خواص شگفت انگیز شربت زوفا برای ریه

خواص شربت زوفا برای ریه
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

شش‌ها تصفیه خانه هوا در بدن ما هستند که اگر آسیب ببینند، نه تنها نفس کشیدن برای ما مشکل می‌شود، بلکه تمام بافت‌ها و سلول‌های بدنمان هم از اکسیژن کافی و هوای تمیز محروم می‌مانند. این اتفاق نتیجه خوبی برای سلامتی ما ندارد. به همین دلیل باید بیشتر به سلامت ریه‌ها اهمیت دهیم. به خصوص در هنگام بیماری که ممکن است ریه‌ها مورد حمله ویروس‌ها و باکتری‌ها قرار گیرند. در مواقع درگیری با اینگونه بیماری‌ها، استفاده از یک شربت ریه گیاهی خوب مانند شربت زوفا می‌تواند کارساز باشد. شربت زوفا برای ریه خواص زیادی دارد که هم در طب سنتی و هم در طب مدرن به اثبات رسیده است.

اگر برای بهبود تنگی نفس یا سرفه‌های برونشیتی خود دنبال یک شربت ریه گیاهی خوب هستید، شربت زوفا بهترین انتخاب پیش روی شماست. اگر باور ندارید، تا انتهای این مطلب از مجله سلامت مفیدطب با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با خواص شگفت انگیز شربت زوفا آشنا کنیم.

شربت زوفا چیست و طرز تهیه آن چگونه است؟

زوفا در واقع نام یک گیاه دارویی پرخاصیت است که بیشتر در منطقه مدیترانه می‌روید. ترکیبات آنتی اکسیدان قوی موجود در این گیاه برای باز کردن ریه‌ها و رفع مشکلات تنفسی بسیار مفید است. شربت زوفا نیز در واقع ترکیبی بسیار قدیمی و اصیل از طب سنتی است که برای بهبود مشکلات ریه توصیه می‌شده.

نکته جالب اینجاست که شربت زوفا، تنها از عصاره این گیاه تشکیل نشده؛ بلکه سایر گیاهان دارویی نیز برای ایجاد تأثیر بیشتر و تقویت ریه‌ها با این عصاره همراه می‌شوند. معمولاً نام گیاهانی از جمله پرسیاوشان، عناب، بنفشه، ختمی و سپستان نیز در کنار عصاره زوفا در ترکیبات شربت زوفا دیده می‌شود. همه‌ی این گیاهان خواص شناخته شده ای برای دستگاه تنفسی دارند. به همین دلیل هم شربت زوفا برای ریه در طب سنتی شهرت زیادی دارد.

قدیم‌ترها این شربت به صورت دستی و توسط اطبای طب سنتی تهیه می‌شد. اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، عصاره‌های گیاهان نام برده شده، پس از استانداردسازی و سم زدایی باهم ترکیب می‌شوند و در قالب شربت‌های گیاهی با کمترین عوارض در اختیار ما قرار می‌گیرند.

شربت زوفا برای ریه
فواید شربت زوفا برای ریه

فواید شربت زوفا برای ریه

به طور خلاصه شربت زوفا با تاثیرات زیر به افزایش سلامت دستگاه تنفس ما کمک می‌کند:

  • کاهش تنگی نفس
  • بهبود علائم آسم
  • درمان سرفه‌های مزمن و خلط دار
  • بهبود برونشیت
  • کمک به بهبود درد قفسه سینه
  • پاکسازی شش‌ها
  • کاهش علائم آلرژیک ریوی

شربت زوفا فراطب؛ بهترین شربت گیاهی خلط آور و ضد سرفه

از آنجا که شربت زوفا برای باز کردن ریه و بهبود مشکلات تنفسی طرفداران زیادی دارد، شرکت‌های داروسازی متعددی دست به ساخت این شربت زده‌اند که از بین آن‌ها، شربت زوفا فراطب یکی از بهترین‌ها است. شرکت داروسازی فراطب با رعایت اصول تهیه این شربت ریه گیاهی، ترکیبی ایمن و مؤثر تهیه کرده که تاکنون افراد زیادی از آن نتیجه گرفته‌اند.

شرکت داروسازی فراطب برای تهیه شربت زوفا، از ترکیب زوفا با ۱۱ گیاه دیگر استفاده کرده که همگی در طب سنتی و مدرن خواص اثبات شده‌ای برای بهبود سرفه و مشکلات ریه دارند. این ترکیب اثر ضد التهاب قوی‌ای دارد، طوری که حتی می‌توانید از آن برای بهبود علائم آسم نیز استفاده کنید.

شربت زوفا برای ریه
مواد تشکیل دهنده شربت زوفا فراطب

مواد تشکیل دهنده شربت زوفا فراطب

۱۱ گیاه تشکیل دهنده شربت زوفا فراطب که در بخش قبل به آن اشاره کردیم شامل عناب، سپستان، بنفشه، انجیر سفید، بذر ختمی، بذر خیار شنگ، بذر خیار بالنگ، پرسیاوشان، اصل السوس، فراسیون و شکر سرخ است که با عصاره زوفا ترکیب شده‌اند. وجود این عصاره‌های گیاهی در کنار هم باعث ایجاد اثر سینرژیک (هم افزایی) شده و تاثیرات مثبت این محصول را چند برابر می‌کند. در ادامه مختصری از خواص مهم‌ترین ترکیبات این شربت سرفه گیاهی را برایتان شرح داده‌ایم:

زوفا:

زوفا حاوی ترکیبات فعالی از جمله گلیکوزیدها، فلاونوئیدها، اسید کافئیک و… است که همگی خواص ضد التهاب و آنتی اکسیدان دارند. این ترکیبات در باز شدن ریه و بهبود تنگی نقش نقش موثری دارند. این گیاه به درمان سرفه و گلودرد نیز کمک می‌کند.

پرسیاوشان:

این گیاه خاصیت خلط آوری بسیار خوبی دارد و کمک می‌کند خلط‌های عفونی گلو راحت‌تر خارج شود. به همین دلیل به ضد عفونی کننده مجاری تنفسی مشهور است. خاصیت ضد التهاب پرسیاوشان در کاهش گرفتگی و التهاب گلو نیز نقش دارد.

عناب:

عصاره گیاه عناب لعاب موسیلاژی غلیظی ایجاد می‌کند که باعث نرم شدن گلو و رفع سرفه‌های خشک می‌شود. این لعاب خاصیت ضد التهاب هم دارد و التهاب مجاری تنفسی در افراد مبتلا به آسم را کاهش می‌دهد.

بنفشه:

گیاه بنفشه خواص ضد میکروبی دارد و به سیستم ایمنی در مبارزه با عوامل عفونی گلو کمک می‌کند. این گیاه نیز مانند عناب خاصیت خلط آوری دارد و به خروج ذرات عفونی از مجاری تنفسی کمک می‌کند.

سپستان:

ترکیبات آنتی اکسیدان و ضد التهاب موجود در این گیاه تأثیر زیادی در بهبود سرفه دارند. عصاره‌ی انبو یا سپستان برای بهبود برونشیت، خشکی گلو و گرفتگی صدا بسیار مؤثر است. به همین دلیل هم در شربت زوفا برای ریه از آن استفاده می‌شود.

ختمی:

از بین گیاهان دارویی، احتمالاً ختمی برایمان از همه آشناتر است. زیرا نام آن را روی داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی زیاد دیدیم. این گیاه یک ضد سرفه قوی است و با خواص ضد التهاب خود نیز قادر است مشکلات تنفسی را بهبود دهد.

انجیر:

گیاهی گرم که می‌تواند انرژی بدن را در زمان بیماری تأمین کند. عصاره انجیر در بهبود ذات الریه، التهاب مجاری تنفسی نقش دارد. این گیاه مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری زا را نیز افزایش می‌دهد.

شربت زوفا برای چی خوب است؟

حال که با همه مواد تشکیل دهنده شربت زوفا آشنا شدید، می‌خواهیم به شما بگوییم که این شربت دقیقاً برای چه شرایطی کاربردی است و به کمک شما می‌آید؟ در ادامه با عملکرد شربت این شربت ضد سرفه گیاهی در دو مورد از مهم‌ترین کاربردهای آن، بیشتر آشنا می‌شوید.

شربت زوفا برای ریه
بهبود تنگی نفس با شربت ریه زوفا

شربت ریه زوفا برای تنگی نفس

اگر بخش قبل را خوانده باشید، حتماً متوجه می‌شوید که همه ترکیبات موجود در شربت زوفا، منابع خوب طبیعی از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهاب هستند. دلیل این است که این ترکیبات در کنار هم اثر سینرژیک ایجاد کرده و بیشترین تأثیر مثبت را در بهبود اوضاع بد دارند.

فلاونوئیدها، ویتامین C، A و ترکیباتی از جمله رزماریدین، تانن و لیمونن در اکثر گیاهانی که نام بردیم وجود دارد. یکی از دلایل اصلی ایجاد تنگی نفس در بیماران، حتی افراد مبتلا به آسم، وجود التهاب در مجاری تنفسی است. این ترکیبات فعال می‌توانند التهاب را از بین ببرند و تنگی نفس و سنگینی قفسه سینه را نیز بهبود دهند. با کاهش التهاب در مجاری تنفسی و رسیدن هوای کافی به ریه، اکسیژن رسانی به بافت‌ها نیز بهتر شده و به طور کلی علائم بیماری رو به بهبود می‌رود.

در این فرآیند گیاه زوفا، پرسیاوشان و سپستان نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. زیرا بیشتر ترکیبات ضد التهاب متعلق به این سه گیاه است. اما به طور کلی سایر عوامل نیز به عنوان پشتیبان و تقویت کننده اثرات، به این سه گیاه ضد التهاب کمک می‌کنند.

شربت زوفا برای ریه
شربت زوفا؛ ضد سرفه و خلط آور

شربت زوفا؛ ضد سرفه و خلط آور

عناب، ختمی، انجیر و بنفشه خواصی دارند که با هم پوشانی یکدیگر می‌توانند به طور کامل سرفه و خلط گلو را خوب کنند. ترکیبات موسیلاژی موجود در عناب و بنفشه با آب ترکیب شده و یک لعاب غلیظ و نرم در گلو ایجاد می‌کنند. این لعاب باعث کاهش تحریکات گلو و سرفه‌های خشک پیاپی می‌شود.

از طرفی هم ترکیبات ضد باکتری و آنتی اکسیدان موجود در ختمی، انجیر و زوفا به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با عوامل عفونی گلو کمک می‌کنند. این فرایندها باعث کاهش میزان ترشحات عفونی در گلو شده و خلط گلو را کم می‌کند. همچنین تأثیر همه ترکیبات شربت زوفا فراطب در کنار هم، باعث نرم شدن گلو و خروج خلط از این محیط می‌شود.

در نتیجه با این مکانیسم‌های پی در پی شربت زوفا خاصیت خلط آوری و ضد سرفه خود را اعمال می‌کند.

نحوه مصرف شربت زوفا

قبل از مصرف شربت ریه زوفا باید بدانید که میزان مناسب این شربت برای سنین مختلف، متفاوت بوده و به صورت زیر است:

  • کودکان: روزی ۳ تا ۴ بار، هر بار یک قاشق مرباخوری
  • بزرگسالان: روزی ۳ تا ۴ بار، هر بار یک قاشق غذاخوری

شربت زوفا برای کودکان هم قابل استفاده است؟

برای کودکان بالای دو سال می‌توانید از این شربت استفاده کنید. اما اگر کودک شما کمتر از دو سال دارد، بهتر است برای رفع مشکلات تنفسی او از شربت‌های مخصوص کودکان مانند شربت آیورا فید کودکان استفاده کنید. این شربت برای نوزادان زیر یک سال هم قابل استفاده است.

عوارض شربت زوفا فراطب چیست؟

باتوجه به اینکه شربت ریه زوفا کاملاً گیاهی است و عصاره‌های موجود در آن استاندارد شده‌اند؛ مصرف این شربت به میزان توصیه شده عوارضی ندارد. مگر اینکه به هریک از ترکیبات این شربت حساسیت داشته باشید که در این صورت دچار علائم آلرژی خواهید شد.

چه افرادی نباید از شربت زوفا استفاده کنند؟

شربت زوفا فراطب برای کودکان بالای دو سال و بزرگسالان مناسب است. اما با این حال همه افراد نمی‌توانند از این شربت برای کاهش علائم و مشکلات تنفسی خود استفاده کنند. مصرف این شربت برای خانم‌های باردار و شیرده، کودکان زیر دو سال و افرادی که به ترکیبات سازنده این شربت حساسیت شدید دارند، ممنوع است.

شربت زوفا؛ بهترین شربت برای ریه

همانطور که در متن نیز به طور کامل با خواص و ویژگی‌های زوفا آشنا شدید. این گیاه و محصولات حاوی عصاره آن یکی از بهترین داروهای گیاهی برای ریه و رفع مشکلات دستگاه تنفسی فوقانی محسوب می‌شود. البته که قبل از خرید شربت زوفا از هر برندی باید دقت کنید که به ترکیبات نوشته شده در بروشور محصول حساسیت نداشته باشید تا بهترین اثر را برای شما داشته باشد.

برای خرید شربت زوفا فراطب یا سایر داروهای گیاهی ضد سرفه، کافی است وارد اپلیکیشن یا وبسایت داروخانه آنلاین مفیدطب شوید تا بتوانید در کمتر از یک دقیقه سفارش خود را ثبت کنید. مفیدطب سفارش شما را در کمترین زمان ممکن به دستتان می‌رساند.

خرید بهترین شربت زوفا برای ریه

اگر تجربه استفاده از شربت زوفا را داشته‌اید یا سوالی درباره این محصول یا سایر شربت‌های گیاهی برای ریه دارید، آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا با نظر دکتر داروساز به آن پاسخ دهیم.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید. 

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

4 دیدگاه دربارهٔ «خواص شگفت انگیز شربت زوفا برای ریه»

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام کاربامازپین از داروهای ضد تشنج است. افرادی که سابقه تشنج دارند، به ویژه کودکان، نباید از دمکرده زوفا استفاده کنند. دمکرده زوفا احتمال بروز تشنج را در این افراد افزایش می دهد.
      با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام داروهایی که برای انسان بی خطر است ممکن است برای دام خطرناک باشد. بر همین اساس مصرف این شربت را برای گربه توصیه نمی کنم، مگر اینکه دکتر دامپزشک تجویز کرده باشد.
      ​​​​​​​​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره