دتوکسین-چیست
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اعتیاد مانند زلزله‌ای ویرانگر، سلامت جسمی و روانی فرد معتاد را تهدید کرده و تاثیرات مخربی بر بنیان خانواده و جامعه در پی دارد. همواره به این نکته تاکید شده است که معتاد، بیمار است و در مسیر ترک اعتیاد به مواد افیونی، فرد معتاد نیازمند درمان فراگیر، ارزان و قابل دسترس است. دتوکسین نام یک داروی گیاهی ایرانی است که به تازگی تولید و به بازار عرضه شده و در مدت کوتاهی طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده  است. این دارو که مشکلات ناشی از ترک اعتیاد را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد، از عصاره گیاه تلخ بیان تهیه می‌شود. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب با ما همراه باشید تا به سوالِ “دتوکسین چیست” پاسخ دهیم. 

دتوکسین چیست؟ 

کپسول دتوکسین یک داروی حاوی عصاره تلخ بیان است که به سم‌زدایی بدن از مواد مخدر کمک کرده و باعث کنترل سندرم محرومیت از مواد می‌شود. بنا بر پیشنهاد کارخانه سازنده، برای مصرف قرص دتوکسین می‌بایست به مدت ۸ روز، روزانه ۳ عدد قرص را همزمان با هم پس از غذا میل کنید. با این حال، با توجه به اینکه بسیاری از افراد با مصرف سه قرص دتوکسین بطور همزمان، دچار واکنش های شدید گوارشی از جمله استفراغ می شوند، پیشنهاد ما این است که به مدت ۸ روز، صبح و ظهر و شب یک قرص پس از غذا مصرف نمایید. به دلیل اینکه این فرآورده می‌تواند دفعات و حجم ادرار را افزایش دهد، بهتر است دارو را پیش از ساعت ۶ بعد از ظهر میل کنید.

توجه داشته باشید کپسول دتوکسین فقط برای ترک اعتیاد تریاک و مشتقات آن  تهیه شده و برای ترک مواد صنعتی چون شیشه و مواد اعتیادآور دیگر مثل الکل و حشیش  کاربرد ندارد. اثرگذاری این قرص به میزان و مدت مصرف بیمار و همچنین شرایط ذهنی و بدنی او بستگی دارد. ممکن است با توجه به شرایط اعتیاد، پزشک داروهای دیگری را نیز برای بیمار تجویز کند. 

مکانیزم اثر کپسول گیاهی دتوکسین

عصاره تلخ بیان موجود در این کپسول حاوی آلکالوئید Sophocarpine است که تا حدودی می‌تواند درد ناشی از ترک اعتیاد را کاهش دهد. این عصاره گیاهی همچنین حاوی آلکالوئید Matrine است که با فعال کردن گیرنده‌های نیکوتینی، باعث کاهش سندرم محرومیت از اپیات (مواد مخدر) می‌شود.

همچنین این دارو برای کنترل وسوسه در مصرف مواد مخدر موثر است، زیرا یکی از عواملی که در معتادان موجب مصرف مجدد مواد مخدر می‌شود، وسوسه است، وسوسه بطوری است که  مداوم در پس ذهن‌شان تمایل برا مصرف مواد وجود دارد. این دارو با تاثیر بر هورمون‌ها و آنزیم‌های مغز باعث تغییر این هورمون‌ها می‌شود و می‌تواند در کنترل وسوسه و تمایل به مصرف (اعم از مخدر و محرک) موثر و اثربخش باشد. 

کپسول دتوکسین

ویژگی‌های کپسول دتوکسین

از ویژگی‌های کپسول گیاهی دتوکسین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل سندرم محرومیت از اپیوئید در ترک اعتیاد
  • حاوی عصاره خشک تلخ بیان
  • سم زدایی اپیات 

آیا دتوکسین به ترک اعتیاد صد درصد کمک می‌کند؟

طبق نتایج مطالعات بالینی، آلکالوئیدهای موجود در دتوکسین ممکن است تا حدی، درد ناشی از ترک را کاهش دهد و از طریق فعالسازی گیرنده‌های نیکوتینی موجب کاهش علائم ترک و خماری شود، بنابراین دتوکسین می‌تواند برای ترک اعتیاد کمک کننده باشد. اما در نهایت باز هم میزان اثرگذاری این قرص به میزان و مدت مصرف بیمار و شرایط ذهنی و بدنی او بستگی دارد. ممکن است با توجه به این شرایط پزشک داروهای دیگری را نیز برای بیمار تجویز کند.  به همین دلیل، بهتر است همیشه قبل از آغاز پروسه ترک اعتیاد با پزشک مشورت کنید. اگر مایل به ترک اعتیاد با محصولات طب سنتی هستید، به پزشک متخصص طب سنتی مراجعه کنید. 

نکاتی برای ترک اعتیاد موفق

ترک اعتیاد می‌تواند بسیار پیچیده و آزاردهنده باشد، همراهی نزدیکان و قاطعیت فرد برای ترک دو مورد تاثیرگذار برای ترک اعتیاد موفق هستند. توصیه می‌کنیم برای ترک اعتیاد به مواد مخدر، علاوه بر مصرف یک داروی موثر مانند دتوکسین، از مشاوره‌های متخصصان و پزشکان نیز استفاده کنید. توجه به توصیه‌های زیر امکان موفقیت در ترک اعتیاد را بیشتر می‌کند.

  • ورزش کنید تا سیستم تنفسی خود را بهبود بخشید. درباره نوع و زمان ورزش از پزشک راهنمایی بخواهید.
  • جلسات روان درمانی را آغاز کرده و با دقت پیگیری کنید.
  • می‌توانید به گروه‌های ترک اعتیاد بپیوندید و با گروه درمانی به موفقیت بیشتر در ترک اعتیاد دست یابید.
  • روابط خود را با خانواده بهبود دهید.
  • از روش‌های مختلف مانند یوگا، نیایش، تفکر و… به خودشناسی برسید. 

ترک اعتیاد می‌تواند بسیار پیچیده و آزاردهنده باشد، همراهی نزدیکان و قاطعیت فرد برای ترک دو مورد تاثیرگذار برای ترک اعتیاد موفق هستند.

موارد عدم مصرف و نکات قابل توصیه

  • در صورت وجود هر نوع حساسیت به عصاره و مواد دیگر موجود در فرمولاسیون، از مصرف دتوکسین خودداری فرمایید.
  • در دوران بارداری و شیردهی منع مصرف دارد.
  • در صورت داشتن هرگونه بیماری خاص یا مصرف دارویی خاص، قبل از استفاده از فرآورده با پزشک خود مشورت کنید.
  • این فرآورده ممکن است حجم و دفعات دفع ادرار را افزایش دهد، به همین دلیل بهتر است تا قبل از ساعت ۶ عصر  مصرف شود.
  • این دارو ممکن است غلظت خونی آنزیم SGPT (ALT) را در برخی افراد، تا ۳ برابر مقدار اولیه افزایش دهد که اهمیت بالینی ندارد. 
  • در جای خشک و خنک دور از نور خورشید در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری شود.
  • توصیه می‌کنیم اگر معده حساسی دارید، سه عدد دتوکسین را یکجا استفاده نکنید، بلکه بعد از هر وعده غذایی یک عدد میل کنید

کپسول دتوکسین را از کجا تهیه کنیم؟

وقتی مسئله اعتیاد به مواد مخدر پیش می‌آید، بسیاری از افراد از بیماری خود خجالت زده می‌شوند و می‌خواهند بدون آنکه خانواده، دوستان و آشنایان از این مسئله آگاه شند، اعتیاد خود را ترک کنند. به همین دلیل است خرید اینترنتی داروهای ترک اعتیاد مانند قرص دتوکسین بسیار رواج دارد. شما می‌توانید برای تهیه کپسول دتوکسین و سایر داروهای ترک اعتیاد به داروخانه آنلاین مفید طب که مورد تایید سازمان غذا و دارو بوده و دارای نماد اعتماد الکترونیک می‌باشد، مراجعه کنید. داروخانه آنلاین مفید طب، محصولات را بصورت محرمانه برای شما ارسال می کند. 

کپسول دتوکسین

جمع بندی کلی درباره دتوکسین چیست؟

دتوکسین چیست؟ کپسول دتوکسین جهاد دانشگاهی یک داروی گیاهی حاوی عصاره خشک تلخ بیان است که در ایران توسط پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ساخته شده است. داروی گیاهی دتوکسین، داروی درمان ترک اعتیاد است و به کنترل سندرم محرومیت کمک می کند. این دارو برای کنترل وسوسه در مصرف مواد مخدر موثر است، زیرا یکی از عواملی که در معتادان موجب مصرف مجدد مواد مخدر می‌شود، وسوسه است؛ وسوسه بطوری است که مدام در پس ذهنشان تمایل برای مصرف مواد وجود دارد. برای خرید انواع داروی ترک اعتیاد در داروخانه، به داروخانه آنلاین مفید طب سربزنید.

 

سوالات متداول 

کپسول دتوکسین اعتیاد آور است؟

خیر، دتوکسین از عصاره گیاه تلخ بیان تهیه شده و باعث وابستگی و اعتیاد نمی‌شود.

آیا مصرف دتوکسین برای ترک شیشه و ب۲ (بوپرنورفین) موثر است؟

داروی گیاهی ایرانی ترک اعتیاد دتوکسین در ترک اعتیاد به شیشه موثر نیست و برای ترک بوپرنورفین یا ب۲ نیز توصیه نمی‌شود. برای ترک اعتیاد به مواد مخدر صنعتی مانند ب ۲ و شیشه باید تحت نظارت پزشک باشید.

آیا مصرف قرص دتوکسین تست اعتیاد را مثبت می‌کند؟

دتوکسین باعث مثبت شدن تست ادرار اعتیاد نمی‌شود. مثبت یا منفی شدن تست اعتیاد شما فقط بستگی به این دارد ماده مخدر مصرفی بعد از چه مدت از بدنتان دفع شود. بنابراین مصرف دتوکسین در نتیجه تست تاثیری ندارد، اما اگر در زمان انجام تست باقی مانده مواد مصرفی در سرم و ادرار شما باشد، جواب تست اعتیاد مثبت خواهد شد. ماندگاری ماده مخدر در ادرار ممکن است بسته به مواردی چون میزان و سابقه مصرف، نوع ماه مصرفی، سن، شرایط شخص و... از ۲ تا ۶ روز متفاوت باشد. به عنوان مثال اگر یک هفته از آخرین مصرف گذشته باشد، تست احتمالا منفی خواهد شد.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید 

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

8 دیدگاه دربارهٔ «دتوکسین چیست؟»

  1. سلام الان نزدیک یه ماه دنبال کپسول دتوکسین هستم مفید طب نداره از کجا بگیرم قبلا هر چی میخواستم داشت ولی میزنه موجود نداریم

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام دوست گرامی، به محض توزیع دتوکسین در مفیدطب موجود خواهد شد.
      با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      دوست عزیز داروخانه آنلاین مفید طب فقط یک شعبه فیزیکی دارد که آن هم در مشهد است. ولی ساکنین همه شهرهای ایران می توانند سفارش خود را بصورت اینترنتی ثبت کنند و بعد از چند روز درب منزل تحویل بگیرند. اگر در خصوص ثبت سفارش نیاز به راهنمایی دارید، لطفا با تلفن پشتیبانی داروخانه به شماره ۰۵۱۹۱۰۰۳۱۶۵ تماس بگیرید.
      با احترام دکتر داروساز

        1. دکتر مهلا دهقانپور

          باسلام دوست گرامی، بله به محض توزیع دتوکسین در مفید طب نیز موجود خواهد شد.
          با احترام دکتر داروساز

  2. سلام.لطفا وباتمام وجود از شما خواهش میکنم به فردی که هم اعتیاد به شیشه وهروئین دارد چطور میشود فرد به خود وخانواده خود زندگی دوباره بدهد.
    واقعا به کمک شما نیاز دارم.چه دارویی وچه راهکاری دارید بدون اینکه همسر خود فرد متوجه نشود؟

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز برای گرفتن راهنمایی در خصوص ترک اعتیاد باید به پزشک متخصص اعصاب و روان مراجعه کنید.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیاد دیگری نیز به همراه دارد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره