برای حالت تهوع بارداری چه بخوریم؟

برای حالت تهوع بارداری چه بخوریم
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

تهوع و استفراغ دوران بارداری که معمولا به آن تهوع صبحگاهی بارداری هم می‌گویند، در اوایل حاملگی بسیار شایع است. این حالت تهوع می‌تواند در هر زمانی از روز یا شب اتفاق بیفتد یا اینکه در تمام طول روز به آن دچار باشید. حالت تهوع بارداری ناخوشایند است و می‌تواند روی زندگی روزمره شما تاثیر بگذارد. اما معمولا این تهوع در هفته‌های ۱۶ تا ۲۰ بارداری شما برطرف می‌شود و کودک شما را در معرض خطر قرار نمی‌دهد. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب قصد داریم به این سوال که « برای حالت تهوع بارداری چه بخوریم ؟» پاسخ دهیم و تعدادی از خوراکی‌هایی که می‌توانند به بهبود این تهوع کمک کنند را معرفی نماییم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

خوراکی های مفید برای حالت تهوع بارداری

در ادامه قصد داریم خوراکی های مفید برای حالت تهوع بارداری را معرفی کنیم. اما قبل از آن به نکاتی اشاره می‌کنیم که رعایت آن‌ها می‌تواند به تسکین یا درمان حالت تهوع شما کمک کند.

متاسفانه درمان قطعی و سریعی که برای همه مناسب باشد وجود ندارد. اما شما می‌توانید با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و زندگی روزانه خود علائمتان را کمتر کنید.

اگر مصرف این خوراکی‌ها و رعایت این نکات به شما کمکی نکند یا حالت تهوع بارداری در شما شدید باشد، ماما یا پزشک شما ممکن است برایتان دارو تجویز کند.

نکاتی برای درمان حالت تهوع بارداری

اگر حالت تهوع بارداری در شما خیلی شدید نباشد، ممکن است در مرحله اول ماما یا پزشک این نکات را به شما توصیه کند:

  • استراحت کافی داشته باشید. خستگی می‌تواند حالت تهوع را بدتر کند.
  • از غذاها و بوهایی که باعث حالت تهوع شما می‌شوند پرهیز کنید.
  • قبل از اینکه از رختخواب بیرون بیایید برای جلوگیری از حالت تهوع بارداری چیزی مثل نان تست خشک یا بیسکوئیت ساده بخورید.
  • از وعده‌های غذایی کوچک و مکرر استفاده کنید. این غذاها باید ساده و حاوی کربوهیدرات بالا و کم چربی (مانند نان، برنج، کراکر و پاستا) باشند.
  • اگر بوی غذای گرم باعث ایجاد حالت تهوع بارداری در شما می‌شود، به جای آن از غذاهای سرد استفاده کنید.
  • مقدار کافی مایعات از جمله آب بنوشید. مایعات را کم کم بنوشید، این کار ممکن است به جلوگیری از استفراغ کمک کند.
  • از غذاها و نوشیدنی‌های حاوی زنجبیل استفاده کنید. 
  • برای بهبود حالت تهوع بارداری طب فشاری را امتحان کنید. شواهدی وجود دارد که فشار دادن مچ دست با استفاده از بستن یک باند روی ساعد، ممکن است به کاهش علائم کمک کند.

برای حالت تهوع بارداری چه بخوریم؟

استفراغ و حالت تهوع بارداری بسیار ناخوشایند است. دانشمندان کاملا مطمئن نیستند که چرا این تهوع ایجاد می‌شود. به‌نظر می‌رسد بارداری آن بخش از مغز را که استفراغ را کنترل می‌کند مختل می‌نماید و این مسئله باعث استفراغ و حالت تهوع بارداری می‌شود. 

همچنین ممکن است این حالت تهوع با افزایش برخی از هورمون‌ها (از جمله استروژن) و افزایش حس بویایی (روش طبیعت برای حفاظت از کودک شما) مرتبط باشد.

میریام اریک، نویسنده «حالت تهوع صبحگاهی» توضیح می‌دهد: ««بدن شما از بوها برای شناسایی خطرات استفاده می‌کند. حساسیت به بوی فساد غذا، شما را از خوردن چیزهای بد نجات می‌دهد.» اما این بویایی حساس می‌تواند شما را از خوردن غذاهای کاملا ایمن و سالم هم منع کند.

اگر برایتان سوال است که در این صورت بهتر است برای حالت تهوع بارداری چه بخوریم، با ادامه مطلب همراه باشید.

کراکر نمکی

یک بسته کراکر نمکی روی پاتختی خود بگذارید و به محض بیدار شدن کمی از آن بخورید. زیرا خوردن خوراکی در اول روز می‌تواند به رفع تهوع صبحگاهی کمک کند. 

میریام اریک توضیح می‌دهد: «شکم خالی می‌تواند تهوع را بیشتر کند.» و اضافه می‌کند: « هر چه کراکر شورتر باشد، برای رفع تهوع بهتر است.»

لیمو 

اگر دچار حالت تهوع بارداری هستید، همیشه لیمو در دسترس داشته باشید. 

شما می‌توانید لیمو را بو کنید، در آب آشامیدنی خود بچکانید یا حتی برش‌های آن را لیس بزنید. طعم و بوی با طراوت لیمو می‌تواند معده شما را در هنگام حالت تهوع آرام کند.

زنجبیل

زنجبیل یکی از بهترین خوراکی ها برای حالت تهوع بارداری می‌باشد. استفاده از ریشه زنجبیل برای مشکلات مختلف در طب چینی متداول است. 

شما می‌توانید برای بهبود حالت تهوع بارداری، دمنوش زنجبیل یا آبنبات زنجبیلی را امتحان کنید. همچنین می‌توانید به غذاهای خود کمی زنجبیل تازه اضافه کنید. پس یکی دیگر از جواب های این سوال که برای حالت تهوع بارداری چه بخوریم، زنجبیل است.

غذاهای سرد

برای مقابله با حالت تهوع، سعی کنید سراغ غذاهای سرد بروید. غذاهای داغ بیشتر احتمال دارد رایحه‌ای داشته باشند که حالت تهوع شما را تحریک کنند. 

بعضی از گزینه‌های خوشمزه عبارتند از: ماست، بستنی و میوه‌های سرد.

ویتامین B6

مطالعات نشان داده که ویتامین B6 می‌تواند حالت تهوع و استفراغ دوران بارداری را کاهش دهد. بعضی از منابع ویتامین B6 عبارتند از: مرغ، بعضی از ماهی‌ها، غلات غنی شده، بوقلمون، نخود، آجیل، موز، سیب زمینی و غیره.

به خاطر داشته باشید که قبل از مصرف هر گونه مکمل ویتامین B6 با پزشک خود مشورت کنید.

غذاهای سرشار از پروتئین 

تحقیقات نشان داده که غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت گوساله، پرندگان، ماهی و تخم مرغ می‌توانند علاوه بر تامین انرژی، حالت تهوع را هم از بین ببرند.

اگر در دوران بارداری از گوشت بدتان می‌آید، نگران نباشید. می‌توانید از سایر منابع طبیعی پروتئین مثل آجیل، حبوبات و ماست یونانی استفاده کنید.

موز

موز می‌تواند یکی دیگر از خوراکی های مفید برای حالت تهوع بارداری باشد. همچنین این میوه کاهش دهنده تهوع می‌تواند مواد مغذی و پتاسیم را برای بدن در دوران بارداری فراهم کند.

چیپس

چیپس سیب زمینی ساده می‌تواند به آرام کردن معده شما کمک کند. چرا؟ چون ملایم، شور، غیر اسیدی و آسان هضم است و به حداقل تلاش دستگاه گوارش نیاز دارد.

نان تست و سایر غذاهای خشک

بسیاری از خانم‌های باردار مایل هستند از نان تست، برنج و سیب زمینی استفاده کنند. 

این خوراکی‌های پر کربوهیدرات عطر و طعم قوی ندارند و بنابراین کمتر احتمال دارد باعث حالت تهوع بارداری شوند. همچنین نشاسته می‌تواند اسید معده را جذب کند و از این طریق نیز مفید باشد.

غلات صبحانه

غلات صبحانه معمولا بو یا طعمی ندارد که باعث تحریک حالت تهوع بارداری شود. 

برای بهره‌مندی از مواد مغذی بیشتر، می‌توانید غلات صبحانه غنی شده با ویتامین‌ها و مواد معدنی را انتخاب کنید. بهتر است از مصرف غلات صبحانه حاوی مربا یا شکر پرهیز کنید.

سس سیب

بعضی از متخصصان توصیه می‌کنند هنگام حالت تهوع یا بعد از استفراغ از سس سیب شیرین نشده استفاده کنید. سس سیب با پختن سیب پوست کنده همراه با آب تهیه می‌شود. 

شما می‌توانید دستور تهیه آن را به راحتی در سایت‌های مختلف پیدا کنید و آن را در خانه آماده نمایید.

نعناع فلفلی

گفته می‌شود نعناع فلفلی می‌تواند به درمان حالت تهوع بارداری کمک کند. 

اگر در خانه استراحت می‌کنید می‌توانید از چای با طعم نعناع فلفلی استفاده کنید و اگر بیرون هستید آبنبات‌های نعناع فلفلی را امتحان کنید. 

دمنوش های گیاهی

پس از استفراغ، برای آرام کردن معده و آبرسانی مجدد به بدن باید مایعات کافی بنوشید. 

با اینکه آب همیشه یک گزینه عالی است، می‌توانید از دمنوش های گیاهی بی خطر برای بارداری از جمله لیمو، نعناع دشتی، نعناع فلفلی، هلو یا بابونه نیز استفاده کنید.

این دمنوش‌های گیاهی می‌توانند فوایدی برای برطرف کردن حالت تهوع بارداری نیز داشته باشند. سعی کنید دمنوش‌ها را کم کم بنوشید تا حالت تهوع شما تحریک نشود.

به خاطر داشته باشید که حتما قبل از مصرف هر گونه دمنوش گیاهی در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

هندوانه

هندوانه به دلیل داشتن آب فراوان با کم آبی ناشی از استفراغ مقابله می‌کند. اگر میل ندارید هندوانه بخورید می‌توانید به جای آن یک لیوان آب هندوانه طراوت بخش را امتحان کنید.

مراجعه به پزشک

در صورتی که استفراغ به همراه مشکلات زیر دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • ادرار شما بسیار تیره باشد یا بیش از ۸ ساعت ادرار نداشته باشید
  • به مدت ۲۴ ساعت نتوانید غذاها یا مایعات مصرفی را نگه دارید و پشت سر هم استفراغ کنید
  • هنگام ایستادن احساس ضعف شدید، سرگیجه یا غش داشته باشید
  • درد شکم داشته باشید
  • تب داشته باشید
  • استفراغ خونی داشته باشید
  • وزن کم کرده باشید

برای حالت تهوع بارداری چه قرصی بخوریم؟

در ادامه چند محصول برای کمک به بهبود حالت تهوع معرفی می‌کنیم:

قرص ویتامین ب ۶ سیمرغ

همان‌طور که گفته شد ویتامین B6 می‌تواند برای بهبود تهوع مفید باشد. شرکت داروسازی سیمرغ داروی عطار، برای درمان و پیشگیری از کم خونی، سندرم پیش از قاعدگی، تهوع دوران بارداری و پارکینسون قرص ویتامین ب ۶ سیمرغ را مطابق با استانداردهای بین المللی تولید کرده است.

شما می‌توانید برای تهیه قرص ویتامین ب ۶ سیمرغ از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص ویتامین ب ۶

قرص ومیگان دینه

قرص ومیگان یک قرص ضد تهوع گیاهی است که برای تهوع ناشی از بارداری، ماشین زدگی و شیمی درمانی و کاهش درد و التهاب مفاصل بسیار مؤثر می‌باشد. در این قرص از خواص گیاه زنجبیل استفاده شده است.

شما می‌توانید برای تهیه قرص ومیگان دینه از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص ومیگان

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب گفتیم که بهتر است برای حالت تهوع بارداری چه بخوریم تا آن را کاهش دهیم. همچنین علاوه بر معرفی خوراکی های مفید برای حالت تهوع بارداری، به معرفی چند نکته برای ایجاد تغییراتی ساده در زندگی روزمره پرداختیم که می‌توانند به بهبود تهوع بارداری کمک کنند.

شما می‌توانید برای تهیه انواع قرص مکمل بارداری از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید انواع قرص مکمل بارداری

منابع: سایت‌های parents و NHS


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط