شده در بخش قبل یعنی پودر موسیلیوم ایران داروک، وجود دارد، تاثیرگذاری مشابهی دارند، اما در افرادی که التهاب روده دارند مصرف موسیلیوم انتخاب بهتری است.

خرید گرانول پسیلیوم دینه

کپسول رولاکس قائم دارو

قرص رولاکس یکی از موثرترین داروها برای درمان یبوست و تنبلی روده می‌باشد که با استفاده از گیاه سنا یا کاسیا آنگستیفولیا (Cassia angustifolia) تهیه شده است. این داروی مسهل و ملین محصول شرکت داروسازی معتبر قائم دارو می‌باشد.

جمله مهم‌ترین خواص درمانی برگ‌های گیاه سنا که در داروی گیاهی رولاکس استفاده شده است، کمک به رفع یبوست است. کمیسیون آلمانی E که یکی از معتبرترین مراجع در بررسی خواص درمانی گیاهان دارویی است، تاثیرات مصرف فرآورده‌های حاوی سنا در بهبود یبوست را تایید کرده است.

نحوه مصرف کپسول رولاکس برای بزرگسالان و کودکان ۱۲ سال به بالا، روزانه یک تا سه بار، هر بار یک کپسول است.

به خاطر داشته باشید که گیاه سنا اگر کمتر از ۷ تا ۱۰ روز استفاده شود، مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما اگر طولانی تر استفاده شود، می تواند سبب تنبلی روده گردد. شما می توانید برای چند روز از رولاکس استفاده کنید تا یبوستتان برطرف شود اما نباید این دارو را به مدت طولانی مصرف کنید.

خرید کپسول رولاکس قائم دارو

شربت فیژین فید مفید بهساز

شربت فیژین فید حاوی ترکیب ۵ عصاره گیاهی است که از بین آن‌ها، عصاره دو گیاه انجیر و سنا بیشترین نقش را در رفع یبوست دارند. سایر گیاهان مانند روغن میخک، نعناع و گشنیز برای بهبود مشکلات گوارشی و جلوگیری از دچار شدن به یبوست مجدد، در ترکیبات این محصول گنجانده شده‌اند. این داروی گیاهی برای یبوست های مقطعی بسیار مفید واقع می‌شود. این شربت گیاهی علاوه بر رفع یبوست، به کاهش التهاب روده و بهبود علائم سندروم روده تحریک پذیر نیز کمک می‌کند.

نحوه مصرف شربت فیژین فید به صورت زیر است:

  • کودکان ۲ تا ۵ سال: یک بار در روز، ۲.۵ میلی‌لیتر (۱ قاشق چای‌خوری) قبل از خواب
  • کودکان ۵ تا ۱۲ سال: یک بار در روز، ۵ میلی‌لیتر (۱ قاشق مرباخوری) قبل از خواب
  • افراد ۱۳ سال به بالا و بزرگسالان: یک بار در رو، ۱۰ میلی‌لیتر (۳ قاشق مرباخوری) قبل از خواب

خرید شربت فیژین فید مفید بهساز

شربت انجیر فیژیلاکس نیاک

شربت انجیر فیژیلاکس نیاک دارویی کاملا گیاهی بوده و به عنوان یک شربت مفید برای یبوست شدید کودکان و بزرگسالان استفاده می‌شود. این شربت حاوی انجیر است که همانطور که توضیح دادیم، از بهترین میوه‌ها برای تمیز کردن روده و از بین بردن یبوست به شمار می‌رود.

نحوه مصرف شربت فیژیلاکس نیاک در صورت عدم وجود دستور پزشک به این صورت است:

  • کودکان: ۱۰ میلی لیتر یک یا دو بار در روز
  • بزرگسالان: ۱۰ تا ۲۰ میلی لیتر دو بار در روز

بهتر است برای اثر بخشی بهتر و سریع تر این دارو، میزان آشامیدن آب را به ۶ لیوان در طول روز افزایش دهید.

خرید شربت انجیر فیژیلاکس نیاک

لاکساپلاس باریج، شربت برای یبوست شدید کودکان

شربت لاکساپلاس باریج  یک ملین گیاهی مخصوص کودکان است که البته بزرگسالان هم می‌توانند از آن استفاده کنند. این محصول حاوی عصاره چند تا از قوی ترین گیاهان ضد یبوست یعنی عناب، بنفشه، سپستان، گل گاوزبان، گل سرخ، به دانه و اسفرزه می‌باشد.

این دارو بر خلاف بسیاری از ملین­‌ها که با افزایش حرکات روده در زمان کوتاه اثر ملینی را نشان دهند، با تقویت دستگاه گوارش و تولید موسیلاژ به تنظیم حرکات دستگاه گوارش کمک می­‌کند. لذا برای مشاهده اثر درمانی به چند روز مصرف منظم نیاز است.

نحوه مصرف لاکساپلاس برای گروه های سنی مختلف به این صورت است:

  • کودکان ۶ ماه تا ۲ سال: ۲/۵ میلی­لیتر، ۴ بار در روز
  • کودکان بزرگتر از ۲ سال: ۲/۵ تا ۵ میلی­لیتر، ۳ بار در روز
  • بزرگسالان: ۵ تا ۱۰ میلی­لیتر، ۳ بار در روز

خرید شربت لاکساپلاس باریج

قرص لاکتول نیچرز اونلی

قرص لاکتول نیچرز اونلی یکی از بهترین مکمل های پروبیوتیک و پری بیوتیک موجود در بازار داروی ایران است. شاید نتوان این محصول را به عنوان یک داروی گیاهی برای یبوست معرفی کرد، اما با توجه به خواص آن برای رفع یبوست، محصولی مفید و قابل توجه است. این محصول برای بهبود عملکرد سیستم گوارش (هضم و…) و تقویت سیستم ایمنی تاثیرگذار می‌باشد.

هر قرص لاکتول حاوی ۱۰ میلی‌گرم اسپور باسیلوس کواگولانس و ۱۰۰ میلی‌گرم فروکتو اولیگوساکارید (پروبیوتیک و پری بیوتیک) است. این محصول فاقد رنگ و طعم دهنده های مصنوعی و نیز فاقد گلوتن، گندم، سویا و شکر می‌باشد.

نحوه مصرف لاکتول به صورت مصرف ۱ یا ۲ قرص، ۳ بار در روز بعد از غذا یا مطابق دستور پزشک به همراه یک لیوان آب است.

خرید قرص لاکتول نیچرز اونلی

جمع بندی

در این مقاله درباره علت‌های یبوست و علائم آن صحبت کردیم. همچنین با انواع قوی ترین گیاهان ضد یبوست و چندین داروی گیاهی برای یبوست آشنا شدید. شما می‌توانید برای تهیه دارو و قرص ملین و ضد یبوست، به داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید و با خیال راحت از اصالت کالاها و سرعت ارسال سفارش، خرید خود را انجام دهید.

خرید انواع قرص ملین و ضد یبوست

سوالات متداول

یک داروی گیاهی برای رفع یبوست بارداری چیست؟

دو داروی گیاهی برای رفع یبوست بارداری که مصرف آن‌ها در دوران بارداری با مشورت پزشک بلامانع است: پودر موسیلیوم پرتقال ایران داروک و گرانول پسیلیوم دینه. هر دوی این محصولات، از طریق داروخانه آنلاین مفیدطب به صورت اینترنتی قابل تهیه هستند.

آیا داروی گیاهی سنا برای یبوست مفید است؟

سنا یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی است که حتی به تنهایی، به عنوان یک داروی گیاهی برای یبوست مورد استفاده بوده است. گیاه سنا حاوی ترکیبی است که به آن گلیکوزید می‌گویند. این ترکیب سیستم گوارش را تحریک می‌کند و خاصیت ملینی قوی دارد. توصیه می‌کنیم استفاده از داروهای گیاهی حاوی سنا را به ۷ تا ۱۰ روز و در برخی از محصولات مانند کپسول رولاکس، به نهایتا دو هفته محدود کنید.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

13 دیدگاه دربارهٔ «با بهترین داروی گیاهی برای یبوست آشنا شوید!»

  1. باسلام دوست عزیز،بنده یبوست شدید داشتم هیچ دارویی اثر نکرد بجز پودر رولاکس ،خداییش معجزه میکنه شدیدترین یبوستهارو،هرشب یه قاشق چایخوری دریه استکان آب حل کرده ومصرف کنید، به امید بهبودیتان….

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز پودر رولاکس محتوی گیاه سناست. مصرف طولانی مدت ملین های حاوی سنا، باعث ایجاد تنبلی روده می شود. به همین دلیل، ملین های حاوی سنا نباید بیش از یک یا دو هفته مداوم استفاده شود.
      با احترام دکتر داروساز 

  2. فرزندم،یبوست بسیارشدیدی داشت که بنابه توصیه یک داروسازگیاهی،برگ سنادادیم،دوسه هفته اول بسیارخوب بودوشکمش کارکرد،ولی به مروربرگ سناروده فرزندم راتنبل کردوالان پس ازده سال،فقط فقط باروغن زیتون اصل آنهم ازطریق تزریق توسط سرنگ به مقعدقادراست دفع مدفوع نماید،البته به سختی …

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      سلام دوست عزیز
      سپاس از این که نظرتون رو به اشتراک گذاشتید
      با آرزوی سلامتی برای شما🌺

  3. مهدی اسفندیاری

    بنام خدا
    خیلی جالب بود ممنون از راهنمایی شما دوست عزیز و بزرگوار و فرهیخته.خیلی مفید بود مطالب.

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      سلام دوست عزیز
      سپاس، خوشحالیم مطلب براتون مفید بوده
      با آرزوی سلامتی برای شما🌺

  4. سید ابراهیم کشاورز

    بهترین دارو برای یبوست از نظر من که دائم یبوست هسم صبر زرد هست که باید کوبیده بشه و داخل کپسول خالی که در عطاری ها هست گذاشته بشه و شبی دو عدد ش رو بخورید

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام صبر زرد یا همان آلوئه ورا یک ملین محرک است و مصرف مداوم آن برای دستگاه گوارش مضر می باشد. به همین دلیل بهتر است صبر زرد بیشتر از ۷ روز استفاده نشود.
      بهترین ملین برای انسان هم ملین های حجمی مانند پودر موسیلیوم هستند که نه تنها آسیبی به دستگاه گوارش نمی زنند بلکه مفید نیز می باشند.
      با احترام دکتر داروساز

  5. قدرت اله کائید

    با سلام و تشکر
    لطفا راهنمایی بفرمائید که بهترین زمان مصرف تخم کتانی که ۱۲ ساعت در آب خیس خورده است،شب یا صبح

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام شما می توانید تخم کتان خیس خورده در آب را بسته به ترجیح خودتان صبح یا شب استفاده کنید. زمان مصرف تغییری در اثرگذاری این گیاه ایجاد نمی کند.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط