نوروبیون خوراکی چیست؟
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

به جرات می‌توان گفت که هر شخصی در زندگی خود حداقل یک بار تجربه استفاده از محصولات نوروبیون را داشته است. نوروبیون نام برند مکمل‌های ویتامین‌های گروه B است که نیاز بدن ما را به این مواد مغذی تامین می‌کند. این مکمل‌ها در دو فرم تزریقی و خوراکی ارائه می‌شوند. نوع تزریقی آن که همان آمپول نوروبیون است و همه ما با آن آشنا هستیم. اما در خصوص نوروبیون خوراکی ممکن است اطلاعات زیادی نداشته باشید. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب درمورد فرآورده‌های خوراکی نوروبین صحبت خواهیم کرد و شما را با خواص و نحوه مصرف آن‌ها آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

نوروبیون چیست؟

همانطور که گفتیم نوروبیون نوعی مکمل ویتامین B است که به طور معمول حاوی ویتامین‌های B1، B6 و B12 می‌باشد. البته در برخی فرم‌های مکمل‌های نوروبین مانند ویال خوراکی نوروبیون در کنار این سه ویتامین B، سایر ویتامین‌های این گروه مانند B2، B3 و B7 نیز به ترکیبات اضافه می‌شوند.

اما به طور کلی نوروبیون را با سه ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B6 (پیریدوکسین) و ویتامین B12 (سیانوکوبالامین) می‌شناسند. آمپول نوروبین که در مواقع ضعف، خستگی، برخی بیماری‌ها و گرفتگی عضلات برای افزایش انرژی ما توسط پزشکان تجویز می‌شود، نوع تزریقی نوروبین است. نوع دیگر نوروبیون‌ها شامل قرص و ویال است که نوع خوراکی نوروبین می‌باشند. این گروه از مکمل‌های گروه B برای افرادی مناسبند که به هر دلیلی امکان استفاده از آمپول نوروبیون را ندارند.

خرید ویال نوروبیون خوراکی

مکمل‌های نوروبیون علاوه بر تفاوت در انواع فرم ظاهری به دو دسته نوروبیون معمولی و نوروبیون فورته نیز تقسیم می‌شوند. مکمل‌های نوروبیون فورته شامل قرص و آمپول آن، حاوی همان ترکیبات نوروبیون معمولی، اما با دوز بالاتری هستند. به طور کلی می‌توان گفت نوروبیون فورته حاوی دوز بالاتری از ویتامین B12 است که بیشتر در افرادی که نیاز به ویتامین نوروتروپیک بالاتری دارند، مانند افراد مسن یا دیابتی مصرف می‌شود.

ویتامین‌های موجود در نوروبیون

در این بخش سعی می‌کنیم قبل از معرفی مکمل‌های نوروبیون خوراکی، با خواص سه ویتامین B موجود در این مکمل‌ها بیشتر آشنا شویم. ویتامین‌های B1، B6، B12 برای سلامت و بهبود عملکرد سیستم عصبی و عضلانی ضرورت دارند. در واقع نام‌گذاری این محصول هم به همین دلیل بوده که نورو (neuro) از کلمه نوروتروپیک برگرفته شده است. منظور از نوروتروپیک ویتامین‌هایی است که برای سلامت سیستم عصبی لازم هستند.

ویتامین B1

اصلی‌ترین نقش ویتامین b1 فراهم انرژی لازم برای سلول‌های عصبی جهت ارتقاء عملکرد آن‌ها است. این ویتامین به سوخت و ساز چربی‌ها، پروتئین و کربوهیدرات موجود در غذا کمک می‌کند. همچنین این ویتامین نقش حمایت کنندۀ سیستم ایمنی بدن و عملکرد عصبی بدن را دارد.

کمبود ویتامین ب۱ اتفاق نادری است، اما می‌تواند در افرادی که دیالیز کلیه انجام می‌دهند، افراد معتاد به الکل و مبتلایان به بیماری‌های کرون و انورکسیا ایجاد شود. علائم کمبود ویتامین B1 شامل خستگی مفرط، تحریک پذیری، افسردگی و ناراحتی‌های شکمی هستند.

به طور کلی نیاز روزانه به ویتامین ب۱ را در مردان ۱.۲ میلی‌گرم و در زنان ۱.۱ میلی‌گرم در نظر گرفته‌اند. این نیاز می‌تواند از طریق غذاهایی مانند غلات کامل مثل نان گندم کامل و برنج قهوه ای، انواع لوبیا، نخود فرنگی و عدس تامین شود.

ویتامین B6

این ویتامین نقش بسیار مهمی در تولید انرژی ایفا می‌کند. علاوه بر این ویتامین b6 به تنظیم فعالیت هورمون‌ها، تنظیم سطح گلوکز خون و تشکیل هموگلوبین نیز کمک می‌کند. از مهم‌ترین علائم کمبود ویتامین ب۶ می‌توان به ضعف عضلانی، اضطراب، تحریک پذیری، افسردگی، دشواری در تمرکز کردن و از دست دادن حافظه اشاره کرد.

افراد بزرگسال حداقل به ۱.۳ میلی‌گرم ویتامین B6 در روز نیاز دارند. این مقدار نیاز را می‌توانید از طریق منابع طبیعی چون موز، اسفناج، ماهی سالمون، مرغ و سیب زمینی تامین کنید. همچنین می‌توانید از مکمل‌های حاوی این ویتامین از گروه B استفاده نمایید.

ویتامین B12

ویتامین دیگر موجود در مکمل‌های نوروبین خوراکی و تزریقی که از اهمیت بالایی برخوردار است، ویتامین ب۱۲ می‌باشد. این ویتامین به عملکرد سالم اعصاب و تولید گلبول‌های خون کمک می‌کند. در واقع ویتامین B12 می‌تواند به عملکرد بهتر مغز و بهبود خلق و خو کمک کند و علائم آلرژی، خستگی و افسردگی را بهبود بخشد.

مقدار نیاز افراد بزرگسال به ویتامین B12 در طول روز ۲.۴ میکروگرم می‌باشد که منابع آن شامل گوشت قرمز، غذاهای دریایی، گوشت مرغ، تخم مرغ و لبنیات است. در صورت عدم دریافت ویتامین ب۱۲ به مقدار کافی علائمی چون احساس خستگی و کندی، بی‌حالی یا افسردگی مشاهده می‌شود. همچنین احتمال بروز مشکلات بینایی، کاهش تعداد اسپرم در مردان و از دست دادن حافظه نیز در برخی افراد وجود دارد.

خواص نوروبین خوراکی

همانطور که گفتیم نوروبیون به دو نوع خوراکی و تزریقی تقسیم می‌شوند. در این مقاله به بررسی خواص و نحوه مصرف نوع خوراکی این مکمل‌ها می‌پردازیم. ممکن است شما از قرص نوروبیون خوراکی و یا ویال آن استفاده کنید. در هر صورت هر فرمی از این مکمل به درمان یا جلوگیری از کمبود ویتامین‌های ب۱، ب۶ و ب۱۲ کمک می‌کند. این مکمل‌ها به سلامت و بهبود عملکرد سیستم عصبی و عضلانی، بهبود متابولیسم، رشد و عملکرد سلول‌ها، تقویت سیستم گوارش و حتی کنترل ریزش مو کمک می‌کنند.

علاوه بر این قرص و ویال خوراکی نوروبیون در کنترل و کاهش دردهای بیماری‌های نوروپاتیک و کنترل درد افراد مبتلا به دیابت، سالمندان، افراد سیگاری و افراد با صدمات فیزیکی ناشی از ورزش یا تصادفات نیز تاثیرگذار است.

از مهم‌ترین مزایا و خواص نوروبیون خوراکی نسبت به آمپول تزریقی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده راحت و سریع‌تر نوع خوراکی نسبت به نوع تزریقی
  • عدم ورود مواد مضری که احتمالا در آمپول‌ها وجود دارد (مانند آلومینیوم و جیوه)
  • جایگزین مناسب برای افرادی که نسبت به تزریقات ترس شدیدی دارند.
خرید ویال خوراکی نوروبیون 1000
خرید ویال خوراکی نوروبیون ۱۰۰۰ با قیمت مناسب روی عکس کلیک کنید.

قرص نوروبیون خوراکی

قرص‌های نوروبیون فرمی از مکمل‌های این برند هستند که ممکن است توسط پزشک به عنوان جایگزین آمپول تجویز شوند. به طور مثال افرادی که بالای ۵۰ سال سن دارند، معمولا با کاهش جذب برخی ویتامین‌ها روبرو می‌شوند که در چنین شرایطی مصرف مکمل‌ها به این افراد توصیه می‌شود. همچنین گیاه‌خواران نیز با احتمال بروز کمبود ویتامین‌های گروه B به خصوص ویتامین B12 مواجه هستند. علاوه بر این بیماران مبتلا به کم خونی شدید، افراد با علائم ضعف و خستگی شدید و یا کسانی که در دوران نقاهت پس از عمل جراحی هستند، نیز در صورت صلاح‌دید پزشک باید از مکمل‌های نوروبیون شامل آمپول، قرص و یا ویال آن استفاده کنند.

امروزه برندهای مختلفی با ترکیبات مشابه قرص نوروبیون در بازار وجود دارند که می‌توانند تاثیرگذاری یکسانی با این محصول داشته باشند. به طور مثال شرکت مهبان دارو برای اولین بار در ایران قرص خوراکی نوروبیون را با نام تجاری نورودینون تولید و وارد بازار کرد. قرص نورودینون برای افرادی مناسب است که به هر دلیلی نمی‌توانند از آمپول نوروبیون استفاده کنند.

خرید قرص نورودینون

ویال خوراکی نوروبیون

ویال‌های خوراکی نوروبیون نیز از جمله محصولاتی هستند که بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. منظور از ویال (vial) ظروف شیشه‌ای کوچکی است که برای نگهداری داروها به صورت مایع یا پودر استفاده می‌شود. ویال‌ها دارای درپوش هستند و معمولا دارو را به صورت تک دوز نگهداری می‌کنند.

در ایران یکی از شاخص‌ترین برندهای تولیدکننده ویال خوراکی نوروبیون، شرکت بنیان سلامت کسری با نام اختصاری بی اس کی (BSK) است. ویال‌های خوراکی نوروبین بی اس کی در مقدار دوز ویتامین B12 تفاوت دارند که از ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میکروگرم تولید می‌شوند. این ویال نوروبیون خوراکی علاوه بر ویتامین‌های ب۱، ب۶ و ب۱۲، حاوی ویتامین‌های ب۲، ب۳، ب۷ و ال کارنیتین نیز می‌باشند. این مسئله موجب شده که ویال خوراکی ب کمپلکس بی اس کی بتواند در موارد زیر مورد مصرف قرار بگیرد:

  • کمک به متابولیسم، پروتئین، چربی و کربوهیدرات
  • کمک به تأمین انرژی بدن
  • کمک به عملکرد سیستم عصبی
خرید ویال خوراکی نوروبیون 3000
خرید ویال خوراکی نوروبیون ۳۰۰۰ با قیمت مناسب روی عکس کلیک کنید.

طریقه مصرف نوروبیون خوراکی ویال

جهت اطلاع از طریقه مصرف نوروبیون خوراکی ویال لازم است مطابق دستور تجویزی پزشک خود عمل کنید. اما در صورتی که نسخه خاصی برای شما توصیه نشده است می‌توانید روزانه یک عدد ویال میل کنید. توجه کنید که این فرآورده برای مصرف خوراکی بوده و غیر قابل تزریق می‌باشد.

جهت استفاده از ویال خوراکی نوروبیون درپوش آن را شکسته و محتویات را به تنهایی مصرف کرده و یا آن را در نوشیدنی و یا غذای مایع حل کرده سپس میل نمایید. توصیه می‌شود هر بار محتویات یک ویال را به طور کامل مصرف کرده و از نگهداری باقیمانده محلول در ویال خودداری نمایید.

زمان مصرف نوروبیون خوراکی

برای ویال‌های خوراکی نوروبیون بی اس کی زمان مصرف همراه با غذا توصیه شده است. چرا که جذب این ماده همراه با غذا بهتر می‌شود. همچنین برای بهبود عملکرد عضلات و تقویت توانایی ورزشکاران بهتر است ویال خوراکی نیم ساعت قبل از انجام تمرین ورزشی ترجیحا همراه با یک وعده کربوهیدرات و یک لیوان آب مصرف شود.

اگر عمل جراحی در پیش دارید، به علت تاثیر نوروبیون بر قند خون، بهتر است دو هفته قبل از عمل از مصرف این مکمل‌ها خودداری نمایید. همچنین برای مصرف همزمان مکمل‌های نوروبیون با سایر داروها با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

عوارض نوروبین خوراکی

همانطور که قبلا اشاره کردیم مکمل‌های نوروبیون خوراکی در مقایسه با فرم تزریقی از ورود مواد مضر مانند آلومینیوم و جیوه به بدن جلوگیری می‌کنند. از همین رو نسبت آمپول‌های نوروبیون ایمن‌تر هستند. به طور کلی عوارض نوروبیون خوراکی بسیار نادر است. با این حال ممکن است علائمی چون درماتیت (التهاب پوستی) و سایر واکنش‌های آلرژیک، حالت تهوع، درد شکمی، سوزش و التهاب معده، کاهش اشتها و سردرد در موارد نادر اتفاق بیفتد.

خرید قرص و ویال خوراکی نوروبیون

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب شما را با مکمل‌های نوروبیون در فرم خوراکی آن آشنا کردیم. همچنین نکات لازم جهت مصرف قرص و ویال خوراکی این مکمل‌های ویتامین B را نیز بیان نمودیم. شما می‌توانید جهت خرید قرص و ویال نوروبیون از طریق داروخانه آنلاین مفیدطب اقدام نمایید.

همچنین جهت خرید سایر مکمل‌ها از جمله قرصی که تمام ویتامین های گروه b را داشته باشد، به لینک دسته‌بندی زیر مراجعه کنید:

خرید قرص ویتامین b

هر سوال دیگری در مورد مکمل‌های مولتی ویتامین و نحوه مصرف آن‌ها داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

قرص نوروبیون را چند روز یکبار بخوریم؟

میزان مصرف این قرص را پزشک شما تعیین خواهد کرد و به شدت کمبود ویتامین‌های B در بدن شما و مورد مصرف آن بستگی دارد. اما به طور کلی مصرف روزانه یک عدد قرص نوروبیون برای کسانی که دچار کمبود ویتامین B هستند، مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

قرص نوروبیون برای چاقی موثر است؟

قرص نوروبیون یک مکمل چاقی یا افزایش وزن نیست. ولی مصرف این قرص می‌تواند در افرادی که به دلیل کمبود ویتامین‌های B دچار کم اشتهایی شده‌اند، باعث برگشت اشتهای طبیعی آن‌ها شود. و از این طریق مصرف این قرص در برخی افراد ممکن است باعث کمی افزایش وزن شود.

قیمت قرص نوروبیون خارجی چقدر است؟

قرص نوروبیون در برندهای مختلفی در بازار وجود دارد. یکی از انواع آن، قرص نورودینون ویتال است که نسخه ایرانی نوروبیون بوده و فروش بالایی دارد. این محصول قیمت مناسبی نسبت به نمونه‌های خارجی آن دارد که جهت اطلاع از قیمت و نحوه خرید آن می‌توانید به سایت داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه نمایید.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط