پلارگونیوم برای درمان سرماخوردگی و سینوزیت

پلارگونیوم برای درمان سینوزیت و سرماخوردگی
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

پلارگونیوم سیدوایدس (Pelargonium sidoides) یا ژرانیوم آفریقای جنوبی که با نام‌های ژرانیوم سیاه یا کیپ پلارگونیوم هم شناخته می‌شود، گیاهی است که در طب سنتی آفریقای جنوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که در این مقاله اشاره می‌شود، امروزه از عصاره این گیاه در قالب شربت پلارگونیم، قرص و… برای کمک به درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و سینوزیت و عفونت‌های تنفسی دیگر مثل برونشیت استفاده می‌کنند. 

همچنین در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفید طب به عوارض جانبی احتمالی پلارگونیوم می‌پردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

پلارگونیوم چیست؟

پلارگونیوم سیدوایدس (Pelargonium sidoides) یا ژرانیوم آفریقای جنوبی که با نام‌های ژرانیوم سیاه یا کیپ پلارگونیوم هم شناخته می‌شود، گیاهی است که مدتهاست در طب سنتی آفریقای جنوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا عصاره ریشه پلارگونیوم از طریق تقطیر آن به دست می‌آید و در درمان سرفه و سرماخوردگی به منظور تسکین علائم و کاهش مدت بیماری استفاده می‌شود.

طرفداران این داروی گیاهی اظهار می‌نمایند که پلارگونیوم می‌تواند با عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی از جمله سرماخوردگی، برونشیت و سینوزیت مقابله کند.

ژرانیوم آفریقای جنوبی (P. sidoides) نباید با شمعدانی عطری یا شمعدانی رز (P. graveolens) که از آن برای اسانس روغنی‌اش استفاده می‌شود، اشتباه گرفته شود. از این اسانس روغنی در آروماتراپی، طعم دهنده‌ها و تولید عطر استفاده می‌شود.

موارد مصرف پلارگونیوم

بیشتر تحقیقات مربوط به پلارگونیوم محدود به مطالعات آزمایشگاهی هستند. در این مطالعات، عصاره پلارگونیوم (P. sidoides) برای خنثی کردن باکتری‌ها و ویروس‌های خاصی شناخته شده است. اینکه آیا با مصرف خوراکی عصاره این گیاه می‌توان به تاثیر مشابه رسید یا خیر، هنوز مشخص نیست. شواهد موجود در این رابطه، در حال حاضر ترکیبی هستند.

در ادامه به موارد مصرف پلارگونیوم یا ژرانیوم آفریقای جنوبی می‌پردازیم.

پلارگونیوم برای سرماخوردگی و سینوزیت

محققان در مروری بر مطالعات در سال ۲۰۱۳، تحقیقات از پیش منتشر شده را تحلیل و نتیجه گیری کردند که پلارگونیوم طول مدت سرماخوردگی یا عفونت سینوس را کاهش می‌دهد. با وجود این یافته‌ها، محققان معتقد بودند که کیفیت مطالعات پایین است.

در مروری دیگر، منتشر شده در Academic Pediatrics در سال ۲۰۱۸، دانشمندان ۱۱ مطالعه در مورد اکیناسه، پلارگونیوم و سایر داروهای گیاهی را در درمان عفونت‌های دستگاه تنفسی کودکان ارزیابی کردند. در حالی که نشان داده شد اکیناسه (یکی از محبوب‌ترین گیاهان دارویی) تسکینی ایجاد نمی‌کند، پلارگونیوم شواهد متوسطی از اثر بخشی بدون عارضه را در درمان عفونت‌های تنفسی نشان داد. 

پلارگونیوم برای سینوزیت و سرماخوردگی
مطالعاتی نشان داده‌اند که پلارگونیوم طول مدت سرماخوردگی یا عفونت سینوس را کاهش می‌دهد.

شما می‌توانید برای تهیه قرص پلارژین پارس گیتا (برای بهبود سرماخوردگی، سرفه و آلرژی) از طریق سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص پلارژین

پلارگونیوم برای برونشیت حاد

مروری بر مطالعات در سال ۲۰۱۳ در آلمان اظهار می‌نماید که پلارگونیوم می‌تواند به برطرف کردن علائم برونشیت کمک کند. مانند تحقیقات قبلی، شواهدی مبنی بر اثر مفید این گیاه وجود داشت اما نتایج به دلیل کیفیت پایین تحقیق، منحرف شدند.

بر اساس شواهد موجود در حال حاضر، محققان نتیجه گیری نمودند که عصاره خوراکی پلارگونیوم یا P. sidoides ممکن است باعث تسکین نه چندان زیاد برونشیت در کودکان شود. در مقابل، فرمولاسیون قرص‌ها ظاهرا تاثیری ندارد.

برای اثبات این نتایج به تحقیقات بیشتری نیاز است. 

پلارگونیوم برای برونشیت
مطالعاتی نشان می‌دهند که پلارگونیوم می‌تواند به برطرف کردن علائم برونشیت کمک کند.

پلارژین؛ این شربت پلارگونیوم برای چیست؟

همانطور که گفتیم، از عصاره ریشه گیاه پلارگونیوم، انواع داروهای گیاهی برای سرفه و سرماخوردگی به دست می‌آید. یک شربت پلارگونیوم بسیار محبوب، شربت پلارژین است که در قالب دو محصول شربت پلارژین کیدز برای کودکان و شربت پلارژین برای بزرگسالان تولید شده است. شربت پلارگونیوم پلارژین و پلارژین کیدز، برای موارد زیر مفید است:

  • سرفه
  • سرماخوردگی
  • آبریزش بینی
  • گلودرد
  • گرفتگی بینی

شربت پلارژین کیدز پارس گیتا حاوی عصاره خشک‌شده ریشه پلارگونیوم به همراه عسل است و تأثیر گذاری خوبی در بهبود سرفه، آبریزش بینی، احتقان بینی، گلودرد و به طور کلی سرماخوردگی کودکان دارد. وجود عسل در شربت پلارگونیوم پلارژین کیدز، سبب شده است که این محصول پذیرش بالایی از سمت کودکان داشته باشد. شما می‌توانید این محصول را از سایت داروخانه آنلاین مفید طب تهیه نمایید:

خرید شربت پلارژین کیدز

 شربت پلارژین پارس گیتا نیز یک گزینه عالی برای درمان علائم سرماخوردگی، جلوگیری از رشد باکتری و تقویت سیستم ایمنی بدن است که مناسب بزرگسالان فرموله و تولید شده است. این شربتِ حاوی عصاره خشک‌ریشه گیاه پلارگونیوم نیز همه خواص گفته‌شده برای این گیاه را به همراه می‌آورد. شربت پلارژین را می‌توانید از طریق لینک زیر از مفیدطب تهیه کنید:

خرید شربت پلارژین

عوارض جانبی پلارگونیوم 

بی خطر بودن محصولات پلارگونیوم زیاد آزمایش نشده است. عوارض جانبی رایج شامل ناراحتی معده، تهوع، سوزش سر دل یا بدتر شدن علائم تنفسی هستند. 

پلارگونیوم حاوی کومارین است که به عنوان ضد انعقاد (رقیق کننده خون) عمل می‌کند. به همین دلیل باید از مصرف پلارگونیوم با داروهای ضد انعقاد تجویزی مانند وارفارین پرهیز کرد؛ زیرا می‌تواند منجر به خونریزی بیش از حد شود. همچنین به دلیل این خاصیت، باید دو هفته قبل از عمل جراحی یا دندانپزشکی، مصرف پلارگونیوم را قطع نمود.

به علاوه، طبق European Medicines، پلارگونیوم در افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی مانند پسوریازیس، آرتریت روماتوئید، لوپوس و هپاتیت خودایمنی باید با احتیاط مصرف شود؛ زیرا می‌تواند آنتی بادی‌هایی را که علائم خودایمنی را تحریک می‌کنند، فعال نماید.

همچنین در بیماران کلیوی، کبدی، پانکراس و اختلالات غده‌های آدرنال داروهای گیاهی حاوی پلارگونیوم باید با مشورت پزشک و احتیاط مصرف شود.

به طور کلی، قبل از مصرف مکمل‌های گیاهی با پزشک خود مشورت کنید؛ به خصوص اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید یا بیماری خاصی دارید.

به دلیل عدم وجود تحقیقات ایمنی کافی، توصیه می‌شود که کودکان زیر ۱۲ سال و زنان باردار یا شیرده از داروهای پلارگونیوم استفاده نکنند. اگرچه فرمول به‌خصوصی برای آماده‌سازی داروهای حاوی پلارگونیوم وجود دارد (EPs 7630) که این محصولات را برای کودکان بالای ۱ سال نیز مناسب می‌سازد.

پلارگونیوم و آسیب کبدی

اگرچه به نظر می‌رسد که مصرف پلارگونیوم به خوبی تحمل می‌شود، نگرانی‌هایی وجود دارد که مصرف طولانی مدت یا بیش از حد این گیاه ممکن است باعث آسیب به کبد شود. بر طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ در آلمان، پلارگونیوم یا P. sidoides یکی از پنج گیاهی بود که مشکوک به ایجاد مسمومیت کبدی در موارد مصرف دارویی بودند.

در یکی از موارد گزارش شده، اختلال کبدی پس از استفاده از عصاره پلارگونیوم به مدت پنج روز اتفاق افتاد.

بنابراین توصیه می‌کنیم در مصرف محصولات حاوی عصاره پلارگونیوم، از جمله شربت پلارژین که در بخش قبل معرفی کردیم، به دستور پزشک و بروشور محصول توجه کافی داشته و بیش از دوز توصیه‌شده و مدت طولانی‌تر، ان را مصرف نکنید.

دوز مصرفی پلارگونیوم و محصولات آن

راهنمایی برای استفاده مناسب از مکمل‌های پلارگونیوم وجود ندارد. دوز بی‌خطر می‌تواند بسته به سن، جنسیت، وزن، داروهای مصرفی و سلامت عمومی متفاوت باشد.

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، معمولا محصولات پلارگونیوم به صورت عصاره، سوسپانسیون، شربت، تنتور و کپسول‌های ژلاتینی موجود هستند (ممکن است همه این اشکال دارویی در ایران موجود نباشند).

به عنوان یک قاعده کلی، در مصرف این محصولات هرگز از میزان توصیه شده روی برچسب محصول تجاوز نکنید. با این وجود مشخص نیست که مکمل پلارگونیوم در چه میزانی ممکن است سمی محسوب شود.

پلارگونیوم فقط برای استفاده کوتاه مدت در نظر گرفته می‌شود. به طور ایده آل نباید مصرف آن بیش از ۵ تا ۷ روز باشد.

آیا ژرانیوم آفریقای جنوبی خوراکی است؟

بیشتر انواع ژرانیوم خوراکی هستند و ژرانیوم آفریقای جنوبی نیز از این قاعده مستثنی نیست. گل‌های این گیاه طعمی معطر و اندکی فلفلی و برگ‌ها طعم خوشایند ترش و علفی دارند. 

می‌توان دمنوش ژرانیوم تازه را با خیساندن یک چهارم فنجان گل و برگ خرد شده ژرانیوم در یک فنجان آب جوش تهیه نمود. برخی معتقدند که نوشیدن دمنوش ژرانیوم می‌تواند سوء هاضمه را کاهش دهد.

با این حال باید از مصرف زیاد ژرانیوم تازه پرهیز کرد؛ چرا که اسید اگزالیک موجود در این گیاه، ممکن است باعث سوء هاضمه، تهوع، استفراغ و اسهال شود. همچنین باید از مصرف گل یا برگی که در معرض سم پاشی یا کودهای شیمیایی بوده است، خودداری کنید. 

اعتقاد بر این است که برای مصارف دارویی، ریشه پلارگونیوم (نه ساقه یا گل و برگ آن) مفید است.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به فواید گیاه پلارگونیوم یا ژرانیوم آفریقای جنوبی در درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، سینوزیت و برونشیت حاد پرداختیم. همچنین عوارض جانبی احتمالی این گیاه را بررسی کردیم و گفتیم در چه مواردی باید در مصرف آن احتیاط کنید.

در این مقاله همچنین شربت حاوی پلارگونیوم یعنی شربت پلارژین (برای بزرگسالان) و پلارژین کیدز (برای کودکان) را معرفی کردیم و مهمترین ویژگی‌های آن‌ها را توضیح دادیم.

شما می‌توانید برای مشاهده و خرید اینترنتی انواع شربت ضد سرفه قوی برای بزرگسالان و کودکان (مانند شربت پلارژین پارس گیتا) از سایت یا اپلیکیشن داروخانه آنلاین مفید طب، روی دکمه زیر کلیک کنید:

مشاهده محصولات گیاهی سرفه و سرماخوردگی

منبع: سایت verywellhealth


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره