برای باز شدن اشتها چه قرصی بخوریم؟
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

بی اشتهایی و شروع بیماری می‌توانند یک رابطه دوطرفه با یکدیگر داشته باشند. به این معنی که در بسیاری از موارد کسانی که به یک بیماری مبتلا شده‌اند، با بی‌اشتهایی یا کاهش اشتها نیز مواجه می‌شوند. عکس این قضیه نیز ممکن است صادق باشد، یعنی افرادی که به هر دلیلی میلی به غذا خوردن ندارند، خطر ابتلا به بیماری‌ها در کمین آن‌ها می‌باشد. از همین رو با وجود اینکه کاهش اشتها و بی‌اشتهایی ممکن است مسئله مهمی به نظر نیاید، اما در صورت طولانی شدن بدن را با مشکلات سلامتی جدی روبرو می‌کند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب توصیح می‌دهیم که برای باز شدن اشتها چه قرصی بخوریم و از چه مواد غذایی یا مکمل‌های اشتهاآور استفاده کنیم.

علت بی اشتهایی در بزرگسالان

کاهش اشتهایی یا بی اشتهایی در بزرگسالان به دلایل مختلفی ایجاد می‎شود که این دلایل می‌توانند موقت و یا طولانی‌مدت باشند. برخی از بیماری‌ها، مصرف داروهای مختلف، اختلالات ذهنی، مشکلات زندگی و افزایش سن از جمله علل شایع بی‌میلی به غذا خوردن هستند.

مهم‌ترین علت بی اشتهایی در بزرگسالان می‌تواند شامل یکی از موارد زیر باشد:

  • ابتلا به بیماری‌های کوتاه‌مدت مانند سرماخوردگی، یبوست، اسهال و انوع عفونت‌ها
  • شرایط و بیماری‌های مزمن و طولانی‌مدت مانند بیماری‌های التهابی روده، مشکلات معده و برخی از انواع بدخیمی‌ها
  • مصرف داروهای مختلف مانند برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضد افسردگی، مسکن‌های قوی مثل کدئین یا مورفین
  • عوارض جانبی شیمی درمانی، پرتودرمانی و سایر موارد مشابه
  • اختلالات روانی مانند افسردگی، اضطراب، حملات پانیک یا بی‌اشتهایی عصبی
  • تغییرات فیزیکی در بدن مانند داشتن درد، کم آبی بدن، دندان درد، کاهش حواس چشایی یا بویایی و…
  • کمبود برخی از ریزمغذی‌ها مانند زینک، ویتامین‌های گروه B و…
  • افزایش سن نیز می‌تواند یکی از دلایل کم شدن اشتها در افراد باشد.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که کاهش اشتها و به دنبال آن مصرف کمتر غذا در طولانی‌مدت ممکن است منجر به کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن شود. این مسئله یکی از زنگ خطرهای ناشی از معضل بی اشتهایی است. قبل از اینکه بررسی کنیم که برای باز شدن اشتها چه قرصی بخوریم خوب است، بهتر است با خطرات بی اشتهایی آشنا شویم.

آیا بی اشتهایی خطرناک است؟

در اغلب موارد وقتی کلمه بی اشتهایی را می‌شنویم، به نخستین چیزی که فکر می‌کنیم کاهش وزن است. اما کاهش وزن فقط یکی از پیامدهای محدود بی‌اشتهایی می‌تواند باشد. نداشتن اشتها به اندازه کافی ممکن است اثرات طولانی‌مدتی بر بدن بگذارد. ظاهر لاغر، پوست خشک، ریزش مو، موهاش شکننده و نوک انگشتان مایل به آبی از جمله عوارض بی اشتهایی هستند.

همانطور که گفتیم بی اشتهایی رابطه مستقیمی با کمبود مواد مغذی دارد. به طوری که در اثر بی‌اشتهایی طولانی‌مدت ممکن است سیستم اسکلتی آسیب ببیند، سیستم هورمونی به خطر بیفتد، عضلات دچار ضعف شوند و مشکلات قلبی ایجاد گردد. همچنین ممکن است مغز به دلیل کمبود تغذیه کوچک شود. از همین رو بی‌اشتهایی در کودکان و نوجوانان که در سنین رشد هستند، اهمیت بسیاری دارد.

خوشبختانه در اغلب موارد می‌توان به کمک مواد غذایی و یا مکمل‌های اشتها آور، بی‌اشتهایی را درمان کرد. اما در نظر داشته باشید که اگر همزمان با کاهش اشتها علائم هشداری مانند افت ناگهانی و شدید وزن، درد شدید در شکم، تب، تهوع یا استفراغ شدید و پی در پی، تنگی نفس و یا ضربان قلب نامعمول و شدید را تجربه کردید، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

برای باز شدن اشتها چه قرصی بخوریم؟

یکی از روش‌های رفع بی اشتهایی، استفاده از مکمل‌های افزایش اشتها است که توسط پزشک برای فرد بیمار تجویز می‌شود. این مکمل‌ها در برندهای بسیار متنوع در بازار موجود هستند و می‌توانند به سه فرم قرص، شربت و یا پودر باشند. بسته به اینکه مصرف کدامیک از این فرم‌های دارویی برای شما راحت‌تر باشد، می‌توانید از قرص‌های اشتها آور، شربت اشتها آور و یا پودرهای افزایش اشتها استفاده کنید.

اما برای باز شدن اشتها چه قرصی بخوریم؟ در هنگام انتخاب قرص افزایش اشتها باید به شرایط و سازگاری‌های بدنتان دقت کنید. این روزها قرص اشتها آور گیاهی طرفدار زیادی پیدا کرده و شرکت‌های داروسازی متعددی دست به تولید این داروها زده‌اند. اعتبار برند، کیفیت محصول و دارا بودن مجوزهای معتبر وزارت بهداشت، سه فاکتور مهم در انتخاب قرص اشتها آور می‌باشند.

از بین ده‌ها نمونه قرص افزایش اشتها برای بزرگسالان، قرص اشتها آور شیکوریدین یکی از پرفروش‌ترین‌ها است. شرکت دینه، سازنده‌ قرص شیکوریدین، برای تاثیرگذاری بهتر و بروز کمترین عوارض، برای تهیه این قرص تنها از عصاره‌های گیاهی استفاده کرده است. آن هم گیاهانی که اکثر ما ایرانی‌ها با آن سازگاری داریم و از آن‌ها در غذاها یا درمان‌های خانگی خود استفاده می‌کنیم.

خرید قرص شیکوریدین دینه
قرص شیکوریدین دینه، پرفروش‌ترین قرص اشتها آور گیاهی

عصاره‌های گیاهی قرص شیکوریدین شامل شنبلیله، رازیانه و کاسنی است. ترکیب این گیاهان باهم، مقدار زیادی ماده معدنی از جمله ویتامین C، ویتامین‌های گروه B، آهن و ویتامین D را برای بدن تأمین می‌کند. این مواد مغذی در افزایش اشتها و عملکرد صحیح مغز در ایجاد حس گرسنگی و تشخیص طعم و بوی غذا بسیار موثرند. قرص شیکوریدین برای چاق شدن صورت بزرگسالان هم گزینه بسیار مناسبی است؛ زیرا املاح معدنی موجود در آن به تقویت پوست هم کمک می‌کند. شما می‌توانید جهت خرید قرص شیکوریدین دینه به آدرس زیر مراجعه کنید:

خرید قرص شیکوریدین

مکمل اشتها آور قوی برای بزرگسالان

همانطور که در بخش علت بی اشتهایی بزرگسالان بیان کردیم، یکی از دلایل کاهش اشتها، کمبود برخی از ریزمغذی‌های ضروری در بدن است. به طور مثال کمبود زینک یکی از علل بسیار شایع کاهش یا از دست دادن اشتها در افراد می‌باشد. از همین رو مصرف منابع غذایی یا مکمل‌های حاوی زینک برای این افراد، منجر به بازگشت اشتهای طبیعی آن‌ها می‌شود.

از دیگر مواردی که فقدان آن باعث کاهش اشتها می‌گردد، ویتامین‌های گروه B هستند. کمبود این ویتامین‌ها با علائمی همچون خستگی، نداشتن انرژی کافی و بی اشتهایی همراه است. بنابراین اگر به خاطر این کمبود اشتهای شما کم شده است، می‌توانید از غذاهای غنی ویتامین B و یا مکمل‌های آن استفاده کنید. علاوه بر زینک و ویتامین‌های گروه ب، مکمل روغن ماهی نیز بر اساس برخی مطالعات می‌تواند به افزایش اشتها کمک کند.

داروخانه آنلاین مفیدطب، برای افزایش و تقویت اشتها در بزرگسالان، یک پکیج ویژه شامل سه محصول مفید تحت عنوان پک اشتها آور و چاق کننده ارائه داده است. این محصولات شامل قرص یونی زینک، پودر چاق کننده مسمن نیاک و شربت اشتها آور بزرگسالان باریج می‌باشد. این مکمل‌های غذایی در کنار هم به تامین زینک و ویتامین های گروه B مورد نیاز بدن کمک کرده و باعث افزایش اشتها و رسیدن به وزن دلخواه می‌شوند.

خرید پک چاق کننده و اشتها آور
پک اشتها آور و چاق کننده مفیدطب

شما می‌توانید جهت خرید این پکیج و کسب اطلاعات لازم درمورد آن به آدرس زیر مراجعه کنید:

خرید پک اشتها آور و چاق کننده مفیدطب

راهکارهای اشتها آور قوی خانگی

در بخش‌های قبل بیان کردیم که برای باز شدن اشتها چه قرصی بخوریم و از چه مکمل‌های اشتهاآوری استفاده کنیم. علاوه بر این محصولات جهت رفع بی اشتهایی لازم است عادات غلط زندگی خود مانند خوردن غذاهای ناسالم، ساعت خواب نامنظم و بی‌تحرکی را نیز اصلاح کنید. در ادامه شما را با برخی از راهکارهای موثر در افزایش اشتها و چند خوراکی اشتها آور قوی خانگی آشنا می‌کنیم:

  • وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید. با تقسیم وعده‌ها به پنج یا شش وعده کوچک می‌توانید اشتهای بیشتری داشته باشید.
  • برای زمان خوردن وعده‌های غذایی خود برنامه‌ریزی کنید. به  این توجه نکنید که چه موقع احساس گرسنگی دارید، بلکه سعی کنید سر ساعت غذای خود را بخورید.
  • از ظرف بزرگتری برای غذای خود استفاده کنید. به صورتی که مغز فریب بخورد و فکر کنید دارید کمتر غذا می‌خورید.
  • حتما وعده صبحانه را در برنامه غذایی خود داشته باشید.
  • از فیبر کمتری استفاده کنید. اگر رژیم شما پر از فیبر باشد، احساس سیری بیشتری خواهید داشت.
  • در طول روز فعالیت خود را افزایش داده و با ورزش کالری بیشتری بسوزانید.
  • اضافه کردن ادویه‌ها به غذا و مصرف غذاهای ترش می‌تواند اشتهای شما را تحریک کند.
  • از خوراکی‌های اشتها آور قوی خانگی مانند زنجبیل، نعناع، رازیانه، گشنیز، ترخون، کاسنی، انار، خردل و عسل کمک بگیرید.

جمع بندی

مطالعه این مقاله می‌تواند برای افرادی که به هر دلیلی از مشکل بی اشتهایی یا داشتن اشتهای کم رنج می‌برند، کمک‌کننده باشد. در این مطلب سعی کردیم توضیح دهیم که برای باز شدن اشتها چه قرصی بخوریم بهتر است و همچنین از چه راهکارهای اشتها آور خانگی می‌توانیم استفاده کنیم. همانطور که در طول مقاله اشاره کردیم، مصرف مکمل‌های اشتها آور معتبر و دارای مجوز سازمان غذا و دارو یکی از بهترین روش‌های درمان بی اشتهایی است.

شما می‌توانید از طریق لینک زیر لیستی از انواع قرص اشتها آور، شربت‌های اشتها آور بزرگسالان و پودرهای افزایش اشتها را مشاهده کنید که همگی از برندهای معتبر و دارای ترکیبات مغذی هستند. در صورت خرید هر یک از محصولات مورد نظر، سفارش شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن درب منزل تحویل داده خواهد شد:

خرید قرص اشتها آور

هر سوال دیگری در مورد محصولات گیاهی و مکمل‌های ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

قرص اشتها آور برای بزرگسالان بدون عوارض کدام است؟

شما می‌توانید از قرص شیکوریدین دینه به عنوان قرص اشتها آور قوی برای بزرگسالان استفاده کنید. این محصول به دلیل دارا بودن ترکیبات گیاهی عوارض جانبی خاصی ایجاد نخواهد کرد و می‌تواند در افزایش اشتها و افزایش وزن موثر عمل کند.

درمان بی اشتهایی در بزرگسالان چگونه است؟

برای درمان بی اشتهایی در بزرگسالان می‌توانید با مشورت پزشک از مکمل‌های اشتها آور استفاده کنید. علاوه بر این برخی راهکارهای اصلاح سبک زندگی نیز می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.

بهترین دمنوش اشتها آور کدام است؟

زنجبیل و گشنیز از گیاهان اشتها آور قوی خانگی خوش عطر و طعم هستند. شما می‌توانید برای تهیه یک نوشیدنی اشتها آور، یک فنجان آب را جوشانده و به آن تخم گشنیز و پودر زنجبیل خشک اضافه کنید و بگذارید خوب بجوشد. هنگامی که مقدار آب به نصف رسید، آن را بردارید و میل کنید. به علاوه، به عنوان یک دمنوش اشتها آور خوب، می‌توانید دمنوش رازیانه میل کنید. رازیانه ترشح صفرا را تحریک کرده و به هضم غذا کمک می‌نماید.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

 

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و