قرص اسپیرولینا برای لاغری
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

جلبک اسپیرولینا مدتی است که یکی از مواد غذایی و مکمل مورد توجه برای لاغری محسوب می‌شود. گرچه این ماده غذایی از قدیم‌الایام استفاده می‌شده است. غیر از لاغری و کاهش وزن، اسپیرولینا خواص و کاربردهای دیگری نیز در تحقیقات از خود نشان داده‌است. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب به فواید اسپیرولینا پرداخته و خواص این جلبک و قرص اسپیرولینا برای لاغری را بررسی می‌نماییم. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

اسپیرولینا چیست؟

قبل از این که به چگونگی تاثیر قرص اسپیرولینا برای لاغری بپردازیم، خوب است کمی با این ماده غذایی آشنا شویم.

اسپیرولینا یک جلبک سبز-آبی (سیانوباکتری) است که به طور طبیعی در آب‌های شور و شیرین رشد می‌کند، اما در محیطی با خاصیت قلیایی بالا بهترین رشد را دارد.

گفته می‌شود که گروه‌های قومی مختلف، مانند آزتک‌ها، از قدیم‌الایام از اسپیرولینا برای درمان برخی از بیماری‌ها و افزایش استقامت پیام‌رسانان استفاده کرده‌اند. این امر به‌ویژه به دلیل سطح بالای پروتئین این ماده است که استقامت را افزایش می‌دهد و سطح انرژی را بالا می‌برد.

سایر مواد مغذی موجود در اسپیرولینا شامل ویتامین‌های ضروری مانند گروه ویتامین‌های B و ویتامین E، مواد معدنی مانند مس، آهن و منیزیم، و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کاروتنوئیدها است.

این جلبک دارای طعمی تلخ است که معمولا مصرف آن به تنهایی، برای بسیاری از افراد ناخوشایند است. اما با مخلوط کردن پودر اسپیرولینا در اسموتی، آبمیوه یا غذاهای دیگر، می‌توان از خواص آن بهره‌مند شد. به علاوه، کپسول ها و قرص های اسپیرولینا گزینه‌های خوبی برای مصرف این ماده مفید هستند. اسپیرولینا معمولا به صورت پودر و مکمل غذایی و انواع قرص اسپیرولینا در دسترس است.

مصرف اسپیرولینا با اسموتی
با مخلوط کردن پودر اسپیرولینا در اسموتی یا آبمیوه می‌توان از خواص آن بهره‌مند شد.

ترکیبات اسپیرولینا

جلبک اسپیرولینا همانطور که به آن اشاره کردیم، حاوی پروتئین و ریزمغذی های مفید و ضروری برای بدن است. ارزش غذایی اسپیرولینا در هر ۷ گرم (یک قاشق غذاخوری) پودر خشک آن، به صورت زیر است:

  • پروتئین: ۴ گرم
  • ویتامین B1 یا تیامین: ۱۴% نیاز روزانه (DV)
  • ویتامین B2 یا ریبوفلاوین: ۲۰% نیاز روزانه
  • ویتامین B3 یا نیاسین: ۶% نیاز روزانه
  • مس: ۴۷% نیاز روزانه
  • آهن: ۱۱% نیاز روزانه

این جلبک همچنین حاوی مقادیر کمی از منیزیم، پتاسیم و منگنز است. به علاوه، این مقدار از پودر اسپیرولینا تنها ۲۰ کالری و کمتر از ۲ گرم کربوهیدرات دارد. این ماده غذایی حدود ۱ گرم چربی دارد که حاوی اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ به نسبت حدودی ۱.۵ به ۱ است.

پروتئین موجود در جلبک اسپیرولینا، نوعی پروتئین بسیار باکیفیت محسوب شده و همه اسیدهای آمینه ضروری برای بدن را شامل می‌شود.

توجه کنید که معمولا ادعا می‌شود که اسپیرولینا حاوی ویتامین B12 نیز می‌باشد که این موضوع در واقعیت اشتباه است؛ این ماده، حاوی شبه‌ویتامین B12 است که معلوم نیست در انسان ها موثر است یا خیر.

خواص جلبک اسپیرولینا چیست؟

اسپیرولینا دارای خواص متعددی برای سلامتی است. گرچه در رابطه با بسیاری از خواص ذکر شده برای این ماده غذایی همچنان تحقیقات علمی در جریان هستند، باز هم می‌توان به برخی از کاربردهای احتمالی و فواید اسپیرولینا (علاوه بر خاصیت آن برای لاغری و کاهش وزن)، اشاره کرد:

  • تقویت سیستم ایمنی: اسپیرولینا حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند بتاکاروتن و ویتامین C است که سیستم ایمنی را تقویت کرده و از بدن در مقابل عوامل آسیب‌رسان محافظت می‌کنند.
  • کاهش التهاب: مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در اسپیرولینا می‌توانند به کاهش التهاب‌های بدن کمک کنند. این خاصیت می‌تواند به بهبود علائم التهابی مرتبط با چاقی و بیماری‌های مزمن کمک کند.
  • بهبود هضم و جذب مواد مغذی: اسپیرولینا حاوی آنزیم‌های گوارشی مانند آمیلاز و پروتئاز است که در هضم و جذب مواد مغذی نقش دارند. این خاصیت می‌تواند به بهره‌وری بیشتر در دریافت مواد مغذی غذاها کمک کند.
  • افزایش سطح انرژی: اسپیرولینا به دلیل آن که حاوی ویتامین‌های گروه B و آهن است، می‌تواند سطح انرژی در بدن را افزایش دهد. این خاصیت می‌تواند به کاهش خستگی و افزایش تمرکز و تمرینات ورزشی کمک کند.
  • حمایت از سلامت قلب و عروق: اسپیرولینا دارای اسیدهای چرب امگا ۳ است که می‌تواند به حفظ سلامت قلب و عروق کمک کند. این خاصیت اسپیرولینا می‌تواند به کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی مرتبط با چاقی و فشار خون بالا کمک کند.
  • کنترل قند خون: اسپیرولینا می‌تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف اسپیرولینا می‌تواند به بهبود حساسیت به انسولین (Insulin sensitivity) و کاهش مقدار قند خون در بیماران مبتلا به دیابت کمک کند.

حال که کمی با اسپیرولینا آشنا شدید، می‌توانیم با پیش‌زمینه بهتری به موضوع کاربرد اسپیرولینا در کاهش وزن و مصرف قرص اسپیرولینا برای لاغری بپردازیم.

اسپیرولینا برای لاغری چگونه تاثیر دارد؟

فایده و تاثیر اسپیرولینا بر لاغری و به تبع آن قرص اسپیرولینا برای لاغری مورد مطالعه و تحقیق است. مطالعات قبلی برخی از راه‌هایی را که این ماده می‌تواند به کاهش وزن کمک کنند، نشان داده‌اند:

افزایش جرم عضلانی و سوخت و ساز

همانطور که قبل‌تر گفتیم، اسپیرولینا غنی از پروتئین است. پروتئین در عضله سازی نقش مهمی دارد؛ بنابراین افزایش مصرف آن می‌تواند به حفظ جرم عضلانی کمک کند و اگر با تمرینات قدرتی ترکیب شود، می‌توان جرم عضلانی بیشتری به دست آورد. هر چه جرم عضلانی بیشتری داشته باشید، به انرژی بیشتری برای حفظ آن‌ها نیاز دارید (=سوزاندن کالری بیشتر). این باعث می‌شود نرخ متابولیسم شما حتی در حالت استراحت افزایش یابد و همانطور که احتمالا می‌دانید، متابولیسم یا همان سوخت و ساز بالا، به کاهش وزن به خوبی کمک می‌کند.

کاهش اشتها

اسپیرولینا با داشتن پروتئین، می‌تواند به کاهش اشتها کمک کند. برخی تحقیقات نشان داده است که اسپیرولینا می‌تواند بر سطح هورمون‌های سیری اثر گذاشته و در نتیجه، احساس سیری و کنترل اشتها را بهبود دهد.

افزودن پروتئین به هر وعده غذایی می‌تواند سطح گرسنگی را کاهش دهد و هوس شما برای غذا را کاهش دهد. این به این دلیل است که پروتئین سطح هورمون گرلین را کاهش می‌دهد در حالی که سطح پپتید YY، یک پروتئین تولید شده در روده کوچک، را افزایش می‌دهد و به کاهش هوس و محدود کردن غذای مصرفی شما کمک می‌کند. به طور کلی، این موجب می‌شود که کالری کمتری  مصرف کنید و به کاهش وزن خود کمک کنید.

یک مطالعه نشان داد که زنان دارای اضافه وزنی که میزان کالری دریافتی از پروتئین خود را از ۱۵٪ به ۳۰٪ افزایش دادند، کالری کمتری مصرف کردند، بدون هیچ محدودیت رژیم غذایی دیگر.

کاهش اشتها با اسپیرولینا
افزودن پروتئین به هر وعده غذایی می‌تواند سطح گرسنگی را کاهش دهد و هوس شما برای غذا را کاهش دهد.

تامین فیبر

فیبر یک ماده ضروری در کاهش وزن است. فیبر مانند پروتئین، به کاهش گرسنگی کمک می‌کند و احتمالا موجب می‌شود کمتر غذا بخورید. علاوه بر این، فیبر هضم غذا را کند می‌کند و موجب آزادسازی آهسته‌تر گلوکز در خون می‌شود. هنگامی که سطح گلوکز خون به سرعت بالا می‌رود، یکباره نیز افت می‌کند و اشتهایتان برای غذا خوردن زیاد می‌شود (هوس غذا خوردن می‌کنید!). اسپیرولینا با جلوگیری از این بالا رفتن و پایین آمدن سریع قند خون، به سیر ماندن شما کمک می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که هدف ۳۰ گرم فیبر در روز می‌تواند به کاهش وزن و بهبود پاسخ بدن شما به انسولین کمک کند. اسپیرولینا با داشتن فیبر می‌تواند در تسهیل مسیر لاغری و کاهش وزن شما موثر باشد.

حفظ سلامت میکروبیوم روده ها

داشتن میکروبیوم سالم برای مسیر کاهش وزن، ضروری است. میکروبیوم به زبان ساده مجموعه‌ای از میکروارگانیسم‌ها (باکتری ها، قارچ ها و…) است که در دستگاه گوارش انسان و سایر محیط‌های بیولوژیکی زندگی می‌کنند.

داشتن روده های سالم در جذب مواد مغذی، از جمله آن‌هایی که به بهبود متابولیسم کمک می‌کنند، تاثیرگذار است. همچنین تجزیه بهتر غذاها به بهبود آزاد سازی انرژی در بدن و داشتن وزنی سالم کمک می‌کند.

تامین مواد مغذی ضروری

اسپیرولینا غنی از مواد مغذی و شامل پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است. این ماده به داشتن تغذیه کامل و متعادل به بدن کمک می‌کند که برای افرادی که رژیم لاغری و کاهش وزن دارد، خاصیتی مهم محسوب می‌شود.

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در اسپیرولینا، از جمله فولیک اسید، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و آهن، می‌توانند به افزایش متابولیسم کمک کنند. فردی که متابولیسم خوبی دارد، قادر است کالری‌ها را سریعتر و کارآمدتر سوزانده؛ بنابراین اسپیرولینا از این طریق کمک می‌کند تا سریع تر وزن کم کنید و از برگشت دوباره وزن اضافه، جلوگیری نماید.

معرفی قرص جلبک اسپیرولینا ریحان

قرص اسپیرولینا ریحان یک مکمل غذایی مناسب برای بهره مند شدن از خواص بی نظیر جلبک اسپیرولینا است. این محصول حاوی بیش از ۶۰ درصد پروتئین و ۱۸ اسید آمینه بوده و دارای انواع ویتامین شامل ویتامین‌های گروه B می‌باشد. همچنین انواع مواد معدنی شامل زینک، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، سدیم و پتاسیم از طریق این مکمل غذایی می‌تواند به بدن برسد.

به علاوه، قرص اسپیرولینا دارای انواع فیبر، گاما لینولنیک اسید، فولیک اسید، کلروفیل و کارتنوئید بتاکاروتن می‌باشد. همه این مواد مغذی موجب میشوند که مصرف این قرص اسپیرولینا برای لاغری گزینه مناسبی باشد؛ چرا که تامین‌کننده خوبی برای مواد مغذی مورد نیاز بدن در افراد با رژیم کاهش وزن است.

خرید قرص اسپیرولینا

در هر بسته قرص جلبک اسپیرولینا ریحان، ۱۰۰ عدد قرص وجود دارد.

 خواص قرص جلبک اسپیرولینا ریحان

  • کنترل وزن به طور طبیعی (کمک به افراد مبتلا به سوء تغذیه و لاغری مفرط و تامین کننده مواد مغذی مورد نیاز بدن در افراد با رژیم لاغری)
  • تامین کننده پروتئین هایی با کیفیت بالا مخصوص ورزشکاران
  • کمک به هضم و جذب غذا (بهبود عملکرد دستگاه گوارش)
  • تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا
  • بهبود عملکردهای کبد و حفاظت در مقابل آسیب های کبدی
  • کنترل قند خون و کمک به افراد مبتلا به دیابت به ویژه دیابت نوع ۲
  • کاهش عوارض ناخواسته ترکیبات دارویی مورد استفاده شیمی درمانی
  • سم زدایی از بدن و کاهش فلزات سنگین
  • حفظ سلامت و شادابی پوست (تاثیر ضد پیری)
  • التیام زخم سوختگی و کاهش اثر زخم (اسکار)
  • پیشگیری و کمک به درمان کم خونی و آنمی
  • کاهش و کنترل کلسترول خون
  • کاهش خطر بیماری های قلبی
  • کاهش خستگی مزمن

شما می‌توانید اطلاعات بیشتر درباره این محصول، از جمله طریقه مصرف قرص اسپیرولینا را از طریق لینک زیر مطالعه نمایید. همچنین در صورت تمایل، این مکمل غذایی را به صورت اینترنتی از داروخانه آنلاین مفیدطب خریداری نمایید.

خرید قرص اسپیرولینا ریحان از مفیدطب

موارد احتیاط مصرف اسپیرولینا

اسپیرولینا و مکمل های حاوی آن (از جمله قرص اسپیرولینا ریحان که معرفی شد)، ممکن است با برخی از داروها از جمله داروهای موثر در سیستم ایمنی و داروهای موثر در انعقاد خون مثل وارفارین تداخل داشته باشد. به صورت کلی اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید یا بیماری به‌خصوصی دارید، قبل از مصرف قرص اسپیرولینا برای لاغری با پزشک خود مشورت نمایید.

همچنین اگر در دوران بارداری یا شیردهی به سر می‌برید، قرص اسپیرولینا را با احتیاط و مشورت با پزشک مصرف نمایید.

در رابطه با ایمن بودن اسپیرولینا برای کودکان اطلاعات کافی وجود ندارد، بنابراین توصیه می‌شود این ماده و مکمل‌های آن در کودکان مصرف نشود.

به دلیل آن که اسپیرولینا در سطح قند خون تاثیرگذار است، توصیه می‌شود قبل و بعد از عمل جراحی از این ماده مصرف نکنید.

جمع بندی

در این مقاله درباره خواص بینظیر جلبک اسپیرولینا صحبت کردیم و درباره خواص این ماده غذایی و به تبع آن قرص اسپیرولینا برای لاغری توضیح دادیم. به یاد داشته باشید که یک مکمل لاغری هر چند بهترین مکمل لاغری هم باشد، بدون داشتن یک رژیم غذایی سالم و حتی‌الامکان تحرک، نمی‌تواند به اندازه کافی اثر مطلوبی برای کاهش وزن و لاغری داشته باشد. برای تجربه کردن کاهش وزن به طور سالم، اصلاح سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی مناسب، شرط اول است.

سوالات متداول

آیا حساسیت به اسپیرولینا ممکن است؟

حساسیت به اسپیرولینا در چند مورد دیده شده است. یک مطالعه نشان داد افرادی که آلرژی های غذایی دیگری داشتند، با احتمال بیشتری به اسپیرولینا نیز واکنش منفی نشان دادند. اگر به غذاهای دریایی حساسیت دارید ممکن است به این ماده نیز آلرژی نشان دهید. به طور کلی در صورتی که علائم حساسیت به این ماده را مشاهده نمودید، از ادامه مصرف آن پرهیز کنید.

مصرف اسپیرولینا در بارداری ایمن است؟

جلبک اسپیرولینا به طور کلی ماده‌ای ایمن محسوب می‌شود؛ با این حال به خاطر عدم وجود اطلاعات کافی درباره اثر این ماده در بارداری، قبل از مصرف آن در این دوران با پزشک مشورت نمایید.

اسپیرولینا ریزش مو را بهبود می‌دهد؟

اسپیرولینا به صورت گسترده در تقویت رشد مو و مقابله با مشکلاتی مانند نازک شدن موها و ریزش مو استفاده می‌شود. با توجه به مواد مغذی زیادی مانند اسیدهای چرب ضروری، آمینو اسیدها، ویتامین‌ها و مواد معدنی، کاربرد اسپیرولینا برای ریزش مو و سلامت پوست دور از ذهن نیست.

اسپیرولینا چه عوارضی دارد؟

اسپیرولینا به طور کلی ماده غذایی ایمنی محسوب می‌شود. با این حال این ماده ممکن است در برخی از افراد عوارضی مانند مشکل خواب و مشکلات گوارشی ایجاد کند. همچنین افراد در صورت مصرف داروهای دیگر از جمله داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، کاهش دهنده فشار خون یا کاهنده کلسترول خون، در مصرف این ماده باید احتیاط کنند. توصیه می‌شود با پزشک خود در رابطه با ایمن بودن مکمل اسپیرولینا برای شما مشورت نمایید و از برندهای قابل اعتماد آن را تهیه نمایید (در غیر این صورت ممکن است حاوی مواد سمی یا باکتری‌ها باشد.)

بهترین مارک قرص اسپیرولینا کدام است؟

یکی از محصولات محبوب و از بهترین مارک های قرص اسپیرولینا که در ایران به فروش می‌رسد، قرص جلبک اسپیرولینا ریحان است. این مکمل اسپیرولینا را می‌توانید از داروخانه آنلاین مفیدطب تهیه نمایید.

قیمت قرص اسپیرولینا در داروخانه چقدر است؟

یک مکمل اسپیرولینای محبوب در داروخانه، قرص اسپیرولینا ریحان است که قیمت آن در داروخانه در حال حاضر (مهر ۱۴۰۲) ۲۳۰ هزار تومان است. در هر بسته این محصول، ۱۰۰ عدد قرص وجود دارد.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی و نیز توسط متخصصین ما تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط