بهترین قطره افزایش شیر مادر چیست؟

قطره شیرافزا
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

زمان تولد نوزاد، با ترشح پرولاکتین از هیپوفیز و تاثیر آن بر روی غده‌های شیری، فرآیند تولید شیر آغاز می‌شود. مکیدن پستان مادر توسط نوزاد، ترشح هورمون اکسی توسین را تحریک می‌کند. هورمون اکسی توسین، با منقبض کردن مجرای شیر، موجب خروج شیر از پستان مادر می‌شود. شیر مادر فواید بسیاری برای سلامت نوزاد دارد و بهترین گزینه برای رشد و تغذیه او است. برخی از این فواید عبارتند از:

  • تامین تمام مواد مغذی
  • انتقال پادتن‌ها از مادر به نوزاد
  • جلوگیری از بیماری‌ها
  • وزن‌گیری مناسب نوزاد
  • افزایش هوش کودک

برخی عوامل می‌توانند سبب کاهش میزان شیر مادر شوند. به عنوان مثال مشکلاتی مانند کم‌کاری تیروئید و تخمدان پلی کیستیک، تکنیک غلط شیردهی و استفاده از برخی داروها مثل قرص‌های ضد بارداری و ضد اضطراب، موجب کاهش شیر مادر می‌شوند. بسیاری از مادران که شیر کافی ندارند، به دنبال راه‌هایی برای افزایش شیر خود هستند. یکی از این راه ها استفاده از محصولات شیرافزا است که عموماً به صورت قطره، کپسول یا پودر هستند. علاوه بر آن رژیم غذایی مادر نیز در افزایش میزان شیر اهمیت بسیاری دارد زیرا هم بر مقدار و کیفیت شیر اثر می‌گذارد، هم در ریکاوری بعد از زایمان موثر است. بهترین کار این است که درباره رژیم غذایی و استفاده از محصولات شیرافزا با پزشک مشورت شود. اکنون با این مقاله از مجله سلامت مفید طب همراه شوید تا با بهترین قطره افزایش شیر مادر و غذاهایی که به افزایش شیر مادر کمک می‌کنند آشنا شوید.

راه های افزایش شیر مادر
یکی از راه‌های افزایش شیر مادر استفاده از محصولات شیرافزا است که عموماً به صورت قطره، کپسول یا پودر هستند.

بهترین قطره افزایش شیر مادر

عموما برای رفع مشکل کمبود شیر از محصولات شیرافزا استفاده می‌کنند. شرکت داروسازی گل دارو با بهره‌گیری از متخصصین و تحقیق بر روی آثار برخی گیاهان دارویی اقدام به تولید قطره افزایش شیر مادر به نام قطره شیرافزا گل دارو نموده است. قطره افزایش شیر مادر گل دارو به دلیل وجود عصاره گیاهانی همچون رازیانه، شوید، زیره سبز و شنبلیله تأثیر فوق‌العاده‌ای در افزایش ترشح شیر مادران شیرده دارد. بنابراین قطره ی شیرافزا گل دارو برای مادرانی که  مشکل کمبود شیر دارند، یک گزینه ی بسیار عالی است.

قطره شیرافزا

فواید و خواص قطره شیرافزا گل دارو

از فواید و خواص قطره شیرافزا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورداری از ترکیبات گیاهی
  • کمک به افزایش ترشح شیر زنان شیرده
  • داشتن خاصیت ضد نفخ
  • قیمت عالی در مقایسه با کارایی مطلوب

ترکیبات تشکیل دهنده

قطره شیرافزا شرکت گل دارو حاوی عصاره هیدروالکلی گیاهان رازیانه، شوید، زیره سبز و شنبلیله است که خواص هر یک از آن‌ها عبارت است از:

رازیانه

گیاه رازیانه دارای طبیعت گرم و خشک است و یک گیاه ضد صفرا و ضد بلغم به شمار می‌رود. رازیانه به دلیل داشتن نوع خفیف هورمون استروژن می‌تواند به تولید شیر در زنان شیرده کمک کند. وجود عصاره این گیاه در عملکرد قطره شیرافزا گل دارو اثر مثبت دارد.

شنبلیله

گیاه شنبلیله معمولاً برای بهبود مشکلات سرفه، سینوسیت و برونشیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما براساس تحقیق‌های صورت گرفته، مشخص شده که روغن شنبلیله می‌تواند در افزایش شیر مادر نیز موثر باشد. این روغن همچنین در بالا بردن اشتهای مادر موثر است. در حقیقت فیتواستروژن‌های شنبلیله با اثر در کنترل تولید هورمون‌ها و تحریک ترشح پرولاکتین، در افزایش شیر مفید می‌باشند.

زیره سبز

این ماده یکی از مواد غذایی مفید در دوران بارداری و شیردهی محسوب می‌شود زیرا هم می‌تواند به افزایش شیر مادر کمک ‌کند و هم به دلیل داشتن آهن از ایجاد کم خونی در مادر جلوگیری می‌کند. زیره در تنظیم حرکات روده نیز موثر است و وجود عصاره آن در قطره شیرافزا گل دارو، باعث جلوگیری از نفخ و دل درد در نوزاد می‌شود.

شوید

گیاه شوید یک گیاه غذایی و دارویی پرطرفدار است که کاربردهای درمانی زیادی دارد. شوید در بهبود مشکلات معده مثل نفخ مخصوصا در کودکان، اسپاسم و سوء هاضمه مفید است. این گیاه همچنین در کاهش چربی خون و تحریک ترشح شیر نقش مهمی دارد.

تاثیر قطره شیرافزا در رفع نفخ

یکی از مزایای قطره شیرافزا گل دارو خاصیت ضد نفخ بودن آن است که از آلکالوئیدهای داخل آن ناشی می‌شود. بنابراین مصرف این قطره موجب ورود مقدار اندکی از این مواد به سیستم گوارش نوزاد شده و می‌تواند در رفع مشکل نفخ و درد معده که از تجمع حباب گاز به وجود می‌آید، موثر باشد.

آیا قطره شیر افزا ضرر دارد؟

خیر تاکنون در خصوص عوارض قطره شیرافزا گل دارو، موردی گزارش نشده است.

طریقه مصرف قطره شیرافزا

نحوه مصرف این قطره بدین صورت است که هر روز در ۳ نوبت، مقدار ۲۰ تا ۳۰ قطره در یک فنجان آب سرد با اندکی قند بعد از صرف غذا میل شود.

نکات قابل توصیه قطره شیرافزا

بیمارانی که نسبت به فرآورده‌های گیاهی حساس هستند ۲۰ قطره همراه با کمی آب میل نموده و در صورتی که علائم حساسیت مشاهده نگردید، آن را مصرف کنند.
این دارو ممکن است موجب پایین آمدن قند خون شود، لذا در هنگام مصرف داروهای کاهش دهنده قند خون با احتیاط مصرف شود.

برای افزایش شیر مادر چه بخوریم؟

همانطور که گفته شد علاوه بر استفاده از قطره شیرافزا، برخی مواد غذایی نیز باعث افزایش شیرمادر می‌شوند.

راه های افزایش شیر مادر
علاوه بر استفاده از قطره شیرافزا، برخی موادغذایی نیز باعث افزایش شیرمادر می‌شوند.

برخی از این مواد غذایی عبارتند از:

آب

بسیاری از افراد اهمیت مصرف آب را برای افزایش شیر مادر نادیده می‌گیرند. هیدراته ماندن، برای تولید شیرضروری است. بنابراین باید در طول روز آب زیاد بنوشید و به جای نوشیدن یکباره مقدار زیادی آب، هر لیوان آب را با فاصله زمانی بنوشید.

شیر

شیر سرشار از فولیک اسید، کلسیم و چربی‌های سالم است و برای افزایش شیر مادر مفید است. همچنین باعث متعادل شدن شیر مادر از لحاظ تغذیه‌ای برای کودک می‌باشد. مادر شیرده باید روزی دو لیوان شیر مصرف کند.

سیر

سیر برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری‌های قلبی مفید است. البته، سیر به همان میزان که می‌تواند به افزایش شیر مادر کمک کند، می‌تواند بر طعم و بوی شیر نیز تاثیر گذارد. به همین دلیل باید در حد اعتدال از آن استفاده شود.

هویج

هویج شیر را تقویت می‌کند و همچنین سرشار از ویتامین A می‌باشد که کیفیت شیر را بهبود می‌بخشد. می‌توان از هویج خام در سالاد استفاده کرد یا همراه صبحانه یک لیوان از آب آن نوشید.

سبزیجات برگ‌دار سبز

سبزیجات برگ دار مانند اسفناج و برگ شنبلیله سرشار از مواد معدنی از جمله آهن، کلسیم و فولات هستند. این سبزیجات دارای مقدار زیادی ویتامین هستند و به افزایش تولید شیر مادر کمک می‌کنند. مصرف روزانه حداقل یک وعده سبزیجات برگ‌دار سبز توصیه می شود.

چغندر

چغندر بسیار مغذی است و تصفیه کننده خون و سرشار از فیبر و مواد معدنی می‌باشد. گفته می شود که چغندر علاوه بر کمک به تولید شیر، با خواص تصفیه کنندگی خون، به افزایش کیفیت شیر نیز کمک می‌کند.

کنجد

کنجد یک منبع غیر لبنی کلسیم است که برای رشد کودک بسیار اهمیت دارد. حتی مادر نیز بعد از زایمان برای بهبودی کامل به کلسیم نیاز دارد.

بلغور جو دو سر

بلغور جو دو سر درکنترل دیابت پس از زایمان موثر است و همچنین منبع خوبی از انرژی می‌باشد. این غله سرشار از فیبر است که بر سیستم گوارش تاثیر مثبتی می‌گذارد. می‌توان در وعده صبحانه از این خوراکی مفید استفاده کرد.

جو

جو تولید شیر را تقویت می‌کند و بدن را هیدراته نگه می‌دارد. می‌توان از این غله در سالاد استفاده کرد یا آن را شب در آب داغ خیساند و روز بعد آب را نوشید.

ماهی سالمون

این ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و اسیدهای چرب ضروری یا EFA است که به تولید شیر کمک می‌کند و همچنین شیر تولید شده را مغذی‌تر می‌کند.

بادام

بادام برای افزایش شیر مادر مفید است و سرشار از ویتامین E و چربی‌های چند اشباع نشده (polyunsaturated fats) از جمله اسیدهای چرب امگا ۳ می‌باشد. این ویژگی بادام را به یک غذای فوق‌العاده تبدیل می‌کند. می توان از بادام خام یا مکمل‌های بادام برای افزایش شیر مادر استفاده کرد. بطور کلی بادام به دلیل فواید بسیارش برای سلامتی، یک میان وعده عالی محسوب می‌شود.

زردآلو

زردآلو به بالانس هورمون‌ها و تولید شیر کمک می‌کند و سرشار از فیبر و کلسیم است.

هندوانه

هندوانه سرشار از فروکتوز، فیبر و آب است و بدن را هیدراته نگه می‌دارد. همچنین دارای مواد معدنی ضروری است و به حفظ یا افزایش شیر مادر کمک می‌کند. هیدراته نگه داشتن بدن با مصرف آب و میوه‌های حاوی آب زیاد مانند هندوانه، به مادرانی که مشکل تولید شیر دارند، کمک می کند.

جمع بندی

همان‌طور که گفته شد بسیاری از مادران احساس می‌کنند که شیر کافی برای کودک خود ندارند. ما در این مقاله به معرفی قطره شیرافزا گل دارو به عنوان بهترین قطره برای افزایش شیر مادر و فواید و خواص آن پرداختیم. همچنین در مورد این که چه غذاهایی باعث افزایش شیر مادر می‌شود، نیز صحبت کردیم.
هر سوال دیگری در مورد قطره شیرافزا گل دارو داشتید، می‌توانید در صفحه آن در داروخانه آنلاین مفیدطب ثبت کنید، متخصصین داروساز ما به سوالات شما پاسخ خواهند داد. اکنون شما می توانید برای اطلاع از قیمت و خرید این محصول به لینک زیر مراجعه کرده و آن را در هر نقطه‌ای از کشور که هستید تحویل بگیرید.

قطره شیرافزا

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره