آیا قرص بلغم برای لاغری موثر است؟
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

همه ما آگاهیم که پرهیز از چاقی و رسیدن به وزن متعادل، یکی از مهمترین اقداماتی است که می‌توانیم در جهت سلامت بدن خود انجام دهیم. معمولا هنگامی که اضافه وزن داریم، به دنبال روش‌های مختلف توصیه شده در علم پزشکی و طب سنتی که قسمت مهمی از سبک زندگی ما با آن درآمیخته، هستیم. یکی از سوالاتی که در همین راستا برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که آیا داروی رفع بلغم یا قرص بلغم برای لاغری و کاهش وزن موثر است؟

در این مقاله در مورد تعریف چاقی در طب سنتی، انواع چاقی و تاثیر قرص بلغم برای لاغری و کاهش وزن صحبت خواهیم کرد. پس با این مقاله مجله سلامت مفید طب همراه باشید.

شما می‌توانید مقاله قرص بلغم برای لاغری را از اینجا به صورت صوتی بشنوید:

 

چاقی در طب سنتی چگونه تعریف می‌شود؟

چاقی در طب سنتی بر اساس فاکتوری مثل BMI (شاخص توده‌ی وزنی) محاسبه نمی‌شود و پزشک متخصص طب سنتی براساس پهنی ابرو و لب، عرض شانه، شکل مفاصل و کیفیات این چنینی سلامت وزنی بیمار را می‌سنجد. در طب سنتی تاکید می‌شود که نباید وزن و شکل بدن خود را مدام با دیگران مقایسه کنیم بلکه معیار مقایسه بایستی خود ما و مزاج جبلی ما باشد.

وزنی که برای فرد مناسب درنظر گرفته می‌شود، یا به اصطلاح «وزن صحی»، وزنی است که در آن وزن بیمار سر حوصله و خوشحال است و حال خوب و حس سلامت دارد. براساس آموزه های طب سنتی، وزن اغلب افراد در سنین ۱۶ تا ۲۰ سالگی وزن ایده آل آنهاست، مگر در افرادی که مبتلا به بیماری های زمینه ای هستند یا از کودکی اضافه وزن داشته اند. با این تفاسیر، اهمیت حفظ وزن صحی در طب سنتی و پرهیز از چاقی، واضح و روشن است.

انواع چاقی در طب سنتی

چاقی در طب سنتی به دو نوع شحمی و لحمی تقسیم می‌شود. چاقی مضر بیشتر چاقی شحمی است. شحم، به معنای چربی و لحم به معنای گوشت است. چربی طبیعتی سرد و تر و گوشت طبیعتی گرم و تر دارد. سردی و تری زیادی، موجب غلبه‌ی بلغم می‌شود.

انواع چاقی در طب سنتی
چاقی در طب سنتی به دو نوع شحمی و لحمی تقسیم می‌شود.

چاقی شحمی یا چاقی ناشی از غلبه بلغم

افرادی که مبتلا به غلبه ی بلغم یا اصافه وزن شحمی هستند، معمولا چاق‌اند و با اندامی وارفته، یا افراد لاغر اندامی هستند که شکم بزرگی دارند. چاقی شحمی ناشی از تجمع چربی در نواحی شکم، ران و باسن است. چربی در مردها معمولا پراکنده و در زن‌ها، بیشتر متمرکز در شکم و باسن است.

البته تشخیص مزاج و سوء مزاج ها به این راحتی نیست و غلبه ی بلغم، علائم بسیاری دارد و بهتر است تشخیص مزاج یا سوءمزاج شما توسط پزشک متخصص طب سنتی انجام گیرد. با اینحال، اگر چاقی شما ناشی از غلبه بلغم یا شحمی باشد، اولین قدم، اصلاح سبک زندگی (سته الضروریه در طب سنتی) است.

درمان چاقی ناشی از غلبه بلغم

برای درمان چاقی بلغمی، نکات گسترده و بسیاری را برای اصلاح سبک زندگی باید رعایت بکنید از جمله اینکه بایستی:

  • خواب خود را تنظیم و کم کنید
  • ورزش و خوراک مناسب با طبع خود داشته باشید
  • دفع استفراغات شما (ادرار، عرق، مدفوع) در حالت تعادل باشد
  • ارواح نفسانی شما (حالات عاطفی) در حالت تعادل باشد

همچنین لازم است از مصرف موادی که سردی معده را تشدید می کند پرهیز کنید. اجتناب از مصرف غذاهای سرد و تر که موجب افزایش رطوبت و بزرگ شدن معده می‌شوند، ضروری است و مصرف گرمیجات مناسب توصیه می‌شود. در این راستا، در نسخ طب سنتی، دوای بلغم (داروی رفع بلغم) نیز تجویز می‌شود که با داشتن گرمیجات مفید، در رفع سردی و رطوبت معده بسیار موثر است.

قرص بلغم برای لاغری در حالت غلبه بلغم

از جمله‌ی ترکیباتی که در کتب طب سنتی به آن اشاره شده است، ترکیبی است که به عنوان دوای دفع بلغم یا داروی رفع بلغم شناخته می‌شود. برای تهیه‌ی دوای دفع بلغم، مصطکی، زنیان، آویشن و سیاهدانه با نسبت‌ها و تکنیک‌های خاصی در عسل خمیر شده و بسته به مورد مصرف، مقادیر مشخصی استفاده می‌شوند.

قرص بلغم برای لاغری
شرکت داروسازی نیاک، قرص دوای بلغم را بر اساس نسخ طب سنتی تولید کرده است.

با توجه به اینکه در دنیای امروز، تهیه‌ی داروها به شکل سنتی، مشکل‌زا و سخت خواهد بود، برخی شرکتهای داروسازی از جمله شرکت داروسازی نیاک به تولید دوای بلغم ذکر شده در نسخ طب سنتی به شکل قرص اقدام کرده‌اند.

خرید قرص بلغم نیاک

آیا قرص بلغم برای لاغری موثر است؟

توجه داشته باشید که غلبه‌ی بلغم در هر عضوی از بدن، می‌تواند منجر به ایجاد علائم گوناگونی شود و یکی از این علائم، تجمع چربی در بدن است. بنابراین با اینکه قرص دوای بلغم اختصاصا برای لاغری و کاهش وزن تولید نشده است، اما براساس مفاهیم طب سنتی می‌تواند با کمک به دفع بلغم اضافی، در درمان چاقی شحمی، موثر باشد.

ترکیبات دوای بلغم با رفع سستی و سردی معده و با گرم کردن معده و تقویت هاضمه، مانع از تجمع بلغم می‌شوند. با این همه، قرص دوای بلغم برای رفع تمام انواع چاقی موثر نخواهد بود. قرص دوای بلغم درصورتی می‌تواند موجب کاهش وزن و چربی سوزی شود که چاقی ناشی از غلبه‌ی بلغم باشد و در کنار مصرف دوای بلغم، تمام نکات تغذیه‌ای دیگر رعایت شده و سته ضروریه طبق راهنمایی‌های پزشک متخصص طب سنتی اصلاح شده باشد.

همچنین در موارد چاقی مفرط، قرص دوای بلغم به تنهایی کارآمد نخواهد بود و لازم است دواهای لاغری دیگری قبل یا به همراه دوای بلغم استفاده شوند.

با اینحال دوای بلغم با دفع بلغم اضافی می‌تواند به حفظ تعادل مزاجی و جلوگیری از تجمع چربی ناشی از زیادی بلغم، کمک بکند.

برای کاهش وزن می‌توانید علاوه بر قرص دوای بلغم، از یک قرص لاغری برای بلغمی ها نیز استفاده کنید. (برای کسب اطلاع بیشتر مقاله مربوطه را مطالعه کنید.)

جمع بندی

همانطور که در این مقاله مجله سلامت مفید طب خواندید، سوال در رابطه با موثر بودن قرص بلغم برای لاغری و کاهش وزن را می‌توانیم این گونه پاسخ دهیم که اگر چاقی بر اثر غلبه بلغم یا همان چاقی شحمی باشد، قرص بلغم می‌تواند با کمک به دفع غلبه بلغم برای رفع چاقی موثر باشد. بنابراین در کنار اصلاح سبک زندگی و رعایت سته ضروریه توصیه شده در طب سنتی، می‌توانید از این داروی مفید استفاده کنید و اثربخشی آن را در سلامت بدن خود مشاهده کنید.

برای خرید قرص بلغم نیاک که به قوی‌ترین داروی ضد بلغم نیز مشهور است، به سایت یا اپلیکیشن داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید و با ثبت سفارش خود در زمانی بسیار کوتاه، خرید اینترنتی آسانی داشته باشید. همچنین انواع قرص لاغری گیاهی در داروخانه آنلاین مفیدطب موجود است که می‌توانید پس از مشاهده و انتخاب، محصولات مورد نظرتان را سفارش دهید.

خرید قرص بلغم نیاک

سوالات متداول

داروی بلغم زدا برای لاغری مفید است؟

داروی بلغم زدا فقط درصورتی می‌تواند موجب لاغری و چربی‌سوزی شود که چاقی ناشی از غلبه‌ی بلغم باشد و در کنار مصرف داروی بلغم‌ زدا، تمام نکات تغذیه‌ای رعایت شده و سبک زندگی اصلاح شود.

طریقه مصرف قرص بلغم برای لاغری چگونه است؟

برای مصرف قرص بلغم می‌بایست طبق توصیه پزشک یا دستور نوشته شده در بروشور محصول عمل کنید. نحوه مصرف قرص بلغم نیاک ۲ تا ۳ قرص صبح ناشتا و ۲ تا ۳ قرص قبل از خواب شب است.

قرص بلغم برای لاغری شکم نیز موثر است؟

چاقی ناشی از غلبه بلغم در نواحی شکم، ران و باسن ایجاد می‌شود، به همین دلیل مصرف قرص بلغم در کنار رژیم غذایی مناسب و تغییر سبک زندگی می‌تواند بلغم را کاهش داده و در نتیجه باعث لاغری شکم شود.

مصرف قرص بلغم نیاک برای لاغری توصیه می‌شود؟

قرص بلغم نیاک محبوب‌ترین داروی ضد بلغم است. مصرف این قرص در کنار تغییر سبک زندگی و اصلاح رژیم غذایی می‌تواند به لاغری کمک کند، البته درصورتیکه چاقی ناشی از غلبه بلغم باشد.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

24 دیدگاه دربارهٔ «قرص بلغم برای لاغری چقدر تاثیرگذار است؟»

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      سلام دوست گرامی، تعریق زیاد از عوارض این دارو گزارش نشده است. با این حال چنانچه این عارضه در شما شدید می‌باشد بهتر است مصرف را قطع و با پزشک مشورت داشته باشید.
      با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام افرادی که چاقی در آنها ناشی از غلبه بلغم باشد، مصرف دوای بلغم می تواند به رفع چاقی در این افراد کمک کند.
      ​​​​​​​با احترام دکتر داروساز 

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام بله ورزش منظم و رژیم غذایی اصولی در کاهش وزن افراد بلغمی موثر است. این افراد همچنین می توانند برای رفع غلبه بلغم از قرص بلغم نیاک استفاده کنند.
      با احترام دکتر داروساز 

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام مصرف قرص بلغم در دوران شیردهی مجاز نیست.
      ​​​​​​​​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

  1. باسلام به شما خانم دکتر …ببخشید میشه لطفا نشانه های بلغم رو بگید …من وزنم بالا رفته نسبت ب قبل ولی غذا و تحرکم مانند قبله هر رژیم و ورزشی هم ک میکنم و غدامو کم میکنم نزدیک دو ساله اصلا وزن کم نمیکنم و چند مشاور ه غذایی گفتم غلبه بلغم داری میخام وزنم بیاد پایین و بیش از حد موهام سفید شده …میشه لطفا راهنمایی کنید و میتونم ازین قرص استفاده کنم

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      با سلام.
      تشخیص مزاج و سوء مزاج ها به این راحتی نیست و غلبه ی بلغم، علائم بسیاری دارد و بهتر است تشخیص مزاج یا سوءمزاج شما توسط پزشک متخصص طب سنتی انجام گیرد. با این حال چون به ورزش و رژیم جواب نمی دهید، بهتر است آزمایش برای چکاپ هم بدهید شاید مشکل از تیروئید و یا .. هم باشد که این علائم را برایتان ایجاد کرده است.
      با احترام دکتر داروساز

  2. زهرا فراهانی

    باسلام من سرطان سینه دارم و یکسال هست که به امید خدا خوب هستم وروزی یک عدد،قرص تاموکسیفن مصرف،میکنم ونباید کافین، زیره،قهوه بخورم hr2منفی،و استروژن مثبت‌هستم میخ استم بدونم میتوان‌این قرص،بلغم،و بخورم خیلی متشکرم❤❤

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز با توجه به اثر زنیان موجود در این دارو بر هورومون های زنانه بهتر است مصرف نشود و یا حتما با انکولوژیست خود مشورت کنید.
      با احترام دکتر داروساز

  3. سلام من متولد سال۴۸ میباشم از قرص بلغم دوما هست استفاده میکنم راضی هستم ولی بلغم من روسریع خوب نکرده داروی دیگری هست که سرعت بدهد در گرم شدن ماده ورفع بلغم وکاهش وزن ناگفته نماند که موهای من کاملا سفید بوده ولی الان شروع به سیاه شدن کرده

    1. دکتر ضحا مرتضوی

      با سلام.

      اگر می‌خواهید برای کاهش وزن از این قرص استفاده کنید اولا توجه داشته باشید که رژیم غذایی کم کالری و ورزش مناسب در کنار مصرف قرص های کاهنده وزن لازم است، چه قرص دوای بلغم چه هر قرص دیگری.

      دوما، قرص دوای بلغم درصورتی باعث کاهش وزن می‌شود که چاقی از نوع شحمی و ناشی از تجمع چربی و زیادی بلغم باشد. درصورتی که موارد احتیاط و منع مصرف و تداخلات دوای بلغم درمورد شما صدق نکند و به ترکیبات آن حساسیت نداشته باشید، میتوانید آن را تا رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه، طبق دستورِ مربوط به دفع بلغم یعنی ۲ تا ۳ قرص صبح ناشتا و ۲ تا ۳ قرص قبل از خواب شب میل شود. به مرور زمان همراهه با دفع بلغم و رفع مشکلات گوارشی، بسته به میزان رعایت شما، قرص بلغم که کاهش چاقی شکمی نیز کمک خواهد کرد.

      با احترام، مسئول فنی داروخانه (دکتر داروساز)

    1. سلام
      برای دفع بلغم ۱ تا ۲ کپسول صبح ناشتا و ۱ تا ۲ کپسول قبل از خواب مصرف شود.

      با احترام، مسئول فنی داروخانه (دکتر داروساز)

    1. سلام
      اگر چاقی ناشی از سردی زیادی بدن و از نوع شحمی باشد، در ادامه دفع بلغم، قرص بلغم می‌تواند باعث کاهش وزن شود.
      البته کاهش کالری مصرفی و ورزش نیز ضروری است.
      جهت اثر بیشتر میتوانید از قرص لاغری هزال نیز کنار قرص بلغم مصرف کنید.

      با احترام، مسئول فنی داروخانه (دکتر داروساز)

  4. فاطمه حسین نژاد

    سلام ببخشید من قرص بلغم استفاده میکنم اشتهام کلا ازبین رفته وخیلی لاغر شدم‌ نمیخواستم اینطوری بشم حالا چکار کنم که دوباره وزن بگیرم واشتهام برگرده

    1. با سلام
      به خاطر قرص بلغم نیست. اگر در مدت کوتاه وزن زیاد کم کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.
      با احترام، مسئول فنی داروخانه (دکتر داروساز)

  5. با عرض سلام و تشکر از خانم دکتر.. این قرص و خردسالان هم می‌توانند استفاده کنند؟
    پیشاپیش ممنون از پاسختون

    1. با سلام
      شرکت سازنده محدودیت سنی اعلام نکرده است، اما پیشنهاد می‌شود قبل از مصرف دوای بلغم برای خردسالان با پزشک مشورت کنید.
      با احترام، مسئول فنی داروخانه (دکتر داروساز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره