آشنایی با قویترین ضد لک گیاهی (۱۰ گیاه معجزه آسا)

قوی ترین ضد لک‌های گیاهی
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

ضد لک‌های گیاهی از جمله محصولات بهداشتی هستند که با بهره‌گیری از عناصر و مواد طبیعی گیاهی، ضمن رفع لک‌ها و آکنه­‌های پوستی، طراوت و شادابی را برای پوست صورت فراهم می‌آورند. استفاده از ضد لک‌ های گیاهی به علت داشتن منشا طبیعی برای بسیاری از افراد نسبت به محصولات شیمیایی از اولویت برخوردار است. در این مقاله قصد داریم شما را با ده گیاه دارویی که تاثیر معجزه آسایی در از بین بردن لک‌های صورت دارند آشنا کنیم.

ذکر این نکته ضروری است که به علت عدم شناخت کافی نسبت به این گیاهان و نیز نحوه استفاده از برگ، ریشه و ساقه آن‌ها، بهتر است بصورت مستقیم از این گیاهان استفاده نکنید بلکه به سراغ محصولاتی بروید که حاوی عصاره آن‌ها هستند. با این روش شما می‌توانید از مزایای شگفت انگیز این گیاهان به راحتی استفاده کنید.

داروخانه آنلاین مفید طب، مرجعی معتبر و مطمئن برای انتخاب انواع محصولات ضد لک گیاهی است که استفاده از آن‌ها یک پوست روشن و شفاف را برای شما به ارمغان می‌آورد.

در ادامه به معرفی این ده گیاه دارویی مفید می‌پردازیم.

۱. مانژیستا یا مانجیستا (Manjistha)

«مانجیستا» گیاهی اسرارآمیز است که دارای خواصی همچون خاصیت ضد التهابی، ضد باکتری و ضد آندروژنی است و علاوه بر درمان، در پیشگیری از ایجاد لک هم تاثیر بسزایی دارد.

طبق طب قدیمی و محبوب آیورودا، استفاده از عصاره، پودر و دم کرده ریشه این گیاه، در تصفیه خون و در نتیجه روشنی و صافی پوست موثر است و لک های اطراف چشم و صورت را از بین می‌برد.

مانژیستا گیاه ضد لک

۲. شیرین‌بیان (Glycyrrhiza glabra)

شیرین‌بیان (Glycyrrhiza Glabra) که معمولا از عصاره ریشه آن به عنوان ضد لک استفاده می‌شود، به طور گسترده در هند کشت می‌شود. این گیاه همچنین در جنوب اروپا و غرب آسیا رشد می‌کند. شیرین‌بیان دارای فیتوکمیکال‌هایی (مواد مؤثر در گیاهان دارویی) است که با لک های پوستی مبارزه می‌نماید.

این عصاره حدود ۳۰۰ ترکیب فعال دارد که ضد باکتری، ضد ویروس و ضد میکروب هستند. عصاره شیرین‌بیان با پراکنده کردن به از بین بردن لک ها کمک می‌کند. این ماده با مهار فرآیند بیوسنتز ملانین و فعالیت سیکلواکسیژناز در کاهش تولید رادیکال‌های آزاد موثر است.

شیرین‌بیان چندین مزیت مهم دارد. از زمان باستان تاکنون، از آن برای درمان اختلالات مختلف استفاده شده است؛ مثلا سفید کردن پوست و درمان لک های پوستی. عصاره این گیاه که در برخی از انواع قویترین داروی ضد لک صورت استفاده می‌شود، راه حلی برای درمان اگزما، پسوریازیس، رزاسه و لک است. به دلیل خواص مختلف، در صنایع غذا، دارو، مراقبت از پوست و نوشیدنی از این گیاه استفاده گسترده‌ای می‌شود.

یکی از محصولاتی که از خواص ضد لک عصاره ریشه شیرین بیان استفاده کرده است، کرم روشن کننده ساین دی کالر یا کرم synskin است. این کرم، روشن کننده پوست و رفع کننده لک‌های صورت و بدن می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید این محصول می‌توانید به لینک زیر در داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید:

مشاهده و خرید کرم ساین دی کالر

۳. چای سبز

چای سبز به خاطر خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی‌اش بسیار معروف است. این گیاه با داشتن ماده فعال EGCG به روشن شدن پوست کمک می‌کند و با سرکوب ملانین در پوست، برای بهبود لک های پوستی هم می‌تواند مفید واقع شود. مطالعه‌ای نشان داد که چای سبز در پیشگیری از قرمزی ناشی از اشعه UV تاثیر مثبتی دارد.

برای استفاده از خواص چای سبز برای پوست می‌توانید ماسک خانگی چای سبز استفاده کنید و یا به دنبال محصولات پوستی باشید که در ترکیباتشان از این گیاه استفاده کرده‌اند.

۴. بابونه (chamomile)

«بابونه» گیاهی شناخته شده و یکی از قوی‌ترین ضد لک‌‌های گیاهی است که در درمان لک‌های بارداری و همچنین تیرگی دور چشم معجزه می‌کند.

گیاه بابونه در بهبود آکنه و لک‌های قهوه­ای ایجاد شده در اثر آفتاب، که در اصطلاح پزشکی به آن «ملاسما» گفته می‌­شود، تاثیر چشم گیری دارد. بهره‌مند شدن از خوص این گیاه از طریق کرم های ضد لک گیاهی با عصاره بابونه توصیه می‌شود.

می‌توانید از محصولات حاوی روغن یا عصاره بابونه، مانند کرم گیاهی ادیب استفاده کنید. کرم ضد لک و ضد جوش ادیب اکسیر، دارای یک کمپلکس گیاهی ویژه و موثر می‌باشد و با مکانیسم‌های چندگانه به درمان جوش های موضعی و التهابی و لک کمک می‌کند.

۵. اسطوخودوس یا لوندر (lavender)

گیاه اسطوخودوس یا لَوِندر که از خانواده نعنائیان است، دارای خواص جادویی بسیار در از بین بردن لک‌ها و آکنه‌ها می‌باشد و در طب سنتی و مدرن بسیار مورد استفاده قرار می­‌گیرد. همچنین روغن اسطوخودوس دارای خواص ضد باکتریایی است و در از بین بردن باکتری‌های مضر پوست تاثیر بسزایی دارد.

کرم‌های ضد لک دارای عصاره یا روغن اسطوخودوس، بهترین گزینه برای از بین بردن لک های صورت هستند و علاوه بر ایجاد لطافت پوست، رایحه دلپذیر آن‌ها آرامش و نشاط را به شما هدیه می‌دهند.

اسطخودوس برای رفع لک صورت

۶. رزماری (rosemary)

یکی از محبوب‌ترین کرم‌های ضد لک گیاهی، کرم‌های محتوی عصاره رزماری هستند. گیاه رزماری علاوه بر اینکه خواص فراوانی در بهبود حافظه، تقویت سیستم ایمنی، سلامت مو و جلوگیری از ریزش آن، سم زدایی از بدن، تسکین درد و کاهش استرس دارد، دارای خاصیت ضد لک است و به فرایند جوان سازی پوست کمک کرده و چین و چروک پوست را از بین می‌برد.

رزماری که به «اکلیل کوهی» نیز شهرت دارد در قالب عصاره، روغن، پودر و دمکرده مورد استفاده قرار می‌گیرد. رزماری اثر اعجاب انگیزی در ایجاد جوانی داشته و با پیری و چروکیدگی پوست مقابله می‌کند. استفاده از این گیاه، به رفع آکنه و لک کمک می‌کند و پوست صاف و روشنی را برای شما فراهم می‌آورد.

۷. زردچوبه (turmeric)

گیاه معروف زردچوبه، گیاهی از خانواده زنجبیلیان است که به صورت خودرو در جنوب و جنوب شرق آسیا می‌روید و به عنوان یکی از قویترین ضد لک‌‌های گیاهی در جهان شناخته می‌شود.

یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده زردچوبه، ماده «کورکومین» است. کورکومین خاصیت ضد التهابی دارد و در درمان التهابات ناشی از آکنه نیز کاربرد فراوان دارد.

صابون‌ها و کرم‌های ضد لک گیاهی با عصاره زردچوبه همواره در درمان التهابات پوستی و لک‌های صورت به کار رفته و به ایجاد نشاط و پوستی شفاف و بدون لک و آکنه کمک می‌کنند.

۸. آلوئه ورا (aloe vera)

آلوئه ورا گیاهی بی‌ساقه و بومی آفریقای شمالی است که به دلیل داشتن گل‌های زرد، در فارسی به آن «صبر زرد» نیز می‌گویند. این گیاه زیبا و معجزه آسا علاوه بر درمان التهابات پوستی ناشی از زخم و سوختگی و گزیدگی، در درمان التهابات ویروسی مثل تبخال نیز به کار می‌رود. امروزه انواع نوشیدنی‌ها، ژل‌ها و کرم‌های دارای ترکیبات الوئه ورا وجود دارند.

ماسک‌های حاوی عصاره آلوئه ورا با خاصیت ضد التهابی، نرم کنندگی و آبرسانی، برای همه انواع پوست‌های چرب و خشک مفید بوده و برای روشنی، نرمی و لطافت پوست تاثیر مثبتی دارد؛ بنابراین این محصولات به عنوان یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ضد لک های قوی گیاهی به شمار می‌روند.

آلوئه ورا یک ضد لک گیاهی قوی

۹. زنجبیل (ginger)

زنجبیل گیاه پر کاربرد طب چینی است و همچون زردچوبه در جنوب و جنوب شرق آسیا می‌روید. خاصیت آنتی اکسیدانی زنجبیل بسیار بالا است و به همین دلیل در جوان سازی پوست و رفع لک صورت کاربرد دارد. همچنین زنجبیل ممکن است با افزایش جریان خون در ترمیم اسکارهای سطحی به پوست کمک کند.

زنجبیل یکی از قویترین ضد لک‌های گیاهی

۱۰. گیاه جوجوبا (jojoba)

روغن گیاه جوجوبا، ماده‌ای محبوب و پر کاربرد در محصولات آرایشی و بهداشتی است. این گیاه درختچه مانند، بومی آمریکا است و روغن آن از دانه‌های این گیاه به دست می‌آید. روغن جوجوبا در درمان التهابات پوستی، انواع سوختگی‌ها و خشکی پوست کاربرد دارد.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت مجله مفیدطب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتیکه مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

5 دیدگاه دربارهٔ «آشنایی با قویترین ضد لک گیاهی (۱۰ گیاه معجزه آسا)»

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام، ایا این حساسیت دایمی بوده است؟لک حاصله به چه رنگ و چه شکل می باشد؟ اگر حساسیت فعلی شما به رنگ قرمز است می توانید از کرم های ترمیم کننده بدین منظور استفاده نمایید.
      با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز همانطور که می دانید در این مقاله ۱۰ گیاه معرفی شده. در هر کدام از این ده مورد ممکن است روغن یا دمکرده موثر تر باشد. پس پاسخ سوال شما در مورد هر کدام از این گیاه ها متفاوت است. به طور کلی می توان گفت اکثر این گیاهان روغن شان در رفع لک، موثر تر از دمکرده شان است.
      با احترام دکتر داروساز

    2. سلام دوست عزیز من سوال شما رو دیدم و میخام نظر خودم رو که داروی گیاهی استفاده میکنم برای بیشتر موارد، جوشانده آنها متداول تر بوده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع