عوارض کپسول دتوکسین

عوارض کپسول دتوکسین
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اعتیاد پدیده‌ای ویرانگر است که تمام جنبه‌های زندگی شخص مصرف‌کننده را درگیر می‌کند. ترک اعتیاد به عنوان درمانی بر این پدیده‌ی زیان‌بار فرایندی است که اغلب سختی‌های زیادی برای فرد به همراه دارد. امروزه چند داروی گیاهی برای کمک به ترک اعتیاد و فراهم کردن شرایطی راحت‌تر برای ترک ارائه شده است. کپسول ترک اعتیاد دتوکسین، یکی از این داروهاست که اخیراً به بازار عرضه شده است. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب، عوارض کپسول دتوکسین را بررسی می‌کنیم و با این دارو بیشتر آشنا می‌شویم.

دتوکسین چیست؟

کپسول دتوکسین که توسط پژوهشکده‌ی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی تهیه شده از داروهای ترک اعتیاد است و مشکلات ناشی از ترک اعتیاد را کاهش می‌‌دهد. دتوکسین دارویی گیاهی است و از عصاره‌ی خشک گیاه تلخ بیان تهیه شده است. این دارو برای کمک به ترک اعتیاد به مواد مخدر سنتی مانند تریاک تهیه شده است و تأثیری بر ترک اعتیاد به شیشه، حشیش و همچنین الکل ندارد. قبل از این که به عوارض کپسول دتوکسین بپردازیم، دانستن مکانیسم اثر آن می‌تواند مفید باشد.

مکانیسم اثر دتوکسین چیست؟

همان طور که گفتیم دتوکسین از عصاره‌ی خشک گیاه تلخ بیان تهیه شده است. این گیاه حاوی ترکیباتی است که عوارض ناشی از ترک اعتیاد مانند درد و عوارض گوارشی و عصبی را کاهش می‌دهند و به فرد بیمار کمک می‌کنند در مدت زمان کم‌تری از این بیماری رها شود.

آلکالوئید Sophocarpine باعث کاهش درد ناشی از ترک اعتیاد می‌شود. همچنین آلکالوئید Matrine از طریق فعالسازی گیرنده‌های نیکوتینی موجب کاهش علائم سندرم محرومیت از مواد مخدر می‌شود.

یکی از نکات بسیار مهم در زمینه‌ی ترک اعتیاد پایدار بودن آن است. متأسفانه تعداد زیادی از افرادی که که موفق به ترک اعتیاد می‌شوند، پس از مدتی دوباره به مصرف مواد مخدر روی آورده و دوباره درگیر مشکلات اعتیاد می‌شوند. فشارها و سختی‌های ناشی از ترک اعتیاد و وابستگی جسمی و روحی فرد به مواد مخدر ممکن است باعث شود فرد در مسیر ترک اعتیاد شکست بخورد و تسلیم وسوسه‌ی ذهنش به مصرف مجدد مواد مخدر شود. این وسوسه و تمایل ذهنی برای مصرف مواد مخدر حتی ممکن است باعث شود فرد پس از تحمل تمام سختی‌های ترک و گذر از بیماری اعتیاد دوباره به مصرف مواد مخدر روی آورد.

از تاثیرات مثبت کپسول دتوکسین کاهش تمایل به مصرف مواد مخدر است. این ویژگی به فرد بیمار کمک می‌کند مسیر ترک اعتیاد را با موفقیت پشت سر بگذارد و در زمان کوتاه‌تری بهبودی خود را از این بیماری به دست آورد. دتوکسین از این طریق در واقع همچنین احتمال بازگشت به مصرف مواد پس از ترک را نیز کاهش می‌دهد.

کپسول دتوکسین هیچ گونه وابستگی در مصرف‌کننده ایجاد نمی‌کند و اعتیادآور نیست.

ترک اعتیاد
از دلایل مهم شکست در ترک اعتیاد وابستگی و تمایل ذهنی به مصرف مواد مخدر است. دتوکسین باعث کاهش تمایل به مصرف می‌شود.

موارد منع مصرف دتوکسین

  • در صورت وجود هر نوع حساسیت به عصاره‌ی خشک تلخ بیان و مواد دیگر موجود در فرمولاسیون از مصرف دتوکسین خودداری فرمایید.
  • کپسول دتوکسین در دوران بارداری و شیردهی منع مصرف دارد.
  • در صورت داشتن هرگونه بیماری خاص یا مصرف دارویی خاص، قبل از استفاده از دتوکسین با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی دتوکسین

تا کنون تداخل دارویی برای کپسول ترک اعتیاد دتوکسین شناخته نشده است. این موضوع به این معنی نیست که دتوکسین با هیچ دارویی تداخل ندارد. در صورت نیاز به مصرف هر گونه دارو به طور همزمان با دتوکسین با پزشک خود مشورت کنید.

طریقه‌ی مصرف کپسول دتوکسین چگونه است؟

روند قطع تدریجی ماده‌ی مصرفی را شروع کرده و روزانه ۳ کپسول دتوکسین به مدت ۸ روز مصرف کنید. برای مصرف بیش از هشت روز این دارو باید با پزشک خود مشورت کنید.

توصیه شرکت سازنده این است که سه عدد کپسول دتوکسین بصورت یکجا استفاده شود، اما با توجه به اینکه این روش مصرف تا کنون در بسیاری از بیماران تحریک شدید گوارشی ایجاد کرده است، ما پیشنهاد میکنیم که به جای ۳ عدد یکجا، بعد از صبحانه ناهار و شام هر بار یک عدد میل نمایید.

مصرف سه عدد قرص در روز، دستور توصیه شده توسط شرکت سازنده است و مصرف بیشتر آن به صورت روزانه توصیه نمی‌شود. مصرف کمتر نیز ممکن است اثردهی کافی را نداشته باشد، مگر اینکه پزشک دستور خاصی برای شما تجویز کرده باشد.

تا اینجا با داروی ترک اعتیاد دتوکسین، مکانیسم اثر و نکات مصرف آن آشنا شدیم، در ادامه به بررسی عوارض کپسول دتوکسین می‌پردازیم.

عوارض کپسول دتوکسین چیست؟

مطابق اطلاعات ارائه‌شده  در رابطه با عوارض کپسول دتوکسین توسط شرکت سازنده، تاکنون عوارض و سمیتی طی دوره‌ی درمان ۸ روزه در افرادی که بیماری خاصی از قبیل مشکلات کبدی، کلیوی و قلبی – عروقی نداشته باشند گزارش نشده است. اما در عمل در بسیاری از افراد مصرف‌کننده عوارض گوارشی از جمله استفراغ به وجود می‌آید.

همچنین این فرآورده ممکن است حجم و دفعات دفع ادرار را افزایش دهد. دتوکسین ممکن است غلظت خونی آنزیم (ALT) SGPT را در برخی افراد، تا ۳ برابر مقدار اولیه افزایش دهد که البته اهمیت بالینی ندارد.

چگونه عوارض کپسول دتوکسین را کاهش دهیم؟

برای کاهش عوارض کپسول دتوکسین، به خصوص اگر معده‌ی حساسی دارید توصیه می‌شود ۳ کپسول را به طور همزمان مصرف نکنید و پس از هر وعده‌ی غذایی یک کپسول میل کنید.

همچنین با توجه به این که احتمال افزایش حجم و دفعات دفع ادرار پس از مصرف دتوکسین وجود دارد بهتر است این قرص را تا قبل از ساعت ۶ بعد از ظهر مصرف کنید.

نکات قابل توجه در مورد داروهای ترک اعتیاد

بیماری اعتیاد بسته به نوع ماده‌ی مخدر مصرفی و میزان و مدت زمان مصرف و همچنین ویژگی‌ها و شرایط جسمانی فرد اثرات متفاوتی بر سلامت اشخاص مختلف می‌گذارد. بنابراین اثر داروهای ترک اعتیاد بر همه‌ی اشخاص یکسان نیست. داروهای ترک اعتیاد طیف وسیعی را شامل می‌شود و بهترین انتخاب برای هر شخص بسته به شرایط او متفاوت است. بنابراین هر فرد باید برای انتخاب داروی ترک اعتیاد مناسب خود به پزشک مراجعه کند تا با توجه به شرایط فرد داروی مناسب برای او تجویز شده و دوز و نحوه‌ی مصرف مشخص شود. همچنین در بسیاری از موارد، مصرف یک دارو کافی نیست و به مصرف داروهای دیگر هم نیاز است که این داروها هم باید طبق نظر و تجویز متخصص مصرف شود.

اگر تمایل دارید ترک اعتیاد را به کمک داروهای گیاهی و طبیعی مثل دتوکسین انجام دهید، بهتر است به پزشک متخصص طب  سنتی مراجعه کنید. 

توجه به این نکته هم دارای اهمیت است که داروهای گیاهی ترک اعتیاد قادر به از بین بردن همه‌ی علائم و عوارض ناشی از ترک اعتیاد نیستند و فرد در دوره‌ی ترک به استراحت کافی هم نیاز دارد.

برای مشاهده‌ی انواع داروهای ترک اعتیاد در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب به لیست زیر مراجعه کنید:

داروی ترک اعتیاد در داروخانه

جمع‌بندی

دتوکسین یک داروی ترک اعتیاد گیاهی است که عوارض ترک اعتیاد مانند درد را کاهش می‌دهد و به کنترل سندرم محرومیت کمک می‌کند. عوارض کپسول دتوکسین شامل موارد محدودی است که مهم‌ترین آن‌ها عوارض گوارشی است. برای کاهش این عوارض توصیه می‌شود به جای مصرف همزمان ۳ کپسول دتوکسین، آن‌ها را بعد از هر وعده‌ی غذایی مصرف کنید.

خرید داروی ترک اعتیاد دتوکسین از داروخانه آنلاین مفیدطب

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

10 دیدگاه دربارهٔ «عوارض کپسول دتوکسین»

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام ، مصرف همزمان دتوکسین و متادون ممکن است عوارض جانبی در پی داشته باشد. جهت کمک به ترک متادون تنها در صورتی می توان از دتوکسین کمک گرفت که تعدیل دوز توسط پزشک صورت گیرد. تا عوارض ترک به حداقل برسد و ترک موثر تری را داشته باشید.
      با احترام دکتر داروساز

  1. سلام شما یک دونه کپسول دتوکسین باز کنید و بریزید تو فنجان یه قاشق آب داغ هم بریزید بعد اگه تونستید یه جرعه بخورید من جایزه می دم به شما بعد میگن سه تا کپسول باهم میل کنید هرکسی سه تا یا یکی کپسول دتوکسین بخوره سریع مشکل معده پیدا میکنه بیش از حد تلخه حتما بدن واکنش نشون میده و بالا میارید از بس تلخه

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام، هر کپسول دتوکسین عصاره خشک گیاه تلخ بیان می باشد. و تلخی آن به ماهیت ذاتی آن وابسته است. ضمن اینکه نباید قرص را حل نمایید بهتر است برای جلوگیری از طعم تلخ آن را سریعا ببلعید.
      معده حاوی گیرنده چشایی نمی باشد و تلخی در معده حس نخواهد شد.
      بهتر است بعد مصرف جهت از بین رفتن طعم تلخ دهان از آبنبات های خوش بو کننده که طعم خوبی نیز دارند استفاده نمایید.
      دستور مصرف دتوکسین توسط شرکت سازنده محصول و طی آزمایشات و مطالعات بالینی تعیین می گردد.
      با احترام دکتر داروساز

  2. سلام بنده تصادف کردم سه تا از مهرهای کمرم شکست وتنگی کانال نخاعی هم دارم هر قرصی خوردم نتونستم بخوابم الان نزدیک دوسال است دروزی ۲گزم شیره مصرف می کنم به ما بگویید چه دارویی مصرف کنم برای اینکه ترک کنم ولی باز نمی دانم آیا با ترک می تونم باز راه بروم یا نه سنم ۶۰سال است

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      با سلام، محصولات گیاهی مختلفی برای ترک اعتیاد در بازار موجود است و برای انتخاب بهترین گزینه از بین این محصولات، شما باید به پزشک مراجعه کنید. نمی شود یک داروی ترک اعتیاد را برای همه افراد مناسب دانست. پزشک تاریخچه مصرف شما را بررسی می کند، شما را معاینه می کند، اگر لازم باشد آزمایش می نویسد و بعد از ارزیابی شرایط بدن شما، بهترین داروها را برایتان نسخه می کند. اگر ترجیح می دهید ترک اعتیاد را با داروهای سنتی انجام دهید، بهتر است به پزشک متخصص طب سنتی مراجعه نمایید.
      با احترام دکتر داروساز

  3. من روزی د‌وگرم شیره تریاک مصرف میکنن در ضمن فشار خون دارم وقرص فشار خون وقرص الپروزلام خواب مصرف میکنم ایا با این کپسول گیاهی میتونم ترک کنم در ضمن سیگار نمیکشم وبصورت دود هم تریاک مصرف نمیکنم فقط درد را نمیتونم تحمل کنم والان بیست سال هستش که تر یاک مصرف میکنم

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام دوست گرامی،با توجه به وجود بیماری فشارخون در شما،ترک حتما باید تحت نظر پزشک متخصص باشد تا مدیریت و برنامه ریزی برای ترک آن بهتر صورت گیرد.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره