ژل واژینال برای خشکی واژن
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

ژل واژینال برای خشکی واژن از جمله گزینه‌های بسیار ایمن با حداقل عوارض جانبی است. در حالی که خانم‌های بزرگسال ممکن است در هر سنی به خشکی واژن دچار شوند، درباره انواع روش‌های درمانی و عواقب آن‌ها همچنان به مطالعات و آزمایش‌های بیشتری نیاز داریم.

البته شایان ذکر است که خشکی واژن در دوران یائسگی بسیار شایع‌تر بوده و تغییرات ناشی از آن در دستگاه تناسلی، اغلب بر کیفیت رابطه جنسی تاثیر می‌گذارد. اگر خشکی واژن درمان نشود، ریسک ابتلا به انواع عفونت‌های ادرای و دستگاه تناسلی نیز افزایش می‌یابد.

در صفحه پیش رو از مجله سلامت مفید طب درباره خشکی واژن بیشتر بحث خواهیم کرد. همچنین علایم و روش‌های درمانی مانند ژل واژینال برای خشکی واژن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. حتی اگر هنوز به سن یائسگی نرسیده‌اید، بهتر است اطلاعاتی راجع به خشکی واژن به دست بیاورید زیرا همان طور که گفتیم، این مشکل در خانم‌های بزرگسال گاه به گاه به وجود می‌آید. لطفا با ما همراه باشید.

خشکی واژن چیست؟

خشکی واژن یا واژینیت آتروفیک (atrophic vaginitis) عارضه‌ای شایع در دوران یائسگی است که البته می‌تواند در هر دوره سنی در خانم‌ها بروز کند. خشکی واژن به معنای نازک شدن دیوار‌های داخلی واژن و التهاب آن بوده که اغلب در اثر کاهش هورمون استروژن یا ابتلا به برخی بیماری‌ها اتفاق میفتد.

واژن به طور طبیعی مایع شفافی ایجاد می‌کند که محیط آن را مرطوب و لغزنده نگه می‌دارد. این مایع، لایه نازکی (مخاط واژن) به وجود می آورد که برای سلامت واژن ضروری است. همچنین میزان کافی از این مایع لغزنده، حالت ارتجاعی دیواره‌های واژن را افزایش می‌دهد.

بدیهی است که رطوبت ناحیه تناسلی باعث بهبود رابطه جنسی است و خشکی واژن باعث درد و ناراحتی در هنگام نزدیکی می‌شود. خشکی واژن در دوران یائسگی و حتی قبل از آن شایع است و  درمان‌های مختلفی برای این عارضه وجود دارند. این روش‌های درمانی، مشکل را در زمان کوتاهی برطرف می‌کنند و سلامت شما را ارتقا می‌دهند. استفاده از ژل واژینال برای خشکی واژن یکی از بهترین گزینه‌ها نسبت به سایر روش‌ها است. برای اطلاعات بیشتر حتما ادامه مطالب را دنبال کنید.

ناراحتی از خشکی واژن
رطوبت ناحیه تناسلی باعث بهبود رابطه جنسی است و خشکی واژن باعث درد و ناراحتی در هنگام نزدیکی می‌شود.

علت خشکی واژن

هورمون استروژن باعث افزایش طوبت واژن می‌شود و ضخامت مخاط را حفظ می‌کند و حالت ارتجاعی دیواره‌ها را به وجود می‌آورد. علت اصلی خشکی واژن یا آتروفی واژن، کاهش استروژن در بدن است. کاهش سطح استروژن در بدن زنان ممکن است موقت یا دائمی باشد. علاوه بر یائسگی، عوامل زیر می‌توانند عامل کاهش استروژن باشند:

  • انجام عمل جراحی برداشتن تخمدان‌ها، شیمی درمانی، پرتو درمانی ناحیه لگن و برخی روش‌های درمان سرطان
  • زایمان
  • شیردهی
  • مصرف بعضی داروها مانند دانازول، مدروکسی پروژسترون، لوپرولاید و نافارلین
  • تغییرات هورمونی ناشی از قاعدگی
  • مصرف مواد مخدر یا دخانیات
  • مصرف بعضی داروهای افسردگی
  • استفاده از دوش واژینال
  • استرس و فشارهای روحی
  • استفاده نامناسب از دئورانت‌ها یا دستمال توالت
  • سندرم شوگرن
  • و…

علایم خشکی واژن

علایم خشکی واژن در افراد مختلف، متفاوت است. همچنین برخی افراد دچار آتروفی واژن شده اما متوجه هیچ نشانه‌ای نمی‌شوند. با این وجود عمومی‌ترین علایم در خشکی واژن عبارتند از:

  • خارش و سوزش در نواحی داخلی و خارجی واژن
  • درد در هنگام نزدیکی
  • خونریزی پس از رابطه جنسی (خونریزی در این مواقع بسیار اندک است)
  • التهاب واژن
  • عفونت دستگاه تناسلی یا عفونت‌های ادراری
  • ترشحات غیرطبیعی واژن
  • تکرر ادرار

درمان خشکی واژن

روش‌های مختلفی برای درمان خشکی واژن وجود دارند. اغلب درمان‌های خشکی واژن موقتی هستند اما با بعضی روش‌ها مانند هورمون درمانی می‌توان مشکل را به طور قطعی رفع کرد.

توجه داشته باشید که هورمون درمانی عوارض خاص خود را دارد و ممکن است بدن تمام افراد، نتیجه مثبتی در برابر آن نشان ندهد. در حالی که روش‌های مقطعی مانند مصرف ژل واژینال برای خشکی واژن نتیجه مثبتی داشته و عوارض جانبی خاصی به همراه نمی‌آورد. تعدادی از معمول ترین انواع روش درمان خشکی واژن را در ادامه بخوانید.

خشکی واژن در خانم های جوان
مصرف ژل واژینال برای خشکی واژن نتیجه مثبتی داشته و عوارض جانبی خاصی به همراه نمی‌آورد.
  • روان کننده‌ها

استفاده از روان کننده‌ها، ساده‌ترین روش درمان خشکی واژن است. معمولا از روان کننده یا لوبریکانت در هنگام رابطه جنسی استفاده می‌شود. اغلب لوبریکانت‌ها عوارض جانبی خاصی به همراه ندارند و می‌توانند خشکی واژن و درد حاصل از آن را در رابطه جنسی، کاهش دهند.

توجه داشته باشید که اگر برای جلوگیری از بارداری، کاندوم مصرف می‌کنید، لوبرکانت باید بر پایه آب باشد. لوبریکانت‌های روغنی یا بر پایه روغن معمولا باعث پارگی کاندوم می‌شوند. همچنین ممکن است در برخی افراد، مصرف روان کننده‌ها برای کاهش خشکی واژن، در نهایت موجب خارش و سوزش گردد.

  • مرطوب کننده‌ها

محصولات مختلفی مانند پماد برای خشکی واژن یا ژل واژینال برای خشکی واژن به خوبی این عارضه را برطرف می‌کنند. بسیاری از محصولات مذکور حاوی ترکیبات گیاهی هستند و عوارض جانبی خاصی ایجاد نمی‌کنند. با این حال بهتر است پیش از تهیه و مصرف انواع ژل واژینال برای خشکی واژن با متخصص زنان یا داروساز مشورت کنید.

خرید ژل واژیهیل باریج

  • استروژن واژینال

برای جبران کمبود استروژن در بدن زنان و درمان خشکی واژن، برخی پزشک‌ها استروژن واژینال را تجویز می‌کنند. استروژن واژینال به کمک استرینگ، کرم واژینال یا قرص و کپسول واژینال در واژن قرار می‌گیرد. افراد گاهی نگران عوارض جانبی خطرناک استروژن در خون و هورمون درمانی یائسگی هستند. با این وجود متخصصان بر این باورند که تنها مقدار اندکی استروژن، در این روش‌ها وارد خون می‌شود. توصیه می‌کنیم پیش از انتخاب روش استروژن واژینال با متخصص زنان درباره عوارض جانبی احتمالی صحبت کنید.

خشکی واژن در دوران یائسگی
افراد گاهی نگران عوارض جانبی خطرناک استروژن در خون و هورمون درمانی یائسگی هستند.
  • لیزر درمانی

لیزر درمانی برای رفع آتروفی واژن، روش بسیار ایمنی بوده و تاثیرات قابل توجهی دارد. بسیاری از متخصصان، این روش را به زنان یائسه و سایر خانم هایی که دچار خشکی واژن شده‌اند پیشنهاد می‌کنند. لیزر درمانی واژن، در جهت جوانسازی ناحیه تناسلی نیز روش مناسبی است.

معرفی بهترین ژل واژینال برای خشکی واژن

در بخش‌های قبلی گفتیم یکی از بهترین روش‌ها برای درمان خشکی واژن، استفاده از مرطوب کننده‌های واژینال است. اشاره کردیم که محصولاتی که به این منظور تولید و ارائه می‌شوند اگر دارای ترکیبات گیاهی مناسبی باشند، عوارض جانبی خاصی به وجود نمی آورند. در حالی که میزان تاثیرگذاری آن‌ها قابل قبول است.

بهترین ژل واژینال برای خشکی واژن محصولی به نام واژیهیل باریج است. واژیهیل در شرکت داروسازی باریج اسانس تولید می‌گردد. محصول شامل یک تیوب ۳۰ گرمی حاوی ژل است که به همراه یک اپلیکاتور و بروشور در دسترس شما قرار دارد. کافی است بر اساس دستور العمل مندرج در بروشور، تجویز پزشک یا توصیه داروساز، واژیهیل باریج را مصرف کنید.

واژیهیل باریج دارای ترکیبات سودمندی مانند ویتامین E و عصاره گیاه رازک است. رازک در دسته گیاهان دارای فیتواستروژن بوده و به رفع کمبود استروژن در بدن زنان کمک می‌کند. آرام‌سازی تمایلات جنسی، رفع بی‌خوابی‌ها و مرطوب کردن واژن از جمله خواص فیتواستروژن است. از طرفی ویتامین E در بهبود التهاب‌های واژن موثر واقع می‌شود.

به سهولت چند کلیک بهترین ژل واژینال برای خشکی واژن را خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره محصول، مانند طریقه مصرف ژل واژینال باریج یا قیمت ژل واژینال باریج نیز روی دکمه زیر کلیک نمایید.

خرید ژل واژیهیل باریج

نکته: عوارض ژل واژیهیل باریج بسیار محدود است به طوری که فقط در بعضی موارد شامل ایجاد حساسیت روی برخی افراد می‌شود.

نکاتی درباره خشکی واژن

علاوه بر تمام مواردی که درباره درمان خشکی واژن یا علایم و عوامل گفتیم، نکات دیگری در ادامه ذکر می‌شوند که شاید برای مخاطبان محترم سودمند باشند.

  • در صورتی که به خاطر واژینیت آتروفیک دچار عفونت دستگاه تناسلی شدید می‌توانید از انواع کرم واژینال برای عفونت جهت درمان کمک بگیرید. با این حال تشخیص و نظر متخصص زنان در این زمینه اولویت دارد.
  • اگر هر یک از علایم خشکی واژن را مشاهده کردید، در اسرع وقت به متخصص زنان مراجعه کنید و از روش‌های درمانی مطمئن و موثر برای رفع مشکل بهره مند شوید.
  • همواره آگاهی خود را درباره بیماری‌های شایع در زنان افزایش دهید. همچنین با گفتگوی سازنده، روابط جنسی خود را با همسرتان در سطح قابل قبولی حفظ نمایید و مشکلات را در این زمینه حل کنید.

جمع بندی

ساعت بیولوژیک در بدن زنان، در هر دوره از زندگی، تغییرات شگرفی ایجاد می‌کند. خانم‌ها معمولا پس از ۴۰ سالگی اولین نشانه‌های آتروفی واژن را مشاهده می‌‌کنند. عموما خشکی واژن در دوران یائسگی به بیشترین حد خود می‌رسد. خوشبختانه علم پزشکی برای درمان این عارضه، روش‌های مختلفی ارائه کرده است که بر اساس نظر پزشک و انتخاب شما قابل انجام هستند و جای هیچ نگرانی باقی نمی‌گذارند.

شما می‌توانید برای تهیه انواع محصولات ویژه سلامت بانوان به داروخانه آنلاین مفید طب مراجعه کنید. همچنین سوالات خود را در بخش نظرات ثبت کنید تا داروسازان مفید طب در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «ژل واژینال برای رفع خشکی واژن»

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام در صورتی که این محصول برای شما سوزش شدیدی ایجاد کرده است ممکن است ناشی از حساسیت شما به یکی از اجزای این دارو باشد. به همین دلیل دیگر آن را مصرف نکنید. با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره