بهترین قرص مولتی ویتامین بارداری
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

یکی از بزرگترین چالش‌ها و نگرانی‌های مادران در دوران بارداری این است که بتوانند به خوبی نیازهای بدن جنین خود را برای رشد کامل‌تر و بهتر تأمین کنند. در واقع ویار و حساسیت‌های دوران بارداری و واکنش‌های گوارشی است که این موضوع را به یک چالش برای مادران تبدیل می‌کند. علاوه بر این، بی ارزش شدن میان وعده‌ها و کمبود وقت مادران شاغل برای مصرف غذاهای سالم و متنوع نیز به کمبودهای تغذیه‌ای مادران دامن می زند. به همین دلیل در چند دهه‌ی اخیر، پزشکان متخصص در بیشتر موارد، مصرف مکمل بارداری را به خانم‌ها در این دوران توصیه می‌کنند.

با اینکه مولتی ویتامین‌ها یکی از بزرگترین نگرانی‌های مادران باردار را برطرف کرده؛ اما با توجه به تنوع این دسته از محصولات انتخاب یک مولتی ویتامین خوب و باکیفیت هم اهمیت زیادی دارد. برای اینکه در این راه به شما کمک کنیم و انتخاب بهترین قرص مولتی ویتامین بارداری را برایتان آسان‌تر کنیم، در این مطلب از مجله سلامت مفیدطب می‌خواهیم ۵ تا از بهترین‌های آن‌ها را به شما معرفی کنیم. پس اگر در دوران بارداری هستید، این مطلب را از دست ندهید.

نیازهای بدن در دوران بارداری

قبل از اینکه به سراغ معرفی بهترین قرص مولتی ویتامین مینرال بارداری برویم، می‌خواهیم کمی از نیازهای بدن در دوران بارداری بگوییم. مسلماً هنگامی که جسمی دیگر در بدن در حال رشد و نمو است، بدن در حالت عادی برای تأمین ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز آن دچار کمبودهایی می‌شود.

نیازهای بدن در دوران بارداری
بدن ما در دوران بارداری، برای رشد بهتر جنین، به برخی از ویتامین‌ها و املاح بیش از قبل نیاز دارد.

برخی از این کمبودها آنقدر شایع است که از قرن‌ها پیش در بیشتر زنان جهان دیده می‌شد و هنوز هم به عنوان یک معضل و مشکل در زنان باردار شناخته می‌شود. البته امروزه به لطف انواع مکمل دوران بارداری، این کمبودهای تغذیه‌ای تاحدودی برطرف می‌شوند.

در ادامه به مهم‌ترین نیازهای بدن در دوران بارداری اشاره می‌کنیم:

آهن

آهن یکی از اصلی‌ترین اجزاء هموگلوبین خون محسوب می‌شود. هموگلوبین یکی از اجزاء گلبول‌های قرمز خون است که مسئول اکسیژن رسانی  به سلول‌های بدن را دارد. بسیاری از خانم‌ها در حالت عادی بخاطر عادت ماهانه، کم خونی و کمبود آهن را تجربه می‌کنند، اما در دوران بارداری این کمبود به بیشترین حالت خود می‌رسد.

بدن جنین برای خون سازی و تشکیل گلبول‌های قرمز سالم، دو برابر بیشتر از حالت عادی به آهن نیاز دارد. به همین دلیل مصرف مکمل آهن در بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین طبیعی است که تقریباً در همه‌ی انواع قرص مولتی ویتامین بارداری، آهن یکی از ترکیبات اصلی باشد.

کلسیم و ویتامین D

 این دو ماده‌ی مغذی در کنار هم مسئولان اصلی استخوان سازی و رشد دندان‌ها هستند. علاوه بر این، ویتامین D کافی برای تقویت سیستم ایمنی مادر و جنین و تکوین چشم و پوست سالم نیز نیاز است. کلسیم نیز از خطر پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

ید

ید پایه‌ای‌ترین ماده برای تشکیل سیستم عصبی مرکزی، مغز و سیستم اسکلتی بدن است. همچنین این عنصر در تکامل و عملکرد صحیح غده‌ی تیروئید، که برای رشد فیزیکی و ذهنی کودک مهم است، نیز نقش اساسی دارد. جالب اینجاست که ید با این میزان از اهمیتی که برای رشد جنین دارد، جزو عناصر کمیاب طبیعت محسوب می‌شود.

اهمیت مصرف ید در بارداری
ید عنصری کمیاب است که در رشد سیستم عصبی جنین نقش اساسی دارد.

کمبود ید در بارداری باعث ایجاد اختلال در رشد و تکوین جنین شده و نقص‌های عصبی در جنین ایجاد می‌کند. همچنین کمبود شدید ید ممکن است سبب سقط جنین یا به دنیا آمدن نوزاد مرده شود.

فولیک اسید (ویتامین B9)

مصرف ویتامین B9، فولات یا فولیک اسید هم قبل از بارداری و هم بعد از بارداری برای خانم‌ها اهمیت زیادی دارد. زیرا این ویتامین برای تشکیل لوله‌های عصبی جنین نقش دارد. لوله‌های عصبی در مراحل بعدی رشد، ستون فقرات و مغز جنین را تشکیل می‌دهند. همچنین فولیک اسید برای تشکیل فرم اولیه‌ی گلبول‌های قرمز در مغز استخوان نیاز است.

کمبود فولیک اسید در دوران بارداری می‌تواند مشکلات بسیار جدی از جمله نقص در ستون فقرات را ایجاد کند. کم خونی مگالوبلاستیک در مادر و جنین نیز از دیگر مشکلات کمبود این ویتامین ضروری است.

زینک

کمبود زینک در بارداری با مشکلات جدی‌ای از جمله ناهنجاری‌های مادرزادی، زایمان زودرس، کمبود وزن نوزاد، مسمومیت بارداری و ضعف شدید سیستم ایمنی ارتباط مستقیمی دارد. زینک در بیش از ۱۰۰ واکنش بیولوژیکی بدن دخالت دارد که تشکیل پروتئین‌های اساسی، تقسیم سلولی و همانندسازی DNA جزو آن‌ها است.

همه‌ی این عوامل نشان می‌دهد که برای داشتن فرزندی سالم باید در دوران بارداری کمبود زینک را در بدن خود جبران کنیم.

ویتامین C

این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که در جذب بهتر آهن، تقویت سیستم ایمنی و داشتن پوست سالم‌تر نقش دارد. مادرانی که سیگار، قلیون یا به طور کلی دخانیات مصرف می‌کنند، در دوران بارداری بیش از قبل به ویتامین C نیاز دارند. زیرا این مواد جذب ویتامین سی را در بدن کاهش می‌دهند.

ویتامین B12

کوبالامین یا ویتامین B12 در شکل‌گیری و تکمیل گلبول‌های سفید و قرمز خون در مغز استخوان و ساختن نورون‌ها (سلول‌های مغز و نخاع) نقش دارند. به همین دلیل این ویتامین یکی از اصلی‌ترین ترکیبات مولتی ویتامین بارداری است.

ویتامین B6

این ویتامین از گروه B نیز برای تقویت رشد شناختی در کودک، متابولیسم گلوکز، عملکرد سیستم ایمنی، تولید گلبول‌های قرمز و سفید نقش دارد. مصرف ویتامین B6 در دوران بارداری برای کاهش حالت تهوع نیز بسیار مفید است.

بهترین قرص مولتی ویتامین بارداری شامل چیست؟

برای اینکه بتوانیم از بین برندهای مکمل تغذیه‌ای، بهترین قرص مولتی ویتامین بارداری را انتخاب کنیم، بهتر است بدانیم که یک مکمل خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد.

ویژگی‌های بهترین قرص مولتی ویتامین بارداری
برای انتخاب بهترین قرص مولتی ویتامین بارداری باید به ترکیبات و معتبر بودن برند آن توجه کنید.

در ابتدا باید بگوییم که مسلماً نیازهای بدن همه‌ی زنان در دوران بارداری یکسان نیست؛ اما همانطور که در بخش قبل گفتیم برخی از کمبودهای تغذیه‌ای در بیشتر خانم‌ها مشترک است. با توجه به این نکته در ادامه به چند مورد از ویژگی‌های بهترین قرص مولتی ویتامین بارداری اشاره می‌کنیم:

  • کمبودهای تغذیه‌ای ضروری و مشترک بانوان را در ترکیبات خود داشته باشد
  • دوز مورد نیاز از ویتامین‌ها و مینرال ها را برای شما تأمین کند
  • فاقد گلوتن، رنگ مصنوعی و مخمر باشد
  • توسط متخصصان تائید و تجویز شود
  • از برند معتبر و مشهوری باشد

بهترین زمان مصرف قرص مولتی ویتامین مینرال در بارداری

۹ ماه دوران بارداری به سه دوره‌ی ۳ ماهه تقسیم می‌شود که از بین آن‌ها، سه ماه اول بیشترین حساسیت و اهمیت را دارد. زیرا در این مدت حیاتی‌ترین بخش‌های بدن جنین تشکیل می‌شود. به همین دلیل پزشکان متخصص تا حد امکان از تجویز مولتی ویتامین بارداری در سه ماه اول اجتناب می‌کنند. البته معمولاً مصرف فولیک اسید و آهن برای مادرانی که دچار کمبود هستند، الزامی است.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین بارداری
بهترین زمان مصرف قرص مولتی ویتامین در بارداری پس از هفته ۱۲ ام بارداری است.

 بهترین زمان شروع مصرف قرص مولتی ویتامین مینرال در بارداری، پس از هفته‌ی ۱۲ ام یا همان سه ماه اول حاملگی است. زیرا از طرفی حساسیت‌های اولیه‌ی بارداری کاهش می‌یابد و از طرفی هم نیازهای بدن شدت بیشتری گرفته و کمبود ویتامین‌ها و مینرال های ضروری برای رشد بهتر جنین و سلامت مادر در بدن حس می‌شود. با این حال هر زمانی که قصد خرید قرص مولتی ویتامین بارداری داشتید، حتماً قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

بهترین مولتی ویتامین مینرال بارداری در ایران

تا اینجا گفتیم که برای انتخاب بهترین قرص مولتی ویتامین بارداری به چه ویژگی‌هایی باید توجه کنیم و در ترکیبات آن‌ها باید به دنبال چه چیزهایی باشیم. با توجه به این معیارها، از بین بهترین برندهای مکمل بارداری موجود در بازار، چند مورد از با کیفیت‌ترین‌ها را با مشورت دکتر داروساز انتخاب کرده‌ایم تا با اطمینان بیشتری برای خرید بهترین قرص مولتی ویتامین بارداری اقدام کنید.

پرگنازون هلث اید؛ قرص مولتی ویتامین مینرال بارداری

قرص پرگنازون یک مولتی ویتامین مینرال نسبتاً کامل برای خانم‌های بارداری است. کمپانی هلث اید انگلستان همه‌ی ویتامین‌های گروه B را در کنار ویتامین K، ویتامین E، D2، C و مواد معدنی ضروری از جمله ید، زینک، سلنیوم، مس و اینوزیتول و کولین به عنوان ترکیبات مؤثر برای رشد بهتر اندام‌های حیاتی بدن، قرار می‌دهد تا سلامت مادر و جنین را به طور همزمان تضمین کند.

پرگنازون؛ مولتی ویتامین بارداری
قرص پرگنازون علاوه بر ویتامین‌ها و املاح ضروری برای بارداری، ویتامین K و E را نیز درون خود دارد.

اگر کمبود ویتامین A و کلسیم ندارید، این قرص مولتی ویتامین بارداری می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد در غیر این صورت یکی دیگر از گزینه‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم را انتخاب کنید.

خرید سریع قرص پرگنازون

قرص پرینامکس نیومام؛ یک قرص ویتامین بارداری کامل

قرص prenamax توسط شرکت یوروویتال آلمان تولید می‌شود و تمام ویژگی‌های بهترین قرص ویتامین بارداری را دارد. در ترکیبات این قرص، علاوه بر ویتامین‌های B، C، D ، E و A، کلسیم، منیزیم، زینک و آمینو اسیدهای ضروری متیونین و سیستئین نیز دیده می‌شود. همچنین علاوه بر این ترکیبات مغذی، عصاره‌ی هسته‌ی انگور، گیاه دم اسب و کوآنزیم Q10 نیز دارد.

قرص مولتی ویتامین بارداری خارجی
پرینامکس نیومام برای مادرانی که کمبود ویتامین A دارند، بسیار خوب و کامل است.

عصاره‌ی هسته‌ی انگور حاوی ترکیبات ضد التهاب است که از بالا رفتن فشار خون، چربی خون و مشکلات قلبی در دوران بارداری جلوگیری می‌کند. گیاه دم اسب نیز به ترمیم عملکرد بهتر کبد در مادر و افزایش استحکام استخوان‌ها و ناخن‌ها در جنین کمک می‌کند.

قرص پرینامکس را از اینجا بخرید

پرگناکر ویتابیوتیکس؛ بهترین مولتی ویتامین بارداری خارجی

کمپانی ویتابیوتیکس که جدیداً لقب بهترین برند مکمل‌های تغذیه‌ای انگلستان را به خود اختصاص داده، قرص پرگناکر را برای رفع کمبودهای تغذیه‌ای مادران و کمک به رشد جنین تولید کرده است. این مکمل ترکیباتی مشابه با قرص پرگنازون را دارد. با این تفاوت که پیش ساز ویتامین A، یعنی بتاکاروتن را نیز برای بدن تأمین می‌کند.

پرگناکر ویتابیوتیکس؛ معتبرترین برند قرص مولتی ویتامین بارداری
برند ویتابیوتیکس جزو برندهای برتر مکمل غذایی در انگلستان است.

اگر به گیاهان دارویی حساسیت دارید و برای رفع کمبود ویتامین A در بارداری نمی‌توانید از قرص پرینامکس استفاده کنید، قرص پرگناکر جایگزین بسیار خوبی برای آن است. زیرا تمامی ویتامین‌ها و مینرال های مورد نیاز دوران بارداری را برای بدن تأمین می‌کند.

خرید سریع قرص پرگناکر

قرص اکتی ناتال؛ مولتی ویتامین خوب برای بارداری

تا اینجا مولتی ویتامین‌هایی که معرفی کردیم هرکدام یکی از ویتامین‌های محلول در چربی را نداشت و در برخی هم کلیسم و منیزیم دیده نمی‌شد. اما قرص acti natal همه‌ی این مواد مغذی را در ترکیبات خود دارد. این قرص مولتی ویتامین مینرال بارداری، برای مادرانی که به همه‌ی ترکیبات مغذی و ضروری بدن نیاز دارند، بهترین انتخاب است.

قرص مولتی ویتامین بارداری اکتی ناتال
قرص اکتی ناتال محصولی از کمپانی لیبرتی سوئیس است که تمام نیازهای مادران باردار را تامین می‌کند.

قرص ویتامین بارداری اکتی ناتال توسط شرکت لیبرتی سوئیس تولید می‌شود و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. این قرص هیچگونه مواد حساسیت زا یا عصاره‌ی گیاهی در ترکیبات خود ندارد. بنابراین برای مادران حساس گزینه‌ی مناسبی است.

خرید سریع قرص اکتی ناتال

مولتی ویتامین پریناتال سیمرغ؛ بهترین مولتی ویتامین بارداری ایرانی

مولتی پریناتال سیمرغ یکی از بهترین محصولات ایرانی برای تقویت بدن در دوران بارداری است. این قرص ویتامین‌های B1، B2، B3، B6، B9، B12، A، C، D، E را به همراهید، کلسیم، زینک و آهن را در ترکیبات خود دارد.

قرص مولتی پریناتال سیمرغ
مولتی پریناتال سیمرغ یک قرص مولتی ویتامین بارداری ایرانی است که کیفیت بسیار بالایی دارد.

دوز ویتامین‌ها و مینرال های موجود در مولتی پریناتال سیمرغ، طوری تنظیم شده که برای دوران بارداری مناسب باشد و خانم‌ها دچار مسمومیت ناشی از مصرف زیاد مواد مغذی نشوند.

خرید سریع قرص پریناتال سیمرغ

بهترین قرص مولتی ویتامین بارداری را از جای معتبر بخرید

در این مطلب گفتیم که بدن در دوران بارداری بیشتر از همه به چه ترکیبات مغذی‌ای نیاز دارد و بهترین قرص مولتی ویتامین بارداری چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. مکمل‌هایی که در ادامه معرفی کردیم، همگی توسط معتبرترین برندهای مکمل تغذیه‌ای با بهترین کیفیت تولید شده‌اند. شما با توجه به نیازها و حساسیت‌های بدن خود و البته با مشورت پزشک خود می‌توانید بهترین را برای خود از بین آن‌ها انتخاب کنید.

بهترین قرص مولتی ویتامین بارداری را از اینجا بخرید

برای خرید بهترین قرص مولتی ویتامین برای بارداری، کافی است وارد وبسایت یا اپلیکیشن داروخانه اینترنتی مفیدطب شوید. در مفیدطب می‌توانید به سرعت محصول مورد نظر خود را سفارش دهید و در کمترین زمان ممکن آن را در منزل تحویل بگیرید.

در ادامه به سؤالات شما درباره‌ی مولتی ویتامین بارداری جواب می‌دهیم. با این حال اگر سوالی درباره‌ی قرص‌های ویتامین بارداری دارید، در بخش نظرات از ما بپرسید تا با نظر دکتر داروساز به آن پاسخ دهید.

سؤالات شما درباره‌ی بهترین قرص مولتی ویتامین بارداری

مولتی ویتامین بارداری را کی بخوریم؟

بهترین زمان برای شروع مصرف مولتی ویتامین بارداری پس از اتمام هفته‌ی ۱۲ ام حاملگی است. با این حال گاهی اوقات برخی از خانم‌ها از ابتدای بارداری نیاز به مصرف مولتی ویتامین دارند. برای استفاده از مولتی ویتامین در سه ماه اول حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید.

طریقه مصرف مولتی ویتامین مینرال در بارداری چگونه است؟

توصیه می‌شود مولتی ویتامین بارداری در ابتدای روز قبل از صبحانه است. اما اگر دچار عوارض گوارشی می‌شوید، بهتر است آن را پس از صبحانه یا نهار مصرف کنید.

عوارض مصرف مولتی ویتامین در بارداری چیست؟

مکمل بارداری اگر طبق دستور دکتر متخصص مصرف شود، عوارضی نخواهد داشت.

مصرف مولتی ویتامین در بارداری و چاقی چه ارتباطی باهم دارند؟

خیر. بسیاری از مادران نگران اضافه وزن ناشی از مصرف مولتی ویتامین بارداری هستند. باید بگوییم که مصرف مکمل بارداری اثری روی چاقی و افزایش وزن ندارد و تنها اشتها را به حالت طبیعی بازمی گرداند.

بیشتر بخوانید


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی و نیز توسط متخصصین ما تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره