غلبه بلغم چیست
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

احتمالا یکی از مزاج های طب سنتی که بیشتر به گوشتان خورده، مزاج بلغمی است. در طب سنتی این مزاج را برای کسانی در نظر می‌گیرند که طبع  سرد و تری دارند. برای درست تشخیص دادن مزاج هر فرد، بهتر است این کار را به یک متخصص طب سنتی سپرد. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به این می‌پردازیم که غلبه بلغم چیست و چه علائمی دارد. همچنین راه هایی را برای درمان آن معرفی می‌کنیم.

مزاج بلغم چیست؟

بر اساس مبانی طب سنتی بدن انسان از چهار عنصر آب، هوا، خاک و آتش تشکیل شده است. در واقع در بدن همه افراد ۴ خلط (دم، صفرا، بلغم و سودا) وجود دارد که برای حفظ سلامتی بدن لازم است آن ها را در تعادل نگاه داشت. فردی که مزاج سرد و تر دارد، عنصر آب در او غلبه دارد و به اصطلاح به او بلغمی می‌گویند.

غلبه بلغم چیست؟

اگر این مزاج سرد و تر یعنی همان بلغم که به آن اشاره کردیم، در فرد در حالت تعادل خود باشد، هیج مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اما اگر مزاج بلغم بر فرد غلبه کرده و علائم آن بروز پیدا کند. همچنین فردی که مزاج دیگری دارد اما در یکی از اندام‌های خود دچار غلبه بلغم شده باشد، گفته می‌شود که غلبه بلغم اتفاق افتاده است و فرد بایستی تحت درمان قرار گیرد.

علائم غلبه بلغم چیست؟

در طب سنتی برای افرادی که مزاج بلغمی دارند، علائم مختلفی ذکر می‌شود از جمله این که:

  • این افراد معمولا پوست سفید و سردی دارند، به عبارت دیگر پوست آن‌ها هنگام لمس توسط افراد دارای مزاج معتدل سرد احساس می‌شود.
    موهای آن‌ها اغلب کم پشت و نازک است و قلت کلام داشته و افرادی آرام، صبور و کم انرژی هستند.
  • این افراد خواب زیادی دارند و معمولا دهان آن‌ها مرطوب بوده و کمتر احساس تشنگی می‌کنند.
  • عرق و استفراغ این گونه افراد بدون بو بوده، اما ممکن است حجم بالایی داشته باشند.
  • این افراد همچنین در اغلب اوقات دارای اضافه وزن هستند.
  • اگر مزاج بلغم در هریک از اندام‌های ما غلبه کند سبب پدیدار شدن علائمی در بدن ما می‌شود. یکی از آزاردهنده‌ترین و شایع‌ترین اثرات و علائم بلغم و غلبه آن در دستگاه گوارش است.
  • اگر معده سرد شود، قوت خود را از دست داده و توانایی آن در هضم تضعیف شده و سبب افزایش اشتها در مقایسه با هضم می‌شود. این اتفاق می‌تواند سبب بروز انواع عوارض مانند نفخ و آروغ ترش در فرد شود و دهان بوی نامتبوعی بگیرد و بر روی زبان بار سفیدی دیده شود.
  • تر بودن معده همچنین می‌تواند سبب ایجاد تهوع در فرد شود و یا ممکن است فرد تشنگی را احساس نکند و آب کمی به بدنش برسد.

اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم علائم غلبه بلغم چیست، به این ترتیب است:

  • نفخ، رفلاکس و مشکلات گوارشی
  • چاقی در نواحی شکم، کمر، باسن و ران‌ها
  • احساس تهوع

برای درمان غلبه بلغم چه باید کرد؟

بعد از دانستن این که غلبه بلغم چیست و چه علائمی دارد، وقت آن است که بدانیم برای درمان و رفع غلبه بلغم چه باید کرد؟

اولین مرحله برای رفع غلبه بلغم تغییر سبک زندگی و رعایت اصول شش‌گانه‌ طب سنتی (سته ضروریه) است. چند توصیه طب سنتی برای افرادی که بلغم بر بدن آن ها غلبه کرده است:

  • خواب در افرادی که دچار غلبه بلغم هستند بایستی به صورت متعادل باشد چرا که خواب زیاد بخصوص خواب روز می‌تواند میزان بلغم را در آن‌ها زیاد کند.
  • بی‌تحرکی در این گونه افراد مضر است به همین جهت توصیه می‌شود که دو الی سه ساعت بعد از وعده غذایی پیاده‌روی کنند.
  • این افراد بهتر است تا یک یا دو ساعت بعد از غذا آب نخورند بخصوص توصیه می‌شود که به هیچ عنوان آب سرد مصرف نکنند.

داروی بلغم

در کنار راه های توصیه شده در بخش قبلی در راستای درمان غلبه بلغم، استفاده از نسخ دارویی طب سنتی یکی از بهترین راه‌های دفع بلغم و تعدیل اخلاط بدن است. قرص بلغم نیاک که حاوی ۴ گیاه سیاه دانه، مستکی، زنیان و آویشن و نسبت مشخصی عسل می‌باشد که مصرف آن در طب سنتی توصیه می‌شود. قرص بلغم تولید شده توسط شرکت داروسازی نیاک یک داروی گیاهی مناسب برای رفع بلغم است. حتی برخی از افراد قرص بلغم را قویترین داروی ضد بلغم موجود در بازار می‌دانند.

این محصول، حاوی ترکیبات گیاهی است که اثرات ضد بلغم قوی دارند و عوارض ناشی از این عارضه مانند رفلاکس معده، چاقی، سستی معده، سردی مزاج و… را بهبود می‌بخشند. به طور خلاصه بخواهیم بگوییم که یک راه درمان غلبه بلغم چیست؟ استفاده از قرص بلغم!

این داروی گیاهی که با توجه به توصیه‌های کتب و متون طب سنتی تهیه شده است، برای درمان سستی معده و سردی مزاج نیز به کار می‌رود.

ویژگی های قرص بلغم نیاک

  • دفع بلغم (ضد بلغم قوی)
  • ضد نفخ و بادشکن
  • رفع احساس پری معده
  • برطرف کننده ورم معده
  • برطرف کننده ورم معده و روده
  • درمان سستی معده و سردی مزاج
  • رفع رفلاکس معده و سرفه های ناشی از آن

جمع بندی

در این مقاله خواندیم که غلبه بلغم چیست و چه علائمی دارد. همچنین به یکی از محبوب ترین داروهای دفع بلغم یعنی قرص بلغم نیاک به عنوان یک راه درمانی غلبه بلغم اشاره کردیم و خواص و کاربردهای دیگر آن را نیز معرفی کردیم.

شما می‌توانید نظرات یا سوالات خود را در قسمت کامنت های این مقاله یا در صفحه محصول مورد نظرتان در داروخانه آنلاین مفیدطب ثبت کنید تا متخصصین ما به آن ها پاسخ دهند.

خرید قرص بلغم نیاک

پرسش و پاسخ کوتاه

غلبه بلغم چیست؟

در طب سنتی خلط بلغم همان مزاج سرد و تر است که وقتی بلغم در بدن فرد غلبه پیدا می‌کند، یعنی بلغم از حالت تعادل خارج شده است. همچنین در افراد دارای مزاج های دیگر، غلبه بلغم وقتی اتفاق میفتد که در یکی از اندام ها بلغم بیشتر شود.

داروی بلغم چیست؟

قرص بلغم نیاک حاوی ترکیبات گیاهی است که اثرات ضد بلغم قوی دارند. بسیاری از افراد قرص بلغم را قویترین داروی ضد بلغم موجود در بازار می‌دانند. برای تهیه این دارو گیاهی می‌توانید به صورت اینترنتی از داروخانه آنلاین مفیدطب اقدام کنید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره