چه غذاهایی برای یبوست خوب نیست؟ خوراکی‌های مفید و مضر برای یبوست

چه غذاهایی برای یبوست خوب نیست؟
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه

چه غذاهایی برای یبوست خوب نیست؟ برای بهبود یبوست چه غذاهایی بخوریم؟ ممکن است در صورت ابتلا به یبوست، چنین سوالاتی برای شما نیز ایجاد شود. یبوست مشکلی متداول است که باعث سختی در حرکات روده و دفع مدفوع می‌شود و می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به معرفی خوراکی‌هایی می‌پردازیم که می‌توانند باعث ایجاد یبوست یا تشدید آن شوند. همچنین در ادامه به چند خوراکی مفید برای کمک به رفع یبوست اشاره می‌کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

یبوست چیست؟

یبوست یک مشکل رایج است که باعث دشواری در دفع مدفوع می‌شود. از لحاظ پزشکی به دفع مدفوع کمتر از سه بار در هفته یبوست گفته می‌شود. اگر فردی دفع مدفوع کمتر از یک بار در هفته داشته باشد، دچار یبوست شدید در نظر گرفته می‌شود. ممکن است علائمی مانند نفخ، گاز و درد هنگام حرکات روده یا دفع با یبوست همراه باشند.

شما می‌توانید برای آشنایی با دلایل ایجاد یبوست مقاله «علت یبوست چیست؟ چگونه می‌توان یبوست را برطرف کرد» را مطالعه نمایید.

یبوست چیست
یبوست یک مشکل رایج است که باعث دشواری در دفع مدفوع می‌شود.

چه غذاهایی برای یبوست خوب نیست؟

ممکن است برایتان سوال باشد که چه غذاهایی برای یبوست خوب نیست؛ تا بتوانید با پرهیز از مصرف آن‌ها به بهبود یبوست یا پیشگیری از آن کمک کنید.

همان‌طور که غذاهایی برای کمک به پیشگیری یا رفع یبوست وجود دارند، برخی از غذاها نیز باعث تشدید آن می‌شوند. در ادامه به چند ماده غذایی که می‌توانند یبوست را بدتر کنند، می‌پردازیم.

شما می‌توانید برای تهیه شربت انجیر فیژین پلاس نیاک (بهبود یبوست حاد و مزمن) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید شربت انجیر

شربت فیژین پلاس نیاک برای درمان یبوست کودکان و بزرگسالان تهیه شده است. این شربت گیاهی حاوی عصاره انجیر، ترنجبین و روغن بادام شیرین است و برای یبوست شدید نیز قابل استفاده می‌باشد.

موز برای یبوست؛ خوب یا بد؟

شاید برایتان مشخص نباشد که موز برای رفع یبوست خوب است یا این‌که آن را بدتر می‌کند. جواب این سوال این است که موز نرسیده می‌تواند باعث یبوست شود و موز رسیده می‌تواند به رفع یبوست کمک کند. 

موز سبز نرسیده باعث یبوست می‌شود زیرا هنوز مقدار زیادی نشاسته دارد که ممکن است هضم آن برای بدن سخت باشد.

همچنین موز حاوی فیبر خوراکی (پکتین) است که باعث می‌شود آب از روده به مدفوع کشیده شود و در صورتی که فرد از قبل دچار کم آبی باشد، این مسئله می‌تواند منجر به تشدید یبوست شود.

کودکان نیز در صورتی که مقدار خیلی زیادی موز مصرف کنند، ممکن است دچار یبوست شوند. مصرف میوه‌ها و سبزیجات متنوع و با مقدار متعادل می‌تواند برای کودک شما مفید باشد.

شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله «درمان یبوست کودکان زیر دو سال» را مطالعه نمایید.

موز و یبوست
موز نرسیده می‌تواند باعث یبوست شود و موز رسیده می‌تواند به رفع یبوست کمک کند.

بلعیدن آدامس

این گفته که اگر یک آدامس را ببلعید هفت سال طول می‌کشد تا هضم شود، درست نیست. با این حال، این مسئله هنگامی صحت دارد که تعداد زیادی آدامس را در مدت کوتاهی ببلعید و یا چندین آدامس را با سایر غذاهای غیر قابل هضم مانند دانه‌ها قورت دهید. این کار می‌تواند یک توده ایجاد کند که در موارد نادر، سیستم گوارشی را مسدود می‌کند. این انسداد گوارشی می‌تواند باعث ایجاد یبوست شود.

کودکان زیر ۵ سال به هیچ وجه نباید آدامس بجوند. در صورتی که آدامس می‌جوید فقط روزی یک یا دو قطعه استفاده کنید و بعد از جویدن آن را دور بیندازید.

یکی از انواع شربت برای یبوست کودکان شربت لاکساپلاس باریج (رفع یبوست کودکان) است که می‌توانید برای تهیه آن از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید شربت لاکساپلاس باریج

شربت یبوست کودکان لاکساپلاس باریج یک ملین گیاهی مخصوص کودکان است. این محصول حاوی عصاره گیاهانی همچون عناب، گل سرخ، گل بنفشه، اسفرزه و… بوده و برای بزرگسالان نیز قابل استفاده است.

اثر کافئین بر یبوست

کافئین نیز مانند موز می‌تواند به دو صورت عمل کند. کافئین یک محرک است که می‌تواند باعث بیشتر شدن مدفوع و در صورت مصرف بیش از حد باعث اسهال شود.

در صورتی که فرد دچار کم آبی باشد، کافئین موجود در قهوه، چای سیاه، نوشابه و شکلات می‌تواند یبوست را بدتر کند.

اثر کافئین بر یبوست
کافئین یک محرک است که می‌تواند باعث بیشتر شدن مدفوع و در صورت مصرف بیش از حد باعث اسهال شود.

گلوتن

گلوتن پروتئینی است که در گندم، چاودار و جو وجود دارد. گلوتن در همه افراد منجر به یبوست نمی‌شود اما می‌تواند برای افرادی که به آن حساسیت یا آلرژی دارند و یا کسانی که به بیماری خودایمنی سلیاک مبتلا هستند، مشکل‌ساز باشد. 

افراد مبتلا به بیماری سلیاک باید از مصرف همه محصولات حاوی گلوتن خودداری کنند.

در صورتی که احتمال می‌دهید دچار حساسیت به گلوتن غیر سلیاک هستید و گلوتن باعث ایجاد یبوست در شما می‌شود، با پزشک خود مشورت کنید.

غذاهای بدون گلوتن زیادی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را با انواع نان و پاستا که معمولا حاوی گلوتن هستند، جایگزین کنید.

برنج سفید

برنج سفید می‌تواند باعث یبوست شود. یک تفاوت اساسی بین برنج سفید و برنج قهوه‌ای وجود دارد. برنج سفید می‌تواند منجر به یبوست شود زیرا پوسته، سبوس و ریشه آن حذف شده است. این‌ها قسمت‌هایی هستند که همه فیبر و مواد مغذی برنج در آن‌ها وجود دارد.

برنج قهوه‌ای می‌تواند به رفع یبوست کمک کند زیرا پوسته و سبوس آن حذف نشده است. برنج قهوه‌ای یک غله کامل است و هر پیمانه آن حاوی حدود ۳.۵ گرم فیبر و ۵ گرم پروتئین است.

شما می‌توانید برای تهیه قرص سی لاکس دینه (ملین و مسهل) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص سی لاکس

قرص سی لاکس دینه یک داروی کاملا گیاهی با اثرات قوی ملینی است که باعث درمان یبوست‌های ناشی از مشکلات روده بزرگ می‌شود. سی لاکس همچنین با کمک به تخلیه روده، ازتنبلی روده پیشگیری می‌کند.

خرمالو

در آسیا خرمالو میوه‌ای محبوب است. خرمالوی شیرین معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما خرمالوهای گس حاوی مقدار زیادی تانین هستند که می‌تواند حرکت غذا را در روده کند نموده و یبوست را تشدید کند.

بنابراین بهتر است از خرمالوهای شیرین (که گس نیستند) استفاده کنید.

خرمالو
خرمالوهای گس حاوی مقدار زیادی تانین هستند که می‌تواند حرکت غذا را در روده کند نموده و یبوست را تشدید کند.

گوشت قرمز

گوشت قرمز به چند دلیل از جمله موارد زیر می‌تواند منجر به یبوست شود:

  • گوشت قرمز دارای چربی زیادی است و سیستم گوارشی به زمان بیشتری برای هضم آن نیاز دارد.
  • گوشت قرمز دارای فیبرهای پروتئینی سخت است که هضم آن‌ها می‌تواند دشوار باشد.
  • گوشت قرمز غنی از آهن است که می‌تواند باعث یبوست شود.

بنابراین بهتر است برای جلوگیری از یبوست مصرف گوشت قرمز را محدود کنید.

نان سفید

در حالی که نان کامل می‌تواند به رفع یبوست کمک کند، نان سفید می‌تواند منجر به ایجاد یبوست یا بدتر شدن آن شود. این مسئله درباره سایر محصولات حاوی مقدار زیاد آرد سفید از جمله شیرینی‌ها، کراکر و چوب شور نیز صدق می‌کند.

آرد سفید بر خلاف غلات کامل هیچ فیبری ندارد. غذاهای حاوی آرد سفید، نشاسته زیادی دارند و می‌توانند باعث یبوست شوند. بنابراین بهتر است برای پیشگیری از یبوست و کمک به رفع آن از غلات کامل استفاده کنید.

نان سفید
نان سفید می‌تواند منجر به ایجاد یبوست یا بدتر شدن آن شود.

الکل

یکی دیگر از موادی که می‌تواند منجر به یبوست شود، الکل است. الکل باعث کم آبی بدن می‌شود و می‌تواند هضم را کند نموده و روده را تحریک کند. این مسئله می‌تواند باعث تشدید یبوست شود.

بهتر است مصرف الکل را محدود کنید و نوشیدنی‌های الکلی را با آب یا حتی نوشیدنی‌های ورزشی جایگزین نمایید.

شکلات

یکی از غذاهایی که برای یبوست خوب نیست، شکلات است؛ مخصوصا برای افرادی که دچار سندرم روده تحریک پذیر (IBS) هستند.

تصور می‌شود چربی زیاد شکلات می‌تواند فرآیند هضم را کند نماید. باور بر این است که این مسئله با آهسته شدن انقباضات ماهیچه‌ای (حرکات لوله گوارش یا پریستالسی) اتفاق می‌افتد و به این ترتیب حرکت غذا در روده کند می‌شود.

در یک مطالعه در آلمان، محققان از افراد دچار یبوست خواستند که غذاهایی را که فکر می‌کنند باعث یبوستشان می‌شود نام ببرند. پرتکرارترین خوراکی، شکلات بود.

شکلات
یکی از غذاهایی که برای یبوست خوب نیست، شکلات است.

برخی از مکمل‌ها

بسیاری از افراد از مکمل‌های آهن و کلسیم استفاده می‌کنند. اما این مکمل‌ها می‌توانند باعث ایجاد یبوست شوند. به طور ایده‌آل، یک رژیم غذایی متعادل و سالم باید همه مواد مغذی مورد نیاز فرد را تامین کند.

اگر پزشک این مکمل‌ها را برایتان تجویز می‌کند (برای مثال افراد مبتلا به کم خونی به آهن نیاز دارند و زنانی که در معرض خطر پوکی استخوان هستند ممکن است به کلسیم نیاز داشته باشند)، به خاطر داشته باشید که غذاهای حاوی فیبر بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا به رفع یبوست کمک نماید.

لبنیات

محصولات لبنی مانند شیر، پنیر، ماست و بستنی در مقدار زیاد می‌توانند باعث ایجاد یبوست در بسیاری از افراد شوند. این مسئله می‌تواند به خاطر خود لبنیات یا ترکیبی از چیزهای مختلف اتفاق بیفتد.

لاکتوز موجود در لبنیات می‌تواند باعث ایجاد نفخ و گاز شود که در صورت ابتلا به یبوست منجر به ایجاد احساس بدتری در فرد می‌شود. 

یک مطالعه بر روی کودکان ایرانی ۱ تا ۱۳ ساله، دریافت که محصولات لبتی می‌تواند باعث یبوست آن‌ها شود. تقریبا همه کودکانی (۸۰%) که شیر گاو و لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف کردند، دفع مدفوع منظم‌تری داشتند.

لبنیات
محصولات لبنی مانند شیر، پنیر، ماست و بستنی در مقدار زیاد می‌توانند باعث ایجاد یبوست در بسیاری از افراد شوند.

فست فود

فست فودها از جمله برگرها و سیب زمینی سرخ شده فیبر کم و چربی زیادی دارند. غذاهای سرخ شده می‌توانند باعث یبوست شوند. همچنین لازم به یادآوری است که فست فودها ارزش غذایی زیادی ندارند.

به جای فست فودها از برگرهای خانگی که با گوشت بوقلمون بی‌چربی تهیه کرده‌اید و یا از برگرهای گیاهی به همراه نان کامل استفاده کنید. 

همچنین می‌توانید از سیب زمینی شیرین پخته شده در فر به جای سیب زمینی سرخ شده استفاده نمایید. سیب زمینی شیرین غنی از فیبر محلول و مواد مغذی است و به رفع یبوست و پیشگیری از آن کمک می‌کند. همچنین می‌توانید برای دریافت فیبر بیشتر، آن را با پوست مصرف کنید.

فست فود
فست فودها از جمله برگرها و سیب زمینی سرخ شده فیبر کم و چربی زیادی دارند.

غذاهای فرآوری شده و فریز شده

علاوه بر فست فودها، غذاهای فرآوری شده نیز دارای مواد مغذی کمی هستند و معمولا چربی زیادی دارند و همچنین بسیاری از آن‌ها حاوی مقدار زیادی نمک هستند. نمونه‌هایی از این غذاهای فرآوری شده عبارتند از:

  • نان سفید
  • شیرینی‌ها
  • غذاهای فریز شده
  • چیپس
  • هات داگ

همه این غذاها می‌توانند با کند کردن سیستم گوارشی، باعث یبوست شوند. به جای این غذاها از میوه‌ها، سبزیجات و غذاهای کامل (مانند غلات کامل) استفاده کنید و برای کمک به عملکرد نرمال سیستم گوارشی آب کافی بنوشید.

چیپس

چیپس سیب زمینی یک خوراکی خوشمزه است. اما این خوراکی خوشمزه سرشار از چربی می‌باشد و غذاهای چرب فرآیند هضم را کند می‌کنند. همچنین چیپس فیبر کمی دارد و تقریبا فاقد هر گونه مواد مغذی دیگری است. 

بنابراین برای جلوگیری از یبوست بهتر است چیپس را با میوه‌ها و سبزیجات خام جایگزین کنید.

تا این‌جا گفتیم که چه غذاهایی برای یبوست خوب نیست. در ادامه به خوراکی‌هایی می‌پردازیم که برای پیشگیری و رفع یبوست مفید هستند.

چه غذاهایی برای یبوست خوب است؟

تا اینجا مواد غذایی را که برای یبوست خوب نیستند، بررسی کردیم. حال به این سوال هم پاسخ دهیم که چه غذاهایی برای یبوست خوب هستند و برای درمان یبوست چه بخوریم؟

برای بسیاری از افراد مصرف غذاهای غنی از فیبر به بهبود یبوست کمک می‌کند. این خوراکی‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • بیشتر سبزیجات شامل هویج، نخود سبز، بروکلی و بامیه
  • میوه‌ها از جمله سیب، گلابی، توت‌ها، آووکادو و پرتقال
  • غلات کامل مانند جو سبوس‌دار، گندم سیاه و ارزن
  • نان، پاستا و برنج قهوه‌ای

انستیتوی پزشکی (The Institute of Medicine) مصرف روزانه ۱۹ تا ۳۸ گرم فیبر را بسته به سن، جنسیت و مرحله زندگی فرد توصیه می‌کند. برای مثال، زنان باردار و افراد مسن نسبت به سایر افراد ممکن است به فیبر بیشتری برای پیشگیری از یبوست نیاز داشته باشند.

هنگامی که میزان فیبر مصرفی را افزایش می‌دهید، برای جلوگیری از کم آبی بدن به قدر کافی مایعات بنوشید. همچنین بهتر است برای جلوگیری از ایجاد یبوست، مصرف فیبر را به آرامی افزایش دهید.

در ادامه به برخی از خوراکی‌هایی که می‌توانند به رفع یبوست کمک کنند، می‌پردازیم.

شما می‌توانید برای آشنایی با فواید پودر اسفرزه برای یبوست و اسهال مقاله «اسفرزه گیاهی برای درمان اسهال و یبوست» را مطالعه نمایید.

شما می‌توانید برای تهیه قرص سنالین گل دارو (ملین و مسهل) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص سنالین

قرص سنالین گل دارو حاوی عصاره خشک برگ سنا، پودر گل سرخ و پودر میوه رازیانه است و اثرگذاری فوق‌العاده‌ای در تحریک حرکات پیش‌ران روده و رفع مشکل آزاردهنده‌ یبوست غیرانسدادی دارد.

کیوی

بر طبق یک مقاله در سال ۲۰۱۴ که به غذاهای مفید برای یبوست پرداخته است، کیوی تعداد دفعات دفع و همچنین نرمی مدفوع را افزایش می‌دهد.

کیوی تعداد دفعات دفع و همچنین نرمی مدفوع را افزایش می‌دهد.

آلو بخارا

بر اساس مطالعه‌ای که در قسمت قبل به آن اشاره شد، آلو بخارا نیز می‌تواند اثر ملینی داشته باشد. با این حال، جزو غذاهای فودمپ (FODMAP) بوده و می‌تواند برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر نامناسب باشد.

آبمیوه‌ها

آبمیوه‌های شیرین نشده می‌توانند مخصوصا برای کودکان که سیستم گوارشی آن‌ها هنوز کامل نشده، مفید باشند. آب سیب، گلابی یا آلو بخارا منبع فیبر بوده و به افزایش مصرف مایعات نیز کمک می‌کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب دیدیم که چه غذاهایی برای یبوست خوب نیست. همان‌طور که اشاره شد خوراکی‌هایی مانند موز نرسیده، برنج سفید و فست فودها می‌توانند باعث ایجاد یا تشدید یبوست شوند. 

همچنین در ادامه به غذاهایی که برای یبوست خوب است، پرداختیم و گفتیم که خوراکی‌های حاوی فیبر و مصرف مایعات کافی می‌توانند برای رفع یبوست مفید باشند.

در صورتی که افزایش مصرف فیبر کمکی به رفع یبوست نکرد و یا آن را تشدید نمود، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

شما می‌توانید برای تهیه انواع شربت ملین از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید انواع شربت ملین

منابع: سایت‌های MedicineNet و MedicalNewsToday


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

8 دیدگاه دربارهٔ «چه غذاهایی برای یبوست خوب نیست؟ خوراکی‌های مفید و مضر برای یبوست»

  1. باسلام
    من قرص ال دی مصرف میکنم و به این دلیل یبوست دارم و چند وقتیه شکمم سفته و درد میکنه توصیتون چیه؟ ممنون میشم پاسخ بدید

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام با پزشک درمانگر خود صحبت کنید تا اگر امکان دارد، به جای قرص ال دی داروی دیگری برای شما تجویز کنند. در کنار این اقدام، می توانید برای رفع یبوست از انواع پودر موسیلیوم استفاده کنید. همچنین برای کاهش یبوست به این نکات توجه کنید:
      ۱- سعی کنید رژیم غذایی سرشار از فیبر داشته باشید. فیبرها برای سلامت دستگاه گوارش مفید هستند و همچنین با حفظ آب در روده، از یبوست جلوگیری می کنند. منبع غنی فیبر، حبوبات، سبوس، سبزیجات، میوه جات و پاپ کورن است.
      ۲-در روز مقدار کافی آب بنوشید. متخصصان معتقدند نمی شود نیاز همه افراد به آب را یکسان دانست و برای همه مقدار مشخصی آب در روز تعیین کرد.، اما هر فرد باید به میزان مورد نیاز بدن خود حتما آب بنوشد. برای اینکه مطمین شوید آب کافی دریافت می کنید، به رنگ ادرار دقت کنید. معمولا وقتی ادرار پررنگ باشد، به این معنی است که شما آب کافی ننوشیده اید.
      ۳- از استرس دوری کنید. یبوست در بسیاری از افراد منشا عصبی دارد. برای رفع استرس می توانید از یوگا، مدیتیشن، پیاده روی، دو، نوشتن، آواز یا پرداختن به هر کار دیگری که مورد علاقه تان است کمک بگیرید. اگر اضطراب شما شدید باشد، لازم است به پزشک متخصص اعصاب و روان مراجعه نمایید.
      ۴- مصرف غذاهای آماده و نیمه آماده، فست فود، چیپس و پفک، نوشیدنی های شکری، کیک و بیسکویت را به حداقل برسانید. این مواد غذایی ناسالم، محتوای چربی و نمک و نگهدارنده بالا و ارزش غذایی پایینی دارند. مصرف مداوم این مواد غذایی ناسالم، سبب یبوست می شود.
      ۵- در تهیه غذاهای خانگی، سعی کنید روغن، نمک و شکر را به حداقل برسانید. همچنین سعی کنید در آشپزی، بجای سرخ کردن، از تفت دادن و بخارپز کردن کمک بگیرید. سعی کنید در تهیه وعده های غذایی از منابع تازه و متنوع پروتئین، و همچنین سبزیجات تازه استفاده بیشتری بکنید.
      ۶- هر وعده را در زمان ثابتی میل کنید. بهتر است هر روز ظهر و عصر یک میان وعده سالم مثلا مغزیجات، شیر یا میوه میل بفرمایید.
      ۷- بصورت منظم ورزش کنید چرا که ورزش در رفع یبوست تاثیر بسزایی دارد. این ورزش می تواند پیاده روی، دو، دوچرخه سواری یا هر ورزش دیگری که به آن علاقه دارید باشد؛ تنها چیزی که مهم است این است که ورزش در زندگی شما نهادینه و تبدیل به عادت شما شود.
      ۸- استفاده از محصولات پروبیوتیک مانند پودر لاکتول با تعدیل فلور میکربی روده به رفع مشکلات گوارشی از جمله یبوست کمک می کند.
      ​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام یکی از عواملی که در بوی بد دهان نقش دارد یبوست است. موارد زیر در پیشگیری از بروز یبوست موثر هستند:
      ۱- سعی کنید رژیم غذایی سرشار از فیبر داشته باشید. فیبرها برای سلامت دستگاه گوارش مفید هستند و همچنین با حفظ آب در روده، از یبوست جلوگیری می کنند. منبع غنی فیبر، حبوبات، سبوس، سبزیجات، میوه جات و پاپ کورن است. محصول پسیلیوم نیز غنی از فیبر می باشد.
      ۲-در روز مقدار کافی آب بنوشید. متخصصان معتقدند نمی شود نیاز همه افراد به آب را یکسان دانست و برای همه مقدار مشخصی آب در روز تعیین کرد، اما هر فرد باید به میزان مورد نیاز بدن خود حتما آب بنوشد. برای اینکه مطمین شوید آب کافی دریافت می کنید، به رنگ ادرار دقت کنید. معمولا وقتی ادرار پررنگ باشد، به این معنی است که شما آب کافی ننوشیده اید.
      ۳- از استرس دوری کنید. یبوست در بسیاری از افراد منشا عصبی دارد. برای رفع استرس می توانید از یوگا، مدیتیشن، پیاده روی، دو، نوشتن، آواز یا پرداختن به هر کار دیگری که مورد علاقه تان است کمک بگیرید. اگر اضطراب شما شدید باشد، لازم است به پزشک متخصص اعصاب و روان مراجعه نمایید.
      ۴- مصرف غذاهای آماده و نیمه آماده، فست فود، چیپس و پفک، نوشیدنی های شکری، کیک و بیسکویت را به حداقل برسانید. این مواد غذایی ناسالم، محتوای چربی و نمک و نگهدارنده بالا و ارزش غذایی پایینی دارند. مصرف مداوم این مواد غذایی ناسالم، سبب یبوست می شود.
      ۵- در تهیه غذاهای خانگی، سعی کنید روغن، نمک و شکر را به حداقل برسانید. همچنین سعی کنید در آشپزی، بجای سرخ کردن، از تفت دادن و بخارپز کردن کمک بگیرید. سعی کنید در تهیه وعده های غذایی از منابع تازه و متنوع پروتئین، و همچنین سبزیجات تازه استفاده بیشتری بکنید.
      ۶-هر وعده را در زمان ثابتی میل کنید. بهتر است هر روز ظهر و عصر یک میان وعده سالم مثلا مغزیجات، شیر یا میوه میل بفرمایید.
      ۷- بصورت منظم ورزش کنید چرا که ورزش در رفع یبوست تاثیر بسزایی دارد. این ورزش می تواند پیاده روی، دو، دوچرخه سواری یا هر ورزش دیگری که به آن علاقه دارید باشد؛ تنها چیزی که مهم است این است که ورزش در زندگی شما نهادینه و تبدیل به عادت شما شود.
      ۸- توجه داشته باشید استفاده مداوم از فرآورده های ضد یبوست معمولا توصیه نمی شود و به همین دلیل بهتر است مشکل را ریشه ای حل کنید یعنی با اصلاح عادات غذایی و سبک زندگی، از آن پیشگیری کنید.
      احترام دکتر داروساز

  2. سلام من اکثروقتها یبوست دارم وشکمم. خیلی بادمیکنه وخیلی دیردیر برای دستشویی میرم وگلاب به روتون اونم بیخودیه میخواستم بدونم. چی بخورم یاچیکارکنم روده هام خیلی اذیت میکنن ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      با سلام دوست عزیز می توانید برای درمان یبوست از شربت تین کیمیاگر استفاده کنید. البته مصرف فرآورده های ضد یبوست برای مدت طولانی توصیه نمی شود و بهتر است با تغییر سبک زندگی از بروز یبوست پیشگیری کنید.
      لینک شربت تین:
      https://www.mofidteb.com/product/1155

      توصیه های پیشگیری از یبوست:
      ۱- سعی کنید رژیم غذایی سرشار از فیبر داشته باشید. فیبرها برای سلامت دستگاه گوارش مفید هستند و همچنین با حفظ آب در روده، از یبوست جلوگیری می کنند. منبع غنی فیبر، حبوبات، سبوس، سبزیجات، میوه جات و پاپ کورن است. محصول پسیلیوم نیز غنی از فیبر می باشد.
      ۲-در روز مقدار کافی آب بنوشید. متخصصان معتقدند نمی شود نیاز همه افراد به آب را یکسان دانست و برای همه مقدار مشخصی آب در روز تعیین کرد.، اما هر فرد باید به میزان مورد نیاز بدن خود حتما آب بنوشد. برای اینکه مطمین شوید آب کافی دریافت می کنید، به رنگ ادرار دقت کنید. معمولا وقتی ادرار پررنگ باشد، به این معنی است که شما آب کافی ننوشیده اید.
      ۳- از استرس دوری کنید. یبوست در بسیاری از افراد منشا عصبی دارد. برای رفع استرس می توانید از یوگا، مدیتیشن، پیاده روی، دو، نوشتن، آواز یا پرداختن به هر کار دیگری که مورد علاقه تان است کمک بگیرید. اگر اضطراب شما شدید باشد، لازم است به پزشک متخصص اعصاب و روان مراجعه نمایید.
      ۴- مصرف غذاهای آماده و نیمه آماده، فست فود، چیپس و پفک، نوشیدنی های شکری، کیک و بیسکویت را به حداقل برسانید. این مواد غذایی ناسالم، محتوای چربی و نمک و نگهدارنده بالا و ارزش غذایی پایینی دارند. مصرف مداوم این مواد غذایی ناسالم، سبب یبوست می شود.
      ۵- در تهیه غذاهای خانگی، سعی کنید روغن، نمک و شکر را به حداقل برسانید. همچنین سعی کنید در آشپزی، بجای سرخ کردن، از تفت دادن و بخارپز کردن کمک بگیرید. سعی کنید در تهیه وعده های غذایی از منابع تازه و متنوع پروتئین، و همچنین سبزیجات تازه استفاده بیشتری بکنید.
      ۶- هر وعده را در زمان ثابتی میل کنید. بهتر است هر روز ظهر و عصر یک میان وعده سالم مثلا مغزیجات، شیر یا میوه میل بفرمایید.
      ۷- بصورت منظم ورزش کنید چرا که ورزش در رفع یبوست تاثیر بسزایی دارد. این ورزش می تواند پیاده روی، دو، دوچرخه سواری یا هر ورزش دیگری که به آن علاقه دارید باشد؛ تنها چیزی که مهم است این است که ورزش در زندگی شما نهادینه و تبدیل به عادت شما شود.
      با احترام دکتر داروساز

  3. سلام ببخشید من موقع قاعدگی یبوست میگیرم و دل درد هم میشم.. برای یبوست پریودی چی بخورم که هم اون خوب بشه هم دل دردم زیاد نشه؟
    اگه دارو گیاهی خوبیم هست که بهم معرفی کنین ممنون میشم

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام گیاه پنج انگشت به بهبود سندرم پیش از قاعدگی و همچنین کاهش علائم همراه قاعدگی کمک می کند.
      یکی از مشکلاتی که با این گیاه کمتر می شود، یبوست است.
      می‌توانید از قرص آگنوگل استفاده کنید که محتوی گیاه پنج انگشت است:
      https://www.mofidteb.com/product/137/
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع