قرص مخمر آبجو برای چیست
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

مخمر آبجو ماده‌ای است که به خاطر داشتن ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه مفید، مصرف آن خواص زیادی را به همراه دارد. این ماده به صورت مکمل غذایی نیز تولید می‌شود. یکی از فرم‌های محبوب این مکمل‌ها، قرص مخمر آبجو است. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب خواص قرص مخمر آبجو را معرفی کرده و کاربردهای آن را توضیح می‌دهیم. همچنین به این می‌پردازیم که عوارض جانبی احتمالی و نحوه مصرف قرص مخمر آبجو چیست و در نهایت درباره این قرص پرسش و پاسخ خواهیم داشت. با ما همراه باشید.

خواص قرص مخمر آبجو

محصولات متنوعی در بازار دارویی وجود دارند که در ترکیبات آن‌ها از مخمر آبجو استفاده شده است. یکی قرص‌های محبوب حاوی این ماده، قرص مخمر آبجو شرکت هلث اید انگلستان است. این محصول در کارخانه داروسازی او پی دی فارما تحت امتیاز و لیسانس شرکت هلث اید تولید شده است.

ترکیبات قرص مخمر آبجو هلث اید شامل ۱۸۰۰ میلی‌گرم مخمر آبجو (مقدار در هر ۶ قرص) است که یک منبع فوق‌العاده از ویتامین های گروه B، مواد معدنی و اسید آمینه‌های مختلف محسوب می‌شود.

از خواص قرص مخمر آبجو می‌توان به تاثیر مثبت بر عملکرد سیستم گوارشی، تنظیم قند خون، تنظیم اشتها و پیشگیری از سرطان اشاره کرد. این قرص برای رفع مشکلات خواب نیز مفید است. پس از بررسی ریزمغذی‌های مخمر آبجو، در بخش بعدی دقیق‌تر به این می‌پردازیم که قرص مخمر آبجو برای چیست و چه خواص و تاثیراتی را به همراه می‌آورد.

مخمر آبجو چیست؟

مخمر آبجو یا ساکارومایسس سرویزیه (Saccharomyces cerevisiae) که به مخمر نان نیز معروف است، در واقع یک نوع قارچ تک سلولی است که در تخمیر الکلی خمیر نان، آبجو و دیگر منابع کربوهیدراتی نقش دارد. این مخمر، یک ماده تلخ مزه است. مخمر آبجویی که در قرص مخمر آبجو هلث اید و دیگر مکمل‌ها استفاده می‌شود، سلول‌های خشک شده و غیر فعال این ماده است که خاصیت تخمیر کنندگی خود را از دست داده‌‌اند.

مخمر آبجو حاوی اسید نوکلئیک، ۱۸ نوع اسید آمینه، ۱۴ نوع ماده معدنی، پروتئین، فیبر و ویتامین‌های گروه B است. ریزمغذی‌های موجود در مخمر آبجو به صورت دقیق‌تر شامل موارد زیر است:

  • اسید نوکلئیک از نوع RNA
  • اسید آمینه‌ها: آلانین، آرژنین، اسید آسپارتیک، اسید گلوتامیک، گلایسین، هیستیدین، ایزولوسین، سیستئین، لوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، پرولین، ترئونین، سرین، تیریپتوفان، تیروزین و والین
  • مواد معدنی: کروم، پتاسیم، سلنیم، آهن، فسفر، سدیم، مولیبدیوم، مس، منگنز، منیزیم، ید، روی، وانادیم و لیتیم
  • ویتامین‌های گروه B: تیامین (ب۱)، ریبوفلاوین (ب۲)، نیاسین (ب۳)، پانتوتنیک اسید (ب۵)، پیریدوکسین (ب۶)، فولیک اسید (ب۹) و بیوتین (ب۷)

خرید قرص مخمر آبجو هلث اید

قرص مخمر آبجو برای چیست؟

حال که با محتویات موجود در مخمر آبجو آشنا شدید، می‌توانیم به این سوال پاسخ می‌دهیم که قرص مخمر آبجو برای چیست و چه کاربردهایی دارد.

ما در این بخش به خواص قرص مخمر آبجو Health Aid می‌پردازیم. البته به دلیل آن که در ترکیبات این قرص تنها از ماده مخمر آبجو استفاده شده است، می‌توان این خواص را به قرص‌های دیگری که حاوی این ماده بوده و به صورت استاندارد تولید شده‌اند نیز نسبت داد.

قرص مخمر آبجو برای پوست

زینک، بیوتین و اسید آمینه‌های ضروری موجود در مخمر آبجو می توانند به بهبود کیفیت پوست کمک کند. بنابراین مصرف قرص مخمر آبجو روی پوست تاثیرات مثبتی دارد.

قرص مخمر آبجو برای ریزش مو

قرص مخمر آبجو با داشتن بیوتین و ترکیبات مفید دیگر برای مو، از ریزش مو جلوگیری می‌کند و به ضخیم‌تر شدن تارهای مو کمک می‌کند. در نهایت می‌توان در پاسخ به قرص مخمر آبجو برای چیست؟ گفت که این قرص برای تقویت و بهبود کیفیت موها یک گزینه فوق‌العاده است.

رفع ریزش مو
با ترکیبات مفیدی که قرص مخمر آبجو دارد، می‌تواند برای رفع و جلوگیری از ریزش مو تاثیرات مثبت زیادی را به همراه آورد.

قرص مخمر آبجو برای چاقی و لاغری

مصرف قرص مخمر آبجو هلث اید به خاطر آن که ویتامین‌های گروه B را داراست، به تنظیم اشتهای از دست رفتۀ شما کمک کرده و می‌تواند به افزایش وزن شما کمک کند. اگرچه این قرص به طور مستقیم برای چاقی اثرگذار نیست و جهت افزایش وزن لازم است به دنبال بیشتر شدن اشتها، کالری دریافتی نیز بالاتر رود.

قرص مخمر آبجو برای چاقی صورت اثر دارد؟

قرص‌های مخمر آبجو به طور کلی و نیز قرص مخمر آبجو هلث اید برای چاقی صورت می‌توانند تاثیرات مثبتی داشته باشد. در واقع اگر به خاطر رژیم غذایی نامناسب و کمبود ریزمغذی‌ها دچار کاهش اشتها و لاغری شده باشید، مکمل‌های حاوی ویتامین‌ها گروه B، مثل این قرص هلث اید، می‌توانند به مرور باعث افزایش اشتها به سطح نرمال و سالم شدن وزن شوند. البته لازم به ذکر است که قرص مخمر آبجو هلث اید به طور خاص روی صورت اثری ندارد.

لازم است بدانید که هیچ محصول سالمی فقط روی صورت اثر چاق کننده ندارد. مصرف آب زیاد، شیر و استفاده از آلوئه ورا و روغن نارگیل به پر تر دیده شدن صورت شما کمک میکند.

قرص مخمر آبجو برای لاغری موثر است؟

مخمر آبجو حاوی مقادیر خوبی از ماده معدنی کروم است. این ریزمغذی به دنبال تنظیم قند خون می‌تواند در کنترل وزن هم تاثیر گذار باشد. به این صورت که با افزایش ورود گلوکز به داخل سلول‌ها به ویژه در بافت عضلانی، این ماده، گلوکز را متابولیزه کرده و انرژی آزاد می‌شود. این موضوع به سوزاندن چربی‌ها در بافت‌های چربی برای تولید انرژی منجر می‌شود. در نهایت مصرف آن می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

با توجه به بررسی اثربخشی ترکیبات قرص مخمر آبجو در چاقی و لاغری، در نهایت می‌توان گفت که قرص مخمر آبجو بیشتر به کنترل وزن کمک می‌کند تا افزایش یا کاهش وزن. به طور خلاصه، اگر به کم اشتهایی ناشی از ویتامین‌ها و مواد معدنی دچار شده‌اید، با مصرف این قرص اشتهای شما بهبود می‌یابد. در حالت کلی نیز این قرص با تنظیم قند خون، می‌تواند در چربی سوزی موثر باشد (گرچه نسبت به چربی سوزی ناشی از ورزش و رژیم، تاثیر بزرگی محسوب نمی‌شود.)

مکمل مخمر آبجو برای افزایش انرژی

یکی از پاسخ‌های مهمی که می‌توانیم به سوال قرص مخمر آبجو برای چیست بدهیم، این است که قرص مخمر آبجو برای کاهش خستگی و افزایش انرژی خواص قابل توجهی دارد. ویتامین‌های B، کروم، پتاسیم و سلنیوم موجود در مخمر آبجو، در ایجاد این خاصیت دخیل هستند. همچنین پروتئین و اسید آمینه‌های این ماده، در بالا بردن سطح انرژی تاثیرگذارند.

خرید قرص مخمر آبجو هلث اید با تخفیف ویژه

مخمر آبجو برای کاهش سطح کلسترول خون

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مخمر آبجو می‌تواند به پایین آوردن کلسترول بد (LDL) و بالا بردن کلسترول خوب (HDL) در خون کمک کند. طبق گفته محققان، مشخص نیست که این اثر به خاطر وجود کروم است یا ماده‌ای دیگر.

مخمر آبجو برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی

مخمر آبجو را می‌توان یک پروبیوتیک در نظر گرفت که برای گوارش غذا مفید واقع می‌شود. تحقیقات انجام‌شده اثربخشی این مخمر را در بهبود مشکلات گوارشی به خصوص درمان انواع اسهال (اسهال حاد، اسهال عفونی، اسهال مسافرتی، اسهال ناشی از درمان های آنتی بیوتیکی) نشان داده است.

قرص مخمر آبجو برای تنظیم قند خون

مخمر آبجو، همانطور که در بخش‌های قبلی نیز گفتیم، یک منبع غنی از کروم است. مکانیسم عمل کروم در کاهش سطح قند خون به این صورت است که ابتدا پس از افزایش قند خون در اثر خوردنِ غذا، ترشح انسولین از پانکراس تحریک می‌شود. سپس کروم از طریق افزایش اتصال انسولین به گیرنده‌های انسولینی سطح سلول، منجر به افزایش ورود گلوکز به داخل سلول می‌شود. با این مکانیسم کروم موجود در قرص مخمر آبجو می‌تواند در جلوگیری از افزایش قند خون و پیشگیری از دیابت سودمند باشد.

مخمر آبجو برای رفع مشکلات خواب

مخمر آبجو به خاطر داشتن ویتامین های ب۶، ب۵، ب۳ و ب۱ و نیز مواد معدنی منزیم و روی می‌تواند به کاهش مشکلات خواب کمک کند. علاوه بر آن، این مخمر حاوی اسیدآمینه تریپتوفان است که به ساخته شدن یک انتقال دهنده عصبی به نام سروتونین در بدن می‌انجامد. سروتونین مغز را از حالت فعال خارج کرده و سبب ایجاد حالت خواب آلودگی و بهبود کیفیت خواب می‌شود.

مکمل مخمر آبجو برای افزایش قدرت سیستم ایمنی

قرص مخمر آبجو منبعی غنی از ویتامین‌های B و پروتئین است. درصورتی که به علت کمبود ویتامین‌ها مخصوصا ویتامین‌های گروه B دچار ضعف سیستم ایمنی شده باشید، مصرف این قرص به مدت ۳ تا ۶ ماه می‌تواند به بهبود علائم شما کمک کند.

قرص مخمر آبجو برای تقویت سیستم ایمنی
قرص مخمر آبجو می‌تواند آنریم‌هایی را در معده افزایش دهد که به بهبود اسهال کمک نموده و سیستم ایمنی را در مقابله با عفونت های ویروسی (مثل آنفلوآنزا) تقویت می‌کند.

مخمر آبجو برای پیشگیری از انواع سرطان‌ها

یکی از ترکیبات موجود در مخمر آبجو سلنیوم است که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی می‌باشد. بسیاری از مطالعات مصرف سلنیوم را برای کاهش احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها اثربخش دانسته‌اند.

عوارض قرص مخمر آبجو

به طور کلی، مصرف مخمر آبجو احتمالا برای بیشتر افراد ایمن است، البته اگر به صورت کوتاه مدت استفاده شود. عوارض جانبی قرص مخمر آبجو در برخی از افراد شامل سردرد، ناراحتی‌های شکمی و نفخ است.

لازم به ذکر است که اطلاعاتی در رابطه با عوارض جانبی ناشی از مصرف طولانی مدت مخمر آبجو در دست نیست؛ بنابراین توصیه می‌شود این مکمل به صورت کوتاه مدت مصرف شود.

در صورت بروز هر گونه واکنش آلرژیک یا عوارض جانبی شدید، مصرف قرص را قطع نموده و به پزشک مراجعه کنید.

احتیاط در مصرف مخمر آبجو

در صورتی که یکی از شرایط زیر را دارید، در مصرف مخمر آبجو احتیاط کنید و قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت کنید:

  • دیابت
  • بیماری کرون
  • آلرژی به مخمر
  • ضعف سیستم ایمنی
  • ابتلای مکرر به عفونت‌های قارچی واژن

به صورت کلی قبل از مصرف این مکمل، توصیه می‌شود که لیستی از داروهایی که مصرف می‌کنید به علاوه مشکلات سلامتی که دارید، تهیه کنید و به همراه پزشک خود درباره مناسب بودنِ این مکمل برای شما، تصمیم بگیرید.

نحوه مصرف قرص مخمر آبجو

نحوه مصرف قرص های مخمر آبجو بهتر است بر اساس دستور پزشک باشد. در غیر این صورت مکمل را طبق بروشور ارائه‌شده توسط شرکت سازنده آن، مصرف کنید.

به صورت کلی اگر برایتان سوال است که «قرص مخمر آبجو قبل یا بعد از غذا از مصرف شود؟» می‌توان گفت که مصرف قبل یا بعد از غذا برای این مکمل تفاوتی ندارد.

در رابطه با طریقه مصرف پیشنهادی قرص مخمر ابجو هلث اید، شرکت سازنده توصیه کرده است که بزرگسالان و کودکان بالای ۶ سال، روزانه ۶ تا ۸ عدد قرص مصرف نمایند. البته جهت اطمینان از عدم بروز عوارض جانبی، توصیه می‌کنیم مصرف را با دوز کم شروع کرده و در صورت عدم مشاهده عوارض جانبی جدی، به مرور به مقدار توصیه‌شده برسانید.

اگرچه هلث اید مصرف قرص خود را برای کودکان بالای ۶ سال مجاز اعلام کرده است، اما به دلیل شرایط حساس کودکان، بهتر است این مکمل را با مشورت پزشک متخصص به کودک بدهید.

جمع بندی

در این مقاله درباره این صحبت کردیم که قرص مخمر آبجو برای چیست و خواص و ویژگی‌های آن را معرفی نمودیم. همچنین به نحوه مصرف، عوارض و شرایطی که لازم است در استفاده از این مکمل احتیاط کنید، اشاره کردیم. شما می‌توانید برای خرید قرص مخمر آبجو خارجی هلث اید (تحت لیسانس هلث اید انگلستان) به داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید.

خرید قرص مخمر آبجو هلث اید

پرسش و پاسخ در مورد قرص مخمر ابجو

قرص مخمر ابجو حاوی چه موادی است؟

این قرص حاوی مخمری با نام ساکارومایسس سرویزیه است که در واقع همان مخمر آبجو یا مخمر نان می‌باشد.

قرص مخمر آبجو برای چه سنی مناسب است؟

شرکت هلث اید انگلستان قرص مخمر آبجو خود را برای کودکان بالای ۶ سال و بزرگسالان مجاز دانسته است. با این حال توصیه می‌کنیم قبل از مصرف در کودکان، با پزشک مشورت شود.

قرص مخمر آبجو در بارداری مجاز است؟

خیر، مصرف این قرص برای زنان باردار ممنوع است.

مصرف قرص مخمر آبجو برای زنان شیرده اشکالی ندارد؟

این قرص برای زنان شیرده منع مصرف دارد. با وجود این که ممکن است این مکمل به افزایش شیر مادر کمک کند، اما به خاطر عدم اطمینان از ایمنی مصرف آن در شیردهی، گفته شده که نباید آن را مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف قرص مخمر آبجو قبل یا بعد از غذا است؟

مصرف این مکمل قبل یا بعد غذا تفاوتی ندارد. تنها توصیه‌ای که داریم آن است که دوز مصرف را از کم شروع کرده و به مرور به دوز پیشنهادی محصول برسانید (یا از دستور پزشک پیروی کنید).

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «خواص بینظیر قرص مخمر آبجو چیست؟»

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      سلام دوست عزیز
      سپاس، خوشحالیم مطلب براتون مفید بوده
      با آرزوی سلامتی برای شما🌺

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط