درمان سرفه در خانه
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه

به‌صورت کلی، سرفه کردن مسئله‌ای طبیعی است. سرفه می‌تواند به پاک کردن گلو از خلط و سایر عوامل تحریک‌کننده کمک کند. با این حال، سرفه مداوم ممکن است نشانه برخی از مشکلات از جمله آلرژی، عفونت ویروسی و عفونت باکتریایی باشد. گاهی اوقات ممکن است سرفه مربوط به ریه‌ها نباشد. بیماری رفلاکس اسید معده به مری (GERD) نیز می‌تواند باعث ایجاد سرفه شود. شما می‌توانید سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی، آلرژی و عفونت‌های سینوسی را با برخی از داروهای بدون نسخه درمان کنید. عفونت‌های باکتریایی نیاز به آنتی بیوتیک دارند. با این مقاله از مجله سلامت مفید طب همراه باشید تا با روش‌های طبیعی و مؤثر درمان سرفه در خانه آشنا شوید. 

عسل برای درمان سرفه

یکی از آسان ترین راه‌های درمان سرفه در خانه استفاده از عسل است! عسل یک داروی قدیمی برای درمان گلو درد است. بر طبق یک مطالعه، عسل نسبت به داروهای بدون نسخه حاوی دکسترومتورفان (یک داروی ضد سرفه) می‌تواند به طور موثرتری سرفه را تسکین دهد.

می‌توانید دو قاشق چای‌خوری عسل را با دمنوش یا آب گرم و آب‌لیمو مخلوط کنید و بنوشید. عسل تسکین دهنده است و آب‌لیمو می‌تواند به برطرف کردن احتقان کمک کند. همچنین می‌توانید دو قاشق چای‌خوری عسل را به تنهایی مصرف کنید.

عسل برای درمان سرفه
می‌توان از عسل برای درمان سرفه استفاده کرد.

نقش پروبیوتیک‌ها در درمان سرفه

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌هایی هستند که می‌توانند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشند. پروبیوتیک‌ها مستقیما سرفه را تسکین نمی‌دهند. آن‌ها به تعادل فلور میکروبی روده کمک می‌کنند. فلور میکروبی روده، باکتری‌هایی هستند که در روده زندگی می‌کنند. 

این تعادل فلور میکروبی می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۵، تعداد افرادی که به عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی مبتلا می‌شدند پس از دریافت گونه‌های مختلف پروبیوتیک کاهش یافت. هر چند که هنوز شواهد قطعی نیستند.

پروبیوتیک‌ها به صورت مکمل موجود هستند و ممکن است هر تولید کننده‌ای مقدار روزانه متفاوتی را برای مصرف آن‌ها توصیه کند. همچنین پروبیوتیک‌ها به برخی از ماست‌ها افزوده می‌شوند و در نان‌های خمیر ترش نیز وجود دارند. پس می‌توان با استفاده از این مواد غذایی به عنوان یک راه درمانی غیر مستقیم سرفه در خانه، به بهبود سرفه خود کمک کرد.

با توجه به تنوع پروبیوتیک‌ها، بهتر است با پزشک خود درباره این‌که کدام پروبیوتیک برای شما مناسب است، مشورت کنید. طبیعی‌ترین راه دریافت پروبیوتیک مصرف غذاهای تخمیر شده است، از جمله:

  • میسو (خمیر سویا)
  • کلم ترش (نوعی ترشی کلم برگ)
  • ماست
  • کفیر
  • کامبوچا
  • کیمچی
  • نان خمیر ترش
  • تمپه (یکی از فرآورده‌های سویا)

می‌توانید برای تهیه انواع مکمل تقویت سیستم ایمنی بدن از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید انواع مکمل تقویت سیستم ایمنی

بروملین برای سرفه

شاید تا به حال به آناناس به عنوان دارویی برای درمان سرفه در خانه فکر نکرده باشید. احتمالا به این خاطر که ممکن است بروملین را نشناسید. بروملین آنزیمی است که فقط در ساقه و میوه آناناس یافت می‌شود و شواهد کمی نشان می‌دهد که این آنزیم می‌تواند به رفع سرفه و نرم کردن مخاط گلو کمک کند.

برای بهره‌مندی از فواید آناناس و بروملین می‌توانید سه بار در روز یک تکه آناناس یا ۱۰۰ گرم آب آناناس تازه میل کنید.

همچنین ادعا می‌شود که بروملین می‌تواند به تسکین سینوزیت و مشکلات سینوسی ناشی از آلرژی که می‌توانند باعث ایجاد سرفه و مخاط شوند، کمک کند. 

همچنین از این ماده گاهی برای درمان التهاب و تورم استفاده می‌شود.

افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون (ضد انعقادها) استفاده می‌کنند نباید مکمل بروملین مصرف کنند. همچنین اگر آنتی بیوتیک (مانند آموکسی سیلین) مصرف می‌کنید، در مورد مصرف بروملین احتیاط کنید زیرا می‌تواند جذب آنتی بیوتیک را افزایش دهد.

قبل از مصرف هر مکمل جدیدی با پزشک خود مشورت کنید.

بروملین برای سرفه
بروملین آنزیمی است که فقط در ساقه و میوه آناناس یافت می‌شود و شواهد کمی نشان می‌دهد که این آنزیم می‌تواند به رفع سرفه و نرم کردن مخاط گلو کمک کند.

نعناع فلفلی برای سرفه

نعناع فلفلی برای سرفه می‌تواند مفید باشد. این گیاه برای خواص درمانی‌اش شناخته شده است. منتول موجود در نعناع فلفلی می‌تواند به تسکین گلو کمک کند و ممکن است باعث راحت‌تر نفس کشیدن شود.

می‌توانید برای بهره‌مندی از این فواید، خیلی ساده از دمنوش نعناع فلفلی یا بخور آن به عنوان درمان خانگی سرفه استفاده کنید.

برای بخور، ۷ تا ۸ قطره اسانس روغنی نعناع فلفلی را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید، یک حوله روی سر خود بیاندازید و بخور دهید.

ریشه مارشمالو و درمان سرفه

از برگ‌ها و ریشه گیاه مارشمالو از دوران باستان تا کنون برای درمان گلودرد و فرو نشاندن سرفه استفاده می‌شود.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ که در آزمایشگاه انجام شد، دریافت که گیاه مارشمالو به دلیل اثر تسکین‌دهنده‌اش بر بافت‌های تحریک‌شده گلو و سینوس‌ها، در کاهش سرفه مؤثر است. این تاثیر می‌تواند به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی این گیاه باشد.

همچنین ریشه مارشمالو حاوی موسیلاژ یا لیزاب است که گلو را می‌پوشاند و ناراحتی آن را تسکین می‌دهد.

برای درمان سرفه در خانه با استفاده از ریشه مارشمالو شما می‌توانید از این گیاه به‌صورت دمنوش یا کپسول استفاده کنید. دمنوش گرم آن می‌تواند سرفه‌های همراه با گلو درد را تسکین دهد.

با وجود این که این گیاه به طور کلی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود، مصرف آن برای کودکان توصیه نمی‌شود.

آویشن برای سرفه

برخی از افراد از آویشن برای سرفه و بیماری‌های تنفسی استفاده می‌کنند. یک مطالعه کوچک شامل ۳۶۱ فرد مبتلا به برونشیت حاد، نشان داد که اسانس برگ آویشن مخلوط شده با عشقه، می‌تواند به رفع سرفه و همچنین برونشیت کوتاه مدت کمک کند.

برگ آویشن حاوی ترکیباتی به نام فلاونوئید است که ماهیچه‌های درگیر با سرفه گلو را آرام می‌کنند و التهاب را کاهش می‌دهند.

می‌توانید برای درمان سرفه در خانه با استفاده از دمنوش آویشن، دو قاشق چای‌خوری برگ آویشن را به یک فنجان آب جوش اضافه نمایید و روی آن را بپوشانید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه دم بکشد و سپس آن را صاف کنید.

می‌توانید برای تهیه شربت آویشن تیمورانت رازک (سرماخوردگی، برونشیت و سرفه) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید شربت آویشن رازک

این محصول تأثیر فوق العاده‌ای در بهبود بیماری‌های سرماخوردگی مجاری تنفسی فوقانی دارد. این شربت دارای اثر ضد سرفه و خلط آوری بوده و مصرف آن برای درمان مشکل برونشیت شدید و حاد نیز مفید است.

آویشن برای سرفه
برخی از افراد از آویشن برای سرفه و بیماری‌های تنفسی استفاده می‌کنند.

زینک برای سرفه

مصرف مکمل زینک می‌تواند به درمان سرفه در خانه و مبارزه با آن کمک کند. دکتر Hartman توصیه می‌کند در رژیم غذایی روزانه خود ۳۰ تا ۴۰ میلی‌گرم زینک مصرف کنید. به گفته او، سطح پایین زینک با افزایش بروز عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی و بستری شدن در بیمارستان به علت عفونت‌های ریوی مرتبط است.

ژورنال Canadian Medical Association Journal یک فراتحلیل و بررسی سیستماتیک ۱۷ آزمایش تصادفی کنترل شده بر روی زینک را که شامل ۲۱۲۱ شرکت کننده بود، منتشر نمود. مدت علائم سرماخوردگی در کسانی که زینک و ترکیبات زینک خوراکی مصرف کرده بودند، در مقایسه با آن‌هایی که پلاسیبو دریافت کرده بودند، کوتاه‌تر بود.

می‌توانید برای تهیه شربت سندروس پلاس زینک از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید شربت سندروس

این محصول یک مکمل فوق‌العاده برای کودکان و نوجوانان است که حاوی انواع ویتامین‌های ضروری، آهن، کلسیم و زینک می‌باشد. این شربت به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک کرده و قدرت دفاعی بدن را در مقابل عفونت‌های حاد و مزمن افزایش می‌دهد.

غرغره آب نمک

اگر چه غرغره آب نمک به عنوان یک درمان خانگی سرفه، روشی نسبتا ساده به نظر می‌رسد اما می‌تواند به تسکین ناراحتی گلو که باعث سرفه می‌شود، کمک کند. 

یک چهارم تا یک دوم قاشق چای‌خوری نمک را با حدود ۲۲۵ گرم آب گرم مخلوط کنید. غرغره کردن آب نمک می‌تواند گلوی تحریک‌شده را تسکین دهد.

به خاطر داشته باشید از آن‌جایی که کودکان زیر ۶ سال نمی‌توانند به خوبی غرغره کنند، بهتر است برای آن‌ها از روش‌های دیگر تسکین سرفه استفاده کنید.

می‌توانید برای تهیه انواع شربت سرفه کودکان از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید انواع شربت سرفه کودکان

زنجبیل برای سرفه

زنجبیل یک داروی سنتی محبوب است که اغلب برای درمان تهوع و ناراحتی معده استفاده می‌شود، اما می‌توان از زنجبیل به عنوان یک درمان خانگی برای سرفه و تسکین آن نیز استفاده کرد.

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان می‌دهد که زنجبیل می‌تواند ماهیچه‌های مجرای تنفسی را شل کند. این مسئله می‌تواند برای علائم آسم از جمله سرفه مفید باشد.

همچنین زنجبیل حاوی ترکیبات ضد التهابی است که می‌تواند التهاب و تورم گلو را کاهش دهد. 

برای تسکین سرفه در خانه، می‌توانید به راحتی از دمنوش زنجبیل استفاده کنید. این دمنوش گرم می‌تواند تحریک، خشکی و مخاط گلو را کاهش دهد.

برای تهیه چای زنجبیل، می‌توانید یک تکه حدودا ۲.۵ سانتی‌متری از ریشه زنجبیل تازه را خرد کنید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در یک فنجان آب بجوشانید.

برای آشنایی با بهترین شربت ضد سرفه در بارداری می‌توانید مقاله «با بهترین شربت ضد سرفه و سرماخوردگی در بارداری آشنا شوید» را مطالعه نمایید.

زنجبیل برای سرفه
زنجبیل یک داروی سنتی محبوب است که اغلب برای درمان تهوع و ناراحتی معده استفاده می‌شود،

نارون قرمز (Slippery elm) برای درمان سرفه 

نارون قرمز یک داروی باستانی برای درمان سرفه و گلودرد است. گفته می‌شود این گیاه التهاب را کاهش و پوشش گلو را تسکین می‌دهد.  

اما در حال حاضر شواهد قوی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. با این حال این گیاه با عوارض جانبی جدی همراه نیست. 

نارون قرمز به صورت قرص، کپسول، قرص مکیدنی و دمنوش موجود است. قرص مکیدنی و دمنوش آن برای آرام کردن تحریک گلو ایده آل هستند.

درمان سرفه با زردچوبه

سال‌هاست که از زردچوبه به طور سنتی برای بهبود بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات از جمله سرفه استفاده می‌شود. ترکیب فعال زردچوبه، یعنی کورکومین دارای خواص ضد التهابی بالقوه است. 

توصیه می‌شود زردچوبه همراه با فلفل سیاه مصرف شود. زیرا پیپرین که ترکیب اصلی فلفل سیاه است، فراهمی زیستی زردچوبه را افزایش می‌دهد و باعث جذب بیشتر آن در بدن می‌شود.

می‌توانید برای درمان سرفه خود در خانه، از دمنوش گرم زردچوبه (یا شیر و زردچوبه) که به آن کمی فلفل سیاه و مقداری عسل اضافه کرده‌اید، استفاده کنید.

برای آشنایی با درمان سوزش گلو در طب سنتی می‌توانید مقاله «درمان طب سنتی گلو درد و محصولات گیاهی موثر آن» را مطالعه نمایید.

درمان سرفه با زردچوبه
سال‌هاست که از زردچوبه به طور سنتی برای بهبود بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات از جمله سرفه استفاده می‌شود.

سرفه به دلیل رفلاکس معده

گاهی سرفه به دلیل رفلاکس معده ایجاد می‌شود. رفلاکس اسید معده (GERD) هنگامی اتفاق می‌افتد که محتویات معده به گلو برمی‌گردند. این مسئله می‌تواند باعث تحریک گلو و در نتیجه منجر به سرفه شود. واضح است که درمان خانگی این نوع سرفه، کنترل یا جلوگیری از رفلاکس اسید معده است. 

در واقع حدود ۴۰ درصد از سرفه‌های مزمن ناشی از رفلاکس معده هستند. 

اگر فکر می‌کنید رفلاکس معده باعث ایجاد علائم شما شده است، پرهیز از غذاهای محرک متداول می‌تواند به شما کمک کند. برخی از این غذاها عبارتند از:

  • کافئین
  • الکل
  • شکلات
  • نوشیدنی‌های گازدار
  • خوراکی‌های اسیدی مانند آب مرکبات

نوشیدن مایعات فراوان

یکی از بهترین راه های درمان سرفه در خانه، نوشیدن مایعات فراوان است. نوشیدن مایعات می‌تواند به رفع خشکی گلو که یکی از دلایل متداول سرفه است، کمک کند. همچنین به رقیق شدن مخاط و در نتیجه کاهش سرفه و احتقان کمک می‌نماید.

مایعات گرم مانند چای برای سرفه بسیار مناسب هستند. اگر نوشیدنی‌های سرد را ترجیح می‌دهید، از نوشیدنی‌های بدون گاز مانند آب استفاده کنید. مکیدن تکه‌های یخ نیز می‌تواند مفید باشد.

می‌توانید برای تهیه شربت پلارژین بزرگسالان پارس گیتا از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید شربت پلارژین

شربت پلارژین بزرگسالان پارس گیتا حاوی عصاره خشک ریشه گیاه پلارگونیوم است و در درمان و بهبود سرفه، آبریزش بینی، جلوگیری از رشد باکتری و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش قابل توجهی دارد. برای این‌که بدانید شربت پلارژین چیست مقاله «پلارژین؛ بهبود سرفه و علائم سرماخوردگی» را مطالعه نمایید.

نوشیدن مایعات
یکی از بهترین راه‌های درمان سرفه در خانه، نوشیدن مایعات فراوان است.

استفاده از قرص مکیدنی گلو برای تحریک ترشح بزاق

به گفته دکتر راسل، قرص‌های مکیدنی و آبنبات‌ها به تحریک بزاق و افزایش ترشحات دهان کمک می‌کنند که می‌‎تواند سرفه را کاهش دهد. این روش درمان سرفه در خانه مخصوصا برای درمان سرفه خشک مفید است. 

طبق گفته دکتر راسل شواهد علمی زیادی برای تایید استفاده از قرص‌های مکیدنی (مانند آن‌هایی که حاوی زینک، ویتامین C و اکیناسه هستند) وجود ندارد، اما ممکن است دارای فواید کمی باشند (حتی اگر این فواید اثر دارونما باشد) و ضرری نیز ندارند.

می‌توانید برای تهیه قرص لیکوفار گل دارو از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص لیکوفار

قرص مکیدنی گیاهی لیکوفار، یک داروی خلط آور و ضد سرفه بوده که برای درمان سرماخوردگی، التهاب گلو و سرفه‌های خشک بسیار مؤثر می‌باشد. در این داروی گیاهی از عصاره شیرین بیان و اکالیپتوس استفاده شده است.

استفاده از بخور برای سرفه

اگر تا به حال بعد از یک دوش آب گرم متوجه کاهش احتقان یا سرفه‌تان شده‌اید، احتمالا از اهمیت رطوبت برای بهبود علائم سرماخوردگی مطلع هستید.

شما می‌توانید به راحتی یک دوش آب گرم بگیرید یا از یک دستگاه بخور سرد (رطوبت ساز) استفاده کنید. دستگاه بخور، هوا را مرطوب می‌کند و می‌تواند به کاهش سرفه و احتقان ناشی از سرماخوردگی کمک کند. با بخور دادن از یک درمان خانگی آسان و کم هزینه برای سرفه بهره خواهید برد.

برای تمیز نگه داشتن دستگاه خود برای جلوگیری از رشد باکتری و کپک، از دستور سازنده آن پیروی کنید.

استفاده از دتگاه رطوبت ساز برای سرفه
دستگاه بخور، هوا را مرطوب می‌کند و می‌تواند به کاهش سرفه و احتقان ناشی از سرماخوردگی کمک کند.

پیشگیری از سرفه

شاید بخواهید علاوه بر آشنایی با روش های درمان سرفه در خانه، با راه هایی برای پیشگیری از آن نیز آشنا شوید. 

شما می‌توانید برای محافظت از خود در مقابل آنفولانزا، سالانه واکسن آنفولانزا را تزریق کنید. کارهای دیگری که می‌توانید برای پیشگیری از سرفه انجام دهید عبارتند از:

  • از تماس با افراد بیمار پرهیز کنید. همچنین در صورتی که خودتان بیمار هستید از رفتن به محل کار یا مدرسه یا سایر اماکنی که با دیگران در تماس هستید، خودداری کنید تا افراد دیگر بیمار نشوند.
  • هنگام سرفه یا عطسه بینی و دهان خود را با دستمال بپوشانید و دستمال را فورا دور بیاندازید و یا در قسمت داخلی آرنج خود سرفه کنید.
  • برای هیدراته نگه داشتن بدنتان، مایعات فراوان بنوشید.
  • دست‌های خود را مرتبا بشویید، مخصوصا بعد از غذا خوردن، توالت رفتن و یا هنگام پرستاری از یک فرد بیمار.

افرادی که آلرژی دارند می‌توانند با شناسایی آلرژن‌ها (حساسیت‌زاها) و پرهیز از آن‌ها بروز علائم خود را کاهش دهند. آلرژن‌های متداول عبارتند از:

  • درخت‌ها
  • گرده‌ها
  • غبار
  • موی حیوانات
  • کپک
  • حشرات

واکسن‌های آلرژی می‌توانند مفید باشند و حساسیت شما را به آلرژن‌ها کاهش دهند. برای پیدا کردن روشی که برایتان مناسب است با پزشک خود مشورت کنید.

برای آشنایی بیشتر با آنفولانزا مقاله «همه چیز درباره علائم و درمان آنفولانزا» را مطالعه نمایید.

چه زمانی برای سرفه به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که سرفه بر توانایی تنفس شما تاثیر می‌گذارد یا در صورت مشاهده خون همراه با سرفه به دنبال درمان فوری پزشکی باشید.

عفونت دستگاه تنفسی شامل بدن درد و تب است. در حالی که آلرژی شامل این موارد نیست.

در صورتی که علاوه بر سرفه علائم زیر را دارید به پزشک مراجعه کنید:

  • لرز
  • دهیدراته شدن (کم آبی)
  • تب بالای ۳۸ درجه 
  • بی‌حالی یا احساس ناخوشی کلی
  • سرفه مولد که با خلط بدبو، غلیظ، سبز و یا زرد همراه است
  • ضعف

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به بررسی روش‌های طبیعی برای درمان سرفه در خانه پرداختیم. همان‌طور که گفته شد عسل و غرغره آب نمک راه‌هایی محبوب برای تسکین سرفه هستند.

همچنین می‌توانید از دمنوش‌های گیاهی مانند نعناع فلفلی، زنجبیل، نارون قرمز، آویشن، زردچوبه و یا ریشه مارشمالو به عنوان درمان های خانگی برای کمک به بهبود و کاهش سرفه استفاده کنید.

شواهدی وجود دارد که مکمل‌های بروملین و پروبیوتیک‌ها نیز می‌توانند به تسکین سرفه کمک کنند، اما در این موارد به مدارک بیشتری نیاز است. 

علاوه بر این‌ها در صورتی که سرفه شما ناشی از رفلاکس معده باشد، پرهیز از خوراکی‌های محرک رفلاکس معده می‌تواند به کاهش سرفه کمک کند. 

در صورتی که سرفه شما ادامه داشت حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند دلیل سرفه شما را تشخیص دهد و بهترین درمان را به شما توصیه نماید.

می‌توانید برای تهیه انواع شربت سرماخوردگی گیاهی از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید انواع شربت سرماخوردگی گیاهی

منابع: سایت‌های healthline، verywellfit و everydayhealth


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره