بهترین قرص آهن برای خانمها
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

آهن یک ماده معدنی ضروری برای بدن است که به خصوص در خانمها طی بازه‌های مختلف زندگی نیاز بیشتری به آن وجود دارد. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب پس از بررسی نیاز بدن خانمها به عنصر آهن، چند نمونه از بهترین قرص آهن برای خانمها را معرفی می‌کنیم. سپس به نکات مهم دیگری نیز درباره مصرف مکمل آهن، اشاره می‌نماییم. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

فواید آهن برای بدن چیست؟

آهن یکی از مواد معدنی حیاتی برای سلامت انسان است. همه سلول‌های بدن انسان حاوی آهن هستند، اما این ماده معدنی بیشتر در گلبول‌های قرمز خون وجود دارد. فواید کنترل سطح آهن در بدن شامل از بین بردن خستگی و بسیاری از دلایل ایجاد آن است. همچنین آهن نقشی حیاتی در عملکرد سیستم ایمنی بدن، درمان کم‌خونی، افزایش هموگلوبین و… دارد.

مهمترین کاربردهای آهن و مکمل‌های حاوی آن شامل موارد زیر است:

  • درمان کم خونی ناشی از فقر آهن
  • افزایش هموگلوبین
  • کاهش خستگی
  • بهبود استقامت عضلات
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن
  • بهبود تمرکز
  • کاهش کبودی
  • بهبود کیفیت خواب
  • بارداری سالم

آیا نیاز بدن خانمها به آهن بیشتر است؟

خانمها به خصوص به دلیل این که طی عادت ماهیانه خون از دست می‌دهند، عموما نیاز روزانه بیشتری به آهن دارند. به طور کلی بدن مردان بزرگسال روزانه ۸ میلی گرم و زنان در بزرگسالی ۱۸ میلی گرم آهن نیاز دارد. این نیاز در دوران بارداری بیشتر نیز می‌شود.

جدول نیاز بدن خانمها به آهن به صورت روزانه، به صورت زیر است:

سن نیاز بدن خانمها به آهن بارداری شیردهی
بدو تولد تا ۶ ماهگی ۰.۲۷ mg *
۷ تا ۱۲ ماه ۱۱ mg
۱ تا ۳ سال ۷ mg
۴ تا ۸ سال ۱۰ mg
۹ تا ۱۳ سال ۸ mg
۱۴ تا ۱۸ سال ۱۵ mg ۲۷ mg ۱۰ mg
۱۹ تا ۵۰ سال ۱۸ mg ۲۷ mg ۹ mg
۵۱ سال به بالا ۸ mg
* مقدار کافی

خانمها چه زمانی به قرص آهن احتیاج دارند؟

بدن برای تولید هموگلوبین به زنجیره‌ای از ۴ عنصر آهن (هِم) نیاز دارد. کمبود آهن در بدن تولید هموگلوبین را کاهش می‌دهد و باعث ایجاد کم خونی می‌شود.

شرایط مختلفی بدن را با کمبود آهن مواجه می‌کند. از دست دادن خون زیاد در اثر حادثه یا عمل جراحی، قاعدگی‌های شدید در خانمها، رژیم غذایی بدون آهن کافی، عدم دریافت آهن کافی در دوران بارداری، ابتلا به برخی بیماری‌ها (هموفیلی) و کمبود آهن ارثی برخی از دلایل این عارضه است. مصرف قرص آهن به درمان این نوع کم خونی (فقر آهن) کمک می‌کند.

در ادامه دقیق‌تر به این می‌پردازیم که خانمها چه زمان‌هایی لازم است نیاز به مصرف قرص آهن را ارزیابی نموده و به دنبال بهترین قرص اهن برای زنان باشند.

مصرف مکمل آهن در صورت عدم تامین آهن از رژیم غذایی

اگر به صورت مرتب غذاهای سرشار از آهن برای تامین آهن کافی مصرف نمی‌کنید، احتمالا نیاز دارید از انواع بهترین قرص آهن برای خانمها استفاده کنید. به خصوص اگر طرفدار چای و قهوه هستید و مقدار بیشتری از این نوشیدنی‌ها را در طی روز مصرف می‌کنید. همچنین در صورتی که گیاهخوار و یا وگان هستید، لازم است حساسیت بیشتری برای تامین آهن مورد نیاز بدنتان به خرج دهید.

غذاهای سرشار از آهن در رژیم غذایی
اگر به صورت مرتب غذاهای سرشار از آهن برای تامین آهن کافی مصرف نمی‌کنید، احتمالا نیاز دارید از انواع بهترین قرص آهن برای خانمها استفاده کنید.

مصرف قرص آهن برای رفع کم خونی در خانمها

کم خونی فقر آهن شایع‌ترین نوع کم خونی بوده که ناشی از عدم دریافت آهن به صورت خوراکی، عدم جذب کافی آهن دریافتی یا دفع بیش از حد خون در بلند مدت می‌باشد. برای درمان کم خونی شدید در بانوان لازم است قرص آهن با دوز مناسب و طول مدتِ متناسب با شرایط و شدت کم خونی مصرف شود.

استفاده از قرص آهن در هنگام قاعدگی

در هنگام قاعدگی، به خصوص در خانمهایی که پریود با خونریزی شدید دارند، مصرف قرص آهن اغلب ضرورت پیدا می‌کند. زیرا با از دست دادن خون، آهن قابل توجهی نیز از بدن خارج می‌شود و بهتر است برای جلوگیری از کم خونی، از طریق غذا و مکمل جبران شود.

مصرف قرص آهن در بارداری

معمولا قرص آهن در بارداری تجویز می‌شود؛ چرا که با بارداری، حجم خون در بدن مادر تغییر کرده و نیاز به آهن نیز افزایش پیدا می‌کند. در حالت عادی زنان باید روزانه ۱۸ میلی‌گرم آهن دریافت کنند، در صورتی که در بارداری، مقدار کافی آهن دریافتی برای آن‌ها ۲۷ میلی‌گرم است. در این دوران، بدن از آهن استفاده می‌کند تا خون بیشتری برای تامین اکسیژن جنین به او برساند. به همین دلیل بهترین قرص آهن در بارداری معمولا قرصی از که بتواند این نیازِ افزایش‌یافته زنان را رفع کند.

معرفی بهترین قرص آهن برای خانمها

حال که با اهمیت آهن و زمان‌های نیاز به قرص آهن برای خانمها آشنا شدید، در ادامه مکمل های حاوی آهن و یا قرص آهن (که معمولا آهن همراه با فولیک اسید در ترکیبات محصول وجود دارد) برای نوجوانان، بزرگسالان و خانمهای باردار معرفی می‌کنیم.

کپسول فروگلوبین B12 ویتابیوتیکس

کپسول فروگلوبین ب ۱۲ ویتابیوتیکس با اثر خون‌سازی مداوم، مشکل کم‌خونی بدن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. این کپسول تأثیر ملایمی بر روی معده دارد و به دلیل داشتن زینک، به رشد کمک کرده و کلسیم‌دار شدن استخوان‌های بدن را بهبود می‌بخشد.

یک راهکار عالی برای تقویت آهن‌سازی بدن و رفع مشکل کم‌خونی، استفاده از کپسول فروگلوبین ویتابیوتیکس است. مواد اولیه این کپسول شامل آهن برای تسهیل ساخت هموگلوبین، مس جهت تسریع جذب آهن، زینک به منظور تحکیم‌سازی استخوان و ویتامین‌های B12 و B6 برای تولید انرژی است.

در هر قرص فروگلوبین، به میزان ۲۴ میلی‌گرم آهن به صورت فومارات وجود دارد.

مشاهده و خرید کپسول فروگلوبین

کپسول فروگلوبین ب12 ویتابیوتیکس
کپسول فروگلوبین B12 ویتابیوتیکس

قرص فرودین هولیستیکا

کپسول فرودین هولیستیکا یک مکمل آهن پرطرفدار و یکی از انواع بهترین قرص آهن برای خانمها است که به تامین آهن و ویتامین B12 مورد نیاز بدن کمک می‌کند. قرص فرودین از کم خونی ناشی از فقر آهن جلوگیری کرده و در ساخت گلبول‌های قرمز موثر است.

این کپسول حاوی آهن بیس گلیسینات (۲۸ میلی‌گرم در هر کپسول)، فولیک اسید، ویتامین C و ویتامین B12 می‌باشد.

نحوه مصرف قرص فرودین روزی ۱ الی ۲ عدد ترجیحا با معده خالی و در صورت عدم تحمل همراه با غذا است.

مشاهده و خرید کپسول فرودین

قرص فرودین هولیستیکا
کپسول فرودین هولیستیکا

کپسول سیدرال فورت فارمانوترا

قرص سیدرال فورت فارمانوترا یکی از انواع بهترین قرص آهن برای خانمها می‌باشد، به خصوص آن‌هایی که بیماری‌های گوارشی داشته و یا با مصرف مکمل‌های آهن دچار عوارض گوارشی می‌شوند. این موضوع به این دلیل است که سیدرال فورت حاوی آهن به فرم سوکروزومیال (لیپوزومال) است که جذب بسیار بالایی داشته و به خاطر تکنولوژی به کار رفته در آن، عوارض گوارشی مانند تهوع و یبوست در اثر مصرف آن به حداقل می‌رسد.

این محصول فاقد گلوتن بوده و برای خانمهایی که مبتلا به سلیاک هستند، قابل استفاده است.

کپسول سیدرال فورت حاوی ۳۰ میلی‌گرم آهن و ۷۰ میلی‌گرم ویتامین C است که دوز آهن موجود در آن در موارد کم خونی فقر آهن شدید به ویژه برای استفاده طولانی مدت بسیار مناسب است.

نحوه مصرف کپسول سیدرال فورت به صورت روزانه یک کپسول و یا طبق دستور پزشک همراه با یک لیوان پر آب است.

مشاهده و خرید کپسول سیدرال فورت

کپسول سیدرال فورت فارمانوترا
کپسول سیدرال فورت فارمانوترا

کپسول ففول اینترافارم

قرص ففول اینترافارم که آن را با نام‌های کپسول فیفول یا قرص ففول نیز می‌شناسند، یکی از معروف‌ترین و بهترین قرص های آهن برای خانمها است. این قرص علاوه بر آهن، حاوی فولیک اسید نیز می‌باشد. آهن موجود در قرص ففول به فرم فروس سولفات بی‌آب است و ۱۵۰ میلی‌گرم از آن در این قرص موجود می‌باشد، یعنی معادل ۴۵ میلی‌گرم آهن عنصری.

کپسول ففول به صورت اسپانسول تهیه شده است و هر کپسول از دو قسمت سبز و شفاف تشکیل شده که حاوی گرانول‌های رنگی می‌باشد. منظور از اسپانسول کپسولی است که گرانول‌های کوچک داخل آن در فواصل معین جذب بدن می‌شوند. در واقع آهن موجود در ففول به تدریج و در طی چند ساعت در دستگاه گوارش آزاد می‌شود.

نحوه مصرف ففول به صورت روزی ۱ عدد کپسول است.

مشاهده و خرید کپسول ففول

کپسول ففول اینترافارم
کپسول ففول اینترافارم

قرص هماتینیک رازک

کپسول هماتینیک رازک که به قرص هماتینیک نیز معروف است، یک مکمل عالی برای درمان نقص در جذب آهن به دلیل کمبود فاکتور داخلی است. مصرف این کپسول به بهبود کم خونی پرنیشیوس، کم خونی مگالوبلاستیک و کم خونی ناشی از فقر آهن در دوران بارداری، کودکی و نوزادی کمک می‌کند و علاوه بر این، در رفع نقص تغذیه‌ای ویتامین ب۱۲ نیز موثر است.

قرص هماتینیک رازک حاوی ۳۵۰ میلی‌گرم فروس فومارات (معادل ۱۱۵ میلی گرم آهن فلزی)، ۱۵ میکروگرم ویتامین B12 به همراه ۱۵۰ میلی‌گرم ویتامین C و ۱ میلی‌گرم فولیک اسید است.

نحوه مصرف قرص هماتینیک در بزرگسالان ۱ کپسول در روز بعد از غذا و با یک لیوان پر آب می‌باشد. به دلیل این که دوز نسبتا بالایی از آهن در قرص هماتینیک وجود دارد، در صورت عدم ابتلا به کم خونی و بدون تجویز پزشک از این قرص استفاده نکنید.

مشاهده و خرید کپسول هماتینیک

کپسول هماتینیک رازک
کپسول هماتینیک رازک

قرص تین ویتال هلث اید برای نوجوانان

قرص تین ویتال هلث اید یک مولتی ویتامین حاوی آهن برای کودکان بالای ۹ سال و نوجوانان است که علاوه بر آهن مورد نیاز بدن آن‌ها، به تامین ریزمغذی‌های مختلف دیگری نیز کمک می‌کند.

مولتی ویتامین مینرال تین ویتال با فرمولی منحصر به فرد برای گروه سنی کودکان و نوجوانان طراحی شده و سبب افزایش انرژی بدن می‌شود و به تشکیل استخوان، پروتئین و هورمون‌های رشد کمک می‌کند. این قرص همچنین در ساخت عضلات و رگ‌های خونی نقش دارد. به علاوه، این مولتی ویتامین سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

نحوه مصرف قرص تین ویتال برای کودکان بالای ۹ سال و نوجوانان با توجه سن و نیاز بدنشان، روزانه ۱ تا ۲ عدد قرص همراه با صبحانه است.

مشاهده و خرید قرص تین ویتال

قرص تین ویتال هلث اید برای نوجوانان
قرص تین ویتال هلث اید

جدول مقایسه بهترین قرص های آهن برای خانمها

محصولاتی که در بخش قبل معرفی کردیم، جزو بهترین قرص های آهن برای رفع نیاز خانمها در شرایط مختلف هستند. در ادامه جدول مقایسه این محصولات را مشاهده می‌کنید:

اسم قرص آهن برای خانمها مقدار آهن در هر قرص ترکیبات دیگر مقدار مصرف روزانه (بروشور) محتویات هر بسته قیمت اسفند ۱۴۰۲
فروگلوبین B12 ویتابیوتیکس ۲۴ mg ویتامین B6، اسید فولیک، روی، مس، ویتامینB12 ۱ عدد ۳۰ عدد کپسول ۱۲۰,۹۹۰ تومان
فرودین هولیستیکا ۲۸ mg اسید فولیک، ویتامینB12، ویتامین C ۱ الی ۲ عدد ۳۲ عدد کپسول ۱۳۹,۵۲۰ تومان
سیدرال فورت فارمانوترا ۳۰ mg ویتامین C ۱ عدد ۲۰ عدد کپسول ۳۸۰,۰۰۰ تومان
ففول اینترافارم ۴۵ mg اسید فولیک ۱ عدد ۳۰ عدد کپسول ۱۲۳,۷۰۰ تومان
هماتینیک رازک ۱۱۵ mg ویتامین C، اسید فولیک، ویتامینB12 ۱ عدد ۶۰ عدد کپسول ۴۶,۰۸۰ تومان
تین ویتال هلث اید ۲۰ mg ویتامین A، ویتامینD، ویتامین E، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، زینک، مس، منگنز، سلنیوم، کروم و … ۱ الی ۲ عدد ۳۰ عدد قرص ناموجود (آخرین قیمت: ۱۰۴۶۴۰ تومان)

علائم کم خونی فقر آهن

پزشکان برای تشخیص قطعی کم خونی فقر آهن، اغلب از آزمایش خون استفاده می‌کنند. مشاهده علائم کم خونی فقر آهن می‌تواند زنگ خطری برای پیگیری این موضوع باشد:

  • خستگی زود هنگام
  • ضعف شدید بدن
  • سرگیجه‌های مکرر
  • کم رنگ یا زرد شدن پوست
  • ضربان قلب نامنظم و سریع
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • سردی دست و پا
  • سردرد
  • رنگ پریدگی
  • ریزش مو

در نظر داشته باشید که ممکن است با وجود کم خونی، این علائم بروز نکند. اما با شدیدتر شدن این عارضه، این علائم و سایر مشکلات در بدن پدیدار می‌شوند. به همین دلیل بهتر است از یک قرص آهن مناسب برای جلوگیری از کم خونی کمک بگیرید و همچنین چک‌آپ مرتب خود را انجام دهید.

عوارض جانبی احتمالی قرص آهن

ناراحتی معده شایع‌ترین عارضه جانبی مکمل‌های آهن است. یکی دیگر از متداول‌ترین عوارض جانبی برخی از اشکال آهن یبوست است. خطر سرریز آهن (iron overload) در رژیم غذایی در بیشتر بزرگسالان سالم، کم است. افراد مبتلا به برخی از اختلالات ژنتیکی، در صورتی که شرایطشان باعث شود آهن بیشتری از غذا جذب کنند، در معرض خطر سرریز آهن قرار دارند.

سرریز آهن، می‌تواند باعث تجمع آهن در کبد و سایر اندام‌ها و نیز ایجاد رادیکال‌های آزاد شود که به سلول‌ها و بافت‌ها آسیب می‌رسانند. این مسئله ریسک برخی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.

مصرف دوزهای بالای مکمل‌های آهن می‌تواند باعث تهوع، استفراغ و دل درد شود. موارد بسیار نادری از اوردوز آهن وجود دارد که باعث خون‌ریزی داخلی، تشنج، کما و حتی مرگ می‌شود.

مکمل‌های آهن می‌توانند اثر برخی از داروها از جمله داروهای درمان سندرم پای بی‌قرار و داروهای مشکلات تیروئید را کاهش دهند. داروهای بیماری رفلاکس معده می‌توانند میزان جذب آهن از غذا و مکمل را کاهش دهند. بنابراین باید قبل از مصرف مکمل آهن، مخصوصا اگر دارو مصرف می‌کنید، با پزشک مشورت نمایید.

جمع بندی

در این مقاله درباره نیاز بدن خانم ها به آهن و نقش این عنصر حیاتی در بدن پرداختیم و سپس چند نمونه از بهترین قرص آهن برای خانمها را معرفی کردیم. برای تهیه بهترین قرص آهن برای درمان کم خونی و نیز تامین روزانه آهن مورد نیاز بدن خود، توصیه می‌کنیم به داروخانه اینترنتی مفیدطب مراجعه کنید.

مشاهده لیست و خرید مکمل های کم خونی

سوالات متداول

استفاده از قرص آهن در شیردهی لازم است؟

برای مصرف قرص آهن در شیردهی توصیه می‌شود با پزشک مشورت کنید؛ چرا که لازم است نیاز به قرص آهن، بر اساس نیاز بدن مادر تشخیص داده شود. از آنجایی که نیاز به آهن در شیردهی کمتر است، احتمالا احتیاجی به مصرف مکمل نیست اما در صورت پایین بودن سطح آهن در خون، معمولا مکمل آهن به فرم فروس سولفات تجویز می‌شود. بدانید که به طور نرمال در شیر مادر به میزان کمی آهن موجود است و با مصرف مکمل آهن توسط مادر، این میزان تغییر نمی‌کند.

غذاهای سرشار از آهن کدامند؟

چند غذای حیوانی سرشار از آهن عبارتند از گوشت قرمز، مرغ، جگر و تخم مرغ. غذاهای دریایی مثل میگو، ماهی تن، ساردین و ماهی خال‌خالی نیز غنی از آهن هستند. غذاهای گیاهی با آهن بالا شامل اسفناج، نخود فرنگی، سیب زمینی شیرین، عدس، انواع لوبیا و توفو می‌شود.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی و نیز توسط متخصصین ما تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «بهترین قرص آهن برای خانمها کدام است؟»

  1. سلام’ سرکار خانم مینو شریعتمداری’ اطلاعاتی که در این سایت ارائه نموده اید خیلی مفید هستند. من بنوبه خود از شما تشکر میکنم. خدا خیرتان دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط