صابون گوگرد و خواص بی‌نظیر آن

آشنایی با خواص صابون گوگرد
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

گوگرد یکی از پرکاربردترین مواد در فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، در طب سنتی و نیز طب سنتی فرهنگ های دیگر است. از این ماده در مصارف مختلف بخصوص به عنوان یک ترکیب آنتی سیتیک، ترکیبی برای ضدعفونی کردن سطوح و یا پوست استفاده می‌شود. در حال حاضر فرآورده‌های مختلفی از گوگرد در بازار دارویی وجود دارد که صابون گوگرد (با غلظت ۱۰ درصد) یکی از پرمصرف‌ترین فرآورده‌های آن محسوب می‌شود.

با مجله سلامت مفید طب و دکتر ضحا مرتضوی همراه باشید تا شما را با خواص بی‌نظیر این صابون آشنا کنیم.

خواص صابون گوگرد

از آنجایی که گوگرد ماده اصلی تشکیل دهنده صابون گوگرد است (برخی از شرکت‌های سازنده ترکیبات دیگری نیز در کنار گوگرد اضافه می‌کنند.) می‌توانند ترشح سبوم و یا چربی را در سطح پوست کنترل کرده و دارای خاصیت کراتولیتیک یا لایه برداری می‌باشد.

این ماده همچنین دارای خاصیت آنتی باکتریال بوده و در بسیاری از اوقات می‌تواند به رفع آکنه و یا مشکلات پوستی دیگر که به دلیل عفونت‌های باکتریال و یا قارچی ایجاد شده‌اند، کمک کند. بنابراین بدون نسخه و یا تجویز پزشک می‌توان از آن در موارد این چنینی استفاده نمود.

خرید صابون گوگرد ۱۰ درصد گل سیتو

کاربرد صابون گوگرد برای مو

شاید برایتان سوال شود که آیا صابون گوگرد برای مو نیز مناسب است؟ به صورت صابون خیر! اما با توجه به این که مو دارای کراتین بوده و کراتین در ساختار خود گوگرد دارد، در خارج از ایران گوگرد به صورت ساپلمنت و مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا که مدعی هستند که این مکمل‌ها می‌توانند برای حفظ استحکام ساختار مو مفید باشند.

البته برخی از فرآورده برای استفاده موضعی مانند شامپو‌ها و لوسیون‌های حاوی گوگرد وجود دارند که می‌توانند اثر سودمندی روی ساختار مو داشته باشد.

اثرات صابون گوگرد برای پوست

از آنجایی که پوست‌های خشک در مقایسه با پوست‌های چرب حساسیت بیشتری نسبت به گوگرد دارند، به همین جهت استفاده از آن بیشتر برای پوست‌های چرب توصیه می‌شود. پوست‌های چرب برای مواردی همچون آکنه، برخی از التهابات و التهابات ناشی از حساسیت‌های پوستی از این صابون استفاده کنند.

درما اگزما با صابون گوگرد
صابون گوگرد با خاصیت ضدالتهابی خود می‌تواند به درمان اگزما و درماتیت کمک کند.

فواید صابون گوگرد برای اگزما

یکی دیگر از خواص قابل توجه گوگرد خاصیت ضد التهابی آن است. این خاصیت گوگرد در کنار خاصیت لایه برداری آن می‌تواند برای التهابات پوستی مانند درماتیت، اگزما و یا رزاسه (rosacea) مفید واقع شود. به این صورت که با نرم شدن و پاکسازی پوست از سلول‌های مرده می‌تواند به بهبود این شرایط کمک کند.

استفاده صابون گوگرد در درمان شوره سر و شپش موثر است؟

برخی از شامپوهای حاوی گوگرد و دیگر ترکیبات هستند که برخی از افراد ادعا می‌کنند که این محصولات می‌تواند در درمان شپش موثر باشد. اما با توجه به عوارض و محدودیت‌های این گونه فرآورده‌ها، استفاده از ترکیبات دیگر نسبت به گوگرد ارجعیت دارد.

درمان-شوره-سر-با-صابون-گوگرد
صابون گوگرد با خواص ضدقارچی خود می‌تواند برای درمان شوره سر موثر باشد.

شوره سر به علت ترشح زیاد سبوم در سطح پوست ممکن است در ۵۰ درصد افراد رخ دهد. درماتیت سبوره‌ای نیز به دلیل رشد نوعی قارچ در سطح پوست ممکن است سبب ایجاد شوره سر شود. از آنجایی که گوگرد می‌تواند ترشح سبوم را کنترل کند و چربی پوست را کاهش دهد و نیز به دلیل اثرات ضد قارچی آن برای بهبود این موارد مفید می‌باشد. اما نه به صورت صابون بلکه بهتر است از داروهایی که به صورت شامپو یا لوسیون هستند برای این موارد استفاده شود.

آیا صابون گوگرد برای درمان گال مناسب است؟

فرآورده‌های مختلفی برای درمان بیماری گال با توجه به شدت و مدت زمان ابتلا به آن وجود دارد که بسیاری از آن‌ها تنها با تجویز پزشک قابل تهیه هستند. اما در میان فرآورده‌های OTC و فرآورده‌های بدون نیاز به نسخه پزشک، ، پماد ۵ الی ۱۰ درصد گوگرد جزو فراورده‌هایی است که در بسیاری از اوقات به شکل ساختنی در داروخانه تهیه می‌شود و برای درمان گال قابل استفاده می‌باشد.

گاهی اوقات نیز پزشکان با توجه به شرایط پوستی فرد مبتلا به گال، استفاده از صابون به جای آن پماد ساختنی را توصیه می‌کنند.

تاثیر صابون گوگرد بر لک‌های صورت
صابون گوگرد با لایه برداری سلول‌های مرده می‌تواند بر لک پوست اثر مفیدی داشته باشد.

استفاده از صابون گوگرد برای لک صورت

اگر لک‌های صورت ناشی از مشکلات داخلی بدن نباشد، برای از بین بردن آن معمولا از لایه بردارها استفاده می‌شود. گوگرد به دلیل خاصیت لایه برداری می‌تواند سلول‌های مرده از روی پوست برداشته و سبب روشن شدن پوست و رفع برخی از لک‌ها شود.

طرز استفاده از صابون گوگرد

طریقه استفاده از فرآورده گوگرد به عواملی همچون غلظت گوگرد و شکل دارویی آن بستگی دارد با این حال معمولا روزی یک بار است. در برخی از شرایط خاص و یا در مورد محصولات خاص ممکن است پزشک مصرف روزی دو بار را توصیه کند.

استفاده از صابون گوگرد حساسیت ایجاد می‌کند؟

نه تنها صابون گوگرد بلکه تمام محصولات موضعی دیگر  بهتر است که قبل از شروع به استفاده روی صورت بخصوص در افرادی که سابقه آلرژی‌های پوستی دارند، روی قسمتی از پوست مانند پوست بازو تست شود. چرا که گوگرد خود به تنهایی می‌تواند به عنوان یک المان غیر طبیعی باعث ایجاد حساسیت شود.

اگر حساسیت، خشکی و احساس کشیده شدن پوست در حدی باشد که نتوان آن را تحمل کرد، بهتر است مصرف این صابون را قطع نمود. اما اگر این علائم قابل تحمل باشد، معمولا بعد از یک یا دو بار مصرف این حساسیت و خارش برطرف می‌شود.

ویدیو معرفی صابون گوگرد

شما می‌توانید توضیحات خانم دکتر ضحا مرتضوی در خصوص این صابون بی نظیر را در ویدیو زیر مشاهده کنید.

سخن پایانی

گوگرد به دلیل خواص فراوانی همچون ضدالتهاب، لایه برداری و غیره از آن در فرآورده های گوناگون استفاده شده است. صابون گوگرد گل سیتو از جمله محصولاتی است که به دلیل وجود گوگرد در آن رای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. شما می‌توانید سوالات خود را در مورد این فرآورده بی‌نظیر در صفحه آن در داروخانه آنلاین دکتر اصیلی با ما در میان بگذارید تا به آن‌ها پاسخ دهیم.

خرید صابون گوگرد ۱۰ درصد گل سیتو

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

6 دیدگاه دربارهٔ «صابون گوگرد و خواص بی‌نظیر آن»

  1. سلام خشته نباشید من سه ماه بیماری گال گرفتم همه دکترا رفتم ولی درمان نشدم از اهواز برام یک دکتر داروساز. با گوگرد و وازلین و چند ماده دیگه برام یک کرم درست کردن و بهم گفتن تا سه روز روی بدنت باید باشد. و درمان صد در صد هستش

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز از اینکه تجربه خود را با ما به اشتراک گذاشتید سپاسگزاریم.
      با احترام دکتر داروساز 

  2. سلام.من مدت دوماه هست دچار بیماری گال شدم و دو نوبت دکتر رفتم که هر کدام داروهایی تجویز شد،استفاده کردم اما هنوز بهبودی حاصل نشد، آیا میتوانم از کرم کامترین و صابون گوگرد برای درمان استفاده کنم؟لطفا راهنمایی بفرمایید.باسپاس

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز باید دید آیا درمان هایی که توسط پزشک تجویز شده صحیح و اصولی مصرف شده است یا خیر. درمان گال همیشه یک تکرار بعد از ۷ روز نیاز دارد آیا این تکرار مصرف را انجام داده اید؟

      به هر حال، پرمترین (کامترین) و گوگرد هر دو به درمان گال کمک می کنند.

      روش استفاده از پرمترین (کامترین) به این صورت است: مقدار مورد نظر از کرم را از گردن تا کف پا به طور کامل روی پوست بمالید و ماساژ دهید و پس از ۸ تا ۱۴ ساعت پوست را بشویید. ۷ تا ۱۰ روز بعد این مراحل را یک بار دیگر تکرار نمایید.

      توجه کنید هنگام مالیدن کرم تمامی قسمت های پوست که امکان پذیر است، حتی پوست زیر ناخن ها (قسمتی که به ناخن چسبیده نیست) باید به کرم آغشته شود. معمولا یک تیوب ۳۰ گرمی کامل برای یک بار مصرف استفاده می شود و با توجه به نیاز به تکرار، هر فرد در کل به دو تیوب احتیاج دارد.

      کسانی که با شما تماس نزدیک دارند و در یک خانه یا اتاق زندگی می کنند نیز بهتر است همزمان با شما درمان شوند. توجه کنید این افراد ممکن است علائم نداشته باشند اما آلوده شده باشند.

      در خصوص لباس و ملحفه، شستشو با آب داغ در ماشین لباسشویی مناسب است. از حشره کش ها استفاده نکنید.

      ضمنا به عنوان یک اصل کلی، بهتر است وقتی نزد یک پزشک می روید ولی از درمان تجویز شده نتیجه نمی گیرید، مجدد به همان پزشک مراجعه بفرمایید. پزشکان مطابق گایدلاین ها تجویز درمان می کنند همیشه باید خط اول تجویز شود و سپس اگر به دلیل مقاومت یا هر دلیل دیگری جواب نداد، خط دوم تجویز می شود، پس نوع درمان در اکثر موارد بستگی به سلیقه پزشک ندارد.

      با احترام دکتر داروساز

      1. سلام دکتر من تقریبا دوماهو خورده ای گال گرفتم ورفتم دکتر محلول لیندان تجویز کردند ولی هنوز این دارو را پیدا نکردم بجاش از چه دارویی میشه استفاده کنم و از کجا تهیه کنم ممنون

        1. دکتر نفیسه کیامنش

          با سلام خط اول درمان گال، کرم پرمترین است.
          متاسفانه این دارو بصورت آنلاین قابل فروش نیست و ما از موجودی داروخانه های دیگر نیز اطلاعی نداریم.
          ​​​​​​​​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره