آیا قرص فروس سولفات همان قرص آهن است؟

آیا قرص فروس سولفات همان قرص آهن است؟
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

آیا قرص فروس سولفات همان قرص آهن است؟ این سوال ممکن است برای افرادی که می‌خواهند از مکمل‌های آهن جهت جلوگیری و درمان کم خونی استفاده کنند، پیش بیاید. کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از مشکلات شایع است که به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. اما خوشبختانه با اصلاحات رژیمی و مصرف مکمل آهن مناسب تحت نظر پزشک، مشکل کم خونی حل می‌شود. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب قصد داریم اطلاعات کاملی در مورد انواع مکمل‌های آهن به شما ارائه دهیم تا انتخاب راحت‌تری داشته باشید.

کم خونی ناشی از فقر آهن

بیماری کم خونی یا آنمی (Anemia) در افرادی اتفاق می‌افتد که بدنشان به میزان کافی گلبول قرمز سالم نداشته باشد. به طور معمول این وضعیت به دلایلی همچون از دست دادن خون، تخریب گلبول‌های قرمز و یا ناتوانی بدن در تولید گلبول قرمز کافی به وجود می‌آید. کم خونی ناشی از فقر آهن، رایج‌ترین نوع آنمی است. همانطور که از نام این بیماری مشخص است، این نوع کم خونی به دلیل کمبود آهن ایجاد می‌شود.

بدون آهن کافی بدن نمی‌تواند به اندازه کافی هموگلوبین تولید کند. این هموگلوبین برای انتقال اکسیژن توسط گلبول‌های قرمز لازم است. از همین رو کم خونی ناشی از فقر آهن شما را خسته نشان می‌دهد. از دیگر علائم کم خونی ناشی از فقر آهن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضعف و خستگی همیشگی
  • پوست رنگ پریده
  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • سردرد و سرگیجه
  • دست و پاهای سرد
  • ناخن‌های شکننده
  • کم اشتهایی
  • هوس غیرمعمول برای موادی مانند یخ، خاک یا نشاسته

در بخش‌های بعدی درمورد درمان کم خونی ناشی از فقر آهن و انواع مکمل‌های آهن صحبت می‌کنیم تا به مبحث اصلی‌مان یعنی پاسخ به سوال آیا قرص فروس سولفات همان قرص آهن است، برسیم.

درمان کم خونی ناشی از فقر آهن

از دست دادن خون در اثر خونریزی (مانند خونریزی زخم معده، پریودهای سنگین، پولیپ‌های روده و زخم‌های گوارشی)، فقدان آهن در برنامه غذایی (به طور مثال مصرف کم گوشت، تخم‌مرغ، سبزیجات پهن برگ و غذاهای غنی شده با آهن)، ناتوانی در جذب آهن (بر اثر بیماری‌های گوارشی مثل سلیاک و سوءهاضمه) و بارداری از مهم‌ترین دلایل کم خونی ناشی از فقر آهن در افراد مختلف هستند.

برای درمان این نوع از کم خونی، اصلاح رژیم غذایی اهمیت ویژه‌ای دارد. استفاده از منابع غذایی غنی از آهن اولین و مهم‌ترین اقدامی است که می‌توانید برای پیشگیری و کنترل این بیماری انجام دهید. اما در بسیاری از موارد، برای کسانی که به کم خونی مبتلا هستند، تامین آهن فقط از طریق منابع غذایی امکان‌پذیر نیست. از همین رو پزشکان در کنار توصیه‌های تغییر رژیم غذایی، یک مکمل حاوی آهن را نیز تجویز می‌کند.

انواع مکمل‌های آهن

مکمل‌های آهن به افزایش سطح خون کمک کرده و از کم خونی ناشی از فقر آهن جلوگیری می‌کنند. مصرف این مکمل‌ها به ویژه به افرادی مانند خانم‌های باردار، نوزادان و کودکان، خانم‌های با قاعدگی سنگین و طولانی، اهداکنندگان خون، افراد مبتلا به برخی بیماری‌های خونی، گیاه‌خواران، ورزشکاران حرفه‌ای و… توصیه می‌شود.

توجه داشته باشید که مصرف مکمل‌های آهن بدون تجویز پزشک و در صورت غیرضروری بودن، می‌تواند آسیب رسان باشد. چرا که مقادیر زیاد آهن ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی، کاهش جذب سایر مواد مغذی و یا آسیب سلولی شود.

مکمل‌های آهن بسته به نوع املاح آهن موجود در آن‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند. هر یک از این املاح میزان جذب متفاوتی در بدن دارند که همین مسئله باعث تمایز مکمل‌های آهن از یکدیگر می‌گردد. هر چه میزان آهن جذب‌شده در مکمل‌ها توسط بدن بیشتر باشد، احتمال افزایش عوارض گوارشی آن‌ها نیز بیشتر است.

مکمل‌های آهن فروس گلوکونات

این نوع از مکمل‌های آهن به دلیل داشتن پایین‌ترین میزان آهن المنتال یعنی ۱۲%، عوارض گوارشی کمتری نسبت به سایر فرم‌ها دارند. البته به نسبت عوارض کمتر، آهن بسیار کمتری نیز جذب بدن خواهد شد. از جمله مکمل‌های آهن حاوی فروس گلوکونات می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • کپسول فروس پلاس دوبیس
  • آمپول خوراکی نیوهم
  • قرص آیرون مکس ویتاویوا

از طریق لینک زیر می‌توانید هر یک از این مکمل‌های آهن را با قیمت مناسب به صورت آنلاین خریداری کنید:

خرید قرص آهن

مکمل‌های آهن فروس سولفات

فروس سولفات نوعی ملح آهن است که در بسیاری از مکمل‌های آهن به کار می‌رود. پس در پاسخ به این سوال که آیا قرص فروس سولفات همان قرص آهن است؟ باید بگوییم بله، قرص‌های آهن حاوی فروس سولفات از رایج‌ترین شکل مکمل‌های آهن هستند. این فرم حاوی ۲۰% آهن المنتال است، در نتیجه ممکن است باعث عوارض گوارشی مانند یبوست در برخی افراد شود. از مکمل‌های آهن موجود در بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع شربت، قطره و یا قرص فروس سولفات
  • قطره آیرونفیت
  • کپسول فیفول یا ففول
  • کپسول و قطره آیروویت
  • کپسول و قطره فروسیس
خرید کپسول ففول
جهت خرید کپسول ففول با قیمت مناسب از داروخانه آنلاین مفیدطب کلیک کنید.

مکمل‌های آهن فروس فومارات

این فرم از مکمل‌های فروس فومارات حاوی ۳۳% آهن المنتال است و احتمال بروز عوارض گوارشی مانند اسهال بعد از مصرف آن‌ها وجود دارد. با این حال مقدار آهن موجود در این مکمل‌ها بیشتر از دو فرم قبلی است. مکمل‌های آهن حاوی فروس فومارات موجود در بازار شامل موارد زیر است:

  • قرص فروس فومارات
  • شربت فروگلوبین ب۱۲
  • قرص، قطره و شربت فروگلوبین
  • قرص آیزن پلاس یوروویتال
  • شربت، قطره و کپسول ویتاگلوبین
  • شربت آهن سندروس

مکمل‌های آهن کربونیل

این فرم از مکمل‌ها حاوی ۱۰۰% آهن المنتال است. این فرم از آهن مزایای چندانی نسبت به آهن سولفات ندارد اما جذب آن‌ها نسبتا آهسته بوده و از همین رو عوارض گوارشی کمتری دارند. موارد زیر از بهترین مکمل‌های آهن کربونیل به شمار می‌روند:

  • قرص زیفمین
  • قرص اکتی آیرون
  • قرص رئول آتون
  • قرص فرورال گلدن لایف

مکمل‌های آهن با آمینو اسید گلایسین

نوع دیگری از مکمل‌های آهن حاصل شلاته شدن آهن با اسید آمینه گلایسین است. فروس گلیسینات و فروس گلایسین سولفات از جمله این مکمل‌ها هستند که به جذب بهتر آهن کمک کرده و در کنار آن، عوارض گوارشی کمتری نسبت به سایر فرم‌های آهن دارند. از موارد معروف مکمل‌های آهن شلاته شده با اسید آمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کپسول فروکامپلیت
  • قطره و کپسول‌های فروفورت
  • فرودین
  • ایزی آیرون
  • قطره آیروکید
  • آیرون پلاس هلث برست

آیا قرص فروس سولفات همان قرص آهن است؟

با توجه به جزئیاتی که در بخش‌های قبل گفته شد، فروس سولفات نام نوعی از ملح آهن است که در بسیاری از مکمل‌های آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس یک قرص فروس سولفات در واقع نوعی قرص آهن است. دوز مصرفی قرص فروس سولفات و دیگر فرم‌های دارویی آن مانند قطره، شربت، کپسول و… برای هر فردی متفاوت است. این میزان به عوامل مختلفی مانند سن، وزن، جنسیت، شرایط پزشکی و نیاز آهنی شخص دارد. دوز مصرفی برای کمبود آهن و کم خونی در افراد بالغ، روزانه بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم (یک یا دوبار در روز) است.

قبل از مصرف هرگونه مکملی باید با پزشک مشورت کنید. در صورتی که کم خونی و فقر آهن در آزمایشات شما شناسایی شد، می‌توانید تحت نظر پزشک از مکمل‌های آهن استفاده نمایید. در لینک زیر لیست کاملی از محبوب‌ترین مکمل‌ها شامل انواع شربت، قطره، کپسول و قرص کم خونی آورده شده است که می‌توانید اطلاعات هر یک از آن‌ها را مطالعه کرده و در صورت تمایل خرید اینترنتی انجام دهید:

خرید قرص کم خونی

هر سوالی در مورد مکمل‌ها و محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «آیا قرص فروس سولفات همان قرص آهن است؟»

  1. با درود به همه عزیزان دست اندرکار و متخصص و داروسازان محترم که در زمینه سلامتی تولید محتوا میکنند و با علم و آگاهیشون در جهت سلامت جامعه میکوشند، بنده خانمی هستم که سالهاست که دچار کمخونی هستم ولی یکساله جدی پیگیر و دارو مصرف میکنم، و چندسالیست که به علت مشکلات استرس زا دچار دیابت شدم، روزی دوتا سینوریپا ۱۲/۵۰۰جدیدا برای من تجویز شده ، که احساس میکنم خیلی قوی هستند و بسیارکم اشتها و بی میل به خوراکیهاشدم وباعث ضعف ولاغری من شده، ، پرسشم از خدمت شما اینه که بنظرتون زیاد نیست برای شخصی که هم استون بندی ریزی دارم ، هم در سن میانسالی هستم؟ و درمورد کمخونی دکتر با دیدن آزمایشم گفته تعداد گلبولهای قرمز شما زیاد، ولی اندازه هاشون خیلی کوچیک تراز طبیعیه، این چه نوع کمخونیه؟ قابل درمان هست؟ چندهفته س که فروس سولفات روزی یک عدد، و فولیک اسید روزی یک عدد تجویز کرده، برای این نوع کمخونی که ذکر کردم ، آیاواقعا این نوع کمخونی قابل درمانه؟ ازاینکه سوالاتم طولانی شد، عذر خواهی میکنم، ملتمسانه منتظر پاسختون هستم ، بهترین راهکاری که باعث درمان قطعی من میشه رو ازنظر دکتر داروساز محترم بفرمایید، با سپاس

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام دوست گرامی، دوز تجویزی داروهای دیابت در اساس عملکرد انسولین در بدن شما و ازمایشات دیابت شما تعیین می شود و با استخوان بندی بدن مرتبط نیست.
      کم خونی انواع زیادی دارد که یکی از انها کاهش سایر گلبول های قرمز می باشد که برای شما رخ داده است .اکثر انواع کم خونی قابل درمان و بهبود خواهد بود .دارو های تجویز شده را طبق دستور پزشک و منظم مصرف نمایید و مجددا پس از ۳ماه به پزشک درمانگر خود جهت ارزیابی وضعیت مراجعه داشته باشید.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و