نکات مهم درباره طب سنتی و روابط زناشویی

نکات مهم درباره طب سنتی و روابط زناشویی
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

باروری و رابطه جنسی برای تداوم زندگی ضروری است و راز این تداوم، در تفاهم بین زوجین است. یعنی فهم نزدیک به هم که قبل از شروع زندگی مشترک باید از وجود آن اطمینان حاصل کنید. ویژگی‌های هر فرد به خصوصیات شخصیتی (اخلاق، باورها و افکار) و خصوصیات جسمی وی (از جمله مزاج و ویژگی‌های بدنی) تقسیم می‌شود.

ویژگی‌های فیزیکی فرد می‌تواند مستقیما روی توانمندی فکری و خصوصیات شخصیتی فرد تاثیر بگذارد. طب سنتی اعتقاد دارد که به عنوان مثال، قلب روی خصوصیات عاطفی فرد (قصاوت یا رافت) و مغز رو خصوصیات فکری (ثبات عقیده یا انعطاف پذیری) اثر می‌گذارد. بنابراین اعتدال مزاج در هر شرایطی، باز هم در طب سنتی اصل اول است که به رعایت دقیق سته ضروریه، می‌توان به آن دست یافت.

مباشرت یا رابطه جنسی در طب سنتی

مباشرت عنوانی است که حکیم جرجانی به مقاربت نسبت داده‌اند و در کتاب ارزشمند خود به نام ذخیره خوارزمشاهی با این عنوان به توضیح بایدها و نبایدهای رابطه جنسی پرداخته‌اند. مباشرت سالم برای داشتن نسل سالم و باروری بسیار مهم است.

همچنین مباشرت با ایجاد هیجان جسمی و روحی باعث دفع مواد زائد و تقویت نسل شده و با افزایش گردش خون و گرمی بدن می‌تواند منجر به جوانی و طول عمر، تقویت عضلات لگنی، رفع گرمی زائد، بهبود فشار خون، بهبود حواس و ایمنی (کاهش ریسک ابتلا به سرطان پستان و پروستات)، افزایش اعتماد به نفس و عشق و همچنین کاهش استرس، وسواس و افکار فاسد شود.

تاثیر مزاج در روابط زناشویی

به طور خلاصه تغییرات میل جنسی و مزاج به صورت زیر قابل توضیح است:

(دقت داشته باشید این توضیحات جامع نبوده و صرفا جهت آشنایی است. برای تشخیص نهایی می‌بایست با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنید)

مزاج سرد و خشک

فردی را در نظر داشته باشید که رنگ پوست سفید کمی مایل به سربی، پوست نرم بی‌مو و رگ‌های باریک دارد. مزاج این فرد تمایل به سردی و خشکی داشته و میل جنسی وی نیز کم است. نیاز افراد با مزاج سرد و خشک به رابطه جنسی کمتر از سایرین است و اگر در این مسئله زیاده روی کنند بیمار می‌شوند.

تاثیر مزاج در روابط زناشویی
افراد با مزاج سرد و خشک به رابطه جنسی کمتری نسبت به سایرین نیاز دارند.

مزاج گرم و خشک و رابطه جنسی

فردی که چهره‌ای مایل به تیرگی یا گندمگونی دارد، بدنی پرمو، پوست سفت و خشن دارد، مزاجش بیشتر به سمت گرمی و خشکی است. این افراد میل جنسی زیادی دارند ولی توان جنسی آن‌ها به اندازه میلشان نیست. قوای جنسی این افراد از مزاج سرد و خشک بیشتر است، ولی باز هم اگر زیاده روی کنند، بیمار می‌شوند.

مزاج سرد و تر

فردی با چاقی پیهی (بافت چربی زیاد)، بافت عضلانی کم و رگ‌های باریک از منظر طب سنتی مزاج سرد و تر داشته و میل جنسی کمی دارد. این افراد اگر در مباشرت افراط کنند، دچار بیماری‌های مفصلی می‌شوند.

مزاج گرم و تر در رابط زناشویی

افرادی دارای مزاج گرم و تر با چاقی گوشتی، رنگ پوست سرخ یا گندمگون، پر مویی، پرخونی و رگ‌های فراخ شناخته می‌شوند. این دسته از افراد میل جنسی فراوان و توان زیادی در برقراری رابطه جنسی دارند. کسانی که مزاج گرم و تر دارند از افراط در مباشرت زیان نمی‌بیند، اما اگر در مدت زمان طولانی زیاده روی کند آسیب خواهند دید.

تعداد دفعات متعادل مباشرت و رابطه زناشویی

طور متوسط برای همه افراد با هر مزاجی رابطه جنسی هر ۷۲ ساعت یک بار مناسب است. به طور کلی می‌توان گفت هفته‌ای یک تا سه بار مباشرت برای زوجین طبیعی است. حال اگر شما مزاجی به سمت گرم و تر دارید، افزایش تعداد دفعات رابطه جنسی به صلاح سلامتی شما خواهد بود. اگر مزاج شما به سردی و خشکی متمایل است فاصله را افزایش دهید، مثلا هر پنج روز یک بار.

به این ترتیب اگر بعد مباشرت سر حال هستید، تیره پشتتان مورمور نمی‌شود، حالت تهوع ندارید، شکم درد یا درد پشت پیدا نمی‌کنید و… در جهت تقویت طبیعت خود قدم برداشته‌اید.

بهترین زمان رابطه زناشویی از منظر طب سنتی

مباشرت نباید بعد از دوره‌ای بیخوابی، ورزش یا کار سنگین و استرس باشد. پیش از رابطه جنسی باید حتما آمادگی عاطفی داشته باشید. تحریک جنسی با اندکی خیال، ملامسه، ملاعبه و… که افعالی هستند که در طب سنتی به آنها اشاره می‌شود صورت می‌گیرد. با در نظر گرفتن مزاج خود و نکات گفته شده، می‌توانید بهترین زمان برای برقراری رابطه زناشویی خود را مشخص کنید.

بهترین زمان رابطه زناشویی از منظر طب سنتی
بهترین زمان مباشرت و رابطه دو تا سه ساعت بعد از صرف غذا است.

باید بدانید که مباشرت و برقراری رابطه جنسی نوعی حرکت طبیعت است. برای حفظ قوت فرد، نباید هم زمان طبیعت را به انجام دو کار یا بیشتر مشغول نمود. بلافاصله بعد ورزش سنگین، در ناشتایی، بلافاصله بعد حمام طولانی، در غم سنگین ناگهانی رسیده، و در شادی ناگهانی و غیر منتظره، حرکت روح به سرعت انجام شده، پس ارتباط جنسی توصیه نمی‌شود.

بهترین زمان مباشرت دو تا سه ساعت بعد از صرف غذا است که هضم معدی تمام شده باشد. تاکید می‌شود دو یا سه ساعت بعد غذا بهترین زمان است و البته در گرسنگی و حالت ناشتا نیز به انجام آن توصیه نمی‌شود.

تدابیر طب سنتی برای قبل و بعد از مباشرت

  • آب سرد ننوشید.
  • لقمه‌ای شیرین بخورید.
  • حتما دوش بگیرید و حین آن با دست روی همه سطوح بدنتان را بشویید.
  • حتما ادرار کنید.

البته بانوانی که قصد بارداری دارند، دوش گرفتن و ادرار کردن را چند ساعت بعد از رابطه انجام دهند. غسل کردن بعد مباشرت جزیی از تعالیم دینی ما است، ولی تنها علتی نیست که دوش گرفتن بعد از مباشرت توصیه می‌شود. زن و مرد در حین رابطه جنسی تبادل احساسات جسمی و روانی دارند که تاثیرات آن را باید آب گرم بشویند.

غریزه و میل جنسی

میل جنسی غریزه‌ای خدادادی است، طبیعی است افراد در سنین جوانی بیشتر با این حس طبیعی درگیر هستند و ازدواج هم در سنین جوانی توصیه می‌شود. داشتن یک شریک جنسی منحصر به شما موجب امنیت خاطر و سلامت بدنی و جنسی و روانی فرد خواهد شد.
احساس شما نسبت به طرف مقابل در بانوان بسیار حائز اهمیت است، زیرا میل جنسی در بانوان بسیار تابع محبت و عشق بوده و البته در مردان بیشتر تابع غریزه است.

اما در شرایطی که ازدواج مقدور نیست برای کاهش میل جنسی چه کنیم؟

ورزش جزئی جدایی ناپذیر در حفظ سلامت تن و روان ما از عوارض عدم پاسخ صحیح به میل جنسی است، بنابراین در طب سنتی توصیه می‌شود در شرایطی که ازدواج و برقرای رابطه جنسی سالم ممکن نیست، هر روز ورزش نمایید تا خوب خوب عرق کنید.

کاهش میل جنسی در طب سنتی
در شرایطی که برقرای رابطه جنسی سالم ممکن نیست هر روز ورزش کنید.

ادویه‌ها، فلفل، زیره، زنجبیل، دارچین و خوراکی‌های گرم مثل خرما، ارده، حلوا و… را از رژیم غذایی خود حذف کنید. کمی زردچوبه، زعفران و نمک برای طبخ غذا کافی است.

ضعف قوه باه (ناتوانی جنسی) و میل جنسی پایین از نظر طب سنتی و راهکارهای درمانی آن برای زوجین را در مقالات بعدی به تفصیل شرح خواهیم داد.

سخن پایانی

امروزه با پیشرفت علم و تحقیقات انجام شده اهمیت داشتن رابطه جنسی سالم برای سلامتی بر کسی پوشیده نیست. رابطه جنسی که در طب سنتی از آن به عنوان مباشرت نام برده می‌شود، اضطراب و افسردگی را بهبود داده و  باعث کاهش فشار خون، افزایش طول عمر، تقویت سیستم ایمنی و… می‌شود. در این مقاله نکات مهم درباره طب سنتی و روابط زناشویی را بازگو کردیم، میزان میل و توان جنسی در افراد با مزاج‌های مختلف را بررسی کردیم و به توضیح توصیه‌های طب سنتی برای رابطه جنسی پرداختیم.

در طب سنتی برای افزایش میل جنسی بانوان و آقایان مصرف برخی داروهای گیاهی و طبیعی توصیه می‌شود. شما می‌توانید انواع مکمل‌ها و داروهای گیاهی برای تقویت میل جنسی را در داروخانه آنلاین مفید طب مشاهده کنید:

قرص و مکمل تقویت جنسی مردان

قرص و مکمل تقویت جنسی بانوان

 

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره