ترک اعتیاد در طب سنتی
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

بسیاری از افرادی که به هر دلیل دچار اعتیاد به مواد مخدر شده اند، دغدغه فکری دارند که چطور می‌توانند یک ترک سالم داشته باشند. یکی از موانعی که از اقدام به ترک مواد ممانعت می‌کند، آن است که سندرم محرومیت و سندرم ترک مواد، عوارض بسیار سختی داشته و جدای از آن که افراد مبتلا، از لحاظ روانی به مواد مورد استفاده‌شان وابستگی پیدا کرده‌اند، در واقع عوارض فیزیکی شدیدی نیز به وجود می‌آید که باعث می‌شود دوباره به مصرف مواد روی آورند. اعتیاد مسئله جدیدی نیست و در طب سنتی ایران نیز به آن اشاره شده مخصوصا به اعتیاد به اوپیوم، افیون و مشتقات آن. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب قصد داریم درباره توصیه‌های مربوط به ترک اعتیاد در طب سنتی و همینطور داروهای گیاهی ترک اعتیاد توضیح دهیم. همچنین ویدئوی توضیحات این مطلب توسط دکتر مرتضوی، در بخش ویدئو در اواخر این مطلب قابل مشاهده است. با ما همراه باشید.

مشتقات تریاک چه مواردی هستند؟

  • هروئین
  • کدئین
  • مورفین
  • متادون
  • ترامادول

این مواد از مشتقات تریاک هستند بنابراین می‌توان ذیل همین بحث به آن‌ها پرداخت و از منظر طب سنتی به آن‌ها نگاه کرد زیرا که مکانیسم ایجاد اعتیاد این مواد مشابه با تریاک یا همان افیون است

دقت کنید که ترک قرص ب۲ یا بوپرنورفین را از این مبحث خارج می‌کنیم و این موارد درباره این ماده مخدر صدق نمی‌کند زیرا مکانیسم عمل آن با بقیه مقداری متفاوت است. اگر متاسفانه به این قرص اعتیاد پیدا کرده‌اید، حتما بهتر است تحت نظر پزشک ترک را شروع کنید و از خوددرمانی و ترک اعتیاد در خانه حتما پرهیز کنید.

طبع تریاک در طب سنتی چیست و چه تاثیری در بدن می‌گذارد؟

اوپیوم یا افیون از سالیان دور یک ضد درد بوده و به عنوان ضد اسهال و ضد سرفه و… هم استفاده می‌شده است. در طب سنتی طبع تریاک و مشتقات آن سرد در نظر گرفته می‌شود. بنابراین وقتی که فرد از این مواد استفاده می‌کند، باعث می‌شود که منافذ پوست و مویرگ‌ها بسته شود و و حرارت بدن به بطن بدن انتقال پیدا کند و بنابراین در دراز مدت مصرف تریاک و مشتقات آن باعث ایجاد یک حرارت کاذب و عارضی در درون بدن می‌شود.

این حرارت کاذب باعث می‌شود که مغز هم تحت تاثیر قرار گرفته و روح نفسانی و نشاط را به تمام بدن انتقال دهد. در نتیجه فرد احساس قدرت بیشتری کرده و مصرف این مواد برای او خوشایند باشد.

به مرور زمان این حرارت زیاد باعث اختلال در عملکرد قوای رئیسه بدن می‌شود و اینگونه می‌شود که اگر فرد مجددا استفاده نکند، بدنش دچار کمبود آن حرارت می‌شود و فرد را مجبور می‌کند تا به مصرف این مواد ادامه دهد.

دلیل ایجاد عوارض ترک اعتیاد از نظر طب سنتی

از نظر طب سنتی چه اتفاقی می‌افتد که عوارض ترک مواد رخ می‌دهد؟ اگر فرد آن اپیوم را مصرف نکند ناگهان رطوبات طبیعی بدن که منجمد شده‌اند در تمام بدن جاری می‌شود و عوارض مختلفی مثل اسهال، اشک ریزش و آبریزش بینی، سردرد و بدن درد و بدخلقی و اضطراب ایجاد می‌کند.

بنابراین از نظر طب سنتی یکی از اصلی‌ترین مواردی که متخصص طب سنتی برای کنترل علائم ترک اعتیاد بایستی در نظر داشته باشد، این است که حرارت کاذبی که از دست رفته با یک حرارت طبیعی جایگزین شود تا علائم کمتر فرد را اذیت کند.

از نظر طب سنتی ترک اعتیاد باید چگونه باشد؟

اولین چیزی که حکما درباره ترک اعتیاد در طب سنتی توصیه و تاکید می‌کنند این است که اعتیاد به آن ماده مصرفی باید به مرور درمان و قطع شود. یعنی هم دفعات و هم میزان مصرف به مرور کم شوند. ممکن است بسته به میزان تحمل فرد، میزان مدت مصرف و یا ماده‌ای که مصرف می‌کرده، سرعت قطع تدریجی متفاوت باشد.

موارد دیگری هم بسته به مرحله‌ای که فرد در ترک اعتیاد در آن قرار دارد، توصیه می‌شود. احتمالا بدانید که بعد از آخرین دوز مصرفی آن ماده، فرد در چند مرحله وارد ترک اعتیاد می‌شود:

  1. مرحله اول، مرحله انتظار است که چند ساعت بعد از آخرین دوز مصرفی است. در این مرحله فرد فعلا انتظار و ترس و ولع برای مصرف دارد و هنوز علائم عینی برایش شروع نشده است.
  2. مرحله بعدی مرحله علائم اولیه است که مقداری بی قراری شروع می‌شود و ممکن است بدن درد شروع شود.
  3. مرحله بعدی مرحله پیشرفته است که علائم عینی شدیدتر می‌شود.
  4. مرحله آخر مرحله دیرپا است که ممکن است تا ۶ ماه طول بکشد. ممکن است فرد تا چند ماه بعد از آخرین بار مصرف، علائمی مثل خماری، بدن درد، بی خوابی و… را تجربه کند.

بنابراین باید به نکته توجه داشته باشید و آمادگی روانی را در خود ایجاد کنید که ترک اعتیاد قطعا تجربه آسانی نخواهد بود و نباید انتظار داشته باشید که یک دارو، ترکیب یا راهکارهای ترک اعتیاد در طب سنتی برای شما معجزه کند و شما خیلی راحت ماده‌ای را که سال‌ها یا ماه‌ها از آن استفاده کرده‌اید، بتوانید کنار بگذارید.

راهکارهای ترک اعتیاد در طب سنتی

طب سنتی برای مدیریت راحت‌تر علائم ترک در هرکدام از این مراحل تعدادی راهکار ارائه داده است.

ورزش و ماساژ

اولین نکته‌ای که طب سنتی در ترک اعتیاد به آن تاکید می‌کند، این است که حتما باید اهتمام به ورزش داشته باشید. علاوه بر ورزش، ماساژ با مزاج مناسب توصیه می‌شود (معمولا ماساژهای سریعتر مزاج گرمتری دارند). با استفاده از ماساژ و ورزش می‌توانید باعث شوید که بدن، مقداری از حرارتِ از دست رفته غریزی خودش را دوباره پیدا کند.

غذا در ترک اعتیاد

خوراک شما در این دوران بسیار مهم است. حتما مواد غذایی‌ای مثل شیر را که یک ماده سم زدای بسیار خوب است، مدنظر داشته باشید.

در رژیم غذایی روزانه خود، حتما غذاهایی مثل حریره بادام و شیربرنج را بگنجانید.

شربت زعفران و شیره انگور نیز می‌توانند در بهبود خلق و خوی شما موثر باشد.

روغن مالی برای درد عضلانی

اگر دچار درد عضلانی شده‌اید، می‌توانید از روغن‌های مختلف استفاده کنیدو بدنتان را روغن مالی کنید.

درمان بی خوابی بعد از ترک اعتیاد

اگر دچار اضطراب یا بی خوابی شدید، می‌توانید گل ساعتی یا سنبل الطیب را دم کنید. همچنین می‌توانید از محصولات دارویی آن استفاده کنید که به این که این مراحل را سریعتر تحمل و رد کنید، کمک می‌کنند.

یکی از داروهای گیاهی برای رفع بی خوابی که حاوی گل ساعتی و سنبل الطیب است، با نام قرص والی فلور شناخته می‌شود که تولید شده توسط شرکت داروسازی نیاک است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره والی فلور و خرید آن به لینک صفحه این محصول در داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید.

خرید والی فلور از مفیدطب

رفع عوارض گوارشی

برای کنترل اسهال، تهوع و عوارض گوارشی، مصرف زنجبیل بسیار توصیه می‌شود.

داروهای گیاهی برای ترک اعتیاد به تریاک از نظر طب سنتی

در آخر، مرحله بعدی درمان اعتیاد از نظر طب سنتی: استفاده از داروهای جایگزین تریاک و مشتقات آن است. برخی از داروها هستند که طب سنتی توصیه میکند که باید آن ها را به مرور جایگزین تریاک و مشتقاتش کرد.

بعضی از این داروها حاوی تریاک هستند و برخی خیر. اگر می‌خواهید تریاک مشتقات آن را ترک کنید، حکمای طب سنتی توصیه می‌کنند که از داروهایی که خودشان دارای مشتقات تریاک هستند، استفاده نکنید. اهمیت این موضوع در این است که متاسفانه خیلی از محصولاتی که بدون داشتن برچسب اصالت و بدون نظارت وزارت بهداشت تولید می‌شوند و در عطاری‌ها و هر جای دیگری به فروش می‌رسند، ممکن است حاوی مقادیری از ترکیبات شبه اوپیوم و شبه تریاک هستند که به صورت غیرقانونی داخل اون محصولات اضافه شده‌اند. در این موارد، برچسبی برای ترکیبات آن معمولا نیست و ممکن است فکر کنید که با این محصولات می‌توانید ترک اعتیاد راحت داشته باشید.

حتما فقط محصولات مورد تایید وزارت بهداشت را تهیه و استفاده کنید.

حکمای طب سنتی ترکیبات گیاهی ای را برای جایگزین کردن تریاک با آن‌ها مورد تایید می‌دانند، که مثال‌هایی از این گیاهان شامل موارد زیر می‌شود:

  • ریشه تلخ بیان
  • گیاه جدوار
  • زنجبیل
  • چوب چینی
  • داتوره
  • بذر البنج

اسپند هم یکی از مواردی است که از گذشته برای کمک به ترک اعتیاد استفاده می‌شده است.

حال چه محصولات و داروهای گیاهی برای ترک اعتیاد به تریاک در بازار دارویی موجود است؟ محصولات گیاهی و طب سنتی زیادی هستند که می‌توانند به ترک اعتیاد کمک کنند. در ادامه دو مورد از محبوب‌ترین محصولات در این زمینه را معرفی می‌کنیم.

شربت رها

کپسول یا شربت رها که حاوی اسپند، بابونه، زرشک و سنبل الطیب است، یکی از معروفترین داروهای گیاهی برای ترک اعتیاد محسوب می‌شود.

این دو شکل داروییِ رها (کپسول و شربت)، از نظرهای مختلف می‌توانند هم جایگزین ماده مصرفی شوند هم خماری، بدن درد، بی خوابی، تهوع و اسهال ناشی از ترک را کنترل کنند.

خرید شربت رها

قرص داتورین

یکی از محصولات ترک اعتیاد در طب سنتی، قرص داتورین است. این قرص حاوی ریوند چینی، زنجبیل و داتوره می‌باشد. این داروی گیاهی ترک اعتیاد، از چندین جهت و با چندین مکانیسم می‌تواند به خوبی  به تحمل بهتر عوارض ترک کمک کند. زنجبیل داخل داتورین، روی بهبود بدن درد تاثیر داشته و  نیز با مکانیسم‌های مختلف می‌تواند جایگزین ماده مصرفی شود.

داتوره نیز می‌تواند روی گیرنده‌هایی که تریاک و مشتقات آن روی آن‌ها اثر می‌گذاشتند، تاثیر گذار باشد. تمام این‌ها می‌توانند کمک کنند به این که شما ترک اعتیاد راحت تری داشته باشید.

خرید قرص داتورین

ویدئو

در این بخش می‌توانید ویدئوی توضیحات دکتر ضحا مرتضوی درباره ترک اعتیاد در طب سنتی را مشاهده کنید.

جمع بندی

در این مقاله بعد از مقدمه‌ای درباره اتفاقاتی که در ترک اعتیاد از نظر طب سنتی در بدن می‌افتد، درباره روش‌های توصیه شده و داروهای گیاهی برای ترک اعتیاد در طب سنتی صحبت کردیم. به یاد داشته باشید که آمادگی روانی شما و حمایت اطرافیانتان و ارتباطتان با افرادی که شرایط مشابه شما را دارند، بسیار ضروری است شاید حتی ضروری‌تر و مهم‌تر از مصرف انواع دارو! بنابراین تا حد ممکن خودتان را از داشتن چنین حمایت‌های عاطفی محروم نکنید.

هر سوال دیگری درباره روند ترک اعتیاد و داروهای گیاهی کمک کننده به این روند داشتید، در صفحه محصول مورد نظر از انواع داروی ترک اعتیاد در داروخانه آنلاین مفیدطب بپرسید تا متخصصین ما به آن‌ها پاسخ دهند.

خرید انواع داروی ترک اعتیاد

سوالات متداول

ترک اعتیاد به تریاک چه عوارضی دارد؟

از نظر طب سنتی، هنگامی که در روند ترک اعتیاد، فرد اوپیوم را قطع می‌کند، ناگهان رطوبات طبیعی بدن که منجمد شده‌اند در تمام بدن جاری می‌شود و عوارض مختلفی مثل اسهال، اشک ریزش و آبریزش بینی، سردرد و بدن درد و بدخلقی و اضطراب ایجاد می‌کند.

ترک اعتیاد با اسپند ممکن است؟

اسپند یکی از مواردی است که از گذشته برای کمک به ترک اعتیاد استفاده می‌شده است که در کپسول و شربت رها که داروی گیاهی برای ترک اعتیاد هستند، وجود دارد.

چه غذایی برای ترک اعتیاد خوب است؟

شیر به عنوان یک ماده سم زدای بسیار خوب، حریره بادام و شیربرنج در رژیم غذایی هنگام ترک توصیه می‌شود. همچنین شربت زعفران و شیره انگور نیز می‌توانند در بهبود خلق و خوی شما موثر باشد.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

4 دیدگاه دربارهٔ «ترک اعتیاد در طب سنتی»

  1. باسلام خانم دکتر برای تحمل وکمتر شدن عوارض ترک شیره تریاک چه دمنوشها وداروهای غیر مخدر را پیشنهاد میکنید سپاسگذارم

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      با سلام جهت تجویز دارو برای ترک اعتیاد باید مراجعه حضوری به پزشک داشته باشید. اگر ترجیح می دهید با دارهای سنتی ترک کنید، باید به پزشک متخصص طب سنتی مراجعه کنید. اگر در خصوص عوارض جانبی، تداخلات دارویی، موارد منع مصرف و سایر مسائل مربوط به اطلاعات دارویی سوالی داشتید، در خدمت شما هستیم.
      ​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

  2. سید ابالفضل جلالی الحسینی

    سلام
    م خسته نباشیدمن پزشکو۵۳ سالهاضطراب وحود کم بینی داشتم چون بچه ۹ خانواده وسگ خانه بودم فروید میگوید فرد وابسته .ولی به تلاش مراحل طی شد به ضرب ارامبخش …لیسانس پرستاری ۹۸ را رها وتنها کس بودم وگقتم پزشکیوبزرگترین اشتباهم شدورودی۷۴. دوفرزند دارم۲۸ه پسر و۲۴ سهله دختر .هما روزگارم کنا استرسها ولرزشهایم که ما به انزوا وافسدگی کشاند لوب راست مغز زخالی بود تحمل نداشت استیوماسیا در اثر نرسیدن اکسیزن.من داغانم وتنها خواستم ببینم برای لرزهایم راهی هست همه راهرا ازمودم دوست داشتید جواب بدیدخئشحال میشم نپ ۹۰۶۶۰

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز همانطور که خودتان میدانید، تشخیص و درمان بیماریها و تجویز دارو باید توسط پزشک انجام شود. اگر در خصوص عوارض جانبی، تداخلات دارویی، موارد منع مصرف و سایر مسائل مربوط به اطلاعات دارویی سوالی داشتید، در خدمت شما هستیم.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره