شربت خلط اور قوی برای بزرگسالان چیست؟

شربت خلط اور قوی برای بزرگسالان
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

با نزدیک شدن به فصول سرد سال، بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و حساسیت رواج بیشتری پیدا می‌کنند. می‌دانید که سرفه، گلودرد، آبریزش بینی، تب و سردرد از علائم اصلی این بیماری‌ها هستند که در برخی موارد می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند. برای بهبود سریع‌تر سرفه‌های خشک یا خلط دار، پزشکان به تجویز شربت‌های اکسپکتورانت می‌پردازند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب قصد داریم چند نمونه شربت خلط اور قوی برای بزرگسالان را به شما معرفی کنیم. این شربت‌ها حاوی ترکیبات گیاهی هستند که تاثیرات ضد سرفه و خلط آور آن‌ها به اثبات رسیده است. با ما همراه باشید.

همانطور که می‌دانید بعضی از سرفه‌ها به صورت خشک و برخی همراه با خلط و مخاط است که به آن‌ها سرفه‌های خلط دار گفته می‌شود. پزشک برای درمان قطعی سرفه به تشخیص نوع و میزان شدت آن نیاز دارد. در ادامه دو نوع سرفه خشک و سرفه خلط دار را بررسی می‌کنیم.

سرفه خشک چیست؟

به صورت خلاصه می‌توان گفت در حالتی که سرفه خشک باشد، هیچ خلطی از گلو خارج نمی‌شود. در واقع به هنگام سرفه کردن فقط خشکی، التهاب، درد گلو و در برخی موارد خارش و سوزش گلو را احساس می‌کنید. همچنین احتمال دارد به همراه سرفه خشک، گرفتگی صدا را نیز تجربه کنید. در اصطلاح تخصصی به سرفه خشک، سرفه غیرمولد نیز گفته می‌شود.

سرفه‌های خشک از علائم آزاردهنده سرماخوردگی یا حساسیت هستند. اگر علاوه بر سرماخوردگی به برونشیت نیز مبتلا شده باشید، این سرفه‌های خشک تا مدت زمان طولانی شما را درگیر خواهد کرد. همچنین اگر گلوی شما عفونت کرده باشد، در پی واکنش بدن برای خروج خلط‌ها، تحریکات گلو افزایش یافته و دچار سرفه‌های خشک مداوم می‌شوید. علاوه بر این موارد، عفونت‌های مزمن دیگر یا ابتلا به بیماری‌هایی از جمله آسم، نیز از عوامل بروز سرفه خشک هستند.

درمان سرفه خشک

برای درمان سرفه خشک می‌توانید از برخی ترکیبات گیاهی لعاب‌دهنده مانند به دانه و بارهنگ استفاده کنید. همچنین مصرف غذاهایی مانند سوپ جو یا فالوده سیب می‌تواند در تخفیف علائم سرفه خشک موثر باشد. در طب سنتی استفاده از بخور بابونه نیز برای بهبود این نوع سرفه توصیه می‌شود. از دیگر ترکیبات کمک‌کننده در درمان سرفه خشک می‌توان به چهار تخم، کتیرا و عناب اشاره کرد.

امروزه در بازار دارویی ایران محصولات متنوعی وجود دارند که از گیاهان موثر ضد سرفه بهره گرفته‌اند. به طور مثال پودر روتارین از این دست داروهای گیاهی است که حاوی به دانه و سرشاخه‌های گیاه مرزنجوش بوده و می‌تواند برای درمان سرفه بسیار کمک کننده باشد. علاوه بر این بسیاری از فرآورده‌های گیاهی مانند انواع قرص و شربت سرفه از برندهای متنوع وجود دارند که لیست آن‌ها را می‌توانید مشاهده کنید:

خرید شربت ضد سرفه گیاهی

سرفه خلط دار چیست؟

اما در سرفه‌های خلط دار شما خلط یا مخاط گلو و بینی را حس می‌کنید. بدن در حالت طبیعی نیز خلط تولید می‌کند، اما زمانی که رنگ و مقدار این خلط تغییر کند، می‌تواند نشان‌دهنده مشکل جدی‌تری باشد. به طور مثال خلط سفید نشان‌دهنده التهاب بینی به دلیلی چون سرماخوردگی ساده است. خلط زرد نشان از آغاز ابتلا به سرماخوردگی بوده و خلط سبز عفونت میکروبی یا ویروسی را نشان می‌دهد.

از جمله عوامل ایجادکننده سرفه‌های خلط دار می‌توان به مواردی چون عفونت دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی، ذات‌الریه، برونشیت و آنفولانزا، بیماری مزمن انسدادی ریه، کرونا، رفلاکس معده، حساسیت به گرد و غبار یا گرده‌های گیاهی، آسم و سل اشاره کرد.

یک شربت خلط اور قوی برای بزرگسالان می‌تواند با رقیق کردن خلط به خروج راحت‌تر آن کمک کند و سرفه‌های خلط دار را درمان نماید. در ادامه با روش‌های درمان سرفه آشنا می‌شویم.

درمان سرفه خلط دار

جهت درمان سرفه خلط دار اغلب از داروهایی استفاده می‌شود که با رفع مشکلاتی مانند گرفتگی بینی و تسکین سرفه از تولید خلط بیشتر جلوگیری کند. از رایج‌ترین داروهایی که در موارد خفیف سرفه‌های خلط دار توسط پزشکان توصیه می‌شود می‌توان به آنتی هیستامین، اکسپکتورانت و داروهای ضد احتقان اشاره کرد.

اما علاوه بر این داروها، برخی گیاهان دارویی نیز وجود دارند که دارای خاصیت خلط آوری هستند و می‌توانند با رقیق کردن خلط به خروج راحت‌تر آن کمک کنند. به طور مثال برگ‌های گیاه نعناع فلفلی از اصلی‌ترین ترکیبات داروهای ضد سرفه گیاهی به شمار می‌رود. منتول موجود در این گیاه برای تسکین سرفه‌های بی امان موثر شناخته شده است. از دیگر ترکیبات گیاهی موثر در درمان سرفه خلط دار می‌توان به زوفا، آویشن، زردچوبه و عسل اشاره کرد.

خلط آور قوی خانگی

برخی توصیه‌های کلی وجود دارد که می‌تواند سرفه شما را از هر نوعی که باشد، تسکین داده و بهبود ببخشد. لازم است این راهکارهای خانگی را جهت رفع سرفه خود در نظر داشته باشید.

  • از مصرف غذاهای محرک پرهیز کنید. به طور مثال ترشیجات، غذاهای حاوی سرکه، مواد غذایی خیلی تند و یا ترش از مواردی هستند که می‌توانند باعث تحریک سرفه شوند.
  • شستشوی بینی با آب نمک مخصوصا در مواردی که سرفه همراه با آبریزش بینی، گرفتگی بینی و سینوزیت باشد، ضروری است. با یک سرم آب نمک روزی چند بار بینی خود را شستشو دهید.
  • استفاده از بخور و رطوبت می‌تواند به رقیق و شل شدن مخاط سینه و رفع گرفتگی آن کمک کند. می‌توانید از دستگاه‌های بخور استفاده کنید یا به صورت سنتی بخار مناسبی را ایجاد نمایید.
  • نوشیدن مایعات نیز می‌تواند به رقیق شدن مخاط کمک کند. به ویژه مایعات گرم باعث تخلیه راحت‌تر خلط از قفسه سینه و بینی می‌شوند. آب ولرم همراه با عسل، سوپ، آب سیب ولرم و چای سیاه یا سبز از بهترین مایعات مفید برای این منظور هستند.
  • غرغره با نمک نیز همانند شستشوی بینی می‌تواند به درمان خلط سینه کمک کند. این غرغره با محلول آب گرم و کمی نمک می‌تواند خلط تجمع‌یافته در پشت گلو را خارج کند و باعث پاکسازی گلو شود.
  • بالا نگه داشتن سر به هنگام خواب. در برخی مواد مخاط جمع شده در پشت حلق باعث دشواری تنفس می‌شود. به ویژه در هنگام خواب ممکن است باعث ناراحتی شود که بالا نگه داشتن سر می‌تواند به تخلیه بهتر ترشحات و تنقس راحت‌تر کمک کند.

شربت خلط اور قوی برای بزرگسالان

خب تا این بخش از مقاله با دو نوع سرفه خشک و خلط دار آشنا شدیم و همچنین چند روش موثر خانگی در بهبود سرفه را بیان کردیم. حال به مبحث اصلی‌مان یعنی معرفی چند شربت خلط اور قوی برای بزرگسالان می‌پردازیم. این شربت‌ها حاوی ترکیبات گیاهی هستند که در بهبود و تسکین سرفه موثرند و خاصیت خلط آوری دارند. شما می‌توانید این شربت‌های خلط آور گیاهی را بدون نسخه پزشک نیز تهیه و مطابق با دوز تعیین شده مصرف کنید.

اما توجه داشته باشید که در برخی موارد درمان سرفه نیاز جدی به معاینه پزشک دارد و ممکن است باعث بروز مشکلات جدی شود. به طور مثال درصورتی که سرفه بسیار طولانی شده و بیشتر از ده تا چهارده روز ادامه پیدا کند و یا زمانی که از شدت سرفه دچار تنگی نفس می‌شوید، باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر سرفه با علائم خطرناکی مانند تب طولانی و بدن دردهای شدید، گرفتگی صدای شدید و یا مشکل بلع همراه بود، لازم است احتیاط کرده و با پزشک مشورت داشته باشید.

شربت تیمکس خلط آور قوی گیاهی

شربت تیمکس یک ضد سرفه قوی است که دارای خاصیت خلط آوری می‌باشد. این شربت حاوی عصاره خشک گیاه آویشن باغی است که اسانس‌های فرار موجود در آن نظیر تیمول اثرات خلط آور قوی دارد. تیمکس یک شربت خلط اور قوی برای بزرگسالان و کودکان است که التهاب مجاری تنفسی را کاهش می‌دهد.

اثرات ضد سرفه و خلط آور این شربت به تیمول مربوط است که منجر به افزایش حرکت مژک‌های تنفسی و زیاد شدن ترشحات مخاطی در دستگاه تنفس می‌شوند. جهت مصرف شربت تیمکس ایران داروک برای بزرگسالان می‌توانید روزی ۳ بار، هر مرتبه ۱۵ میلی‌لیتر معادل یک قاشق غذاخوری میل کنید.

خرید شربت تیمکس ایران داروک
جهت خرید شربت تیمکس برای سرفه خشک با قیمت مناسب روی عکس کلیک کنید.

شربت زوفا نیاک

یکی دیگر از انواع شربت خلط اور قوی برای بزرگسالان شربت زوفا نیاک است که به بهبود سرفه و تنگی نفس کمک می‌کند. این شربت در کاهش ترشحات پشت حلق موثر است. در ساخت این شربت از گیاهان مختلفی استفاده شده که باعث می‌شود چندین خاصیت از جمله رفع سرفه و تنگی نفس، نرم کنندگی سینه و خلط آوری را با هم نشان دهد.

مهم‌ترین گیاه آن زوفا است که دارای خاصیت بهبود مشکلات تنفسی و ضدباکتری و ضد ویروس می‌باشد. از دیگر گیاهان مهم شربت زوفا نیاک می‌توان به ختمی، پنیرک عناب و شیرین بیان اشاره کرد که خواص ضد سرفه و نرم‌کننده سینه دارند.

بزرگسالان می‌توانند این شربت را به صورت سه تا چهار بار در روز به مقدار ۱۵ الی ۲۰ میلی‌لیتر مصرف کنند.

شربت برونکو باریج

این شربت یک فرآورده گیاهی ضد سرفه است که دارای اثرات خلط آوری بوده و به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند. در فرمولاسیون شربت ضد سرفه باریج، از عصاره آویشن باغی و عصاره ختمی استفاده شده که در کنار هم عملکرد بسیار خوبی در نابودی عوامل عفونی دستگاه تنفسی نشان می‌دهند. آویشن موجود در شربت برونکو حاوی مواد موثره تیمول و کارواکرول است که طبق تحقیقات انجام شده، بر طیف وسیعی از باکتری‌های ایجاد کننده عفونت‌های دستگاه تنفس فوقانی تاثیر می‌گذارند.

ختمی نیز یکی از گیاهان دارویی پرکاربرد برای مشکلات تنفسی است که به طور موثری گلودرد را تسکین داده و گرفتگی بینی را درمان می‌کند. جهت مصرف این شربت خلط اور قوی برای بزرگسالان می‌توانید روزانه سه بار، هر مرتبه یک قاشق مرباخوری (معادل ۵ میلی‌لیتر) میل کنید.

خرید شربت خلط اور قوی برای بزرگسالان

شما می‌توانید جهت خرید هر کدام از این سه شربت خلط اور قوی برای بزرگسالان و سایر فرآورده‌های گیاهی شامل انواع شربت سرفه و سرماخوردگی به لینک دسته‌بندی زیر مراجعه نمایید. داروخانه آنلاین مفیدطب یک مرجع معتبر برای خرید مکمل‌ها و محصولات گیاهی است.

خرید شربت ضد سرفه گیاهی

هر سوال دیگری در مورد محصولات ضد سرفه و سرماخوردگی و نحوه مصرف آن‌ها داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

درمان سرفه خلط دار در بزرگسالان چگونه است؟

شما می‌توانید برای بهبود و تسکین سرفه‌های خود از بخور، غرغره آب نمک، پرهیز از مواد سرخ‌کردنی و گرم نگه داشتن بدن کمک بگیرید. همچنین داروهای اکسپکتورانت، آنتی هیستامین و داروهای ضد احتقان می‌توانند به شما کمک کنند.

محبوب ترین شربت گیاهی ضد سرفه خشک چیست؟

چند شربت گیاهی ضد سرفه خشک که جزو بهترین و محبوب ترین ها محسوب می‌شوند، عبارتند از: شربت برونکو باریج، شربت پروسپیتان رازک، شربت پروسپان و شربت بنفشه باریج. ترکیبات به کار رفته در این شربت‌های سرفه، شامل گیاهان موثری از جمله آویشن، ختمی، بنفشه و پیچک هستند.

درمان سرفه با طب سنتی چگونه است؟

برای درمان سرفه در طب سنتی توصیه می‌شود از انجام مواردی مثل مصرف غذاهای محرک (مانند ترشیجات) پرهیز شود و کارهایی نیز در جهت بهبود سرفه انجام شود، مثل: شستشوی بینی با آب نمک، استفاده از بخور و دمنوش با توجه به مزاج فرد بیمار و مصرف داروهای گیاهی ضد سرفه.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «شربت خلط اور قوی برای بزرگسالان چیست؟»

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      سلام دوست عزیز
      از این که نظرتون رو به اشتراک گذاشتید، سپاسگزاریم.
      با آرزوی سلامتی برای شما🌺

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط