داروی فشار خون گیاهی
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

فشار خون بالا یا پرفشاری خون مشکل شایعی در بزرگسالان است. هنگامی که فشار خون بالاست، خون به سختی به دیواره‌های رگ‌های خونی فشار وارد می‌کند که این موضوع می‌تواند ریسک بیماری‌های قلبی و سکته را بالا ببرد و حتی خطر مرگ را به همراه داشته باشد. بیماری فشار خون یکی از دلایل بیماری قلبی است که بیشترین قابلیت پیشگیری را دارد؛ به این معنا که با تغییراتی در سبک زندگی و مصرف داروها، این بیماری اغلب کنترل می‌شود. رژیم غذایی و ورزش اقدامات مهمی در کمک به درمان این مشکل است. بسیاری از افراد به دنبال درمان گیاهی فشار خون بالا هستند که خوشبختانه گزینه‌های خوبی در این زمینه شناخته شده‌است. همچنین انواع داروی فشار خون گیاهی دارای گیاهان دارویی مفید برای فشار خون، در دسترس هستند که می‌توانیم به وسیله آن‌ها از خواص این گیاهان مفید در دوز دارویی بهره‌مند شویم. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب چند نمونه از انواع بهترین داروی فشار خون گیاهی را معرفی می‌کنیم. از شما دعوت می‌کنیم با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

چطور فشار خون را تشخیص دهیم؟

قبل از معرفی انواع داروی گیاهی فشار خون، خوب است اشاره کنیم که در چه شرایطی فشار خون بالا در نظر گرفته می‌شود.

فشار خون با واحد میلی‌متر جیوه از طریق دو عدد اندازه‌گیری می‌شود. عدد بالا یعنی سیستولیک، نشان‌دهنده فشار و نیروی خون هنگام ضربان قلب است، در حالی که عدد پایین یا دیاستولیک نشان‌دهنده نیروی خون در زمان استراحت بین ضربان‌ها است.

فشار خون نرمال معمولا به صورت ۱۲۰/۸۰ میلی‌متر جیوه (به اصطلاح محاوره ۱۲ روی ۸) در نظر گرفته می‌شود. فشار خون بالا زمانی است که عدد سیستولیک بالای ۱۳۰ میلی‌متر جیوه، عدد دیاستولیک بالای ۸۰ میلی‌متر جیوه و یا هر دو اتفاق بیفتد.

پزشک شما بر اساس مشاهده نتیجه معاینه می‌تواند تشخیص دهد که چه روش درمانی را به کار ببرید تا مشکل فشار خون را درمان نمایید.

گیاهان دارویی برای فشار خون

درمان فشار خون بالا با گیاهان دارویی یکی از رویکردهای پرطرفدار برای مقابله با این مشکل است. در ادامه بهترین گیاهان دارویی را معرفی می‌کنیم که از بسیاری از آن ها در انواع داروی فشار خون گیاهی استفاده می‌شود و می‌توان از آن‌ها بهره‌مند شد.

ریحان

ریحان، این گیاه خوش عطر و طعم، سرشار از ترکیباتی است که ممکن است برای کاهش فشار خون بالا مفید باشد. این گیاه حاوی آنتی اکسیدانی به نام اوژنول است که تصور می‌شود مثل یک مسدودکننده کانال کلسیم طبیعی عمل می‌کند. این مسدودکننده ها با جلوگیری از کلسیم در ورود به جاهایی که به حضور آن نیاز نیست، به شل کردن رگ های خونی کمک می‌کنند.

سیر

سیر یکی از غنی‌ترین منابع غذایی ترکیبات حاوی سولفور (گوگرد) است که آلیسین هم شامل آن‌هاست. آلیسین ممکن است به شل کردن رگ های خونی کمک کرده و در بهبود گردش خون سالم مفید باشد. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که عصاره سیر مشابه برخی از داروها، می‌تواند در پایین آوردن فشار خون بالا تاثیر داشته باشد. به خاطر این خواصش در انواع داروی فشار خون گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیر برای فشار خون
عصاره سیر، مشابه برخی از داروها، می‌تواند در پایین آوردن فشار خون بالا تاثیر داشته باشد.

آویشن

آویشن یک گیاه دارویی پرخاصیت است که سرشار از رزمارینیک اسید می‌باشد. این ماده به جریان خون کمک می‌کند، در شل کردن رگ های خونی موثر است و ممکن است حتی در مقابله با التهاب مفید باشد. برخی از مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که رزمارینیک اسید می‌تواند آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) را مسدود کند که در نتیجه به کاهش قابل توجه فشار خون می‌انجامد.

جعفری

گیاه جعفری یک منبع غنی از ویتامین C و کاروتنوئیدهاست. آنتی اکسیدان‌هایی مانند این موارد، می‌توانند در کاهش فشار خون و کلسترول بد (LDL) تاثیر مثبتی به همراه داشته و ریسک بیماری‌های قلبی را از این طریق پایین آورند.

کراتاگوس

کراتاگوس یک گیاه بومی اروپای شمالی است که قرن‌ها به عنوان داروی گیاهی درمان‌کننده بیماری‌های قلبی به کار می‌رفته است. برخی از مطالعات انسانی نشان می‌دهند که کراتاگوس با کاهش التهاب و سختی دیواره رگ‌ها به کاهش فشار خون کمک می‌کند. به همین دلیل برخی از بهترین داروهای فشار خون گیاهی از عصاره این گیاه در ترکیبات خود استفاده می‌کنند.

بذر کرفس

بذر کرفس می‌تواند مثل مسدودکننده کانال کلسیم عمل کرده و از این طریق به کاهش فشار خون بالا کمک کند. مطالعات انسانی نشان داده‌اند که بذر این گیاه خواص ویژه در افراد مبتلا به فشار خون بالا به همراه دارد. بذر کرفس همچنین غنی از فیبر است که ماده مغذی مهمی برای سلامت قلب و کمک به سطح نرمال فشار خون به شما می‌رود.

دارچین

چند مطالعه حیوانی نشان داده‌اند که دارچین برای باز کردن عروق و شل کردن رگ های خونی موثر است که در نتیجه به پایین آوردن فشار خون کمک می‌کند. مطالعات انسانی نیز نتیجه گرفته‌اند که مصرف منظم دارچین ممکن است در داشتن سطح سالمی از فشار خون در کنار روش های درمانی دیگر، تاثیرات مثبتی داشته باشد.

زنجبیل

زنجبیل یکی از گیاهان دارویی پرخاصیتی است که برای اهداف درمانی مختلفی استفاده می‌شود. این گیاه نیز ممکن است مشابه مسدودکننده کانال کلسیم عمل کند و آنزیم ACE را سرکوب کند و از این طریق به گردش خون بهتر کمک نماید. بسیاری از افراد از زنجبیل به عنوان یک درمان گیاهی فشار خون بالا بهره می‌‌برند.

معرفی انواع داروی فشار خون گیاهی قوی

پس از مقدمه‌ای درباره فشار خون بالا و معرفی گیاهان دارویی که می‌توانند برای این مشکل مفید باشند، می‌توانیم به معرفی داروهای گیاهی برای فشار خون بالا بپردازیم. انواع داروی گیاهی تنظیم فشار خون که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید، از ترکیبات گیاهی و مفید برای فشار خون بهره برده و می‌توانند راه خوبی برای درمان مشکل شما باشند. اما به خاطر داشته باشید که قبل از مصرف هر کدام از این داروهای گیاهی، حتما با پزشک یا داروساز مشورت کنید تا از تداخلات احتمالی آن‌ها با داروهای دیگر جلوگیری شود.

همچنین اندازه‌گیری فشار خون به طور مرتب به خصوص در ابتدای مصرف داروها، جهت احتیاط بیشتر توصیه می‌شود.

در نهایت اگر داروی فشار خون دیگری مصرف می‌کنید، داروی دیگری را خودسرانه مصرف نکنید و با پزشک خود مشورت نمایید.

انواع داروی گیاهی تنظیم کننده فشار خون به شرح زیر است.

شربت هموبالانس عناب باریج اسانس

شربت هموبالانس باریج اسانس که به شربت عناب هم معروف است، یکی از انواع داروی فشار خون گیاهی قوی است. این محصول حاوی عصاره میوه پر خاصیت عناب و عصاره اندام هوایی آویشن است و تأثیر خوبی در تنظیم فشار خون به همراه دارد. تصفیه و رقیق کردن خون و کمک به درمان کبد چرب هم از کاربردهای این شربت گیاهی فشار خون محسوب می‌شود.

خواص شربت عناب باریج به طور خلاصه شامل این موارد است:

  • تصفیه ی خون
  • اثر عالی در کاهش غلظت خون
  • تأثیر مثبت در بهبود کبد چرب
  • کاهش فشار خون

طریقه مصرف شربت هموبالانس به صورت روزی سه بار هربار ۲ قاشق غذاخوری است. برای کسب اطلاعات بیشتر و نیز خرید شربت عناب باریج، به صفحه مربوط به آن در داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید:

مشاهده و خرید شربت عناب باریج

شربت عناب باریج

قرص ساتیوا سینا فرآور

قرص ساتیوا سینا فرآور یکی دیگر از انواع داروی گیاهی تنظیم کننده فشار خون است که از خواص گیاه جو دو سر استفاده میکند. عصاره جو دو سر که در قرص گیاهی ساتیوا به کار رفته، سرشار از آنتی اکسیدان قدرتمند اَونانترامید و فیبر محلول بتاگلوکان است. آنتی اکسیدان ها وظیفه رفع التهاب در رگ‌ها، و فیبر محلول وظیفه کاهش سطح کلسترول را در بدن به عهده دارند. این دو ماده در کنار هم، در مدت کوتاهی، سبب کاهش فشار خون می‌شوند.

این محصول همچنین به کاهش قند خون و افزایش میل و توان جنسی کمک میکند. مصرف این قرص به هضم بهتر غذا در بیماران مبتلا به التهاب معده و ورده، کمک زیادی می‌کند.  قرص ساتیوا عصاره جو دو سر را به صورت استاندارد و قابل مصرف در آورده و در اختیار ما قرار داده است. مصرف کپسول جو دو سر ساتیوا، سلامت کلی بدن را افزایش می‌دهد.

خواص قرص ساتیوا سینافرآور شامل موارد زیر است:

  • بهبود عملکرد سیستم گوارشی
  • کاهش کلسترول (LDL) خون
  • کاهش قند خون و بهبود عملکرد انسولین
  • درمان انزال زودرس در آقایان
  • افزایش میل
  • از بین برنده ضعف و احساس گرسنگی
  • کمک به کاهش وزن
  • رفع یبوست

نحوه مصرف قرص ساتیوا (برای بزرگسالان) روزانه ۶ عدد قرص ترجیحاً همراه با غذا و یا طبق تجویز پرشک است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این داروی گیاهی مفید و خرید آن، به لینک زیر مراجعه کنید:

مشاهده و خرید قرص ساتیوا سینافرآور

قرص ساتیوا سینا فرآور

کپسول هربال امگا ۳ باریج اسانس

کپسول هربال امگا ۳ باریج یک قرص امگا ۳ گیاهی است که از روغن بزرک یا همان گیاه کتان (Linum usitatissimum) در ترکیباتش استفاده کرده است. طبق برخی از تحقیقات، بزرک می‌تواند به عنوان یک کاندیدای امیدوار کننده برای مدیریت سندرم متابولیک، برای کنترل سطح چربی خون، قند خون ناشتا، مقاومت به انسولین، وزن بدن، دور کمر، توده بدن و فشار خون باشد.

ویژگی‌ها و خواص هربال امگا ۳ باریج به این صورت است:

  • ضد التهاب
  • کاهش فشار خون
  • محافظ قلب و عروق
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

روش مصرف کپسول هربال امگا ۳ باریج، در صورتی که پزشک دستور دیگری نداده باشد، یک کپسول نرم ۳ بار در روز همراه غذا است.

برای مشاهده اطلاعات تکمیلی درباره این داروی گیاهی کمک کننده به درمان فشار خون بالا، به لینک زیر در داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید:

مشاهده و خرید کپسول هربال امگا ۳ باریج

قرص هربال امگا 3

قرص کاردیوتون دینه

قرص کاردیوتون محصولی از شرکت دینه است که از انواع بهترین داروی فشار خون گیاهی محسوب می‌شود؛ چرا که این محصول از عصاره گیاه کراتاگوس در ترکیباتش بهره برده است. گیاه کراتاگوس همانطور که در بخش قبل خواندید، از گیاهان معروف مفید برای کنترل فشار خون بالا می‌باشد.

در واقع تأثیر کراتاگوس بر روی فشارخون، آترواسکلروز و چربی خون اثبات شده‌است. ترکیبات مسئول آثار فارماکولوژیکی این گیاه، پروسیانیدین ها و فلاوونوئیدها هستند که با خاصیت گشاد کنندگی عروق، سبب افزایش جریان خون کرونرها و میوکارد گردیده و از طرفی نیز با کاهش مقاومت عروق محیطی، بدلیل تأثیر مهارکنندگی پروسیانیدین ها بر روی آنزیم ACE) Angiotensin-Converting)، باعث کاهش فشارخون شده و در نتیجه نقش عمده ای در پیشگیری از آنژین صدری ایفا می‌نماید. 

گیاه گراتاگوس در ترکیبات کاردیوتون
قرص کاردیوتون از عصاره گیاه کراتاگوس در ترکیباتش بهره برده‌است.

کاردیوتون دینه در بهبود و تقویت خون رسانی قلب موثر بوده و به درمان فشار خون کمک می کند. قرص کاردیوتون دینه سرشار از آنتی اکسیدان بوده و برای ناراحتی های عصبی قلب چون تپش و درد در قفسه سینه نیز مفید می باشد.

خواص قرص کاردیوتون به صورت خلاصه شامل این موارد است:

  • نارسایی احتقانی قلب
  • به عنوان مقوی قلب بخصوص در سالمندان
  • رفع اختلال آریتمی
  • ناراحتی های عصبی قلب همانند تپش و درد، تیز در قفسه سینه
  • بالا بودن فشار خون
  • کاهش شکنندگی مویرگ‌ها

طریقه مصرف قرص کاردیوتون دینه به صورت ۱ یا ۲ قرص، ۳ بار در روز، نیم ساعت پیش از غذا است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این داروی فشار خون گیاهی قوی و خرید کاردیوتون دینه به لینک زیر مراجعه کنید:

مشاهده و خرید قرص کاردیوتون دینه

قرص کاردیوتون دینه

کپسول هیپوفار نوتک فار

کپسول هیپوفار نوتک فار یک داروی گیاهی پایین اورنده فشار خون بالا است. ترکیبات این محصول شامل مواد مؤثره‌ی گیاه زیتون با نام علمی Olea europaea می‌باشد.

یکی از تاثیرات مهم مواد مؤثره برگ زیتون در پیشگیری و کنترل فشار خون است. به علاوه، بهبود سطح کلسترول خون و کاهش ریسک افزایش وزن و بروز دیابت نوع ۲ از اثرات دیگر این گیاه به شمار میرود.

خواص و ویژگی‌های کپسول هیپوفار نوتک فار به صورت زیر است:

  • بهبود عملکرد دستگاه قلبی عروقی
  • پیشگیری از آترواسکلروز
  • پیشگیری و کنترل فشار خون
  • کاهش کلسترول، TG و LDL
  • کاهش قند خون
  • آنتی‌اکسیدان قوی
  • تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن

نحوه مصرف هیپوفار:

  • جهت پیشگیری: روزانه ۲-۱ کپسول
  • جهت کنترل و درمان: روزانه ۴-۳ عدد کپسول

می‌باشد. حداکثر دوز مجاز روزانه ۵ عدد کپسول است و توصیه می‌شود کپسول را همراه با غذا مصرف نمایید.

برای مشاهده اطلاعات تکمیلی درباره این داروی فشار خون گیاهی، به لینک زیر در داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید:

مشاهده و خرید کپسول هیپوفار نوتک فار

کپسول هیپوفار نوتک فار

قرص گارسین گل دارو

قرص گارسین گل دارو داروی گیاهی مفید دیگر برای فشار خون بالا است. این محصول با داشتن پودر سیر به میزان ۳۰۰ میلی‌گرم در هر قرص روکشدار، علاوه بر اثر کاهش دهنده فشار خون، روی کلسترول خون نیز تاثیرات مثبتی دارد.

مطالعات انجام‌شده اثر پایین آورنده فشار خون توسط سیر را به اثبات رسانده است. هشت مطالعه بالینی جمعا بر روی ۴۱۵ بیمار فشار خونی که تحت درمان با فراورده های محتوی سپر قرار گرفته اند نشان می‌دهد که سیر موجب کاهش قابل ملاحظه فشار خون آن‌ها شده‌است. میزان کاهش فشار خون ۱۱ میلی متر در فشار سیستولیک و ۵ میلی متر فشار دیاستولیک بوده است که این میزان کاهش از نظر آماری کاملا قابل ملاحظه می‌باشد.

خواص قرص گارسین گل دارو به طور خلاصه به این صورت است:

  • کاهش دهنده چربی خون
  • پایین آورنده فشار خون

نحوه مصرف قرص گارسین، سه بار در روز هر بار یک تا دو قرص میباشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این داروی فشار خون گیاهی و خرید آن، به لینک زیر مراجعه کنید:

مشاهده و خرید قرص گارسین گل دارو

قرص گارسین گل دارو

جمع بندی

در این مقاله درباره ضمن آشنایی با گیاهان دارویی مفید برای پایین آوردن فشار خون، درباره تعدادی از بهترین و قویترین داروهای گیاهی فشار خون بالا را خواندید. همانطور که پیش‌تر نیز توصیه کردیم، برای مصرف این داروها بهتر است با پزشک یا داروساز مشورت نمایید، به خصوص اگر داروی دیگری مصرف می‌کنید. برای مشاهده لیست محصولات گیاهی برای فشار خون و خرید هر یک از این داروها، می‌توانید صفحه دسته‌بندی مربوطه در داروخانه آنلاین مفیدطب را مشاهده کنید و با اطمینان، از این داروخانه خرید اینترنتی خود را انجام دهید؛ چرا که مفیدطب مرکزی معتبر برای خرید آنلاین دارو می‌باشد:

مشاهده و خرید داروهای گیاهی فشار خون

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و