قرص ریپاون چیست؟
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

بسیاری از خانم‌ها در طول دوره قاعدگی خود خونریزی زیاد و طولانی دارند که پزشکان به این حالت منوراژی می گویند. گاهی اوقات هم نزدیک شدن به دوران یائسگی در بانوان باعث بروز خونریزی‌های شدید و نامنظم می‌شود. خونریزی زیاد دوران قاعدگی معمولاً با درد زیاد و گرفتگی‌های عضلات رحم همراه است. به همین دلیل معمولاً استفاده از داروهای گیاهی برای کاهش خونریزی در این دوران توصیه می‌شود. یکی از این داروهای گیاهی که پزشکان زیادی هم آن را برای جلوگیری از خونریزی شدید قاعدگی تجویز می‌کنند، قرص ریپاون است.

قرص گیاهی ریپاون (Reepaven) حاوی ترکیباتی است که خاصیت قابض داشته و نفوذپذیری و نشتی رگ‌های آسیب دیده را کاهش می‌دهد. این خاصیت در مواقعی از جمله قاعدگی و بواسیر همراه با خونریزی می‌تواند بسیار مؤثر باشد. از آنجا که ریپاون هم در بین خانم‌ها و هم پزشکان محبوب و پرکاربرد است، در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب قصد داریم شما را بیشتر با این داروی گیاهی آشنا کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا با ترکیبات و کاربردهای آن آشنا شوید.

ترکیبات قرص ریپاون؛ بهترین قرص گیاهی برای قطع خونریزی شدید قاعدگی

برای درک بهتر کاربردها و فواید قرص ریپاون، بهتر است ابتدا بدانیم که این قرص از چه ترکیباتی تشکیل شده است.

شرکت قائم دارو که سازنده این دارو است، با تحقیق روی گیاهان دارویی قابض برای کاهش خونریزی، در نهایت عصاره گیاه شاه بلوط هندی را به عنوان بهترین گیاه برای این هدف انتخاب کرد. در هر قرص ریپاون ۷۵۰ میلی گرم از عصاره خشک این گیاه گنجانده شده است. به همین دلیل این دارو به ریپاون ۷۵۰ نیز مشهور است.

ماده مؤثر آسین (Aescin) در عصاره شاه بلوط، اصلی‌ترین نقش را در کاهش خونریزی به عهده دارد. در هر ۷۵۰ میلی گرم از عصاره این گیاه، ۵۰ میلی گرم از ماده مؤثر آسین وجود دارد. در ادامه بیشتر از تاثیرات این ماده و سایر ترکیبات موجود در عصاره شاه بلوط می گوییم.

ترکیبات قرص ریپاون
شاه بلوط هندی؛ اصلی ترین ماده تشکیل دهنده قرص ریپاون

خواص گیاه شاه بلوط هندی در قرص ریپاون

عصاره شاه بلوط هندی سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی است که برای کاهش خونریزی به کمک ما می‌آیند. تری‌ترپنوئیدهای ساپونینی (Aescin) یا همان آسین، فلاونوئیدها، تانن ها، کولین و آمینو اسیدها، همگی ترکیباتی هستند که با خاصیت ضد التهاب و قابض خود سود زیادی به بدن ما می‌رسانند.

اصلی‌ترین خاصیت شاه بلوط هندی، خاصیت قابض آن است که در قرص ریپاون نیز از آن استفاده شده. این خاصیت در رگ‌ها باعث کاهش آسیب دیدگی آن‌ها و کاهش ترشح مواد درون رگی به فضای میان بافتی می‌شود. این اثر باعث کاهش خونریزی می‌شود.

دیگر خاصیت مهم شاه بلوط هندی و آنتی اکسیدان‌های موجود در آن، ضد درد بودن آن است. ترکیباتی که بالاتر نام بردیم، همگی اثر ضد التهابی دارند. از آنجا که التهاب یکی از دلایل اصلی درد است، این ترکیبات با کاهش التهاب و مهار سنتز عوامل التهابی در بدن، درد و گرفتگی‌های شدید را نیز کاهش می‌دهند.

علاوه بر کاهش خونریزی قاعدگی و بواسیر، عصاره گیاه شاه بلوط برای بهبود دردهای سیاتیکی و واریس نیز می‌تواند مؤثر باشد.

خرید سریع قرص ریپاون

نکته مهم در استفاده از عصاره شاه بلوط این است که باید قبل از مصرف سم‌زدایی شود. زیرا ساپونین‌های سمی است. خوشبختانه شرکت قائم دارو با سم‌زدایی از عصاره این گیاه ارزشمند، زحمت ما را برای بهره بردن از خواص آن کم کرده است.

قرص ریپاون برای چیست
کاربردهای قرص ریپاون

قرص ریپاون ۷۵۰ برای چیست؟

تا اینجا با ترکیبات قرص ریپاون و خواص گیاه شاه بلوط به عنوان اصلی‌ترین ترکیب این دارو آشنا شدیم. حال می‌خواهیم بیشتر با کاربردهای قرص ریپاون آشنا شویم و ببینیم که این قرص چگونه باعث کاهش خونریزی می‌شود؟

قرص ریپاون برای بهبود خونریزی بواسیر

در عارضه هموروئید یا بواسیر مویرگ‌های اطراف اسفنکتر مقعد آسیب می‌بینند و خونریزی ایجاد می‌شود. در این مورد آسین به همراه تانن‌ها و سایر آنتی اکسیدان‌های موجود در عصاره شاه بلوط، به کمک این مویرگ‌ها می‌آید و آسیب دیدگی آن را ترمیم می‌کند.

خاصیت قابض این ترکیبات باعث بسته شدن کانال‌های پروتئینی در مویرگ‌ها شده و نفوذپذیری آن‌ها را کاهش می‌دهند. در نتیجه خونریزی هموروئید نیز با مصرف قرص ریپاون قطع می‌شود.

قرص ریپاون برای قطع خونریزی
قرص ریپاون برای قطع خونریزی شدید قاعدگی

ریپاون برای کاهش خونریزی قاعدگی

همانطور که می دانید، قاعدگی با پاره شدن رگ‌های خونی دیواره رحم آغاز می‌شود. آسیب دیدگی این رگ‌ها باعث فعال شدن آنزیم‌های لیزوزومی می‌شود. این آنزیم‌ها خود باعث آسیب دیدگی بیشتر رگ‌ها و خونریزی بیشتر می‌شود!

ماده مؤثر آسین موجود در قرص ریپاون، فعالیت آنزیم‌های لیزوزومی را کاهش می‌دهد. در نتیجه نفودپذیری و نشتی رگ‌های آسیب دیده کاهش می‌یابد و خونریزی هم کم می‌شود. علاوه بر این، خاصیت ضد التهابی ترکیبات مؤثر در شاه بلوط، که قبل‌تر هم به آن اشاره کردیم، انقباضات رحم و دردهای شدید دوران قاعدگی را کاهش می‌دهند.

این دو مکانیسم باعث می‌شود مدتی پس از مصرف قرص ریپاون، خانم‌ها درد و خونریزی کمتری در دوران پریود خود تجربه کنند. این قرص برای خانم‌های مبتلا به اندومتریوز و منوراژی هم می‌تواند مؤثر باشد.

قرص ریپاون چه عوارضی دارد؟

این قرص کاهنده خونریزی اگر طبق دستور پزشک مصرف شود، عوارضی برای افراد عادی ندارد. اما اگر به گیاه شاه بلوط حساسیت داشته باشید، ممکن است پس از مصرف آن دچار تحریکات پوستی، خارش، سرگیجه، تهوع، اسهال و دل درد شوید. پس قبل از مصرف آن حتماً با پزشک مشورت کنید و مطمئن شوید که بدنتان با این گیاه سازگار است.

نحوه مصرف قرص ریپاون

میزان مصرف و فاصله‌ی بین هر بار مصرف قرص ریپاون بهتر است با توجه به نیاز بدن شما توسط پزشک مشخص شود. اما در حالت عادی می‌توانید یک قرص،۲ بعد از صبحانه و یک قرص، ۳ ساعت پس از نهار میل کنید.

ریپاون؛ بهترین داروی گیاهی برای درد و خونریزی قاعدگی

در این مطلب بیشتر با قرص ریپاون آشنا شدیم و گفتیم که چگونه باعث قطع خونریزی دوران قاعدگی و خونریزی هموروئید می‌شود. این دارو، یکی از بهترین راه‌ها برای رهایی از خونریزی شدید دوران قاعدگی برای خانم‌هاست. اما دقت کنید که اگر با خونریزی شدید مواجه شدید، این دارو نمی‌تواند به تنهایی این مشکل شما را درمان کند و بهتر است به پزشک مشورت کنید. قرص ریپاون نیز مانند همه‌ی داروهای گیاهی زمانی را برای اثرگذاری نیاز دارد. در برخی افراد ممکن است اثرات مثبت این گیاه، ۴ هفته پس از شروع مصرف نمایان شود.

خرید سریع قرص ریپاون

اگر به دنبال راهی آسان و سریع برای خرید قرص ریپاون هستید، کافی است وارد اپلیکیشن یا وبسایت داروخانه آنلاین مفیدطب شوید و این محصول را سفارش دهید. مفیدطب سفارش شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دستتان می‌رساند.

اگر درباره مصرف قرص ریپاون تجربه، نظر یا سوالی دارید، آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. ما سوالات شما را با نظر پزشک داروساز پاسخ می‌دهیم.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع