شربت زوفا عسلی چیست و چه خواصی دارد؟

شربت زوفا عسلی چیست و چه خواصی دارد؟
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

شربت زوفا عسلی یکی از ترکیبات گیاهی ضد سرفه در بازار دارویی ایران است که ترکیبات آن بر اساس نسخ طب سنتی تنظیم شده است. در ادامه با این شربت فوق‌العاده بیشتر آشنا خواهید شد:

زوفا عسلی چیست؟

شربت زوفا عسلی محصولی از شرکت داروسازی رازک است که کارایی اصلی آن در درمان سرفه‌های مزمن، نزله (که در طب سنتی به آن خلط پشت حلق می‌گویند)، تنگی نفس و مشکلات تنفسی ناشی از حساسیت است.

ترکیبات زوفا عسلی

عسل و عصاره گیاهان ختمی، آویشن، زوفا، آویشن و گل بنفشه از جمله ترکیبات تشکیل‌دهنده این شربت ضد سرفه می‌باشند. زوفا عسلی همچنین حاوی برخی ترکیبات دیگر چون عناب خراسانی، انجیر خشک، پنیرک، پرسیاوشان و شیرین بیان می‌باشد.

ترکیبات زوفا عسلی

طبق تحقیقات انجام شده تمامی این ترکیبات گیاهی توانسته‌اند خواص خود به عنوان یک داروی موثر ضد سرفه و ضد التهاب در طب مدرن ثابت کنند. به ویژه آویشن که حاوی مواد موثره تیمول و کالبرکراک بوده و خواص ضد باکتری و ضد قارچ دارد. آویشن همچنین به عنوان یک خلط آور بسیار موثر و یک ضد اسپاسم و گرفتگی می‌تواند به بهبود سرفه‌ها کمک کند.

نحوه مصرف شربت ضد سرفه زوفا عسلی

بهترین زمان مصرف شربت زوفا عسلی بین وعده‌های غذایی است. شربت را قبل مصرف حتما به خوبی تکان دهید، زیرا این فرآورده حاوی ترکیبات گیاهی است که ممکن است در بطری رسوب کند. این رسوب به معنای خراب شدن شربت نیست.

این شربت برای کودکان (بالای ۴ سال) نیز قابل استفاده است، افراد بین ۴ تا ۶ سال ۲/۵ سی‌سی سه الی چهار بار در روز، کودکان ۷ تا ۱۳ سال ۵ سی‌سی سه الی چهار بار در روز و بزگسالان و افراد بالای ۱۳ سال ده سی‌سی شربت زوفا عسلی را سه الی چهار بار در روز می‌توانند مصرف کنند.

این دستور مصرف روتینی است که اغلب اوقات برای مصرف این شربت سرفه توصیه می‌شود، اما اگر پزشک دستور دیگری ارائه کرده است، دستور پزشک ارجع می‌باشد.

توجه داشته باشید که شربت زوفا عسلی نیز مانند بسیاری از داروهای گیاهی دیگر برای اثربخشی نیاز به زمان دارد، بنابراین توصیه می‌شود دوره درمان را کامل کنید تا علائم بهبودی مشاهده شوند.

موارد احتیاط و منع مصرف

مصرف شربت زوفا عسلی برای برخی از افراد ممنوعیت دارد:

  • کودکانی که کمتر از ۴ سال دارند.
  • افرادی که ممکن است به ترکیبات تشکیل‌دهنده شربت حساسیت داشته باشند.
  • کسانی که عدم توانایی هضم فروکتوز دارند.

همچنین برخی از افراد می‌بایست این شربت را با احتیاط مصرف کنند:

  • کسانی که علائم بیماری آن‌ها بیش از یک هفته طول کشیده است.
  • افرادی که به همراه سرفه خلط خونی دارند.
  • کسانی که علاوه بر سرفه، تب و یا سایر علائم هشداردهنده را دارند.
  • افرادی که سابقه ضایعات مغزی، صرع یا بیماری‌های کبدی دارند.

این افراد لازم است پیش از مصرف این فرآورده با پزشک مشورت نمایند.

آیا مصرف شربت زوفا عسلی در بارداری و شیردهی مجاز است؟

ایمنی مصرف شربت زوفا عسلی در بارداری و شیردهی به طور دقیق مورد بررسی قرار نگرفته است، اما باید در نظر داشته باشید پزشک با در نظر گرفتن فواید این شربت در کنار مضراتش، ممکن است مصرف آن را در دوران بارداری یا شیردهی تجویز کند.

آیا مصرف شربت زوفا عسلی در بارداری و شیردهی مجاز است؟

عوارض و مضرات زوفا عسلی

تا کنون عوارض خاصی برای این شربت گزارش نشده است، اما همانطور که گفته شد افرادی که به ترکیبات زوفا عسلی حساسیت دارند و دارای سابقه انواع آلرژی می‌باشند، بهتر است آن را با احتیاط مصرف کنند.

در برخی موارد نادر ممکن است این شربت باعث بروز علائم گوارشی چون اسهال یا لینت مزاج گردد. سردرد از دیگر عوارض شربت زوفا عسلی است که قابل توجه نبوده و با ادامه مصرف بهبود پیدا می‌کند.

تداخلات دارویی

برای این محصول تداخل خاصی نیز گزارش نشده است، اما به این علت که آویشن در این شربت حضور دارد، بهتر است که با داروهای ضد اسید معده یا برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها مثل تتراسایکیلین‌ها یا سیپروفلوکساسین‌ها و لووفلوکلساسین با فاصله زمانی دو الی سه ساعته مصرف شود.

ویدیو معرفی شربت زوفا عسلی

شما می‌توانید توضیحات دکتر ضحا مرتضوی درباره این شربت را در ویدیو زیر مشاهده نمایید:

خرید شربت زوفا عسلی رازک

شما می‌توانید این شربت گیاهی ضد سرفه را از تمامی داروخانه‌های سطح کشور خریداری کنید. چنانچه قصد خرید اینترنتی و آنلاین شربت زوفا عسلی را دارید، می‌توانید از طریق داروخانه آنلاین مفید طب نسبت به تهیه این شربت اقدام کنید.

خرید شربت زوفا عسلی رازک

سخن پایانی

زوفا عسلی یکی از محبوب‌ترین شربت‌های گیاهی برای بهبود سرفه‌ها و تنگی نفس است. اگر سوال دیگری در مورد این شربت دارید، می‌توانید در صفحه این محصول در سایت داروخانه آنلاین مفید طب به صورت کامنت بنویسد تا دکتر داروساز به آن‌ها پاسخ دهند.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

8 دیدگاه دربارهٔ «شربت زوفا عسلی چیست و چه خواصی دارد؟»

  1. سلام و درود؛
    بنده ۴۴ سالم می باشد و تا به خاطر دارم در زمستان از گلودرد و سرماخوردگی تا گرم شدن هوا مدام درگیر بوده ام و هستم بطوریکه خودم اقدام به خود درمانی با خوردن یکباره ی مثلاً سه عدد کپسول آموکسی سیلین ۵۰۰ و در وعده ی بعد دو عدد و در وعده ی بعد یکعدد مصرف و غالباً بهتر می شدم ولی این فقط موقتی بود و همانگونه که گفتم در زمستان کلا درگیرم ضمناً آبریزش بینی هم در هوای سرد دارم، تمام اینها را گفتم و زیاده گویی کردم تا از شما کارشناس محترم سوال کنم که: جدیدا لا این شربت آشنا و خریداری کرده ام اما می خواهم بدانم آیا عفونت گلو را نیز درمان می کند و آبریزش شدید بینی را می تواند متوقف نماید و تا چند روز باید مصرف شود، از وقتی که گذاشتید کمال تشکر و امتننان را دارم و از شما خواهش می کنم جواب من را بدهید. ممنون.❤️🙏❤️

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام مصرف آموکسی سیلین به این شیوه کاملا اشتباه است و تبعات منفی زیادی دارد؛ لطفا مجدد به این شکل مصرف نکنید.
      شربت زوفا عسلی در رفع سرفه و ترشحات موثر ست اما اثر آنتی بیوتیکی ندارد و نمی تواند عفونت گلو را درمان کند. شربت زوفا عسلی معمولا به مدت یک هفته تجویز می گردد.
      با احترام دکتر داروساز

  2. سلام . من ۶۰ سال سن دارم. سالهای زیادی است که موقع پاییز و در هوای سرد و خشک و آلوده سرفه های معمولا بدن خلط دارم که یکی دو ماه اذیت میشم. البته معمولا در پاییز و زمستان خلط پشت حلق دارم
    آیا استفاده از این شربت برایم مفید است؟

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام شربت زوفا عسلی در رفع سرفه، خلط، و تنگی نفس موثر است.
      با احترام دکتر داروساز

  3. سلام خسته نباشید این شربتو میتونم به دخترم بدم ۱۴ ماهشه حدود ۳ ماهه که طفل معصوم سرفه میکنه هم خشک هم خلطی ۷ بار دکتر بردم هیچ تاثیری نداشته

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام استفاده از شربت زوفا عسلی در سن ۱۴ ماهگی مجاز نیست. می توانید برای رفع سرفه در کودک ۱۴ ماهه از شربت آیورافید استفاده کنید. لینک محصول:
      https://www.mofidteb.com/product/5324
      با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام، خیر شربت زوفا عسلی برای زیر یک سال مناسب نیست. این شربت از ۴ سالگی قابل استفاده می باشد.

      برای درمان سرفه کودک زیر یک سال با وزن بیش از ۳.۴ کیلوگرم میتوانید از شربت آیورافید اطفال استفاده کنید:
      https://www.mofidteb.com/product/5324/mofid-behsaz-herbal-ayurvedic-syrup-for-children-60-ml

      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط