خواص کرم زینک اکساید برای پوست

خواص کرم زینک اکساید
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

نصرزینک اکساید یک ترکیب فعال است که در ضد آفتاب‌ها و برخی دیگر از محصولات مراقبت پوستی از آن استفاده می‌شود. همچنین این ماده برای درمان خارش، عفونت‌های پوستی، ترک خوردگی پوست، زخم و بیماری‌های پوستی کاربرد دارد. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفید طب می‌گوییم که زینک اکساید چیست و به معرفی خواص کرم زینک اکساید (یا سایر محصولات حاوی آن) برای پوست می‌پردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

زینک اکساید چیست؟

زینک اکساید یک ماده شیمیایی سفید و پودری یا یک ترکیب معدنی است که از اکسید کردن زینک (روی) به دست می‌آید. اکسیداسیون، زینک را به یک ترکیب قوی تبدیل می‌کند که می‌توان از آن برای درمان برخی از مشکلات پوستی از جمله التهاب، آسیب ناشی از آفتاب، آکنه و غیره استفاده کرد.

سال‌هاست که از زینک اکساید به عنوان یک ماده محافظت کننده قوی در برابر آفتاب استفاده می‌شود.

علاوه بر اینکه چندین دهه از زینک اکساید برای کمک به درمان پوست استفاده شده است، امروزه به عنوان یک ترکیب فعال رایج در ضد آفتاب‌ها، لوسیون‌های کالامین و غیره از آن استفاده می‌شود. 

زینک اکساید معمولا به محصولات موضعی مانند مرطوب کننده‌ها، ضد آفتاب‌ها و محصولات آرایشی مانند کرم پودرها افزوده می‌شود.

آیا زینک اکساید برای پوست بی خطر است؟

معمولا زینک اکساید یک ترکیب ایمن است که به برخی از محصولات آرایشی و پوستی از جمله ضد آفتاب‌ها افزوده می‌شود. 

با این حال بهتر است قبل از استفاده از هر محصول مراقبت پوستی، آن را روی قسمت کوچکی از پوست امتحان کنید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید.

قبل از استفاده از زینک اکساید برای درمان زخم یا سایر مشکلات پوستی با پزشک مشورت کنید.

خواص کرم زینک اکساید

همان‌طور که گفته شد از زینک اکساید به عنوان یک ترکیب فعال در برخی از کرم‌ها، پمادها و سایر محصولات مراقبت پوستی استفاده می‌شود. در ادامه به معرفی برخی از خواص کرم زینک اکساید (زینک اکساید موضعی) می‌پردازیم.

زینک اکساید به عنوان ضد آفتاب

محققان دریافته‌اند که زینک دارای خواص ضد آفتاب طبیعی است. هنگامی که پوست از یک لایه غنی زینک اکساید پوشیده می‌شود، این ماده اشعه‌های UVA و UVB را منعکس و جذب می‌کند. به این ترتیب از ورود این اشعه‌های مضر به پوست جلوگیری می‌نماید.

با این وجود، تاثیر این ماده کاملا به غلظت آن وابسته است. در محصولات مختلف از درصدهای متفاوت زینک اکساید استفاده می‌شود و به همین دلیل تاثیرات آن‌ها با هم فرق می‌کند.

هرچه زینک اکساید بیشتری روی پوست باشد، مدت طولانی‌تری از پوست در برابر آسیب‌های نور خورشید محافظت می‌شود. ضد آفتاب‌ها معمولا حاوی ۲۵ تا ۳۰ درصد زینک اکساید هستند.

زینک اکساید برای جوش

شاید تا به حال از خواص کرم زینک اکساید برای جوش شنیده باشید. مطالعات نشان داده‌اند که خواص ضد التهابی زینک باعث می‌شود برای درمان مشکلات التهابی پوستی مفید باشد. این ماده معمولا با سایر عوامل ضد باکتریایی ترکیب می‌شود و با هم به کاهش درد، شدت و بروز جوش (آکنه) کمک می‌کنند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده استفاده از زینک اکساید به تنهایی یا در ترکیب با عناصر دیگر می‌تواند در کاهش باکتری P. acnes مفید باشد.

زینک اکساید برای ترمیم زخم

زینک اکساید درمان پوست را بهبود می‌بخشد. به طور کلی عنصر زینک دارای توانایی طبیعی برای درمان زخم است. افرادی که دچار زخم یا آسیب‌های پوستی مانند آفتاب سوختگی هستند، می‌توانند به صورت موضعی از فواید پماد زینک اکساید استفاده کنند.

این ماده پوست را از درون بهبود می‌بخشد و تسکین می‌دهد. کمبود زینک با بهبودی کندتر زخم در ارتباط است.

کرم زینک اکساید برای پوست چرب

هنگامی که از زینک اکساید به صورت موضعی استفاده می‌شود به عنوان یک قابض یا جمع کننده پوست (astringent) عمل می‌کند.

زینک اکساید تشکیل چربی زیر پوست را کنترل می‌کند و از تولید چربی اضافی جلوگیری می‌نماید. بنابراین کسانی که پوست چرب دارند، می‌توانند از این فایده کرم زینک اکساید موضعی استفاده کنند. 

همچنین کاهش تشکیل چربی به حفظ تعادل چربی کمک می‌کند و در نتیجه ریسک ایجاد آکنه را کاهش می‌دهد.

زینک اکساید برای لک

بر اساس گفته آکادمی پوست آمریکا، با وجود اینکه زینک اکساید پوست را روشن نمی‌کند، باید بخشی از برنامه درمانی شما برای لکه‌های تیره پوست یا ملاسما باشد.

ضد آفتاب‌های Broad-spectrum (ضد آفتاب‌هایی که از پوست در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت می‌کنند) حاوی زینک اکساید با SPF 30 یا بیشتر، در صورت استفاده روزانه می‌توانند به جلوگیری از تیره تر شدن پوست کمک کنند.

به خاطر داشته باشید باید ضد آفتاب را روی همه قسمت‌های پوست که با لباس پوشیده نمی‌شوند بمالید و حتی در هوای بارانی و برفی نیز از آن استفاده کنید. 

زینک اکساید برای جلوگیری از عفونت باکتریایی

همان‌طور که گفته شد زینک اکساید دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی است و می‌تواند زخم را درمان کند. همه این خواص باعث می‌شوند زینک اکساید بتواند احتمال عفونت باکتریایی را کاهش دهد.

زینک اکساید برای سوختگی و راش

بر اساس گفته کتابخانه ملی پزشکی آمریکا، از کرم زینک اکساید می‌توان برای درمان سوختگی‌های جزئی پوست استفاده کرد.

همچنین می‌توان از پماد زینک اکساید برای درمان تحریکات و سوزش پوست استفاده نمود، زیرا مانند سدی در مقابل عامل تحریک کننده عمل می‌کند و در نتیجه به پوست فرصت بهبودی می‌دهد. به همین دلیل از این ترکیب در داروهای ادرار سوختگی استفاده می‌شود.

زینک اکساید برای بواسیر

بر اساس گفته کتابخانه ملی پزشکی آمریکا، زینک اکساید در داروهای هموروئید نیز وجود دارد. بر اساس مایوکلینیک، هموروئید وریدهای متورم اطراف مقعد است که ناشی از فشار بیش از حد در ناحیه لگن و رکتوم می‌باشد.

هموروئید یا بواسیر به طور کلی یک مشکل جدی نیست اما می‌تواند باعث ناراحتی‌های قابل توجهی از جمله خارش، تورم و خونریزی شود.

بر اساس مقاله‌ای در Journal of Critical Reviews،​ پماد زینک اکساید به عنوان بخشی از درمان پزشکی در تسکین علائم بواسیر موثر است و می‌توان از خواص کرم زینک اکساید برای بهبود این مشکل استفاده کرد.

چگونه از زینک اکساید استفاده کنیم؟

برای استفاده از محصولات موضعی زینک اکساید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

جهت مصرف ضد آفتاب حاوی زینک اکساید، آن را ۳۰ دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب روی پوست خود بمالید. برای حفاظت کامل در مقابل آسیب‌های ناشی از نور خورشید، مقدار کافی از ضد آفتاب را روی صورت، گردن، بالای گوش‌ها و غیره بمالید.

همچنین جهت بهره‌مند شدن از خواص کرم زینک اکساید برای جوش، می‌توانید بعد از شستن و مرطوب کردن صورت، مقدار کمی کرم زینک اکساید را روی نقاط آکنه بمالید. به خاطر داشته باشید که قبل از استفاده از محصول، غلظت آن را بررسی کنید. با این حال، همیشه توصیه می‌شود قبل از استفاده از این محصولات مراقبتی پوست حاوی زینک اکساید، با متخصص پوست خود مشورت کنید.

اگر از پماد زینک اکساید برای زخم استفاده می‌کنید، ابتدا زخم را تمیز کنید. سپس پماد زینک اکساید را روی زخم بمالید و برای نتیجه بهتر با باند ببندید. اگر با باند راحت نیستید و زخم شما کوچک است می‌توانید از باند استفاده نکنید.

عوارض جانبی زینک اکساید

زینک اکساید باعث عوارض جانبی شدید نمی‌شود. معمولا داروها ممکن است باعث واکنش آلرژیک در پوست شوند اما خوشبختانه موارد واکنش آلرژیک به زینک اکساید نادر هستند.

در صورت بروز علائمی مانند راش، خارش، تورم پوست، گلو یا زبان فورا به دنبال دریافت کمک پزشکی باشید.

همچنین در صورتی که از قبل به این ترکیب حساسیت داشته‌اید، از استفاده از آن خودداری کنید. در صورت داشتن هرگونه آلرژی دیگر یا مشکلات پوستی، قبل از استفاده از کرم زینک اکساید موضعی با پزشک مشورت کنید. زیرا ممکن است به جای کمک به بهبود پوست، شرایط را بدتر کند.

اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید قبل از مصرف هرگونه محصول حاوی زینک اکساید با پزشک مشورت کنید.

نکات استفاده از کرم زینک اکساید

برای استفاده از کرم زینک اکساید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • همیشه قبل از شروع به استفاده از کرم زینک اکساید مقداری از آن را روی قسمت کوچکی از پوست تست کنید.
  • هرگز از زینک اکساید روی پوست بریده یا تاول زده استفاده نکنید.
  • اگر پوست خشکی دارید، از زینک اکساید همراه با مرطوب کننده استفاده کنید تا از خشک شدن بیشتر آن جلوگیری شود.
  • اگر از دارو استفاده می‌کنید، قبل از استفاده از زینک اکساید پزشک خود را مطلع نمایید.
  • از استفاده از کرم زینک اکساید نزدیک چشم‌ها خودداری کنید.
  • روزانه حتی اگر بیرون نمی‌روید از یک ضد آفتاب غنی از زینک اکساید استفاده کنید. استفاده از ضد آفتاب در خانه، از پوست شما در مقابل نور آبی لپ تاپ و موبایل محافظت می‌کند.
  • زینک اکساید اغلب برای انواع پوست بی‌خطر است. برای پوست‌های حساس و مستعد آکنه نیز کاملا مناسب می‌باشد.

معرفی محصولات

تا اینجا با برخی از خواص زینک اکساید برای پوست آشنا شدیم. در ادامه به معرفی برخی از محصولات موضعی حاوی زینک اکساید می‌پردازیم:

پماد زینک اکساید ۲۵ درصد توسن دارو

پماد زینک اکساید یک پماد محافظ و ترمیم کننده پوستی است که در مواردی از جمله سوختگی های سطحی، آفتاب سوختگی، ادرار سوختگی، اگزما، هموروئید، بریدگی و ساییدگی های کوچک و گزش حشرات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شما می‌توانید برای تهیه پماد زینک اکساید ۲۵ درصد از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر بزنید:

خرید پماد زینک اکساید ۲۵ درصد

وازلین زینک اکساید ایروکس

کرم وازلین ویتامینه ایروکس، حاوی زینک اکساید و اوسرین است و برای رفع التهاب و حساسیت شدید پوستی، رفع ترک‌های پوستی و بهبود سوختگی بسیار موثر می‌باشد.

شما می‌توانید برای تهیه وازلین زینک اکساید برای صورت از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر بزنید:

خرید وازلین زینک اکساید برای صورت

کرم زینک اکساید فیروز

کرم زینک اکساید فیروز از پوست کودک در مقابل التهابات ناشی از ادرار سوختگی مراقبت می‌کند. همچنین در برخی مواقع جای چسب پوشک باعث ناراحتی کودک می‌شود که می‌توان در این مورد نیز از این کرم استفاده کرد.

شما می‌توانید برای تهیه کرم زینک اکساید فیروز از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر بزنید:

خرید کرم زینک اکساید بچه فیروز

پماد ریکاو توسن دارو

پماد ریکاو یک پماد ترمیم کننده سوختگی و جای زخم است که در آن از زینک اکساید نیز استفاده شده است. از این پماد برای بهبود ادرار سوختگی، زخم بستر و زخم‌های دیابتی نیز استفاده می‌شود.

شما می‌توانید برای تهیه پماد ریکاو از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر بزنید:

خرید پماد ریکاو

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به معرفی خواص کرم زینک اکساید (یا سایر محصولات حاوی آن) برای پوست و مشکلات پوستی پرداختیم. 

همان‌طور که گفته شد زینک اکساید دارای فوایدی برای محافظت از پوست در مقابل اشعه‌های مضر خورشید می‌باشد و همچنین برای کمک به درمان جوش، ترمیم زخم و بهبود سوختگی‌های جزئی مفید است.

شما می‌توانید برای تهیه انواع پماد ترمیم کننده سوختگی از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر بزنید:

خرید انواع پماد ترمیم کننده سوختگی

منابع: سایت‌های skinkraft و livestrong


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره