سلامت بدن با زینک
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

زینک (روی) نقش مهمی در انواع فرآیند‌ها و واکنش‌های بدن ما ایفا می‌کند. در واقع زینک در سلامت سیستم ایمنی، سلامت پوست، مو و ناخن، حفظ سرعت رشد در حد متعادل و سالم، سلامت سیستم گوارش و افزایش اشتهای سالم تاثیر قابل توجهی دارد.

افرادی که کمبود زینک ندارند بایستی زینک را به میزان لازم از رژیم غذایی روزانه خود دریافت کنند، که البته این نیاز در برخی از موارد بیشتر می‌شود. با مجله سلامت مفید طب و دکتر ضحا مرتضوی همراه باشید تا علائم کمبود این ماده معدنی ضروری برای بدن، بهترین زمان مصرف و نکات مربوطه را به اطلاعتان برسانیم.

چه افرادی باید زینک بیشتری مصرف کنند؟

برخی از افراد از جمله زنان باردار و شیرده، افرادی که کمبود روی دارند، کسانی که الکل مصرف می‌کنند و همچنین افرادی که دیالیز می‌شوند و یا داروی خاصی مصرف می‌کنند، بهتر است طبق تجویز پزشک از مکمل‌های زینک استفاده کنند.

کمبود زینک در بدن چه عوارضی دارد؟

کمبود زینک را با توجه به بررسی رژیم غذایی و یا علائمی که دارد، تشخیص می‌دهند. به عنوان مثال کمبودِ روی در بدن می‌تواند باعث کاهش اشتها و به تبع آن کاهش وزن در فرد شود و همچنین می‌تواند باعث ریزش مو و یا تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و یا رشد را به تأخیر بیندازد.

طبیعتاً اگر فردی به دلیل کمبود روی دچار کاهش اشتها شده باشد با دریافت مکمل‌های مناسب زینک، اشتهای او افزایش پیدا کرده و می‌تواند انتظار داشته باشد که وزن او نیز افزایش یابد. البته این افزایش وزن به صورت کلی خواهد بود و نمی‌توان انتظار داشت که با مصرف مکمل زینک تنها صورت ما آن گونه که می‌خواهیم چاق شود و قسمت های دیگر بدن تغییری نکند.

اثر این مکمل بر روی ریزش مو نیز به همین صورت خواهد بود، در واقع فردی که به دلیل کمبود زینک دچار ریزش مو شده‌ است، با دریافت مکمل زینک می‌تواند انتظار داشته باشد که ریزش موهایش کمتر شود. البته مکانیسم‌های دیگری نیز برای روی ذکر شده است که می‌تواند در کاهش ریزش موی اندروژنیک یا ریزش مو با الگوی مردانه موثر باشد.

مکمل‌های زینک را چه موقع مصرف کنیم؟

برای پیشگیری از عارضه‌های گوارشی بهتر است مکمل‌های زینک بعد از وعده‌های غذایی مصرف شود.

ترکیبات موجود در مکمل‌های زینک

در مکمل‌های زینک ممکن است روی به تنهایی دیده شود و یا ویتامین‌ها و املاح دیگری نیز در آن ها وجود داشته باشد. این ترکیبات گاهی برای افزایش جذب و افزایش فراهمی زیستی روی به محصولات اضافه می‌شوند و یا به منظور تقویت اثرات مثبت زینک مانند تاثیر آن بر پوست و مو و یا به دلیل اثرات منحصر به فرد خود به محصولات اضافه شده‌اند.

از جمله ترکیبات موجود در انواع کپسول زینک پلاس می‌توان به ویتامین‌های گروه B اشاره نمود. در برخی از موارد نیز ویتامین ث، منگنز، منیزیم و یا ترکیبات دیگری می‌توانند در کنار روی دیده شوند.

طریقه مصرف محصولات زینک پلاس

مصرفِ روی، با توجه به شکلِ دارویی محصولات زینک پلاس یا همان «زینک به همراه ترکیبات دیگر» متفاوت است. با توجه به ترکیبات موجود در مکمل‌های زینک و یا اینکه ممکن است این محصولات به صورت شربت یا کپسول و قرص باشند، نحوه مصرف، تداخلات و عوارض احتمالی آن محصول متفاوت است. این اطلاعات را می‌توانید در صفحه محصول مورد نظر خود در سایت داروخانه آنلاین دکتر اصیلی (مفید طب) مطالعه کنید.

نحوه مصرف زینک

 زینک با چه داروهایی تداخل دارد؟

زینک ممکن است با مکمل‌های آهن و کلسیم تداخل داشته باشد به همین منظور بهتر است بین مصرف آن‌ها چند ساعت فاصله داشته باشد. برخی از دارو‌ها مثل داروهای ادرار آور، پنی سیلامین یا برخی از آنتی بیوتیک‌ها ممکن است با مکمل‌های این ماده معدنی تداخل داشته باشند.

ویدئوی توضیحات مربوط به زینک

در ویدئوی زیر می‌توانید توضیحات دکتر ضحا مرتضوی را درباره زینک و محصولات زینک پلاس مشاهده کنید:

سخن پایانی

زینک یکی از مواد معدنی ضروری برای بدن است که می‌تواند در سلامت سیستم ایمنی، سلامت پوست، مو و ناخن و حفظ سرعت رشد موثر باشد. سوالات خود را در مورد انتخاب مکمل زینک مناسب می‌توانید در صفحه محصول مورد نظر در سایت داروخانه آنلاین دکتر اصیلی (مفید طب) با ما در میان بگذارید تا به آن‌ها پاسخ دهیم.

برای مشاهده مکمل‌های زینک اینجا را کلیک کنید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره