پماد زینک اکساید برای چیست؟

پماد زینک اکساید برای چیست
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

سال هاست که از زینک اکساید به عنوان ماده‌ای مفید در ضد آفتاب ها و بسیاری از محصولات آرایشی و مراقبت از پوست استفاده می‌شود. این ترکیب سفید رنگ فواید زیادی را برای ما در درمان یا بهبود مشکلات پوستی مختلف به همراه می‌آورد. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب به این سوال پاسخ می‌دهیم که پماد زینک اکساید برای چیست و چه فواید و کاربردهایی دارد. با ما همراه باشید.

زینک اکساید چیست؟

زینک اکساید یا زینک اکسید ماده سفید رنگی است که با اکسید کردن عنصر زینک یا روی تولید می‌شود. این ماده معمولا به صورت پماد، کرم و یا در کنار ترکیبات دیگر در محصولات مختلف مراقبت از پوست و برای مشکلات پوستی خاصی کاربرد دارد. قبل از این که دقیق‌تر به این بپردازیم که پماد زینک اکساید برای چیست، خوب است بدانید که همواره یکی از رایج‌ترین استفاده‌های این ماده به عنوان ضد آفتاب بوده است. به علاوه، این ماده به عنوان درمانی برای مشکلات پوستی استفاده می‌شده است.

زینک اکساید معمولا به محصولاتی که به صورت موضعی مصرف می‌شوند (کرم ها، پمادها، ضد آفتاب و کرم پودر) اضافه می‌شود.

پماد زینک اکساید برای چیست؟

برای پماد زینک اکساید فواید زیادی ذکر می‌شود. در این قسمت مهم‌ترین کاربردهای این ماده را می‌گوییم و به این سوال جواب می‌دهیم که پماد زینک اکساید برای چیست و چه فوایدی دارد.

پماد زینک اکساید برای آفتاب سوختگی

به دلیل آن که زینک اکسید هم ضد میکروب و هم بازکننده منافذ پوست است، ضد آفتاب هایی که حاوی این ماده هستند انتخاب بسیار خوبی برای افراد دچار به قرمزی پوست یا رزاسه بر اثر حساسیت بسیار بالای پوست است. خواص ضد میکروبی زینک اکساید می‌تواند در بهبود سوختگی ها و آسیب های دیگر ناشی از آفتاب سوختگی استفاده شود.

پماد زینک اکساید برای گزش حشرات

زینک اکساید یک قابض پوست با مقداری خواص ضد عفونی کننده است. از پماد زینک اکساید می‌توان هنگام گزش حشرات استفاده کرد. این پماد با خواص ضد خارش خود میتواند در بهبود این مشکل کمک کند. مثلا در مقابله با گزیدگی پشه، استفاده از این پماد میتواند به ایجاد احساس خنکی و کم شدن خارش ناحیه گزیده شده موثر باشد.

زینک اکساید برای جوش

در پاسخ به این که پماد زینک اکساید برای چیست، می‌توان یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی یعنی جوش را به عنوان هدف درمانی این ماده نام برد.  مطالعات نشان داده‌اند که خواص ضد التهابی زینک باعث می‌شود برای درمان مشکلات التهابی پوستی مفید باشد. این ماده معمولا با سایر عوامل ضد باکتریایی ترکیب می‌شود و با هم به کاهش درد، شدت و بروز جوش (آکنه) کمک می‌کنند.

به علاوه، تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از زینک اکساید به تنهایی یا در ترکیب با عناصر دیگر می‌تواند در کاهش باکتری P. acnes مفید باشد.

پماد زینک اکساید برای لک صورت

زینک اکساید ممکن است نتواند به روشن شدن پوست صورت کمک کند اما می‌توان در بخشی از برنامه‌های درمانی برای از بین بردن لکه های تیره یا ملاسما از تاثیرات خوب آن بهره برد.

مصرف ضد آفتاب های حاوی زینک اکساید، SPF بیشتر یا مساوی ۳۰ به صورت روزانه، می‌تواند از بروز لک صورت و تیره تر شدن آن جلوگیری کند.

پماد زینک اکساید برای سوختگی پای نوزاد

زینک اکساید معمولا در پماد زینک اکساید بچه یا پودر بدن بچه برای بهبود یا جلوگیری از ادرار سوختگی پای کودک به کار می‌رود. این ماده به دلیل داشتن خواص ضد التهاب می‌تواند به جلوگیری از عرق سوز شدن در کودکان و حتی بزرگسالان مورد استفاده قرار گیرد.

توجه داشته باشید که برای استفاده از پماد زینک اکساید برای کودک، محصول مورد نظر، مخصوصِ کودک باشد؛ چرا که میزان زینک اکساید استفاده شده در محصولات مختلف متفاوت است و اغلب برای کودک دوز پایین‌تری از این ماده استفاده می‌شود. مثلا پماد زینک اکساید برای ادرار سوختگی نوزاد برند ایروکس، حاوی ۱۰ درصد زینک اکساید می‌باشد. همچنین برای اثرگذاری بیشتر، در این پماد در کنار زینک اکساید از عصاره گیاهان مفیدی مثل کالاندولا و بابونه استفاده شده است.

پماد زینک اکساید برای هموروئید و بواسیر

از آن جایی که زینک اکساید خواص ضد التهابی و محافظت کنندگی از پوست را داراست، برای بهبود خارش و التهاب ناشی از بواسیر و هموروئید نیز مفید واقع می‌شود. به همین دلیل هم از زینک اکساید در برخی از داروهای هموروئید استفاده می‌کنند.

پماد زینک اکساید ۲۵ درصد برای چیست؟

در کرم‌های ضد آفتاب و پمادهای ترمیم کننده التهابات پوستی، معمولا بین ۲۵ تا ۳۰ درصد  زینک اکساید به کار می‌برند. از طرفی در محصولات آرایشی مانند کرم‌پودرها و مرطوب‌کننده‌ها این درصد بین ۱۰ تا ۱۹ درصد می‌باشد. پماد زینک اکساید ۲۵ درصد توسط برندهای مختلف تولید می‌شود که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها، توسن دارو است.

پماد زینک اکساید ۲۵ درصد توسن دارو یک داروی محافظ و ترمیم‌کننده پوستی است که برای درمان و بهبود موارد زیر استفاده می‌شود:

  • سوختگی‌های سطحی
  • آفتاب سوختگی
  • اگزما
  • بعد از لیزر موهای زائد
  • هموروئید
  • بریدگی و ساییدگی های کوچک
  • گزش حشرات
  • سایر تحریکات پوستی

در بخش قبل گفتیم که زینک اکساید در شرایط خاصی تاثیراتی بر لکه پوستی دارد بنابراین پماد زینک اکساید ۲۵ درصد برای لک صورت نیز همان تاثیرات را به دنبال دارد (عملاً به عنوان درمان تکمیلی و کمکی استفاده می‌شود).

خرید پماد زینک اکساید ۲۵ توسن دارو

حال که دانستید پماد زینک اکساید برای چیست، می‌توان به جنبه های دیگر مربوط به این دارو پرداخت.

طریقه مصرف پماد زینک اکسید

لازم است بدانید که زینک اکساید فقط به صورت موضعی بر روی پوست باید استفاده شود. هنگامی که از این محصول بر روی پوست خود استعمال می‌کنید مراقب باشید که به داخل چشم‌ها نزنید. در صورتی که این ماده به درون چشم راه یافت، با آب فراوان آن را بشویید.

برای مصرف پماد زینک اکساید کافی است:

  • قبل از مصرف، دست های خود را با آب و صابون خوب بشویید.
  • محل مورد نظر را تمیز کنید. مثلا نواحی پوشک بچه باید با آب و صابون ملایم شسته شود و پس از خشک شدن، کرم در محل سوختگی مالیده شود.
  • این کار را چند ساعت یک بار تکرار کنید.

عوارض پماد زینک اکسید

پماد زینک اکساید اغلب عوارض خاصی ندارد. واکنش آلرژیک خیلی شدید در اثر استفاده از این پماد بسیار نادر است. با این حال اگر با مصرف پماد زینک اکسید دچار عوارض واکنش آلرژیک جدی مانند راش پوستی، خارش، ورم (به خصوص صورت، زبان و گلو)، سرگیجه یا تنگی نفس شُدید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول

زینک اکساید برای چی خوبه؟

زینک اکساید ماده ای است که به صورت پماد یا کرم و یا در محصولات آرایشی و مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده خاصیت بهبود و ترمیم مشکلات پوستی مختلف مانند آفتاب سوختگی، سوختگی های سطحی، گزش حشرات و بریدگی های سطحی را دارد.

آیا زینک اکساید برای پوست بی خطر است؟

معمولا زینک اکساید یک ترکیب ایمن است که به برخی از محصولات آرایشی و پوستی از جمله ضد آفتاب‌ها افزوده می‌شود. با این حال بهتر است قبل از استفاده از هر محصول مراقبت پوستی، آن را روی قسمت کوچکی از پوست امتحان کنید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید. توصیه می‌شود قبل از استفاده از زینک اکساید برای درمان زخم یا سایر مشکلات پوستی با پزشک مشورت کنید.

آیا زینک اکساید روشن کننده پوست است؟

اگرچه زینک اکساید خاصیت سفید کنندگی پوست را ندارد اما اغلب به عنوان بخشی از پروسه درمان لک های تیره پوستی استفاده می‌شود. در واقع مصرف روزانه آن (معمولا در قالب ضد آفتاب های دارای اس‌پی‌اف ۳۰ یا بالاتر) به جلوگیری از بیشتر تیره شدن پوست کمک می‌کند.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

56 دیدگاه دربارهٔ «پماد زینک اکساید برای چیست؟»

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام پماد زینک اکساید تاثیر خوبی در رفع آفتاب سوختگی دارد. البته با توجه به اینکه این محصول چربی زیادی دارد ممکن است استفاده از آن برای برخی افراد خوشایند نباشد. این افراد می توانند برای رفع آفتاب سوختگی از لوسیون پس از آفتاب باریج استفاده کنند.
      ​​​​​​​با احترام دکتر داروساز 

  1. سلام خسته نباشید ببخشید این کرم زینک اکساید واسه رفع آفتاب سوختگی دست هم تاثیر داره؟؟؟کسی امتحان کرده؟؟ممنون میشم اگه تجربه ای در این زمینه دارید در اختیارم قرار بدید سپاسگزارم

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام بله خاصیت ترمیم کننده ای که پماد زینک اکساید دارد، باعث می شود این پماد کارایی خوبی در ترمیم آفتاب سوختگی دست داشته باشد.
      برای استفاده از این خاصیت زینک اکساید، در صورت تمایل می توانید کرم زینک اکساید و روغن کبد ماهی آردن را تهیه کنید که روغن کبد ماهی موجود در آن باعث می شود خاصیت ترمیم کنندگی آن بیشتر هم بشود.
      با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      لطفا دقت کنید در این متن تاثیر مثبت در جوش، برای ماده زینک اکساید ذکر شده است نه پماد زینک اکساید.
      پماد زینک اکساید تاثیر خوبی در تسریع ترمیم زخم دارد اما مصرف آن را برای جوش توصیه نمی کنم؛ به این دلیل که پماد زینک اکساید چربی بالایی دارد و مصرف آن روی پوست جوشدار می تواند احتمال ایجاد جوش جدید را افزایش دهد.
      در اطلاعات بسته بندی و بروشور پماد زینک اکساید توسن دارو، ترکیبات جانبی گزارش نشده و بنابراین نمی دانیم این محصول محتوی پارابن هست یا نه.
      ​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام پماد زینک اکساید تاثیر خوبی در تسریع ترمیم زخم دارد اما مصرف آن را برای جوش توصیه نمی کنم؛ به این دلیل که پماد زینک اکساید چربی بالایی دارد و مصرف آن روی پوست جوشدار می تواند احتمال ایجاد جوش جدید را افزایش دهد.
      برای ترمیم جای جوش، پماد زینک اکساید تاثیر قابل توجهی ندارد.
      ​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام پماد زینک اکساید در ترمیم سریعتر پوست موثر است اما اثر ضد لک ندارد. برای رفع جای آبله مرغان بهتر است از کرم های اسکار مانند رژودرم استفاده کنید.
      ​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      با سلام
      برای کودک ۲ ساله بهتر است از ضد آفتاب های مخصوص کودکان مانند کرم ضدآفتاب ۴۰ کودکان مدیسان استفاده شود که پوشش گسترده تری در برابرآفتاب ایجاد میکنند. زینک ۱۰ درصد گرچه در ضد آفتاب های فیزیکی و یا شیمیایی ممکن است موجود باشد اما پوشش محافظتی زیادی ندارد و اغلب برای کاهش آفتاب سوختگی به صورت محدود کاربرد دارد.
      با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام از اینکه تجربه خود را با ما به اشتراک گذاشتید سپاسگزاریم. 
      با احترام دکتر داروساز

  2. سلام می گویند اگه زینگ اوسید به زیر بغل بزنید برتی خانم ها ناباروری و به هم ریختگی هورمونی می اورد ایا درست است دختر من یک سال برای اینکه بوی عرقش اذیت نکنه استفاده می کرد ممنون می شم جواب دهید

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام پماد زینک اکساید جذب سیستمیک ندارد و هیچ عارضه هورمونی یا ناباروری ایجاد نمی کند.
      با احترام دکتر داروساز

      1. دکتر نفیسه کیامنش

        با سلام از اینکه تجربه خود را با ما به اشتراک گذاشتید سپاسگزاریم. 
        با احترام دکتر داروساز

    1. بله ولی در مواقع ضروری که برامون مهمه تعریق نداشته باشیم مثلا مهمانیها وجشن ها ولی نباید به صورت روزمره استفاده کنیم چون تعریق برای بدن ضروریه وسموم بدن رو بیرون میریزه وگر ما جلوی این مکانیزم بدن رو بگیریم حتما به بدن آسیب میزنیم .

      1. دکتر نفیسه کیامنش

        دوست عزیز موضوعی که بیان کردید ذهنیت شماست و به عنوان ذهنیت شخصی قابل احترام است. اما تا زمانی که این ذهنیت در یک مطالعه علمی ثابت نشود، اعلام آن به عنوان یک “حقیقت علمی” درست نیست. تا به حال هیچ مطالعه‌ای نشان نداده که کاهش تعریق آسیبی برای برای بدن به همراه دارد و اگر نظر شما درست بود، همه افرادی که مام رول زیر بغل استفاده می کنند باید همه مریض می شدند.
        ​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

  3. سلام .من به شخصه ۸ساله اززینک اکساید جای مام رولت یا ضدغرب استفاده میکنم . بینهایت عالی است و دیگه بدن بوی عرق اصلا نمیگیره….. فقط بعداز هر حمام استفاده شود و یک مقدار کم را به زیر بغل بزنید

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام، زینک اکساید می تواند به ترمیم سریعتر محل زخم کمک کند. با این حال، این پماد در رفع لک ناشی از زخم تاثیری ندارد.
      با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با توجه به اینکه زینک اکساید خاصیت قابض دارد، می تواند تعریق را کاهش دهد. با این حال، استفاده از یک پماد چرب و چسبنده در ناحیه زیر بغل برای خیلی از افراد ناخوشایند است.
      با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با توجه به اینکه زینک اکساید خاصیت قابض دارد، می تواند تعریق را کاهش دهد. با این حال، استفاده از یک پماد چرب و چسبنده در ناحیه زیر بغل برای خیلی از افراد ناخوشایند است.
      با احترام دکتر داروساز

      1. من و زن دایی و دختر دایی و خواهر شوهرم برای تعریض زیر بغل استفاده کردیم بعد مدتی یه توده در اومد زیر بغلمون مث جوش ولی خیلی بزرگ بعد ک غط میکردیم میرفت بعدچند روز علت رو میشه بگید چون یه سری ها گفتن غده ها رو تحریک میکنه ترسیدم وگرنه برای بوی بد عرق عالیه

        1. دکتر نفیسه کیامنش

          با سلام چنین حالتی ممکن است در اثر بسته شدن منافذ پوست ایجاد شده باشد. در هر صورت این ضایعه احتمالا فقط تجمع چربی در زیر پوست است و خطری ندارد.
          با احترام دکتر داروساز

    2. سلام من و دخترم چندین ساله دیگه مام استفاده نمیکنیم و فقط بعد از حمام یه کمی اندازه ی نخود زیر بغل میزنیم و دیگه عرق بوی بد نداره و زیر بغل خم عین برف سفیده فوق العادست

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      سلام دوست عزیز
      از این که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید، متشکریم.
      با آرزوی سلامتی برای شما🌺

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      همانطور که در این صفحه هم توضیح داده شده است، پماد زینک اکساید تاثیری در رفع لک ندارد. در واقع زینک موجود در زینک اکساید در سطح پوست می ماند و جذب نمی شود که بخواهد لک را برطرف کند. البته زینک اکساید به دلیل خاصیت ضد آفتاب که دارد می تواند از ایجاد لک های جدید پیشگیری کند. با این حال، با توجه به اینکه پماد زینک اکساید بسیار چرب است، برای اکثر افراد انتخاب خوبی برای مصرف روزانه روی صورت نیست، مخصوصا که انواع و اقسام ضدآفتاب های بهتر و باکیفیت تر در بازار موجود هست.
      در خصوص استفاده از زینک اکساید بعنوان دئودورانت زیر بغل: با توجه به اینکه زینک اکساید خاصیت قابض دارد، می تواند تعریق را کاهش دهد. با این حال، استفاده از یک پماد چرب و چسبنده در ناحیه زیر بغل برای خیلی از افراد ناخوشایند است.
      با احترام دکتر داروساز

        1. دکتر نفیسه کیامنش

          با سلام ترک های پوستی ناشی از تغییر وزن تا هنگامی که رنگ قرمز-بنفش دارند تحت تاثیر کرم ها و محصولات موضعی از جمله پماد زینک اکساید کاهش می یابند. اما ترک های قدیمی که سفید رنگ هستند تحت تاثیر این محصولات برطرف نمی شوند و تنها راهکار رفعشان لیزر است.
          با احترام دکتر داروساز

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      سلام،
      دوست عزیز مصرف خوراکی پماد زینک اکساید مجاز نیست و این محصول برای مصرف موضعی تولید شده است.
      اگر به دنبال مکمل غذایی حاوی زینک هستید، میتوانید محصولات حاوی زینک مانند انواع قرص زینک را در داروخانه آنلاین مفیدطب مشاهده و خریداری نمایید.

      برای شما آرزوی سلامتی داریم

        1. دکتر نفیسه کیامنش

          با سلام. همانطور که در این صفحه هم توضیح داده شده است، پماد زینک اکساید تاثیری در رفع لک ندارد. در واقع زینک موجود در زینک اکساید در سطح پوست می ماند و جذب نمی شود که بخواهد لک را برطرف کند. البته زینک اکساید به دلیل خاصیت ضد آفتاب که دارد می تواند از ایجاد لک های جدید پیشگیری کند. با این حال، با توجه به اینکه پماد زینک اکساید بسیار چرب است، برای اکثر افراد انتخاب خوبی برای مصرف روزانه روی صورت نیست، مخصوصا که انواع و اقسام ضدآفتاب های بهتر و باکیفیت تر در بازار موجود هست.
          برای رفع لک و روشن شدن پوست، پیشنهاد میکنم از این محصولات استفاده کنید:
          ۱- هر روز صبح بعد از شستشو، سرم ویتامین سی مدیلن
          ۲- هر شب بعد از شستشو، کرم روشن کننده درما سیف
          ۳- پن روشن کننده گل سیتو برای شستشوی صورت (شستشوی صورت هر روز صبح بعد از بیدار شدن و هر شب قبل از خواب انجام شود)
          ۵- در طول روز هر دو ساعت ضد آفتاب مناسب پوستتان
          با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره