ترک اعتیاد
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

اعتیاد به مواد مخدر یکی از پدیده‌های ناهنجاری است که متاسفانه بخشی از جامعه‌ی امروز درگیر آن است. عوارض و مشکلات خانمان‌سوزی که اعتیاد برای فرد، خانواده و جامعه به وجود می‌آورد بر کسی پوشیده نیست. این مشکلات و پیامدهای تلخ ناشی از اعتیاد، اثرات اجتناب‌ناپذیری بر روان و جسم فرد دارد، روابط فردی و اجتماعی او را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به طور کلی روال زندگی او را از حالت طبیعی خارج می‌کند. در حالی که بسیاری از بیماری‌ها به بخش‌های خاصی از بدن یا مغز حمله می‌کنند، اعتیاد تقریباً تمام جنبه‌های فیزیولوژی و روان‌شناسی انسان را به یکباره مورد حمله قرار می‌دهد. وجود چنین مسائل و مشکلاتی باعث می‌شود فرد دچار سوء مصرف، تصمیم به ترک اعتیاد بگیرد.

قرص داتورین یکی از داروهایی است که در فرایند ترک اعتیاد به فرد کمک می‌کند. در این مقاله از مجله‌ی سلامت مفید طب، قصد داریم به بررسی این دارو بپردازیم.

فرایند بیولوژیک اعتیاد

ساختار عصبی مغز انسان به گونه‌ای است که پس از انجام کارهایی که برای انسان لذت‌بخش است با آزاد کردن نوعی انتقال‌دهنده‌ی عصبی به نام دوپامین حس لذت ایجاد می‌کند. در حالت عادی مغز پس از انجام کارهایی نظیر خوردن که برای حیات فرد ضروری است، این مسیر عصبی پاداش را فعال کرده و دوپامین تولید می‌کند.

مصرف مواد مخدر با تأثیر بر چرخه‌ی پاداش و لذت در مغز باعث می‌شود که پس از مصرف، مقادیر بسیار زیادی دوپامین آزاد شود. این مقدار زیاد چندین برابر بیشتر از میزانی است که مغز در حالت عادی دوپامین آزاد می‌کند. درنتیجه‌ی آزاد شدن این حجم از دوپامین در مغز، فرد حالت لذت شدید و سرخوشی یا اصطلاحاً نشئگی را تجربه می‌کند.

پس از مدتی فرد برای تجربه‌ی دوباره‌ی این احساس لذت و سرخوشی، مجدداً به مصرف ماده‌ی مخدر اقدام می‌کند که در واقع شروع وابستگی و اعتیاد او به مواد مخدر است. با گذشت زمان، مغز خود را نسبت به این حجم بالا از دوپامین تطبیق می‌دهد و با کاهش گیرنده‌های دوپامین در سلول‌های عصبی عملاً احساس لذت کم‌تری به شخص مصرف‌کننده دست می‌دهد. در نتیجه فرد برای رسیدن به آن میزان از سرخوشی و لذت که قبلاً تجربه کرده بود مقدار ماده‌ی مخدر مصرفی را بالا می‌برد.

چرا برای ترک اعتیاد به دارو نیاز است؟

همان طور که گفته شد مصرف مواد مخدر بر سلول‌های عصبی و مسیرهای نورولوژیک مغز اثر می‌گذارد. شدت این اثر بسته به نوع ماده‌ی مصرفی، میزان و مدت مصرف متفاوت است.

با توجه به وابستگی روانی و جسمی فرد به ماده‌ی مخدر، فرایند ترک اعتیاد اغلب سختی‌های زیادی به همراه دارد. علاوه بر فشارهای جسمی و روانی روند ترک اعتیاد، فرد باید بخشی از سبک زندگی، عادات و رفتارهای خود را هم تغییر دهد و اصلاح کند. در واقع چون عوارض ناخوشایند اعتیاد بر تمام بخش‌های زندگی او اثر می‌گذارد، برای درمان و رهایی از این معضل باید در تمامی این حیطه‌ها تحول ایجاد کند و بهبود یابد. فراگیر بودن و شدت فشارهای وارده به شخص در صورتی که ترک اعتیاد به صورت اصولی انجام نشده باشد ممکن است به بازگشت به اعتیاد و حتی تشدید آن نیز بیانجامد.

اعتیاد
فرایند ترک اعتیاد اغلب سختی‌های زیادی برای فرد به همراه دارد.

مواد موجود در داروهای ترک اعتیاد با ماده‌ی مخدر رقابت کرده و جایگزین آن می‌شوند که باعث کاهش و به مرور زمان قطع وابستگی به ماده‌ی مخدر می‌شود. با گذشت زمان با تغییر دوز داروی مصرفی روند ترک اعتیاد کامل می‌شود.

دسته‌ای دیگر از داروهای ترک اعتیاد به تسکین فرد و کم کردن از فشارهای وارده بر او در حین ترک کمک می‌کنند. این داروها عوارض ناخوشایندی که حین ترک دامن‌گیر افراد می‌شود را هم کاهش می‌دهد. این داروها در واقع داروهای کمکی در کنار داروهای اصلی ترک اعتیاد هستند.

البته توجه به این نکته ضروری است که داروهای ترک اعتیاد طیف وسیعی را شامل می‌شود و بهترین انتخاب برای هر شخص بسته به شرایط او متفاوت است. همچنین در بسیاری از موارد، مصرف یک دارو کافی نیست و به مصرف داروهای دیگر هم نیاز است. این موارد لزوم مشاوره با یک متخصص برای انتخاب داروی ترک اعتیاد و رعایت دوز مصرفی و نحوه‌ی استفاده داروی تجویز شده طبق نظر پزشک را نشان می‌دهد.

برای مشاهده و خرید انواع داروی ترک اعتیاد در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب به لیست زیر مراجعه کنید:

خرید داروی ترک اعتیاد

قرص داتورین چیست؟

قرص داتورین یکی از داروهای کمک‌کننده به ترک اعتیاد است. این دارو شامل ترکیبات کاملاً گیاهی است. همان طور که گفته شد دسته‌ای از داروهای ترک اعتیاد به بهبود عوارض ترک و تسکین فرد کمک می‌کنند. قرص داتورین در واقع جزو همین دسته از داروهای ترک اعتیاد قرار می‌گیرد.

داتورین
قرص داتورین ۳۰ عددی سینا فرآور

ترکیبات داتورین

همان طور که گفته شد قرص داتورین یک داروی کاملاً گیاهی است. ترکیبات تشکیل‌دهنده‌ی قرص داتورین شامل تاتوره‌ی سیاه، زنجبیل و ریوند چینی می‌باشد.

تاتوره‌ی سیاه باعث تسکین فرد در حال ترک و ایجاد حس آرامش در او می‌شود. زنجبیل نیز در کاهش دردهای فرد در حال ترک اثر دارد. زنجبیل همچنین موجب کاهش حالت تهوع و استفراغ و بهبود شرایط التهابی بدن می‌شود. ریوند چینی نقش درمانی خود را در دستگاه گوارش فرد ایفا می‌کند و اسهال را بهبود می‌دهد.

تداخلات دارویی و موارد منع مصرف قرص داتورین

مصرف همزمان کپسول داتورین با داروهای آنتی کولینرژیک، ضد انعقادی، کورتیکواستروئیدها، داروهای مدروملین، کاهش‌دهنده‌ی قند و فشار خون مجاز نیست. همچنین افراد زیر باید از مصرف داتورین  پرهیز کنند:

  • افراد مبتلا به احتباس ادرار
  • افراد مبتلا به اسکلروز کرونر
  • زنانی که در دوره‌ی بارداری یا شیردهی هستند
  • کودکان زیر ۲ سال

عوارض جانبی قرص داتورین

در صورت مصرف دوز بالای قرص داتورین فرد ممکن است به عوارض جانبی این دارو دچار شود. این عوارض شامل سرگیجه، اختلالات بینایی، افزایش حرارت به خاطر کاهش تعریق، احتباس ادرار و یبوست می‌باشد.

طریقه مصرف قرص ترک اعتیاد داتورین

داتورین باید روزانه ۱ تا ۲ قرص و در صورت نیاز بیشتر طبق نظر پزشک مصرف شود.

جمع‌بندی

همان طور که گفته شد، قرص داتورین در بهبود عوارض ناشی از ترک اعتیاد مؤثر است. این دارو با بهره‌گیری از ترکیبات گیاهی کمک می‌کند که که شما ترک اعتیاد راحت‌تری داشته باشید.

برای تهیه‌ی قرص داتورین می‌توانید از طریق سایت داروخانه آنلاین مفیدطب و لینک زیر اقدام کنید:

قرص داتورین


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

11 دیدگاه دربارهٔ «قرص داتورین چیست؟»

  1. سلام من تریاک میکشم روزی ۱/۵ گرم سیخ سنگ، و ۱۰ روزه پاکم، امروز قرص داتورین اوردم یکی خوردم بعد نیم ساعت پا درد گرفتم مثل خماری اول ترک، پاهم بد جور درد میکنن. انگار که قرص خمارم کرد، قبلش خوب بودم. مشکل چیه.????

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام، جهت ترک صحیح نیاز است حضورا به پزشک مراجعه داشته باشید.روند ترک اعتیاد روندی پیچیده است که برای موفقیت در آن حتما باید معاینه بالینی صورت گیرد و از داروهای مناسب برای هر فرد استفاده نمود.
      با احترام دکتر داروساز

  2. سلام ،من داتورین مصرف می کنم و سوزش ادرار دارم،ابتدای ادرار کردن سوزش ندارم،اما انتهای آن بشدت سوزش دارم،لطفا راهنمایی بفرمایید.سپاسگزارم

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام،قرص داتورین باعث سوزش ادرار نمی شودسوزش ادرار می تواند نشان عفونت ادراری باشد که باید حتما توسط پزشک بررسی و درمان گردد.
      با احترام دکتر داروساز

  3. سجاد شکوهيان از بم

    سلام دوستان عزیز من دوتارین گرفتم و بعداز دوهفته که مصرف تریاک اوردم پایین شروع کردم به دوتارین ۸ساعت یکی میخورم و۱دومقرص فنی وتویین ۱۲ ساعتی وشبها قبل خواب هم زولپیدم میخورم الان ۳ روز استفاده میکنم بدن درد دارم اما بهتر از مواد کوفتیه که هم پولت میره هم جونت میره ما نقل نبات مصرف نکردیم باآرزوی پاکی برای همه عزیزان با تشکر سجاد از بم

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام. از اینکه تجربه خود را با ما در میان گذاشتید متشکریم.
      با احترام دکتر داروساز

  4. سلام من شیره مصرف میکردم کلا ترک‌کردم با درد زیاد ولی ۲۰ روز بیشتر تحمل نکردم و برگشتم و تریاک کشیدم برای یک هفته ای شاید تا با این داروخانه آشنا شدم داتورین و کپسول رها و شربت رها خریدم امروز روز سومم هست نتونستم قطع کنم مصرف تریاک رو ولی کم کردم چنتا دود بیشتر نمیگیرم تو کل روز تا موقع خواب شاید ۶ نوبت ولی در حد چنتا دود‌میگیرم البته من رماتیسم مفصلی دارم و بخاطر تسکین دردم رو به کشیدن شیره آوردم و خودم و بدبخت کردم امیدوارم این دارو ها واقعا کمک کننده باشه در ضمن من روزی دو پاکت سیگار میکشیدم امروز رو سب کنم سومین روزی هست مه لب به سیگار نزدم اگر حتی برای ترک تریاکموثر نباشه ولی مطمعن هستم در ترک سیگار معجزه میکنه

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز از اینکه تجربه خود را با ما به اشتراک گذاشتید سپاسگزاریم. ناگفته نماند توصیه ما این است که برای ترک اعتیاد با داروهای گیاهی حتما با پزشک متخصص طب سنتی مشورت داشته باشید.
      با احترام دکتر داروساز 

  5. با سلام و خسته نباشید
    بنده امروز چهار روز ک از قرص داتورین استفاده میکنم خیلی خوب بوده ،صبح ک از خواب بیدار میشدم بی حوصله و ناتوانی داشتم ولی خدارو شکر تو این چهار روز هیچ کدوم از این علائم و ندارم ،
    فقط نمی‌دونم چرا وقتی قرص داتورین و میخورم ده دقیقه بعدش دهنم خیلی خشک میشه ، طوری ک احساس میکنم اصلان بزاق دهنم آب ترشح نمیکنه ،
    ممنون میشم اگه جواب سوال بنده رو بدین
    با تشکر از راه نجات همه ب دام افتاده های اعتیاد ،

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز از اینکه تجربه خود را با ما به اشتراک گذاشتید سپاسگزاریم.
      قرص داتورین به علت اثرات آنتی کولینرژیکی که دارد سبب خشکی دهان می شود که برای مقابله با آن باید در طول روز آب کافی بنوشید و میوه و سبزیجات میل کنید. همچنین جویدن آدامس می تواند کمک کننده باشد.
      با احترام دکتر داروساز 

  6. سلام دوستان این قرص و و محلول رها برای کاهش علائم ترک استفاده میشن پس مثل بعضی ها توقع نعشه گی و بالا بودن ازش نکنین این دو تا عالی هستن طول روز دو تا سه تا داتورین شب هم محلول رها اول اینکه قرص بی دو ترامادول و متادون مثل روباه میمونن روزگار سیاه میکنن بی دو باعث ناباروری و کچلی و تنگی نفس میشه کلیه ها رو داغون میکنه متادون بعداز دوهفته مصرف همیشه چرت میزنین همش خوابین بی حس و بدتر از اون باعث بزرگ شدن عضله قلب میشه ممکنه در اوج جوونی سکته کنین همه میگن جوون مردم از غصه دق کرد ولی واسه متادونه بدتر از اون ترامادول باعث تشنج و کما میشه پس اگه خیلی وقته استفاده میکنین هنوز دیر نشده اول اینکه تا میتونین دوزش رو در عرض حداقل ۴۰ روز بیازین پایین خیلی پایین بعد از داتورین و شربت رها برای قطع کردن استفاده کنین دوستان این قرص و شربت بالا نمیبره پس اگه دنبال یه چیزی هستین نعشه کنه هنوز تصمیم ترک نگرفتین اما اگه واقعا میخوایی بذارین کنار خیلی کمک میکنه هر وقت حوس کردین برین سراغ قرصهای کوفتی شربت رها بخورین خیلی تاثیر داره هوس رو میپرونه خیلی تلخه ولی ارزشش رو داره خدا این عطاری رو ها رو لعنت کنه با این قرص های جور وا جور قرص فلفل متادون بی دو شربت تریاک روزگار جوونا رو سیاه میکنن همش سمه عوارض وحشتناکی داره باور کنین ارزشش رو نداره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره