با قویترین داروی ضد قارچ واژن آشنا شوید!

قویترین داروی ضد قارچ واژن
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

عفونت قارچی واژن یا به اصطلاح قارچ واژن از مشکلات شایعی است که اکثر خانم‌ها حداقل یک بار در طول عمر خود به آن دچار می‌شوند. یکی از علائم این مشکل خارش واژن است که می‌تواند به قدری آزار دهنده باشد که در امور روزمره اختلال ایجاد شود. راه اصلی رفع این عفونت قارچی واژن استفاده از داروی ضد قارچ واژن است. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب ضمن آشنایی با این بیماری و مهمترین نکات راجع به آن، درباره انواع قویترین داروی ضد قارچ واژن نیز صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

قارچ واژن چیست؟

قبل از آن که به معرفی قویترین داروی ضد قارچ واژن بپردازیم، خوب است که ابتدا کمی با این بیماری آشنا شویم. قارچ واژن یا عفونت قارچی واژن به زبان ساده به رشد بیش از حد نوعی قارچ در ناحیه واژن گفته می‌شود که علائمی از جمله موارد زیر دارد:

  • سوزش
  • خارش
  • قرمزی و ورم واژن
  • ترشحات غیر عادی
  • احساس سوزش بیشتر هنگام ادرار کردن

همچنین، ممکن است هنگام ابتلا به این بیماری، ترشحات سفید خارج شده از واژن غلیظ تر باشند اما تغییر خاصی در بوی آن احساس نکنید (تقریبا بدون بو هستند).

با وجود این که عفونت قارچی واژن یک بیماری مقاربتی نیست، ولی در خانم هایی که از نظر جنسی فعال هستند، بیشتر اتفاق می‌افتد.

دلایل عفونت قارچی واژن چیست؟

عفونت قارچی واژن توسط نوعی قارچ با نام کاندیدا ایجاد می‌شود. این قارچ در حالت سالم و طبیعی در ناحیه واژن وجود دارد، اما عواملی باعث می‌شود که رشد بیش از حد در این قارچ‌ها با احتمال بیشتری اتفاق افتاده و موجب عفونت شود. مهمترین ریسک فاکتورهای ابتلا به این عفونت قارچی، عبارتند از:

  • بارداری
  • دیابت کنترل نشده
  • بروز ضعف در سیستم ایمنی
  • مصرف آنتی بیوتیک، داروهای ضد بارداری و برخی از استروئیدها

همچنین برخی از عادت‌ها می‌توانند احتمال بروز این مشکل را بیشتر کنند، از جمله:

  • نشستن در حالی که مایوی خیس بر تن دارید
  • عوض نکردن لباس های خیس ناشی از عرق کردن
  • استفاده از پد بهداشتی یا تامپون عطری یا دئودورانت واژینال
پد بهداشتی و تامپون عطری
استفاده از پد بهداشتی یا تامپون عطری می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت قارچی را بیشتر کند.

درمان قارچ واژن

برای درمان قارچ واژن، انواع داروی ضد قارچ واژن قوی وجود دارد که بسته به شرایط می‌توان از آن‌ها بهره برد. به عبارتی، شدت عفونت قارچی تعیین کننده این است که کدام داروی ضد قارچ واژن را لازم است مصرف کنید. این موضوع را پزشک تشخیص خواهد داد.

داروهای ضد قارچ واژن از طریق مقابله با رشد بیش از حد قارچ‌ها عمل می‌کنند. انواع این داروها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • داروهای خوراکی مثل قرص ضد قارچ واژن
  • داروهای موضعی مثل کرم یا شیاف واژینال ضد قارچ

نکته قابل توجه این است که در طول درمان قارچ واژن لازم است رابطه جنسی نداشته باشید؛ به این دلیل که رابطه جنسی می‌تواند بیشتر باعث ناراحتی و سوزش ناحیه واژن شود.

قویترین داروهای ضد قارچ واژن کدامند؟

داروهای مختلفی برای درمان عفونت قارچی واژن وجود دارد. این داروها به طور کلی به دو دسته شیمیایی و گیاهی تقسیم می‌شوند. اغلب مواقع، پزشک شما تشخیص می‌دهد که کدام دارو برای شما مناسب است.

معمولا انواع داروهای ضد قارچ واژن به مدت ۳ تا ۷ روز مصرف می‌شود و طی این زمان عفونت قارچی رفع می‌گردد. همچنین پزشک شما ممکن تنها یک دوز از قویترین داروی ضد قارچ واژن را برای شما تجویز کند (مثلا یک قرص فلوکونازول) اگرچه این روش در خانم‌های باردار کاربرد نداشته و توصیه نمی‌شود. حالت دیگر مصرف داروهای خوراکی ضد قارچ، استفاده از دو دوز دارو در سه روز است.

در ادامه با قویترین داروهای ضد قارچ واژن آشنا می‌شوید:

قویترین داروهای با نسخه ضد قارچ واژن

انواع قویترین داروی ضد قارچ واژن خوراکی و موضعی قابل تهیه با نسخه عبارتند از:

  • فلوکونازول (اغلب به فرم خوراکی و گاها موضعی)
  • میکونازول
  • کلوتریمازول

قویترین داروی ضد قارچ واژن گیاهی و بدون نسخه

انواع داروی گیاهی ضد قارچ واژن در بازار دارویی ایران موجود هستند که بدون نسخه قابل تهیه هستند. این داروها از عصاره و خواص گیاهان دارویی استفاده می‌کنند و بر اساس شرایط می‌توانند حتی قویترین داروی ضد قارچ واژن برای بیماری شما باشند.

گاهی اوقات می‌توانید برای درمان عفونت قارچی خود از داروهای ضد قارچ واژن بدون نسخه استفاده کنید. اگرچه توصیه اکید داریم که اگر از تشخیص خود مبنی بر ابتلا به عفونت قارچی مطمئن نیستید، از خوددرمانی بپرهیزید و به پزشک مراجعه کنید.

دو مورد از قویترین داروهای گیاهی موضعی برای قارچ واژن، شیاف فیتوواژکس اکسیر گستر و کرم واژینال لکورکس باریج هستند.

شیاف فیتوواژکس دارای خاصیت ضد قارچی و ضد میکروبی است و برای درمان عفونت های واژینال با منشاء قارچی از جمله عفونت ناشی از قارچ کاندیدا آلبیکنس موثر است.

این محصول حاوی عصاره سیاه دانه به میزان ۱ درصد می‌باشد. آثار ضد قارچی و ضد باکتریایی گیاه سیاه دانه در مرکز تحقیقات فارماکولوژیک گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، زیر نظر گروهی از متخصصان دانشگاه به اثبات رسیده است و برای اولین بار در دنیا به صورت شیاف مهبلی، جهت درمان عفونت های قارچی مورد استفاده قرار گرفته است.

خرید فیتوواژکس قویترین داروی ضد قارچ واژن گیاهی

کرم واژینال لکورکس باریج برای درمان عفونت‌های کاندیدائی و گاردنرلایی واژن کاربرد دارد. این محصول حاوی اسانس آویشن شیرازی (Zataria multiflora) است. نتایج تحقیقات بالینی متعددی نشان داده‌اند که اسانس آویشن شیرازی با داشتن مواد موثرۀ «تیمول» و «کارواکرول» برای رفع عفونت های زنان موثر است.

این کرم به وسیله اپلیکاتور در داخل واژن استفاده می‌شود.

خرید کرم لکورکس

خرید کرم واژینال لکورکس

پیشگیری از عفونت قارچی واژن

برای پیشگیری از بروز عفونت قارچی واژن، می‌توانید اقدامات زیر را در نظر داشته باشید. پیشگیری بهتر از درمان است!

  • از مصرف دوش واژینال پرهیز کنید؛ چرا که استفاده از این محصولات میتواند باکتری هایی را که مسئول کنترل کردن قارچ هستند از بین ببرند.
  • از پد بهداشتی یا تامپون عطری استفاده نکنید.
  • لباس های خیس خود را در اولین فرصت عوض کنید (مثلا مایوی خیس در استخر یا لباس زیر خیس بعد از تعریق در ورزش)
  • از لباس زیر نخی استفاده کرده و از پوشیدن لباس های تنگ به مدت طولانی پرهیز کنید.
  • از لوبریکانت های (روان کننده) مبتنی بر آب استفاده کنید.
  • در صورتی که دیابت دارید قند خون خود را کنترل و مدیریت کنید.
  • از آنتی بیوتیک ها فقط هنگامی که لازم است، استفاده کنید.
  • غذاهای حاوی پروبیوتیک مانند ماست و ترشی مصرف کنید.

سوالات متداول

درمان عفونت قارچی واژن چه قدر طول میکشد؟

معمولا عفونت قارچی واژن با استفاده از داروهای ضد قارچ واژن طی چند روز تا یک هفته از بین میرود. در موارد شدیدتر، ممکن است طول درمان طولانی تر شود و نیاز به مصرف انواع قویترین داروی ضد قارچ واژن باشد. توصیه میشود که تا انتهای داروهای خود را مصرف کنید تا از قطع زودهنگام دارو و برگشت عفونت جلوگیری نمایید.

آیا عفونت قارچی واژن خودش خوب میشود؟

خیر عفونت قارچی واژن خود به خود و بدون دارو درمان نمیشود. تنها باید از داروی ضد قارچ واژن استفاده کنید.

آیا داروی ضد قارچ واژینال در بارداری مجاز است؟

برخی از داروهای ضد قارچ واژینال در بارداری میتوانند مصرف شوند اما لازم است حتما با تشخیص و تجویز پزشک این کار را انجام دهید. هرگز در زمان بارداری داروهای ضد قارچ واژینال را خودسرانه مصرف نکنید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

12 دیدگاه دربارهٔ «با قویترین داروی ضد قارچ واژن آشنا شوید!»

  1. سلام ووقت بخیر
    من ۱۰ مااه ک ازدواج کردم ولی همیشه تو رابطهام درد دارم پیش دکتررفتم و گفتن عفونت داری ی مدت دارو مصرفم کردم و واکسن پاپیلوگارد هم زدم ولی هنوز خوب نشدم
    باید چیکار کنم

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام دوست گرامی، نیازاست مجددا به متخصص زنان مراجعه داشته باشید تا از لحاظ برطرف شدن عفونت و نیز سایر عوامل موثر در درد مورد بررسی قرارگیرید.
      یکی از علل درد د رابطه خشکی واژن می باشد که استفاده از لوبریکانت ها و ژل های روان کننده مانند ژل واژینال ری نرم نیز می تواند در این خصوص موثر واقع شوند.
      با احترام دکتر داروساز

  2. سلام من مدت هاست که دچار بیماری پوستی قارچی شدم پوستم لکه های قرمز میشه بعد پوست پوست میشه هر کاری میکنم خوب نمیشه اطراف واژن و مقعد هم درگیر شده بنظرتون چه دارویی استفاده کنم خوبه لطفاً راهنماییم کنید

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام، ابتدا باید تشخیص صحیحی قرار داده شود تا درمان مناسب صورت گیرد.بدین منظور نیاز است به پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید.
      با احترام دکتر داروساز

  3. سلام توروخدااسم دارویی ک استفاده کردیدوبه منم یدچون الان ۳سال درگیرعفونت قارچی هستم وهیچجوره خوب نمیشم

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز دارویی که برای یک فرد دیگر مناسب بوده لزوما برای شما مناسب نیست. لطفا برای تشخیص و درمان اصولی به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.
      با احترام دکتر داروساز 

  4. سلام چندسال پیش تخم دانم دردمی کردانقدرشدیدبودرفتم دکترزنان دکترمعاینه کردولی باتعجب گفت چرابدنت اینجوری هستش دارودادچندوقت خوب شدم بعدازچندوقت شروع شد مدام فلوکونازل ومتروندازول استفاده می کردم چندسال این مشکل همراه من بودتاباداروی گیاهی واژینال استفاده کردم بعدسه روزانقدرقارچ مرده ازبدنم خارج میشد که میترسیدم الان تقریباخوب شدم چندسال عذاب کشیدم ممنون ازشما

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام از اینکه تجربه خود را با ما به اشتراک گذاشتید سپاسگزاریم. 
      با احترام دکتر داروساز

    2. سلام دوست عزیز میشه بگید چه داروی گیاهی استفاده کردیدمنم الان چند ساله درگیر همین عفونت قارچی هستم ومثل شما انواع و اقسام مترونیدازول و کلوتریمازول و ایتراکونارول و غیره رااستفاده کردم یه مدت خوب میشم ولی باز دوباره شروع میشه ودرد تخمدان هم دارم ممنون میشم که بگید چه داروی گیاهی استفاده کردید

      1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

        با سلام.
        با توجه به اینکه عفونت های قارچی ممکن است راجعه باشند، و اگر درد تخمدان هم مخصوصا دارید حتما باید تحت نظر پزشک زنان دارو مصرف نمایید. با این حال درمان ها با پایه گیاهی کمکی مانند شیاف فیتوواژکس و کرم واژینال لکورکس وجود دارند که میتوانند برای شما کمک کننده باشند.
        با احترام دکتر داروساز

  5. من با مترو نیدازول خوب شدم. البته بدون بو و خارش و درد فقط نشانه های سفید سفید بود. اون موقع می رفتم استخر اینطوری شد.

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      سلام دوست عزیز
      از این که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید، متشکریم.
      با آرزوی سلامتی برای شما🌺

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط