قرص دینو برای چی خوبه
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

قرص دینو یکی از بهترین مکمل‌های ویتامین B است که برای تامین این گروه از ویتامین‌ها و موارد دیگری مفید می‌باشد. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب به این سوال متداول که «قرص دینو برای چی خوبه؟» می‌پردازیم و می‌گوییم هر کدام از ترکیبات آن چه نقشی در بدن ایفا می‌کنند. با ما همراه باشید.

قرص دینو چیست؟

قبل از آن که به سوال قرص دینو برای چی خوبه پاسخ دهیم، ابتدا خوب است کمی با این قرص آشنا شوید. قرص دینو نیچرز اونلی یک مکمل ویتامین B با خواص آنتی اکسیدانی ویژه است که به تامین چند مورد از مهمترین ویتامین‌های خانواده B کمک می‌کند.

این محصول در ایران با همکاری شرکت نیچرز اونلی آمریکا تولید می‌شود.

در هر بسته قرص دینو، ۳۰ عدد قرص وجود دارد که این ویژگی‌های مثبت را دارا هستند:

  • قرص دینو فاقد رنگ و طعم‌دهنده‌های مصنوعی است.
  • این محصول فاقد گلوتن، گندم، سویا و شکر می‌باشد.
  • دینو روی حیوانات تست نشده است.

خرید قرص دینو نیچرز اونلی

قرص دینو
قرص دینو به بهببود سلامت و عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کند.

ترکیبات قرص دینو برای چی خوبه؟

متیل کوبالامین، آلفا لیپوئیک اسید، فولیک اسید، پیریدوکسین و تیامین ترکیبات اصلی قرص دینو هستند که در ادامه توضیح می‌دهیم که هر کدام از این ترکیبات برای چیست.

جدول ترکیبات قرص دینو را در زیر مشاهده می‌کنید.

مواد سازنده مکمل مقدار به ازای یک قرص RDA%
متیل کوبالامین (Methylcobalamin) ۱۵۰۰mcg NA
آلفا لیپوئیک اسید (Alpha-lipoic Acid) ۱۰۰mg NA
فولیک اسید (Folic Acid) ۰.۹mg ۲۲۵
پیریدوکسین (به‌صورت هیدروکلراید) (Pyridoxine Hydrochloride) ۳mg ۱۵۰
تیامین (به‌صورت مونونیترات) (Thiamine Mononitrate) ۱۰mg ۶۶۷

متیل کوبالامین (ویتامین B12)

قرص تقویتی دینو حاوی دوز بالایی از متیل کوبالامین است. متیل کوبالامین یک فرم فعال ویتامین B12 است. ویتامین B12 در عملکردهای مختلفی در بدن شرکت دارد از جمله تشکیل گلبول قرمز، تولید انرژی، ساخت DNA و حفظ عصب‌ها.

متیل کوبالامین به عنوان کوآنزیم متیونین سنتاز، در سنتز متیونین از هوموسیستئین نقش مهمی دارد.

هنگامی که با مشکل کم خونی مواجه هستیم، متیل کوبالامین با افزایش ساخت اسیدهای نوکلئیک در مغز استخوان، ساخت گلبول‌های قرمز را افزایش می‌دهد.

مصرف متیل کوبالامین برای مبتلایان به کمبود ویتامین B12، دیابت و بیماری‌های نوروپاتی دیگر تجویز می‌شود.

بنابراین یکی از پاسخ هایی که برای سوال قرص دینو برای چی خوبه؟ می‌توان داد، این است که این مکمل برای رفع کمبود ویتامین B12 کاربرد دارد.

پیریدوکسین (ویتامین B6)

پیریدوکسین یا ویتامین B6 یک ویتامین محلول در آب است که بدن برای انجام بسیاری از اعمال، به آن احتیاج دارد. این ماده به متابولیسم پروتئین، چربی و کربوهیدرات، حفظ و نگهداری سیستم عصبی و سیستم ایمنی، محافظت از مغز و بهبود خلق و خو کمک می‌کند.

قرص دینو حاوی ملحِ هیدروکلرایدِ پیریدوکسین است که به فرم فعال PLP تبدیل می‌شود. پی‌ال‌پی یک هم‌عامل (کوفاکتور) ضروری برای بسیاری از فعالیت‌های آنزیمی از جمله سنتز آمینو اسیدها و انتقال‌دهنده‌های عصبی است.

تیامین (ویتامین B1)

تیامین یا ویتامین B1 نقش حیاتی در عملکرد نرمال سیستم عصبی دارد. همچنین این ترکیب در آزادسازی انرژی از پروتئین، چربی و کربوهیدرات که برای رشد، اشتها و هضم نرمال، لازم است، نقش دارد.

به علاوه، تیامین برای عملکرد صحیح ماهیچه‌های قلب ضروری است.

در ترکیبات قرص دینو از فرم مونونیتراتِ تیامین استفاده شده است که یک نمک نیترات سنتتیک (مصنوعی) پایدار از ویتامین B1 است.

آلفا لیپوئیک اسید (ALA)

آلفالیپوئیک اسید ترکیبی ارگانیک است که درون سلول‌های ما وجود دارد و به آنزیم‌های داخل میتوکندری کمک می‌کند که مواد مغذی را به انرژی تبدیل کنند. این ترکیب در مقادیر کم در بدن تولید می‌شود اما می‌توان از طریق تغذیه و مکمل آن را مصرف کرد.

آلفالیپوئیک اسید خواص آنتی اکسیدانی دارد و به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد مضر کمک می‌کند. یکی از خواص دیگر ALA این است که مانع تخریب اکسیداتیو ناشی از گلوکز می شود.

این ماده می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت جهت پایین آوردن قند خون کمک کرده و برای جلوگیری از پیری پوست، بهبود حافظه، سلامت قلب و کاهش وزن تاثیرات مثبتی به همراه داشته باشد.

قرص دینو با داشتن ترکیب ALA، فواید زیادی را برای بدن به همراه می آورد. بر این اساس می‌توان در پاسخ به سوال قرص دینو برای چی خوبه؟ به همه خواصی که برای ALA ذکر کردیم، اشاره کرد.

فولیک اسید (ویتامین B9)

فولیک اسید یا ویتامین B9 برای تنظیم رشد گلبول‌های قرمز و سنتز پروتئین لازم است. ویتامین B9 همچنین برای ساخت و ترمیم DNA و کمک به رشد، تقسیم و عملکرد سلولی نقش ضروری دارد. این ماده در ترکیبات قرص دینو به مقدار ۰.۹ میلی‌‌‌گرم در نظر گرفته شده است.

قرص دینو برای چی خوبه؟

با توجه به ترکیباتی که در بخش قبل توضیح دادیم، می‌توان گفت که قرص دینو به نوعی یک قرص ویتامین ب محسوب می‌شود. این محصول فواید زیادی برای بدن دارد و برای رفع کمبود ویتامین‌های B مختلف، استفاده می‌شود. در پاسخ به قرص دینو برای چی خوبه؟ به طور خلاصه می‌توان موارد زیر را توضیح داد:

کمک به بهبود سلامت و عملکرد سیستم عصبی

ویتامین های B12، B6، B1 و فولیک اسید همگی به حفظ و نگهداری سیستم عصبی و عملکرد سالم آن کمک می‌کنند. این ترکیبات در قرص دینو وجود دارند تا این مکمل را به گزینه‌ای مناسب برای سلامت سیستم عصبی تبدیل کنند.

کمک به کاهش سطح هوموسیستئین

هوموسیستئین (homocysteine) یک آمینواسید غیر پروتئینی گوگرددار است که در کنار متیونین و سیستئین نقش مهمی در متابولیسم سلولی و سنتز پروتئین ایفا می‌کند.

افزایش یا کاهش غیر طبیعی سطح هوموسیستئین می‌تواند عامل خطر برای بیماری‌های مختلف مانند تصلب شرایین، بیماری‌های قلبی دیگر و سکته مغزی باشد. کمبود ویتامین B12 و فولیک اسید می‌تواند به افزایش سطح هوموسیستئین منجر شود. قرص دینو با داشتن ویتامین B12 و فولیک اسید و کمک به رفع کمبود این دو ویتامین، در کاهش سطح هوموسیستئین موثر است. در نتیجه با مصرف قرص دینو می‌توان به کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی کمک کرد.

کمک به رفع کمبود ویتامین B

همانطور که در بخش «ترکیبات قرص دینو برای چی خوبه؟» توضیح دادیم، چند مورد از مهم‌ترین اعضای خانواده ویتامین‌های B به همراه آنتی اکسیدان ALA در قرص دینو وجود دارند. این ترکیبات به مقدار مناسبی جهت رفع کمبود این ویتامین‌های B در قرص تقویتی دینو در نظر گرفته شده‌اند.

ویتامین B

نحوه مصرف قرص دینو

طریقه مصرف قرص دینو به صورت روزانه یک عدد قرص به همراه غذا و یک لیوان آب است.

توصیه می‌شود از جویدن قرص خودداری نمایید و بیش از مقدار توصیه‌شده مصرف نکنید.

منع مصرف و تداخل دارویی قرص دینو

اگر از دچار عوارض هیپوگلیسمی هستید، قبل از مصرف با پزشک خود حتما مشورت نمایید.

به علت تداخلات دارویی احتمالی قرص دینو با سایر داروها، قبل از مصرف این فرآورده حتما با پزشک مشورت کنید.

در صورت حساسیت به هر کدام از اجزای تشکیل‌دهنده این محصول، از مصرف آن خودداری شود.

عوارض قرص dino

عوارض جانبی خاصی با مصرف قرص دینو گزارش نشده است.

جمع بندی

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که «قرص دینو برای چی خوبه» و گفتیم که هر کدام از ترکیبات آن چه نقش‌های مهمی در بدن به عهده دارند. شما می‌توانید برای خرید قرص دینو به داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید و در صورت داشتن هر گونه سوال و نظر درباره این محصول، در صفحه مربوط به قرص دینو آن را ثبت کنید تا متخصصین داروساز مفیدطب به آن پاسخ دهند.

خرید قرص دینو نیچرز اونلی

سوالات متداول

بهترین زمان مصرف قرص دینو چه موقع است؟

روش مصرف قرص دینو روزانه یک عدد قرص است. بهترین زمان مصرف این مکمل، همراه با غذاست؛ ترجیحا صبح یا ظهر، با فاصله از زمان خواب برای جلوگیری از تاثیر انرژی بخش آن.

قرص دینو چاق کننده است؟

قرص دینو حاوی ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان است و دارای کالری نیست، بنابراین به طور مستقیم چاق کننده نمی‌باشد. اما در صورتی که کمبود ویتامین‌های B را داشته باشید، ممکن است دچار کاهش اشتها شده باشید که با رفع این کمبود، اشتهای از دست رفتۀ خود را بازیابید. در این صورت اگر غذای بیشتری مصرف کنید، این موضوع می‌‌تواند به افزایش وزن شما بینجامد. در غیر این صورت نمی‌توان انتظار افزایش وزن را داشت.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و