آیا ویتامین ب ۱ و لاغری با یکدیگر مرتبط هستند؟

ارتباط ویتامین ب 1 و لاغری
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

ویتامین ب۱ که با نام‌های B1 یا تیامین نیز شناخته می‌شود، اولین ویتامین از ویتامین‌های گروه B است. این ویتامین اثری اساسی بر سوخت قندها در بدن، متابولیسم و عملکرد اعصاب دارد. در مورد ارتباط ویتامین ب۱ و لاغری ابهاماتی وجود دارد که مورد سوال کاربران ما قرار گرفته است. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا ویتامین B1 یا دیگر ویتامین‌های گروه ب می‌توانند بر کاهش وزن تاثیر داشته باشند یا خیر؟ در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب با بررسی خواص ویتامین ب ۱ درباره تاثیرات آن بر لاغری نیز صحبت می‌کنیم.

ویتامین ب۱ برای چی خوبه؟

ویتامین B1 یا تیامین از جمله ویتامین‌های محلول در آب است. این ویتامین برای تولید انرژی از کربوهیدرات‌ها و متابولیسم بدن ضروری است، چرا که در انواع فرایندهای بیوشیمیایی بدن شرکت می‌کند.

ویتامین ب۱ عمر کوتاهی در بدن دارد و باید مصرف آن تجدید شود. همچنین در مقادیر بسیار کم در کبد ذخیره می‌شود. از همین رو تامین مداوم این ویتامین از طریق رژیم غذایی و یا مکمل‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. قبل از اینکه در مورد رابطه ویتامین ب ۱ و لاغری صحبت کنیم، بهتر است بررسی کنیم که اصلا ویتامین ب۱ برای چی خوبه و چه اهمیتی برای بدن دارد.

به طور کلی ویتامین‌های گروه B برای حفظ سلامت کبد، پوست، مو و چشم ضروری هستند و همچنین در سیستم عصبی نقشی اساسی دارند. این ویتامین‌ها برای عملکرد سالم مغز نیز مورد نیاز هستند. ویتامین‌های گروه B که ب۱ یا تیامین نیز بخشی از آ‌ن‌هاست، به این دلیل هم‌گروه شده‌اند که با یکدیگر همکاری کرده و برای انجام عملکردهایشان به حضور هم نیاز دارند.

ویتامین B1 را به خاطر نقش مهمش بر حمایت از سلامت اعصاب می‌شناسند. این ویتامین برای متابولیسم انرژی نیز اهمیت دارد، همچنین برای رشد و عملکرد سلول‌های بدن مورد نیاز است. مکمل‌های ویتامین ب ۱ مورد علاقه افرادی است که می‌خواهند از نهایت سطح انرژی فیزیکی خود استفاده کنند.

فواید ویتامین B1 چیست؟

از جمله فواید ویتامین B1 برای بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش انرژی و استقامت بدن
  • تقویت سیستم عصبی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • حفظ سلامت سوخت و ساز بدن
  • کمک به سیستم قلبی و عروقی
  • پیشگیری از مشکلات بینایی
  • جلوگیری از مشکلات اعصاب و روان

ویتامین B1 متابولیسم انرژی را در فعالیت بدنی تنظیم می‌کند، در واقع این ویتامین در متابولیسم کربوهیدرات‌ها و آمنیواسیدهای شاخه‌دار نقش مهمی ایفا می‌کند. از دیگر نقش‌های کلیدی ویتامین ب ۱ و دیگر ویتامین‌های گروه B تاثیر آن‌ها بر عملکرد سیستم عصبی است. به طور خاص تیامین، B6 و B12 با اثر قابل توجهی به حفظ سلامت سیستم عصبی کمک می‌کنند. علاوه بر این ویتامین B1 را ویتامین ضد استرس نیز می‌نامند چرا که سیستم ایمنی بدن را در مواقع استرس تقویت می‌کند.

نشانه های کمبود ویتامین ب ۱

همانطور که قبلا گفتیم، ذخیره ویتامین B1 در بدن زیاد نیست و همچنین این ویتامین عمر کوتاهی در بدن دارد. از همین رو کمبود ویتامین ب۱ از موارد شایعی است که برای افراد زیادی اتفاق می‌افتد. از مهم‌ترین نشانه های کمبود ویتامین ب ۱ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد خستگی و سستی در بدن
  • ایجاد مشکلات عصبی
  • ضعف عضلانی
  • بی اشتهایی
  • سوزن سوزن شدن دست و پا
  • اختلال در رفلاکس‌های بدن
  • تاری دید
  • کاهش ضربان قلب
  • مشکلات حافظه
  • تنگی نفس

البته که همگی این علائم در یک شخص اتفاق نمی‌افتد اما افرادی که دچار کمبود ویتامین B1 هستند، ممکن است برخی از این علائم را مشاهده کنند. در ادامه درمورد رابطه ویتامین ب ۱ و لاغری صحبت می‌کنیم.

ویتامین B

رابطه ویتامین ب ۱ و لاغری

ویتامین‌های گروه B خصوصا ویتامین ب۱ در روند متابولیسم بدن و تبدیل کربوهیدرات‌ها به انرژی نقش مهمی دارند. از طرف دیگر یکی از نشانه های کمبود ویتامین ب ۱ که در بخش قبل هم اشاره شد، کاهش اشتها است. در واقع کمبود این ویتامین اشتها را کم کرده و از همین رو دریافت آن می‌تواند به افزایش اشتها کمک کند. اما تامین به اندازه این ویتامین موجب بهبود متابولیسم بدن نیز می‌شود. اینجاست که این ابهام به وجود می‌آید که رابطه ویتامین ب ۱ و لاغری چگونه است؟ بالاخره مصرف غذاها و مکمل‌های حاوی B1 باعث کاهش وزن می‌شود یا اشتها را افزایش داده و موجب زیاد شدن وزن می‌گردند؟

در پاسخ باید بگوییم به طور کلی کمبود ویتامین ب۱ و دیگر ویتامین‌های گروه B سوخت و ساز بدن را به هم می‌زند. دریافت مقدار کافی از این ویتامین می‌تواند روند صحیح متابولیسم کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها را بهبود بخشیده و در نتیجه سرعت کاهش وزن را افزایش دهد. اما نکته مهم اینجاست که صرفا مصرف ویتامین ب ۱ باعث لاغری نمی‌شود، بلکه این ویتامین فقط به روند سوخت و ساز صحیح بدن کمک می‌کند.

منابع غذایی و مکمل‌های ویتامین B1

شما می‌توانید با مصرف غذاها و خوراکی‌های زیر که منابع خوبی از ویتامین ب۱ هستند، مقدار مورد نیاز بدنتان از این ویتامین را تامین کنید:

جوانه گندم، نان سبوس دار، نخود و لوبیا، سبزی‌هایی مانند اسفاج، کلم و هویج، گردو، بادام، فندق، تخم مرغ، جگر، لبنیات مانند شیر، ماست و پنیر، سیرابی و شیردان، دانه آفتابگردان، سویا، ماهی سالمون و تخم کتان

اما در صورتی که با کمبود ویتامین ب۱ مواجه هستید، لازم است علاوه بر منابع غذایی این ویتامین از مکمل‌های آن نیز کمک بگیرید. این مکمل‌ها به فرم‌های کپسول، قرص، شربت، قرص جوشان و یا ویال خوراکی در داروخانه‌ها موجود هستند.

به طور مثال قرص ویتامین ب ۱ سیمرغ یکی از انواع مکمل‌های این ویتامین است که در موارد متنوعی کاربرد دارد. این محصول یک داروی مکمل برای کاهش ورم، درد و قرمزی دست و پاها است که باعث بهبود گیجی و از دست دادن حافظه نیز می شود. مصرف قرص ویتامین ب۱ همچنین در کاهش دردهای عصبی دیابت و پیشگیری از آلزایمر موثر است. جهت خرید این قرص ویتامین ب ۱ می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

خرید قرص ویتامین ب۱ سیمرغ

بهترین زمان مصرف ویتامین ب ۱ و لاغری

همانطور که در بخش قبل گفتیم نباید انتظار داشته باشید که با مصرف ویتامین ب۱، کاهش وزن پیدا کنید. در واقع شما با مصرف مکمل‌های این ویتامین یا منابع غذایی آن، از اختلال در متابولیسم بدنتان جلوگیری کرده و روند کاهش وزن خود را آسان‌تر می‌کنید. جهت مصرف قرص ویتامین B1 برای لاغری می‌توانید در هر زمانی از روز این قرص را مصرف کنید. خیلی فرقی نمی‌کند که این ویتامین را قبل یا بعد از غذا میل کنید، اما توصیه می‌شود زمان مشخصی از روز را به خوردن قرص ویتامین ب۱ اختصاص بدهید.

بسته به میزان کمبود ویتامین ب۱ در بدن شما، ممکن است میزان دوز تجویز شده توسط پزشک برایتان متفاوت باشد. اما به طور کلی مقدار ویتامین B1 مورد نیاز روزانه برای خانم‌های بالای ۱۸ سال ۱.۱ میلی‌گرم و برای آقایان بالای ۱۸ سال ۱.۲ میلی‌گرم می‌باشد.

جمع بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب در مورد یکی از ابهامات راجع به ویتامین‌ها یعنی رابطه ویتامین ب ۱ و لاغری صحبت کردیم. همانطور که در طول متن اشاره شد، این ویتامین برای متابولیسم بدن ضروری است و به سلول‌های بدن کمک می‌کند تا کربوهیدرات را به انرژی تبدیل کنند. در واقع اگر تیامین در بدن به مقدار کافی موجود باشد، متابولیسم بدن به خوبی صورت گرفته و کاهش وزن تسریع می‌شود. با این حال بدین معنی نیست که با مصرف ویتامین B1 به تنهایی می‌توانید لاغر شوید. خیر این مکمل‌ها می‌توانند عملکرد سوخت و ساز را بهبود دهند. اگر هدفتان کاهش وزن است توصیه می‌شود اولویت اول خود را رژیم غذایی مناسب، تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدنتان مانند گروه B و فعالیت ورزشی کافی بگذارید. در مرحله دوم می‌توانید از مکمل‌های لاغری که مختص کاهش وزن و چربی سوزی تهیه می‌شوند کمک بگیرید.

در لینک زیر می‌توانید لیستی از انواع قرص لاغری تضمینی در داروخانه آنلاین مفیدطب را مشاهده کنید. این محصولات همگی دارای ترکیبات طبیعی و گیاهی هستند و اثرگذاری آن‌ها به اثبات رسیده است. همچنین توانسته‌اند رضایت حداکثری مصرف‌کنندگان خود را کسب کنند. جهت تهیه این مکمل‌های لاغری دارای مجوز سازمان غذا و دارو روی لینک زیر کلیک کنید:

خرید قرص لاغری تضمینی در داروخانه

سوالات متداول

قرص ویتامین b1 را چه موقع بخوریم؟

طبق توصیه برخی از پزشکان و متخصصان بهترین زمان مصرف قرص ویتامین b1 هنگامی است که از خواب بیدار شده‌اید، زیرا در حالت ناشتا میزان جذب ویتامین ب در بدن افزایش پیدا می‌کند. با این وجود بهتر است قرص ویتامین b1 را طبق توصیه و دستور پزشک در زمان تعیین شده مصرف کنید.

بیماری ناشی از کمبود ویتامین ب ۱ چیست؟

کمبود ویتامین B1 معمولاً منجر به بری بری می‌شود، این بیماری با مشکلات اعصاب محیطی و تحلیل رفتن همراه است. البته کمبود ویتامین ب۱ می‌تواند موجب برخی نشانه‌های دیگر مانند بی اشتهایی، خستگی، ضعف عضلانی، مشکلات عصبی نیز بشود.

چه کسانی باید قرص ویتامین ب۱ بخورند؟

از جمله افرادی که بیشتر در معرض کمبود ویتامین ب۱ قرار دارند و معمولا پزشک به آن‌ها مصرف مکمل‌های این ویتامین را توصیه می‌کند می‌توان به مبتلایان به بیماری‌های نوروپاتی محیطی، خانم‌های باردار، گیاه خواران، ورزشکاران و افراد مبتلا به سرطان اشاره کرد.

هر سوال دیگری در مورد محصولات گیاهی و مکمل‌های ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط