عوارض شیر خشک آپتامیل
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

انتخاب‌های غذایی که در سنین پایین برای کودک انجام می‌شود، نقش پررنگی را در سلامت آینده او ایفا می‌کند. بسیاری از کودکان شیرخوار به دلایل مختلفی از شیر خشک تغذیه می‌کنند؛ ممکن است شیر خشک تنها غذای آن‌ها باشد و یا شیر خشک را در کنار شیر مادر به عنوان تغذیه تکمیلی بخورند. یکی از معروف ترین و پرطرفدار ترین محصولات در این زمینه، شیر خشک آپتامیل است. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب ابتدا به طور دقیق‌تر شیرخشک های این برند و انواع آن را توضیح می‌دهیم. سپس درباره یکی از دغدغه‌های سرپرستان یعنی عوارض شیر خشک آپتامیل صحبت می‌کنیم. از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

شیرخشک آپتامیل چیست؟

برند آپتامیل یکی از بهترین برندهای معروف شیر خشک یا فرمول شیر نوزاد (infant formula) است که در ایران تحت لیسانس شرکت نوتریشیا تولید می‌شود. شیرخشک های آپتامیل می‌توانند به خوبی نیاز شیرخوار به مواد مغذی را تامین کرده و به وزن‌گیری او کمک کنند.

نوتریشیا یکی از برندهای اصلی و مطرح شرکت دنون (Danone) است که شرکتی سلامت محور جهانی می‌باشد. این برند با بیش از ۱۰۰ سال سابقه در حوزه سلامت نوزادان و کودکان و با بهره‌مندی از ۴۰ سال تحقیق درباره شیر مادر و تغذیه سالم در سال‌های اول زندگی، توانسته است شیرخشک های آپتامیل را با ترکیب علم و تجربه تولید کند و نظر والدین، سرپرستان و پزشکان را به خود جلب نماید.

پس از بررسی ویژگی‌ها و خواص شیر خشک های آپتامیل و معرفی مهمترین انواع این محصولات، به این سوال که «عوارض شیر خشک آپتامیل شامل چه مواردی است و آیا این محصولات عوارضی دارند؟» پاسخ می‌دهیم.

ویژگی ها و خواص شیر خشک آپتامیل

شیر خشک های آپتامیل طراحی شده‌اند که مواد مغذی اساسی را برای نوزادانی که از شیر مادر تغذیه نمی‌کنند یا به مکمل نیاز دارند، فراهم نمایند. فرمول‌های شیر خشک آپتامیل ترکیبی متعادل از پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی را شامل می‌شوند که برای نیازهای تغذیه‌ای نوزادان ضروری هستند. این محصولات معمولاً شامل موادی نظیر پری‌بیوتیک‌ها، نوکلئوتیدها و اسیدهای چرب هستند که با نمو روده سالم، سیستم ایمنی و مغز مرتبط هستند. مهمترین خواص شیر خشک آپتامیل عبارتند از:

  • غنی‌شده جهت تامین ویتامین‌ها و ریزمغذی‌های ضروری دیگر برای بدن کودک
  • تامین مواد مغذی لازم برای تکمیل سیستم ایمنی، رشد سالم مغز، بینایی و…
  • بدون گلوتن و ترکیبات مضر (رنگ مصنوعی، نگهدارنده و…)
  • تولید شیر خشک های مخصوص بازه های سنی مختلف، ازجمله بدول تولد تا ۶ ماهگی، ۶ ماهگی تا ۱۲ ماهگی، ۱ تا ۲ سالگی و…
  • ارائه محصولات متنوع از جمله شیر خشک آپتامیل پرونوترا حاوی پره بیوتیک، شیر خشک مناسب برای کودکانی که به شیر گاو آلرژی دارند، شیر خشک مناسب برای کودکان نارس و…

در واقع، هدف از این فرمول‌ها ارائه مزایایی مشابه شیر مادر است. با این حال توجه داشته باشید که همچنان تغذیه با شیر مادر در شرایطی که ممکن است، بهترین گزینه توصیه‌شده برای تغذیه نوزادان باقی می‌ماند.

انواع شیرخشک آپتامیل نوتریشیا

شیر خشک های آپتامیل انواع متنوعی داشته که برخی از آن‌ها برای شرایط خاص کودکان تولید شده‌است:

شیرخشک آپتامیل ساده

شیر خشک آپتامیل ۱: شیر خشک آپتامیل ۱ که برای مصرف نوزادان از بدو تولد تا ۶ ماهگی مناسب است، دارای فرمولاسیونی پیشرفته می‌باشد که با افزایش اسیدهای چرب بلند زنجیره غیراشباع و نسبت صحیحی از AA به DHA به تقویت و تکامل مغزی و بینایی شیرخوار کمک کرده و از سیستم ایمنی او حمایت می‌کند. شیر خشک آپتامیل ۱حاوی ترکیبات زیر است:

  • پره بیوتیک: این ترکیب منحصربه‌فرد از الیگوساکاریدهای غیرقابل هضم (scGOS/lcFOS)، به تقویت سیستم ایمنی شیرخوار کمک می‌کند.
  • نوکلئوتیدها: نوکلئوتیدها واحدهای ساختمانی ضروری برای تقسیم سلولی هستند که به رشد شیرخوار و تکامل سیستم ایمنی او کمک می‌کنند.
  • آهن: همانطور که می‌دانید آهن یکی از ترکیبات ضروری در بدن است، شیر خشک آپتامیل غنی از آهن است و به تکامل شناختی شیرخوار کمک می‌کند.
  •  اسیدهای چرب غیراشباع با زنجیره بلند (امگا ۳ و امگا ۶): این اسیدهای چرب به تقویت و تکامل مغزی و بینایی شیرخوار کمک کرده و از سیستم ایمنی او حمایت می‌کند.

مشاهده و خرید شیر خشک آپتامیل ۱

شیرخشک آپتامیل ۲ و شیر خشک آپتامیل ۳: شیرخشک آپتامیل ۲ و شیر خشک آپتامیل کودکان بالای یکسال (آپتامیل ۳) ترکیباتی مشابه با آپتامیل ۱ دارند، با این تفاوت که میزان آن‌ها به ترتیب برای نوزادان ۶ تا ۱۲ ماه و بالای یک سال فرموله شده‌است. این محصولات شیرخشک تکمیلی محسوب می‌شوند که در کنار غذای کمکی به صورتی متعادل مواد مغذی مورد نیاز را برای رشد و نمو سالم کودک فراهم می‌کند.

مشاهده و خرید شیر خشک آپتامیل ۲

خرید شیر خشک آپتامیل بالای یک سال

شیر خشک آپتامیل پرونوترا Pronutra

شیر خشک آپتامیل پرونوترا ۱: پرونوترا نسل جدیدی از شیرخشک با فرمول منحصربه‌فرد اروپایی می‌باشد که برای تامین نیازهای تغذیه‌ای شیرخوار محروم از شیر مادر طراحی شده‌است. پرونوترا حاوی ترکیب انحصاری از پره بیوتیک اختصاصی دنون و پست بیوتیک‌ها است که سلامت عملکرد سیستم ایمنی را ارتقاء می‌دهد. شیر خشک آپتامیل پرونوترا ۱ برای نوزدان از بدو تولد تا ۶ ماهگی مناسب است.

مشاهده و خرید شیرخشک آپتامیل پرونوترا ۱

 شیر خشک آپتامیل پرونوترا ۲ و شیر خشک آپتامیل پرونوترا ۳: این محصولات نیز کارایی و ترکیباتی کاملا مشابه با پرونوترا ۱دارند، با این تفاوت که به ترتیب متناسب با نیازهای تغذیه‌ای نوزادان ۶ تا ۱۲ ماه و بالای یک سال تهیه شده‌است. پست بیوتیک موجود در شیر خشک آپتامیل پرونوترا ۲ و شیر خشک آپتامیل پرونوترا ۳ فرآورده‌های بایو اکتیو (زیست فعال) که توسط باکتری‌های زنده مفید تولید می‌شوند و به سلامتی کمک می‌کنند.

مشاهده و خرید شیرخشک آپتامیل پرونوترا ۲

خرید شیرخشک پرونوترا بالای یکسال

انواع دیگر

  • شیر خشک آپتامیل PDF: حاوی پره بیوتیک و نوکلئوتید موثر در تقویت سیستم ایمنی و کمک به رشد نوزادان نارس و کم وزن
  • شیر خشک آپتامیل FMS: یک شیر خشک برای غنی کردن شیر مادر، حاوی پروتئین هایپوآلرژنیک مخصوص وزن‌گیری نوزادان نارس (لازم است تحت نظر پزشک مصرف شود.)
  • شیر خشک آپتامیل HA: حاوی ایمیونوفورتیس برای تقویت سیستم ایمنی نوزادانی که در خطر بروز آلرژی هستند.
  • شیر خشک آپتامیل پپتی Pepti: حاوی پروتئین هیدرولیز شده از نوع Whey برای نوزادانی که به پروتئین گاوی حساسیت دارند.
  • شیر خشک آپتامیل پپتی جونیور: حاوی پروتئین هیدرولیز شده از نوع Whey برای کودکانی که به شیر گاو حساسیت دارند و دچار عدم تحمل غذایی هستند.
  • شیر خشک آپتامیل پره PRE: حاوی پروتئین و انرژی بیشتر برای تامین نیازهای نوزادان نارس و تکامل مغز و بینایی آن‌ها
  • شیر خشک آپتاکید: کاملا غنی‌شده حاوی پره بیوتیک و امگا۳ برای کودکان بالای ۳ سال

عوارض شیر خشک آپتامیل

عوارض شیر خشک آپتامیل مانند دیگر برندهای معتبر شیرخشک، اگر در کودک رخ دهد، معمولا به خاطر دو عامل است: حساسیت غذایی و یا عدم آماده‌سازی درست شیر خشک توسط تولید کننده یا سرپرست.

به عنوان مثال ممکن است کودک شما به شیر گاو حساسیت داشته باشد. این نوع آلرژی یکی از شایع‌ترین آلرژی‌هاست. در واقع طبق آماری، حدود ۷ درصد از کودکان زیر ۱۲ ماه، به پروتئین موجود در شیر گاو آلرژی دارند. علائم آلرژی به شیر گاو شامل بروز واکنش‌های پوستی، مشکلات گوارشی، گرفتگی بینی و اگزما است. واکنش‌های شدید حساسیتی نیز ممکن است به صورت ورم و تنگی نفس خود را نشان دهد. در صورتی که فرزندتان دچار این آلرژی است، می‌توانید از انواع شیر خشک های آپتامیل که مخصوص کودکان دارای حساسیت به شیر گاو تولید شده‌اند (آپتامیل پپتی و پپتی جونیور) استفاده کنید.

از طرف دیگر، شیر خشکی که به درستی تولید و آماده نشده‌باشد، ممکن است به کودک شما آسیب زده و او را دچار عوارضی کند. برای جلوگیری از این عوارض، حتما موارد زیر را رعایت کنید:

  • شیر خشک های خانگی و یا بی‌نام‌و‌نشان به کودک خود ندهید،
  • از برندهای معتبری مانند شیر خشک آپتامیل استفاده کنید و از اصل بودن محصول مطمئن شوید،
  • هنگام آماده کردن شیر خشک و تغذیه کودک، نکات بهداشتی را به طور کامل رعایت کنید و به انقضای شیر تهیه‌شده توجه نمایید،
  • نوع شیر خشک متناسب با سن کودک انتخاب کرده و به میزان توصیه‌شده توسط پزشک و یا بروشور محصول به او شیر خشک بدهید.
شیر خشک آپتامیل 1
نوع شیر خشک متناسب با سن کودک انتخاب کرده و به میزان توصیه‌شده توسط پزشک و یا بروشور محصول به او شیر خشک بدهید.

این عوارض فقط برای آپتامیل نیست!

توجه کنید که عوارض احتمالی که برای شیر خشک آپتامیل ذکر کردیم، در اثر مصرف شیرخشک هایی با برندهای دیگر هم ممکن است بروز پیدا کنند و موارد فوق مختص برند آپتامیل نیست.

در نظر داشته باشید که این شیرخشک ها متناسب با نیاز بدن کودکان شیرخوار طراحی می‌شوند و شباهت زیادی به شیر مادر دارند. اگر شیرخواری به هر دلیلی محروم از شیر مادر است، فارغ از عوارض احتمالی، بهترین گزینه غذایی برای او، شیرخشک های استاندارد است. به همین دلیل در صورتی که فرزند شما به هر علتی از شیر مادر تغذیه نمی‌کند، از دادن هرگونه ماده غذایی دیگر به شیرخوار خودداری کرده و با مشورت پزشک و با توجه به نیاز و شرایط بدنی کودک، شیرخشک مناسبی برای او انتخاب نمایید.

جمع بندی

در این مقاله انواع شیر خشک آپتامیل را معرفی کردیم و ویژگی‌های آن‌ها را توضیح دادیم. به علاوه به سوال عوارض شیر خشک آپتامیل چیست؟ پاسخ دادیم. هنگام استفاده از هر نوع شیر خشکی، از جمله آپتامیل، لازم است دستورالعمل‌های توصیه‌شده روی بسته‌بندی را رعایت کنید و در صورت داشتن هرگونه نگرانی درباره تغذیه نوزادتان، با پزشک مشورت کنید. به یاد داشته باشید که نوزادان مختلف ممکن است نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی داشته باشند، بنابراین مهم است که فرمولی را که با سن و نیازهای شخصی نوزادتان سازگار است، انتخاب کنید.

در صورتی که قصد دارید شیرخشک های آپتامیل را خریداری کنید، پیشنهاد ما به شما، مراجعه به مراکز معتبر فروش شیر خشک مانند داروخانه آنلاین مفید طب است. برای مشاهده محصولات آپتامیل، لینک زیر را مشاهده نمایید:

مشاهده و خرید شیر خشک های آپتامیل

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط