قرص اسهال برای کودکان کدام است
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

اسهال یکی از عوارض گوارشی بسیار شایع است که برای هر کسی می‌تواند رخ بدهد. اما زمانی که این عارضه برای کودکان اتفاق می‌افتد، علاوه بر نگران‌کننده بودن آن برای والدین، باعث ایجاد ناراحتی زیادی برای کودک و مراقبین او می‌شود. اگرچه اسهال در اغلب موارد بعد از ۱ الی ۲ روز رفع می‌شود، اما در صورت طولانی شدن و یا تکرار مداوم آن لازم است حتما جهت درمان اقدامات لازم انجام شود. معمولا پزشک از انواع پودر ضد اسهال و یا قرص اسهال برای کودکان کمک می‌گیرد تا این ناراحتی هر چه زودتر برطرف شود. مطالعه این مقاله از مجله سلامت مفیدطب، اطلاعات مفیدی درمورد اسهال کودکان و راهکارهای درمان آن در اختیار شما خواهد گذاشت.

اسهال چیست و چه انواعی دارد؟

تقریبا همه می‌دانند که منظور از اسهال، شل و آبکی شدن مدفوع است که از همین رو در زمان اسهال تعداد دفعات دفع نیز افزایش پیدا می‌کند. این عارضه گوارشی شایع ممکن است به طور خود به خود بعد از یک الی دو روز برطرف شود اما اگر بیشتر از ۲ روز طول بکشد، می‌تواند نشانه وجود یک بیماری جدی باشد.

دو نوع اسهال وجود دارد. اسهال حاد که بعد از گذشت ۱ یا ۲ روز رفع شده و ممکن است ناشی از مصرف آب یا غذای آلوده باشد. همچنین این نوع اسهال برخی اوقات بر اثر ورود یک ویروس نیز اتفاق می‌افتد. نوع دیگر اسهال مزمن است که بر اثر بیماری‌هایی همچون سندروم روده تحریک پذیر، کولیت، بیماری کرون، سلیاک و یا انگل ژیاردیا می‌تواند ایجاد شود. اسهال مزمن ممکن است چند هفته طول بکشد.

علائم اسهال کودکان

قبل از اینکه به سراغ بررسی روش‌های درمان و معرفی قرص اسهال برای کودکان برویم، بهتر است با علائم و عوامل ایجاد کننده این بیماری در کودکان آشنا شویم. علائم اسهال می‌تواند مشابه برخی بیماری‌های دیگر باشد، از همین رو جهت تشخیص دقیق و شناسایی علت زمینه‌ای آن لازم است به پزشک مراجعه شود. از شایع‌ترین علائم اسهال کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دلپیچه و درد شکمی
  • نفخ و باد کردن شکم
  • تهوع و ناراحتی معده
  • نیاز فوری و مکرر به دفع
  • تب و کم آبی بدن
  • مدفوع خونی شل
  • بی اختیاری در دفع مدفوع

دلایل اسهال در کودکان

عوامل و دلایل مختلفی می‌تواند سبب اسهال در کودکان شود. برخی از آن‌ها شامل عفونت باکتریایی، عفونت ویروسی، مشکل در هضم برخی مواد غذایی، واکنش سیستم ایمنی به برخی مواد غذایی (حساسیت غذایی)، آلودگی انگلی، واکنش‌های دارویی، بیماری‌های روده‌ای از جمله التهاب روده و مشکلات گوارشی مانند سندروم روده تحریک پذیر.

یکی دیگر از عوامل اسهال در کودکان مسافرت است که برای برخی از افراد اتفاق می‌افتد. اسهال مسافرتی که بسیار شایع است، از طریق مصرف آب یا غذای آلوده به باکتری، ویروس یا انگل ایجاد می‌شود. توجه داشته باشید که در صورت شدید بودن علائم اسهال در کودکان، این عارضه می‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری جدی باشد که لازم است به پزشک مراجعه شود.

روش‌های درمانی اسهال در کودکان

برای تشخیص علت اسهال کودکان پزشک می‌تواند با معاینه کودک به نتیجه برسد و یا با انجام تست‌های آزمایشگاهی خون و ادرار به قطعیت برسد. درمان اسهال به نوع علائم، سن، وضعیت سلامت عمومی کودک و همینطور شدت علائم بستگی دارد. بزرگترین مشکل ناشی از اسهال، کم آبی بدن کودک است. از همین رو در اکثر مواقع درمان اسهال فقط شامل جایگزینی آب از دست رفته بدن می‌باشد. اما در مواردی که عفونت باکتریایی وجود داشته باشد ممکن است پزشک از آنتی بیوتیک استفاده کند. در ادامه با انواع روش‌های درمانی شامل درمان دارویی از جمله پودر و قرص اسهال برای کودکان و یا راهکارهای درمان خانگی اسهال کودکان آشنا می‌شویم.

قرص اسهال برای کودکان

تهیه قرص اسهال برای کودکان بدون مشورت با پزشک می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بهتر است قبل از هر اقدامی با یک متخصص کودک و یا پزشک عمومی صحبت کنید. یکی از انواع قرص اسهال برای کودکان، قرص پروبیوتیک است که می‌تواند در درمان این عارضه بسیار موثر عمل کند. پروبیوتیک‌ها جزو دسته باکتری‌های خوب هستند و به حفظ سلامت بدن و بهبود عملکرد آن کمک می‌کنند. پروبیوتیک ها در بسیاری از قسمت‌های بدن مانند روده‌ها، دهان، پوست و ریه‌ها وجود دارند. با این حال، اکثر افراد این باکتری‌ها را تا حد زیادی مرتبط با معده و روده (به خصوص روده بزرگ) می‌دانند.

این باکتری های مفید معمولا در غذاهای تخمیر شده و همچنین به صورت مکمل موجود هستند و مصرف آن‌ها برای بیشتر افراد ایمن است. از مهم‌ترین فواید مکمل‌های پروبیوتیک بهبود اسهال و تقویت عملکرد گوارشی است. این موجودات زنده و فعال، یعنی پروبیوتیک‌ها به افراد به خصوص کودکانی که عدم تحمل لاکتوز دارند کمک می‌کند تا عوارض گوارشی کمتری داشته باشند. برای درمان اسهال عفونی (ناشی از ویروس، انگل یا باکتری) در کودکان مؤثر هستند و مشکلات گوارشی شایع در کودکان از جمله نفخ و کولیت را کاهش می‌دهند.

قرص پروکید برای اسهال کودکان

یکی از انواع قرص پروبیوتیک مخصوص کودکان کپسول پروکید گسترش میلاد فارمد است که حاوی چند سویه مشهور از باکتری‌های سودمند می‌باشد. این قرص در موارد زیر کاربرد دارد:

  • پیشگیری و درمان انواع اسهال‌های ویروسی، باکتریایی، مسافرتی و ناشی از مصرف آنتی بیوتیک (AAD)
  • رفع نفخ و بهبود سریع یبوست
  • پیشگیری از انواع آلرژی کودکان (تنفسی، پوستی و غذایی)
  • افزایش قدرت ایمنی بدن در زمان شیوع بیماری‌های عفونی و فصلی
  • بهبود علائم گاستروآنتریت (اسهال، دردهای شکمی، حالت تهوع و …)
  • حفظ تعادل فلورمیکروبی دستگاه گوارش و تنظیم حرکات آن

قرص پروکید یک ترکیب ویژه برای کودکان است که حاوی مقادیر بالایی از ۴ سویه باکتری سودمند شامل اسیدوفیلوس و رامنوسوس از خانواده لاکتوباسیلوس‌ها و بیفیدیوم و لاکتیس از خانواده بیفیدوباکتریوم‌ها می‌باشد. شما می‌توانید جهت خرید قرص پروکید برای درمان اسهال کودکان و بزرگسالان به لینک زیر مراجعه کنید:

کپسول پروکید گسترش میلاد فارمد

خرید قرص پروکید

درمان خانگی اسهال کودکان

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، بزرگترین مشکل به هنگام اسهال کودکان کم آب شدن بدن آن‌ها یا دهیدراته شدن است. از همین رو اولین اقدام جهت درمان خانگی اسهال کودکان تامین مایعات از دست رفته بدن آن‌ها است. برای این کار می‌توانید به کودک خود او آر اس (ORS) بدهید. ORS به معنی “محلول تامین مایعات خوراکی” است و معمولا به صورت ساشه پودر و قرص جوشان در داروخانه ها توزیع می‌شود که باید قبل از استفاده در میزان مناسب آب حل شود. توجه داشته باشید که از نوشاندن مقدار زیاد آب به کودک خودداری کنید. آب فاقد املاح و شکر لازم برای جایگزینی مایع از دست رفته بدن است. همچنین از دادن آبمیوه و نوشابه به کودک خودداری کنید. این نوشیدنی‌ها ممکن است در برخی موارد سبب تشدید اسهال شوند.

قدم بعدی در درمان خانگی اسهال کودکان استفاده از مواد غذایی ضد اسهال است. برخی از مواد غذایی می‌توانند به درمان اسهال کمک کنند. سعی کنید وقتی فرزندتان اسهال می‌شود این موارد را در رژیم غذایی او بگنجانید:

  • مواد غذایی نشاسته‌دار از جمله نان، برنج، سیب زمینی، ماکارونی
  • موز
  • پوره سیب
  • شیر و لبنیات کم چرب (اگر اسهال با مصرف لبنیات بدتر شد تا چند روز لبنیات را قطع کنید)
  • تخم مرغ

در مواقع اسهال کودکان از مصرف مواد غذایی پرشکر (مانند نوشابه، آبمیوه، لیموناد)، غذاهای چرب (چیپس، سیب زمینی سرخ کرده، کیک و شیرینی، سوسیس و کالباس)، غذاهای پرفیبر (بروکلی، ذرت، نخود)، کافئین ( قهوه، چای، شکلات) و میوه‌های خشک (خرما، کشمش، آلو خشک) خودداری کنید، چرا که می‌توانند موجب تشدید اسهال شوند.

راهکارهای پیشگیری از اسهال

رعایت برخی راهکارها به هنگام سفر و سایر مواقع می‌توانند تا حد زیادی از ابتلای کودکان و بزرگسالان به اسهال جلوگیری کند. پیشگیری از این عارضه می‌تواند نیاز به مصرف هر دارو یا قرص برای اسهال کودکان را برطرف کند.

  • شستشوی منظم دست‌ها می‌تواند از آلودگی‌های باکتریایی مسبب اسهال پیشگیری کند.
  • واکسیناسیون ضد روتاویروس می‌تواند از اسهال ناشی از این نوع ویروس جلوگیری کند. برای کسب اطلاع در خصوص واکسن ضد روتاویروس باید با پزشک کودک خود مشورت کنید.
  • در طی سفر مراقب خوراک کودک خود باشید. سعی کنید از رستوران‌های مطمئن غذا تهیه کنید و آب معدنی بنوشید.
  • از مصرف شیر محلی پاستوریزه نشده خودداری کنید.
  • میوه و سبزیجات خام را اول بشویید و پوست گرفته یا ضدعفونی کنید و سپس استفاده کنید.
  • از مصرف گوشت، مرغ یا ماهی نیم پز یا خام خودداری کنید.
  • از دستفروش‌ها غذا تهیه نکنید.
  • اگر کودک شما مکررا دچار اسهال می‌شود، مدتی تمامی وعده‌های غذایی کودک را در یک دفترچه یادداشت کنید. با این روش ممکن است ارتباطی بین رژیم غذایی کودک و اسهال پیدا شود که به تشخیص راحت‌تر آلرژی‌های غذایی یا عدم تحمل‌ها توسط پزشک کمک می‌کند.

خرید قرص اسهال برای کودکان

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب اطلاعات کاملی در مورد علل اسهال در کودکان و علائم آن بیان کردیم. همچنین به طور مفصل شما را با روش‌های درمان این بیماری آشنا نمودیم. باز هم تاکید می‌کنیم قبل از مصرف هرگونه دارویی برای کودکان خصوصا زیر ۲ سال، لازم است با پزشک مشورت داشته باشید.

شما می‌توانید برای خرید انواع قرص اسهال برای کودکان و بزرگسالان شامل فرآورده‌های پروبیوتیک و غیره به لینک دسته بندی زیر مراجعه کنید و اطلاعات مربوط به هر محصول را مطالعه کنید. در صورت ثبت سفارش، محصولات مورد نظر شما در نزدیک‌ترین زمان ممکن درب منزل تحویل داده خواهد شد.

خرید قرص اسهال کودکان و بزرگسالان

سوالات متداول

قویترین داروی گیاهی برای اسهال کودکان کدام است؟

برخی از گیاهان دارویی از جمله دارچین، زنجبیل و بارهنگ به درمان اسهال کمک می‌کنند. با این حال، با توجه به اینکه میزان ماده موثره در این گیاهان کنترل شده نیست و امکان آلودگی یا ناخالصی نیز وجود دارد، استفاده از داروی گیاهی ضد اسهال، مانند گرانول پلانتاژل انتخاب بهتری است.همچنین مصرف پروبیوتیک به درمان اسهال کمک می‌کند. انواع داروی گیاهی برای اسهال کودکان را از داروخانه آنلاین مفیدطب به صورت اینترنتی می‌توانید تهیه کنید.

بهترین پودر ضد اسهال برای کودکان کدام است؟

گرانول پلانتاژل دینه دارویی گیاهی است که توسط صنایع دینه ایران تولید می‌گردد. این پودر ضد اسهال برای کودکان و بزرگسالان کاربرد داشته و درمان مناسبی است. پلانتاژل برای درمان اسهال حاد و مزمن ارائه می‌شود و به واسطه ترکیبات گیاهی، عوارض جانبی آن بسیار ناچیز هستند. ترکیبات گرانول پلانتاژل شامل برگ بارهنگ، برگ گیاه نعنا و کتیرا بوده که در کاهش اسهال مبتلایان به سندروم روده تحریک پذیر نیز مؤثر است.

پروبیوتیک ها برای اسهال کارساز هستند؟

بله پروبیوتیک‌ها برای اسهال می‌توانند مفید باشند. در واقع این میکروارگانیسم‌ها برای توانایی‌شان در پیشگیری از اسهال یا کاهش شدت آن شناخته شده هستند. در یک مطالعه، محققان دریافتند که مصرف پروبیوتیک، اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک‌ها را تا ۴۲% کاهش می‌دهد. همچنین پروبیوتیک‌ها می‌توانند به درمان اسهال‌های دیگری که به آنتی بیوتیک‌ها مربوط نیستند نیز کمک کنند.

هر سوال دیگری در مورد محصولات گیاهی و مکمل‌های ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و