سودا چیست و چه علائمی دارد؟

سودا چست و چه علائمی دارد؟
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

سودا یکی از چهار خلط بدن است که طبع آن سرد و خشک می‌باشد. همانطور که می‌دانید افراد مختلف دارای مزاج‌های متفاوت هستند که این مزاج باید در محدوده خاصی باشد تا تعادل در بدن حفظ شود. در صورتی که مزاج از حالت اعتدال خود خارج شود، فرد دچار سوء مزاج یا بیماری می‌گردد. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب درمورد خلط سودا و دلایل غلبه آن صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا بهتر متوجه شوید که سودا چیست و چه علائمی دارد.

اخلاط چهار گانه طب سنتی

قبل از هر چیز بهتر است با مفهوم مزاج و اخلاط اربعه به طور خلاصه آشنا شویم. خون طبیعی از چهار جزء تشکیل شده است که اصطلاحاً به آن‌ها خلط گفته می‌شود. این چهار خلط شامل دم، صفرا، سودا و بلغم هستند. کم یا زیاد شدن هر کدام از اخلاط چهارگانه یا به عبارتی عدم تعادل آن‌ها موجب ایجاد اختلال در اندام‌های بدن می‌شود. به طور مثال تغییر شکل در ساختمان بدن، تفاوت در صورت، زیبایی، چاقی یا لاغری، رنگ پوست، شکل و رنگ موها همگی می‌توانند ناشی از عدم تعادل یکی از خلط‌های گفته‌شده باشند.

حال بریم ببینیم سودا چیست و چه علائمی دارد. همچنین بررسی می‌کنیم که در صورت عدم تعادل سودا یا غلبه آن چه اتفاقاتی برای بدن می‌افتد و چطور می‌توان با سوءمزاج سودا مقابله کرد.

سودا چیست و چه علائمی دارد؟

از بین چهار خلط گفته‌شده، خلط سودا معادل عنصر خاک و نماد فصل پاییز است. این خلط از سایر اخلاط غلیظ‌تر است و دارای طبع سرد و خشک می‌باشد. مزه سودا بین شیرین، گس و ترش می‌باشد. قسمت اصلی خلط سودا در طحال ذخیره می‌شود و مقدار کمی از آن وارد خون می‌شود تا به اندام‌هایی مانند استخوان که برای تغذیه به سودا نیاز دارند، برود. مقدار کم سودا در بدن ضروری است ولی رسوب آن در هر یک از اندام‌های بدن سبب غلبه سردی و بیماری می‌شود.

خلط سودا دو نوع طبیعی و غیر طبیعی دارد، که برای اینکه بهتر متوجه شویم سودا چیست و چه علائمی دارد، باید اول با انواع آن آشنا شویم.

  1. سودای طبیعی: این نوع سودا در رسوبات و خون تیره وجود دارد که نسبت به مابقی خون، دارای غلظت بیشتری است. بخشی از سودا که از کبد خارج شده و به سمت طحال می‌رود، بعد از هضم در طحال وارد معده می‌شود. این بخش با ایجاد ترشی باعث تحریک اشتها و احساس گرسنگی می‌شود. در صورت وجود اختلال در طحال یا نبودن آن، سودا در خون زیاد می‌شود که پیامدهایی چون واریس رگ‌های پا، سرطان و تیرگی پوست را به دنبال دارد.
  2. سودای غیر طبیعی: این نوع از سودا نتیجه سوختن، خاکستر شدن و آمیزش سایر خلط‌ها است. به طور مثال سوخته خلط صفرا، سودای زردابی نامیده می‌شود که مزه‌ای تلخ دارد. سوخته خلط بلغم را سودای بلغمی می‌نامند که مزه آن ترش یا گس است و یا سوخته خون را سودای دموی می‌گویند که مزه‌ای شور یا شیرین دارد. همچنین سوخته سودای طبیعی را نیز سودای محض می‌نامند که مزه آن ترش و گس است.

علام غلبه سودا چیست؟

همانطور که گفتیم وجود مقدار متعادل سودا برای بدن ضروری است. اما اگر به هر دلیلی تولید سودای طبیعی کم شود، میزان سودای غیرطبیعی افزایش می‌یابد و چنانچه میزان سودا در خون بالا برود یا کیفیت آن تغییر کند، علائم غلبه سودا مشاهده می‌گردد. عوامل زیادی می‌توانند موجب غلبه سودا شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مصرف غذاهای سودازا، اختلال در خواب، فکر و اندیشه بد، هوای ناسالم، مصرف زیاد ترشیجات، ورزش‌های شدید و کارهای سخت اشاره کرد.

این عوامل سودازا می‌توانند موجب غلبه سودا شوند که معمولا با علائمی همچون موارد زیر خود را نشان می‌دهد:

  • خشکی زیاد پوست به همراه چروک
  • لکه‌های تیره روی پوست
  • وجود افکار منفی، حساس و زودرنج بودن
  • کم حرفی و فکر و خیال زیاد
  • گرفتگی عضلاتی مانند حلق و حنجره و سایر اعضا
  • سوزش سر دل، قولنج معده و روده
  • لاغری زیاد
  • خواب‌های آشفته و کابوس
  • وزوز گوش، آب سیاه و آب مروارید
  • خارش شدید بدن
  • زردی سفیده چشم
  • رشد آهسته مو
  • یبوست، سیاهی مدفوع و ادرار تیره
  • بی‌نشاطی، خستگی، افسردگی، ناامیدی
  • فراموشی، دیرفهمی و عدم تمرکز
علائم غلبه سودا چیست؟
فکرهای منفی، کابوس، غم و اندوه و اختلالات خواب از جمله علائم غلبه سودا هستند.

غذاهای سودازا یا مولدات غلبه سودا

مصرف برخی از غذاها و خوراکی‌ها که بسیار رایج هم هستند، باعث ایجاد غلبه سودا می‌شوند. افرادی که مزاج سوداوی دارند، باید مصرف این خوراکی‌ها را به حداقل برسانند. به طور مثال بادمجان، برنج، عدس، گوشت مانده، پنیر کهنه، ماهی شور، سرکه و ترشی‌ها، سبزی‌های تند و تیز (مانند شوید و شاهی)، خردل، خرما و غذاهای شور و تند از جمله مولدات غلبه سودا هستند.

علاوه بر این مصرف غذاهایی مانند سوسیس، کالباس، گوشت منجمد، گوشت گاو و مواد غذایی حاوی نگهدارنده برای افراد مبتلا به سودا بسیار مضر است. توصیه می‌کنیم استفاده از سرخ‌کردنی‌ها، غذاهای چرب، غذاهای مانده، نوشابه‌ها و ترشیجات را تا حد امکان کاهش دهید.

درمان غلبه سودا

تا این بخش از مقاله به خوبی متوجه شدیم که سودا چیست و چه علائمی دارد. همچنین با عوامل ایجاد غلبه سودا نیز آشنا شدیم. لازم است بدانید در صورت وجود بیش از حد سودا در بدن، مشکلات زیادی در کمین فرد مبتلا به غلبه سودا هستند. افرادی که سوء مزاج سودا دارند، در مرحله اول باید رژیم غذایی خود را اصلاح کنند. دوری از استرس و افکار منفی نیز می‌توانند به این افراد بسیار کمک کند. علاوه بر این برخی داروهای گیاهی نیز در بازار دارویی ایران وجود دارند که موجب دفع سودای اضافی بدن می‌شوند. در ادامه با چند داروی گیاهی ضد سودا که فروش بالایی دارند، آشنا می‌شویم.

مصرف غذاهای ضد سودا

افرادی که به غلبه سودا مبتلا هستند، نباید از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های گرم غافل شوند. البته زیاده‌روی در مصرف گرمی‌جات هم برای بدن مضر است، لذا داشتن یک رژیم غذایی تحت نظر پزشک بهترین راه حل می‌باشد. از جمله خوراکی‌های گرم می‌توان به بادام زمینی، بادام درختی، گل گاو زبان، گوشت گوسفند و بزغاله، آناناس، انگور، سیب، خربزه، طالبی، شیر گوسفند، گندم و انواع لوبیا اشاره کرد. همچنین می‌توان از مواد غذایی زیر نیز که به عنوان ضد سودا یاد می‌شوند، استفاده کرد:

  • گوشت پرندگان کوچک مانند کبوتر، بلدرچین، کبک
  • دارچین، زعفران، زیره و گلپر
  • سوپ جوجه، سوپ گوشت گوسفند
  • روغن زیتون، روغن بادام و روغن ارده کنجد
  • خرما، انجیر، به، سیب، گلابی، انار شیرین
  • برنج با شوید یا زیره و یا زعفران
  • هویج بخارپز، نخود آب
  • شیره و عسل طبیعی

روش‎های خانگی رفع سودا

علاوه بر رعایت رژیم غذایی و پرهیز از مصرف خوراکی‌های سودازا، برخی راهکارها نیز می‌توانند به درمان غلبه سودا کمک کنند.

  • روغن مالی و چرب کردن پوست با روغن‌هایی مانند گل بنفشه
  • بوییدن عطر گل محمدی، یاس و بهار نارنج برای رفع غلبه سودا در مغز
  • بادکش گرم و حجامت
  • رفع یبوست
  • پیاده‌روی
  • دوری از استرس و اضطراب
  • دوری از افکار منفی و تنهایی

داروهای ضد سودا قوی

شربت نیک سودا فراطب یکی از داروهای ضد سودا قوی است که می‌تواند در پاکسازی بدن از اخلاط غیرطبیعی کمک کند. این شربت یک داروی گیاهی با کاربردهای گسترده است و در تنظیم مقدار اخلاط طبیعی بدن اثر فوق‌العاده‌ای دارد. آلو بخارا، پرسیاوشان، سپستان، شیرخشت، عنب الثعلب، عناب، ترنجبین، آمله منقی، بنفشه، شکوفه غاقث، گل سرخ، پوست ریشه کاسنی، تخم کاسنی، شاهتره و گل گاوزبان، گیاهان به کار رفته در این شربت هستند.

شربت نیک سودا یکی از داروهای بسیار موثر است که در دفع اخلاط غیرطبیعی شامل سودای غیرطبیعی، سودای محترق از بلغم و سدای حاصل از احتراق صفرا کاربرد دارد. این شربت همچنین دفع‌کننده اخلاط سوخته است و به رفع غلظت خون کمک می‌کند. شربت نیک سودا موارد مصرف بسیار گسترده‌ای دارد که می‌توانید از طریق لینک زیر با آن‌ها آشنا شوید و برای خرید آن اقدام نمایید:

خرید شربت نیک سودا

شربت معدل سودا محصول دیگری از داروسازی فراطب است که در دفع سودای اضافی بدن نقش اساسی دارد. این شربت شامل عصاره سه گیاه مشهور گل گاو زبان، بیدمشک و گل سرخ است که به خاطر طبع گرم و تری که دارند، تاثیر سردی زیاد سودا را خنثی می‌کنند. از شربت معدل سودا برای بهبود گوارش، مشکلات عصبی، دردهای سودایی و مشکلات خواب استفاده می‌شود.

شما می‌توانید جهت خرید شربت معدل سودا (آنتی سودا) فراطب از طریق لینک زیر اقدام نمایید:

خرید شربت معدل سودا

جمع بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به طور کامل توضیح دادیم که سودا چیست و چه علائمی دارد. همچنین درمورد روش‌های درمان غلبه سودا صحبت کردیم. توجه داشته باشید که درمان غلبه سودا کمی مشکل‌تر از غلبه سایر خلط‌ها است، لذا بهتر است از خود درمانی پرهیز کرده و از یک پزشک طب سنتی برای درمان کمک بگیرید.

شما می‌توانید برای خرید انواع داروهای گیاهی ضد سودا و بلغم از طریق لینک زیر اقدام نمایید و سفارش خود را به صورت اینترنتی ثبت کنید.

خرید بهترین قرص برای پاکسازی کبد

هر سوال دیگری در مورد محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،