افسردگی مردان پس از زایمان چیست و چرا اتفاق می‌افتد؟

افسردگی مردان پس از زایمان چیست
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

افسردگی پس از زایمان نوعی افسردگی است که پس از تولد فرزند اتفاق می‌افتد. در حالی که اغلب، مادران دچار این افسردگی می‌شوند، پدران نیز ممکن است آن را تجربه کنند. خستگی شدید، استرس و سایر عوامل می‌توانند منجر به افسردگی مردان پس از زایمان شوند.

درست است که مردان درد زایمان یا نیاز به ریکاوری جسمی ندارند، اما حضور فرزند جدید یک تغییر اساسی در زندگی محسوب می‌شود. از این رو پدر نیز مانند مادر لازم است که به سلامتی روان خود توجه کند. 

 در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به افسردگی پس از زایمان در مردان و علائم و علل آن می‌پردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

علائم افسردگی مردان پس از زایمان

احساس خستگی شدید، سردرگمی و استرس پس از تولد کودک، یک جنبه طبیعی از والد بودن است. با این وجود اگر این علائم ادامه دار شوند یا در زندگی روزمره یا توانایی مراقبت از کودک اختلال ایجاد کنند، ممکن است نشانه افسردگی پس از زایمان (PPD) باشند. این مسئله هم در مورد مادر و هم در مورد پدر صادق است. 

بسیاری از علائم افسردگی پس از زایمان با اختلال افسردگی اساسی ارتباط بسیار نزدیک دارند. این علائم در افراد مختلف، متفاوت هستند. ممکن است فردی فقط برخی از این علائم را تجربه کند. همچنین شدت آن‌ها می‌تواند در افراد، متفاوت باشد.

موارد زیر برخی از علائم افسردگی مردان بعد از زایمان هستند:

  • تغییر قابل توجه در اشتها
  • تغییر وزن
  • عدم توانایی در خوابیدن
  • دردهای بدون توضیح
  • از دست دادن انرژی
  • احساس بی‌قراری یا آشفتگی
  • از دست دادن علاقه به فعالیت‌های مختلف یا لذت نبردن از آن‌ها
  • احساس غم یا نا امیدی
  • احساس بی ارزشی یا گناه
  • نگرانی شدید
  • عدم توانایی در تمرکز یا تصمیم‌گیری
  • تغییرات ناگهانی در خلق و خو
  • فکر به خودکشی یا مرگ
  • افکار مزاحم درباره آسیب رساندن به نوزاد

تحریک پذیری، بلاتکلیفی و داشتن بازه محدودی از عواطف نیز از علائم متداول در افسردگی مردان پس از زایمان هستند.

علائم افسردگی مردان پس از زایمان
احساس خستگی شدید، سردرگمی و استرس پس از تولد کودک، یک جنبه طبیعی از والد بودن است.

تشخیص افسردگی مردان پس از زایمان

زنان اغلب توسط پزشک خود برای افسردگی بعد از زایمان غربالگری می‌شوند اما در مورد مردان چنین نیست. همچنین احتمال اینکه مردان علائم خود را کمتر از چیزی که هست اعلام کنند، بیشتر است. به همین دلیل افسردگی پس از زایمان در مردان ممکن است تشخیص داده و درمان نشود.

اگر به تازگی پدر شده‌اید و علائم افسردگی را به صورت مداوم تجربه می‌کنید، حتما به شریک زندگی خود، پزشک و یا روانشناس اطلاع دهید. افسردگی به خودی خود از بین نمی‌رود. هر چه زودتر این افسردگی در شما تشخیص داده شود، زودتر درمان می‌شوید و علائم برطرف می‌شوند.

فرآیند تشخیص می‌تواند شامل پرسش‌های بالینی باشد. متخصص قبل از تشخیص افسردگی پس از زایمان، شرایط فیزیکی‌ای را که می‌توانند عامل افسردگی باشند و همچنین سایر مشکلات زمینه‌ای سلامت روان را بررسی و رد می‌کند. 

درمان افسردگی مردان پس از زایمان

درمان افسردگی پس از زایمان مشابه درمان افسردگی بالینی است. بسته به موقعیت شما و شدت افسردگی، ممکن است برایتان دارو، روان‌درمانی یا ترکیبی از هر دو تجویز شود. 

مهارکننده‌های بازجذب سروتونین (SSRIs) داروهای متداول برای افسردگی پس از زایمان هستند. همچنین ممکن است ضد افسردگی‌ها و سایر داروها برای افسردگی مردان پس از زایمان در نظر گرفته شوند.

اگر داروها باعث عوارض جانبی شدند یا افسردگی شما بدتر شد، به پزشک خود اطلاع دهید تا بتواند گزینه‌های درمانی جایگزین را به شما ارائه دهد.

رفتار درمانی شناختی (CBT) و درمان بین فردی (IPT) روش‌های روان درمانی شناخته شده برای تخفیف علائم افسردگی پس از زایمان هستند. اما اکثر مردان درمان فردی یا زوج درمانی را ترجیح می‌دهند که این درمان‌ها نیز می‌توانند به تسکین علائم کمک کنند.

گروه‌های درمانی و کلاس‌های آموزشی می‌تواند برای مردان مفید باشد؛ مخصوصا اگر همسرشان نیز از افسردگی بعد از زایمان رنج می‌برد یا اگر از حمایت دوستان، خانواده و اعضای جامعه برخوردار نیستند. 

پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه بدانید افسردگی بعد از زایمان چقدر طول می‌کشد، مقاله «افسردگی بعد از زایمان چیست؟ و چقدر طول می‌کشد» را مطالعه کنید.

دلایل افسردگی مردان پس از زایمان

تقریبا ۸% پدران این افسردگی پدری را تجربه می‌کنند. متاسفانه بسیاری از موارد افسردگی پس از زایمان در مردان تشخیص داده نشده باقی می‌مانند. بنابراین تشخیص و مداخله به موقع برای سلامت پدر و خانواده حائز اهمیت است.

عوامل بسیاری در ایجاد یا بدتر شدن افسردگی پس از زایمان دخیل هستند. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • سابقه افسردگی یا اضطراب
  • سایر مشکلات مربوط به سلامت روان مانند سوء مصرف مواد
  • عدم وجود یا کم بودن حمایت اجتماعی
  • درآمد کم یا استرس مربوط به مسائل مالی
  • نوع رابطه با همسر
  • ابتلای همسر به افسردگی پس از زایمان
  • سن پایین پدر
  • زندگی در خانه‌ای جدا از کودک

افسردگی پس از زایمان در زنان و مردان می‌تواند به صورت متفاوت بروز کند. افزایش ساعات کار، کناره گیری از خانواده یا از دست دادن علاقه به فعالیت‌ها می‌تواند نشانه‌ای از نیاز به حمایت از سلامت روان فرد باشد.

دلایل افسردگی مردان پس از زایمان
افزایش ساعات کار، کناره گیری از خانواده یا از دست دادن علاقه به فعالیت‌ها می‌تواند نشانه‌ای از نیاز به حمایت از سلامت روان فرد باشد.

شما می‌توانید برای تهیه قطره هایپیران پورسینا (رفع سردرد، افسردگی و بد خوابی) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قطره هایپیران

تاثیرات افسردگی مردان بعد از زایمان

افسردگی پس از زایمان اغلب برای مردان اتفاق نمی‌افتد اما با این حال احتمال وقوع آن و تجربه این اختلال برای آن‌ها وجود دارد. هنگامی که افسردگی پس از زایمان در مردان تشخیص داده نشده باقی بماند، می‌تواند روی کل خانواده اثر منفی داشته باشد. 

افسردگی یک پدر می‌تواند رشد و نمو کودک را تحت تاثیر قرار دهد و خطر ابتلای کودک به اختلالات روان‌پزشکی را در اوایل کودکی افزایش دهد. همچنین این مسئله می‌تواند در روابط کودک با مادر نیز تاثیرگذار باشد و در موارد شدید منجر به عصبانیت، پرخاشگری یا رفتار خشونت آمیز در کودک شود.

به گفته Hannah Tishman بعد از تولد کودک، پدر تغییرات هورمونی را تجربه می‌کند و اغلب احساس فشار شدیدی در رابطه با امور مالی و شغلی خود دارد. 

همچنین تغییر تمرکز خانواده نیز، پدر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به گفته Tishman، مرد قبل از تولد کودک تمرکز اصلی همسرش بوده است اما با تولد فرزند این وضعیت تغییر می‌کند.

اغلب مادر به سرعت با کودک ارتباط برقرار می‌کند و این مسئله می‌تواند باعث شود که پدر احساس کند کنار گذاشته شده است. اضافه شدن مسائلی مانند کمبود صمیمیت، کمبود خواب و احساس گناه درباره ناتوانی در برقراری ارتباط با نوزاد می‌تواند باعث شود پدر احساس بدتری داشته باشد.

اغلب پس از تولد کودک، پدران به اندازه مادران حمایت نمی‌شوند و ممکن است احساس رنجش، بی‌توجهی یا انتظارات غیر منطقی جنسیتی داشته باشند.

در این دوران و در مراحل اولیه والد بودن، پدر نیز مانند مادر به یک سیستم حمایتی قوی نیاز دارد.

می‌توانید برای اطلاعات بیشتر، مقاله «افسردگی پدر در دوران بارداری» رامطالعه کنید.

مقابله با افسردگی مردان پس از زایمان

هنگامی که مردان از افسردگی پس از زایمان رنج می‌برند، این مسئله می‌تواند بر توانایی عملکرد آن‌ها و مراقبت صحیح از همسر و فرزندشان تاثیر بگذارد.

به توصیه Tishman، علاوه بر حفظ عادات مراقبت از خود که می‌تواند شامل مدیتیشن و روان‌درمانی باشد، موارد زیر برای غلبه بر افسردگی مردان پس از زایمان مفید هستند:

  • ورزش منظم
  • مصرف غذاهای سالم
  • حفظ عادات خواب سالم
  • صحبت کردن درباره احساسات و بیان آن‌ها

ممکن است برای مردان سخت باشد که درخواست کمک کنند؛ مخصوصا هنگامی که همسرشان در حال تجربه تغییرات بسیاری است و به حمایت آن‌ها نیاز دارد. 

با وجود این که محافظت از همسر و فرزند برای مردان حائز اهمیت است، باید نیازهای سلامت روان خود را نیز بشناسند و راه‌های سالمی را برای مقابله با علائم افسردگی بیابند. صحبت با یک روان‌درمانگر یا پیوستن به یک گروه حمایتی متشکل از پدران دیگر، می‌تواند کمک کننده باشد.

مقابله با افسردگی مردان پس از زایمان
هنگامی که مردان از افسردگی پس از زایمان رنج می‌برند، این مسئله می‌تواند بر توانایی عملکرد آن‌ها و مراقبت صحیح از همسر و فرزندشان تاثیر بگذارد.

شما می‌توانید برای تهیه قرص نروکسین دینه (ضد افسردگی و ضد اضطراب) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید قرص نروکسین دینه

 قرص نروکسین دینه با استفاده از عصاره گیاه علف چای و سایر ترکیبات طبیعی موثر در بهبود شرایط روحی و عملکرد مغز، به درمان افسردگی و عوارض ناشی از آن کمک می‌کند.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به افسردگی مردان پس از زایمان پرداختیم و علل و علائم آن را بررسی نمودیم.

افسردگی مردان پس از زایمان می‌تواند ماه‌ها و یا حتی سال‌ها تشخیص داده نشده باقی بماند در حالی که در صورت تشخیص به راحتی قابل درمان است. 

اگر به تازگی پدر شده‌اید و علائم افسردگی پس از زایمان در مردان را تجربه می‌کنید، حتما با پزشک یا روان‌درمانگر مشورت کنید. مخصوصا اگر یکی از عزیزانتان درباره سلامتی روان شما ابراز نگرانی می‌کند، مهم است که حتما به دنبال دریافت کمک حرفه‌ای باشید تا بتوانید بهتر از خودتان، شریک زندگیتان و فرزند جدیدتان مراقبت کنید.

شما می‌توانید برای تهیه داروهای گیاهی ضد افسردگی و شادی آور از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید داروهای گیاهی ضد افسردگی

منبع: سایت verywellmind


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره