پودر روتارین چیست و چه خواصی دارد؟

پودر روتارین چیست و چه خواصی دارد
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

پودر روتارین یک داروی موثر برای بهبود سرفه، باز کردن صدا و تسکین گلودرد است که طرفداران بسیاری دارد. این فرآورده گیاهی دارای خواص ضد التهابی و التیام بخشی است که موجب درمان سرفه و عفونت گلو می‌شود. اگر از این محصول استفاده می‌کنید و یا قصد خرید آن را دارید، این مقاله به شما کمک می‌کند تا به خوبی درک کنید که پودر روتارین چیست و چه خواصی دارد.

معرفی روتارین

پودر روتارین یک فرآورده گیاهی است که در درمان سرفه، رفع گرفتگی صدا و بهبود عفونت گلو و سینه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در روتارین از “دانه به” و گیاه “مرزنجوش” استفاده شده است که خواص درمانی بسیار موثری دارند.

این محصول توسط شرکت گیاهان قائم دارو تولید شده و حاوی ۱۰ عدد ساشه ۵ گرمی پودر گیاهی می‌باشد. ممکن است محصول روتارین از لحاظ ظاهری با چهارتخمه که به صورت سنتی در درمان خانگی سرفه استفاده می‌شود، اشتباه گرفته شود. لازم به ذکر است که گیاهان تشکیل‌دهنده روتارین تنها شامل دانه به و گیاه مرزنجوش است که با ترکیبات چهارتخمه متفاوت است.

خرید پودر روتارین

استفاده از پودر روتارین در مواردی که فرد به دلیل ابتلا به بیماری‌هایی چون سرماخوردگی و کرونا دچار سرفه و التهاب گلو شده است، می‌تواند بسیار موثر باشد. به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان مصرف این پودر گیاهی را در کنار سایر داروهای درمان کرونا و سرماخوردگی توصیه می‌کنند.

اما فواید مصرف روتارین فقط محدود به زمان بیماری نیست، از روتارین همچنین برای رهایی از گرفتگی صدا (به خصوص قبل از سخنرانی) استفاده می‌شود. پودر روتارین این قابلیت را دارد که نیم ساعت پس از مصرف به طور کامل صدا را به حالت اولیه بازگرداند. دلیل آن نیز حضور ترکیبات آرامبخش و ضد التهاب در مواد تشکیل‌دهنده این داروی گیاهی است.

معرفی پودر روتارین قائم دارو
پودر روتارین قائم دارو موثر در بهبود سرفه، گلودرد و گرفتگی صدا

موسیلاژهای موجود در ترکیبات پودر روتارین موجب نرم شدن گلو شده و از تحریک عضلات صاف مجاری تنفسی جلوگیری می‌کند. اما ترکیبات پودر روتارین چیست و به چه علت در این فرآورده استفاده شده‌اند، پرسش بعدی ماست که در بخش بعدی به طور مفصل پاسخ آن را خواهیم داد.

گیاهان موجود در روتارین

“مرزنجوش” و “دانه به” دو گیاه موجود در پودر روتارین هستند که با خواص آن‌ها آشنا می‌شویم:

مرزنجوش

مرزنجوش با نام علمی اوریگانوم ولگار یکی از ترکیبات موجود در روتارین است که از تیره نعناعیان می‌باشد. مرزنجوش از نظر طعم و مزه کمی شبیه به پونه کوهی بوده که باعث می‌شود در صورت تهوع داشتن نیز به راحتی بتوانید آن را میل کنید.

ماده موثره گیاه مرزنجوش کارواکرول نام دارد که یک آنتی باکتریال قوی می‌باشد. علاوه بر این، کارواکرول دارای خاصیت اکسپکتورانت یا خلط آوری است، به بیان دیگر این ماده سبب رقیق شدن خلط و دفع راحت‌تر آن می‌شود.

استفاده از این گیاه دارویی در پودر روتارین به درمان سرفه،‌ التهاب سینوس‌ها و گرفتگی بینی کمک کرده و به دلیل خواص ضد ویروسی که دارد در مقابله با ویروس‌هایی چون آنفولانزا نیز موثر است. مرزنجوش حاوی مواد مغذی چون ویتامین A و ویتامین C بوده و برای تقویت سیستم ایمنی نیز موثر است.

دانه به

گیاه دیگر مورد استفاده در ترکیبات پودر گیاهی روتارین، کیدونیا ابلانگا است. این گیاه همان “بِه” است که دانه آن در تولید روتارین استفاده می‌شود. دانه “به” یک منبع سرشار از موسیلاژ است.

در واقع دانه به وقتی در آب داغ قرار می‌گیرد، موسیلاژ یا اصطلاحا لعاب پرخاصیتی تولید می‌کند که سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدان و ضد التهاب مانند ویتامین ث،‌ اسیدهای آلی و تانن‌ها است. دانه به و لعاب به دست آمده از آن التهاب مجاری تنفسی را کاهش داده و به بهبود تحریکات گلو، گلودرد و گرفتگی صدا کمک می‌کند.

از قدیم الایام نیز از بزرگترها شنیده‌ایم که لعاب “به دانه” می‌تواند به نرم شدن گلو و رفع گرفتگی صدا کمک کند. به جز اثرات موسیلاژ‌های به‌دانه، فیبر و ویتامین ث موجود در آن نیز می‌تواند در قطع زنجیره‌ علائم آلرژی موثر باشد و گاهی به مبارزه با برخی از باکتری‌های شایع در عفونت‌های تنفسی کمک کند.

خواص پودر روتارین چیست؟

به طور کلی خواص و موارد مصرف پودر روتارین را شامل موارد زیر است:

• تسکین سرفه و نرم کردن گلو
• درمان عفونت گلو و التهاب ریه
• رفع گرفتگی صدا

روتارین برای سرفه

همانطور که گفتیم هر دو ترکیب موجود در پودر روتارین، در بهبود سرفه و نرم کردن گلو موثر هستند. موسیلاژ موجود در دانه به یکی از بهترین ترکیبات برای آرام کردن تحریکات گلو محسوب می‌شود؛ زیرا می‌تواند خشکی گلو را بهبود داده و از سرفه‌های پیاپی ناشی از آن پیشگیری کند.

از طرفی کارواکرول و ویتامین C موجود در مرزنجوش نیز با خاصیت آنتی میکروبیال خود، عفونت ایجاد شده در ناحیه حلق و سینوس‌ها را بهبود می‌دهند. اثربخشی این گیاه برای بهبود سرفه و عفونت برونشیال به قدری است که از آن به عنوان اکسپکتورانت استفاده می‌شود. این اثرات در کنار هم باعث شده پودر روتارین برای درمان سرفه و نرم کردن گلو، عملکرد خوبی از خود نشان دهد.

روتارین برای عفونت گلو

مرزنجوش و دانه به موجود در پودر روتارین دارای خاصیت ضد التهاب و آنتی اکسیدان هستند، که این مسئله موجب تاثیر آن در بهبود عفونت گلو و التهاب ریه می‌شود. همچنین در صورتی که عفونتی وجود داشته باشد، روتارین با خاصیت خلط آوری خود می‌تواند به خروج عفونت کمک کند.
ترکیبات این داروی موثر به گونه‌ای است که نه تنها به کاهش التهاب مجاری تنفسی کمک می‌کند، بلکه از تولید عوامل التهابی نیز جلوگیری می‌کند.

روتارین برای گرفتگی صدا

گرفتگی صدا تنها به دلیل وجود عفونت در حلق نیست، بلکه داد زدن‌های مکرر یا حتی خواندن با صدای بلند نیز ممکن است سبب گرفتگی صدا شود. با مصرف پودر روتارین نیم ساعت قبل از سخنرانی یا اجرا می‌توانید با صدایی کاملا باز و بدون گرفتگی در برنامه خود حاضر شوید و حنجره شما برای استفاده طولانی‌مدت آماده خواهد بود.

پودر روتارین برای چیست
پودر روتارین برای بهبود سرفه، رفع گرفتگی صدا و تسکین عفونت گلو و التهاب ریه

طریقه مصرف روتارین

جهت استفاده از پودر روتارین طبق دستورالعمل زیر عمل کنید:

۱. برای مصرف پودر روتارین، ابتدا باید یک استکان آب جوش آماده کنید. سپس محتویات یک ساشه را در آب جوش ریخته و یک ظرف روی استکان قرار دهید. این کار باعث می شود اجزای گیاهی روتارین خوب دم بکشد و موسیلاژ خوبی تشکیل شود.
۲. بعد از گذشت ۱۰ دقیقه، مخلوط حاصل را نوش جان کنید.
۳. می‌توانید روزی ۲ تا ۳ ساشه روتارین را به همین روش مصرف کنید.
۴. برای آنکه روتارین بهتر اثر کند، بهتر است در طول مدت مصرف این دارو، از مصرف غذاهای سرخ کردنی و ترشی‌جات پرهیز کنید.
۵. همچنین توصیه می‌کنیم که بعد از خوردن روتارین تا مدت زمان ۳۰ دقیقه چیز دیگری نخورید. این کار باعث می‌شود که کاملاً مواد دارویی روی گلوی شما اثر کند.

عوارض روتارین چیست

استفاده از پودر روتارین به میزان دوز مصرفی توصیه شده، عارضه جانبی خاصی نخواهد داشت. اما در هنگام مصرف این پودر بهتر است به موارد زیر توجه داشته باشید:

• در صورت داشتن حساسیت به هر یک از اجزاء این دارو، از مصرف آن خودداری کنید.
• مدارک کافی درباره بی خطر بودن گیاهان به کار رفته در این دارو در دوران بارداری و شیردهی موجود نمی‌باشد، بنابراین بهتر است در این دوران مصرف نشود.
• گیاه مزرنجوش ممکن است ریسک خونریزی را افزایش دهد، بنابراین دو هفته قبل از جراحی از مصرف آن خودداری کنید.
• به دانه به علت ترکیبات موسیلاژی، ممکن است باعث کاهش جذب برخی داروها شود، لذا از مصرف همزمان خودداری کنید.
• در صورت مصرف لیتیوم به پزشک خود اطلاع دهید چون ممکن است این دارو ماندگاری لیتیوم در بدن را افزایش دهد.

جمع بندی

در طول این مقاله سعی کردیم پودر محبوب روتارین را به طور کامل معرفی کنیم و شما را با روش مصرف و نکات لازم هنگاه استفاده از آن آشنا کنیم. این محصول توانسته جایگاه خوبی در بین داروهای گیاهی ضد سرفه و سرماخوردگی پیدا کند. گیاهی بودن پودر روتارین موجب شده که بدون هیچ عارضه جانبی خاصی به بهبود عفونت گلو و درمان سرفه کمک کند.

جهت خرید و کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خرید انواع قرص و شربت ضد سرفه و سایر محصولات گیاهی درمان سرماخوردگی می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

خرید قویترین شربت گیاهی ضد سرفه

هر سوال دیگری در مورد پودر روتارین و سایر محصولات داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

پودر روتارین برای چیست؟

روتارین یک داروی گیاهی پرطرفدار برای درمان سرفه است که در بهبود گلودرد، عفونت گلو و گرفتگی صدا نیز موثر شناخته شده است. این محصول به صورت ساشه بسته بندی می‌شود و جهت مصرف باید در آب حل شود.

مصرف پودر روتارین برای کودکان چگونه است؟

روتارین یک محصول برای افراد بزرگسال است و بهتر است برای کودکان مورد استفاده قرار نگیرد، مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد.

قیمت پودر روتارین چقدر است؟

برای اطلاع از قیمت پودر روتارین و خرید آسان این محصول به صورت اینترنتی به سایت داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید و سفارش خود را ثبت نمایید.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره