قرص ففول برای چیست
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

کپسول ففول که در زبان عامیانه به فیفول هم معروف است، یکی از محبوب‌ترین و بهترین قرص های آهن موجود در بازار مکمل ایران می‌باشد. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب به این سوال که قرص ففول برای چیست؟ پاسخ داده و نکات مهم مربوط به مصرف این قرص را توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

قرص ففول چیست؟

کپسول ففول که آن را با نام‌های کپسول فیفول یا قرص ففول نیز می‌شناسند، یک مکمل غذایی آهن و فولیک اسید است که به رفع کم خونی ناشی از کمبود آهن و فولیک اسید و جلوگیری از این مشکلات کمک می‌کند. قرص ففول حاوی فروس سولفات و فولیک اسید می‌باشد.

کپسول ففول به صورت اسپانسول تولید شده است؛ هر کپسول از دو قسمت سبز و شفاف تشکیل شده که حاوی گرانول‌های رنگی می‌باشد. منظور از اسپانسول کپسولی است که گرانول‌های کوچک داخل آن در فواصل معین جذب بدن می‌شوند. در واقع آهن موجود در ففول به تدریج و در طی چند ساعت در دستگاه گوارش آزاد می‌شود.

در هر بسته ففول، ۳۰ عدد کپسول وجود دارد.

توجه کنید که فرم دارویی ففول، «کپسول» است؛ اما گاهی اوقات در محاوره، عنوان فرم دارویی «قرص» و «کپسول» به جای هم استفاده و شناخته می‌شود. ما در این توضیحات از هر دو کلمه برای این محصول استفاده کرده‌ایم.

کپسول ففول اینترافارم
قرص ففول برای چیست؟ ففول یک مکمل غذایی آهن و فولیک اسید برای کمک به رفع کم خونی و جلوگیری از آن است.

کپسول ففول ساخت کجاست؟

کپسول ففول ساخت ایران و تحت لیسانس شرکت اینترافارم انگلستان است. دارنده پروانه این محصول، شرکت افق دارو پارس بوده و در شرکت داروسازی البرز دارو تولید و بسته‌بندی می‌شود.

ترکیبات قرص ففول

هر کپسول ففول حاوی ۱۵۰ میلی‌گرم فروس سولفات و ۵۰۰ میکروگرم فولیک اسید است. در این مکمل مقدار آهن عنصری ۴۵ میلی‌گرم است که میزان آهن قابل جذب در این محصول را نشان می‌دهد.

عنوان مقدار
فروس سولفات (بی آب) ۱۵۰mg
فولیک اسید ۵۰۰µg

فروس سولفات

بدن برای ساخت هموگلوبین به آهن نیاز دارد. هموگلوبین وظیفه مهم انتقال اکسیژن از ریه‌ها به سایر اندام‌های بدن را دارد و در صورتی که به اندازه کافی در بدن تولید نگردد، در کار سایر اعضای بدن اختلال ایجاد می‌شود. در چنین شرایطی مکمل‌های آهن مانند فروس سولفات به کمک ما می‌آیند. فروس سولفات با فرمول (FeSO4) به جبران کمبود آهن برای ساخت گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند.

فولیک اسید

فولیک اسید یا اسید فولیک که با عنوان ویتامین B9 نیز شناخته می‌شود، برای بسیاری از اعمال بدن از جمله سلامتی سیستم عصبی، خون و یاخته‌ها حیاتی و اساسی است. این ویتامین، بدن را در مقابل بیماری‌های قلبی، پوکی استخوان و برخی از انواع سرطان حفظ می‌کند.

خرید قرص ففول

قرص ففول برای چیست؟

کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن در بسیاری از مواقع علائم آزاردهنده‌ای دارد که می‌تواند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. مثلا خستگی شدید، ضعف، سردی دست و پا، درد قفسه سینه، ریزش مو و سرگیجه جزو این علائم هستند. در پاسخ به سوال قرص ففول برای چیست؟ می‌توان جواب خلاصه‌ای داد و آن هم این است: قرص ففول برای کمک به رفع کمبود آهن و علائم آن، درمان کم خونی فقر آهن و جلوگیری از این مشکلات در برخی از افراد کاربرد دارد.

عوارض کم خونی فقر آهن
کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن در بسیاری از مواقع علائم آزاردهنده‌ای مثل سردرد و سرگیجه را به همراه دارد و می‌تواند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد.

در ادامه درباره این خواص قرص ففول دقیق‌تر توضیح می‌دهیم.

قرص ففول برای افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن

کم خونی زمانی رخ می‌دهد که سطح گلبول‌های قرمز خون در بدن از حالت نرمال پایین‌تر باشد؛ شایع‌ترین نوع آن کم خونی فقر آهن است که در نتیجه از دست رفتن ذخایر آهن بدن رخ می دهد. بدن به آهن برای ساخت پروتئین هموگلوبین نیاز دارد، نقش این پروتئین در بدن رساندن اکسیژن به بافت‌های مختلف بدن است تا عملکرد مناسبی داشته باشند. در صورتی که میزان آهن خون کم باشد بافت‌های مختلف بدن دچار کمبود اکسیژن شده در نتیجه عملکرد مناسب خود را از دست می‌دهند. قرص ففول برای افرادی که به کم خونی ناشی از فقر آهن مبتلا هستند، گزینه بسیار مناسبی بوده و می‌تواند به افزایش ذخایر آهن در بدن آن‌ها کمک کند و به رفع کم خونی بینجامد.

قرص ففول برای کمک به کاهش علائم کم خونی

همانطور که در بخش‌های قبل گفتیم، از قرص ففول برای کمک به رفع کم خونی ناشی از کمبود آهن و فولیک اسید استفاده می‌شود. بدون آهن کافی، بدن نمی‌تواند به ‌اندازه لازم هموگلوبین تولید کند. در نتیجه کم خونی ناشی از فقر آهن ممکن است باعث بروز مشکلاتی مانند خستگی بیش از حد، تنگی نفس، دست و پای سرد، سردرد یا سرگیجه، هوس غیر معمول برای موادی مثل یخ، خاک یا نشاسته (سندرم پیکا)، کم اشتهایی و ریزش مو کند. قرص فیفول با کمک به درمان کم خونی، رفته رفته علائم این بیماری را نیز از بین می‌برد.

قرص ففول برای کم خونی کمبود اسید فولیک

اسید فولیک نیز همانند آهن در صورتی که به اندازه کافی از طریق غذا یا مکمل دریافت نشود، می‌تواند به کم خونی منبود فولیک اسید منجر شود. فولیک اسید یک ماده مغذی است که مستقیما در ساخت گلبول‌های قرمز نقش دارد و کمبود آن بر روی تعداد و حتی شکل ظاهری گلبول‌ها تاثیر می‌گذارد.

از جمله شایع‌ترین دلایل و ریسک فاکتورهای ایجاد این نوع کم خونی عبارتند از: رژیم غذایی نامناسب و فاقد اسید فولیک، مصرف مداوم الکل، بارداری، ابتلا به بیماری سلیاک، مصرف داروهای مربوط به بیماری‌های مشابه صرع و مصرف داروهایی مانند فنی توئین، دیلانتین، متوتروکسات یا سولفاسالازین.

پس یک پاسخ دیگر به سوال قرص ففول برای چیست؟ این است: برای تامین فولیک اسید مورد نیاز بدن در کنار آهن.

قرص ففول پیشگیری از کم خونی در بارداری

معمولا در بارداری قرص آهن تجویز می‌شود؛ چرا که با بارداری، حجم خون در بدن مادر تغییر کرده و نیاز به آهن نیز افزایش پیدا می‌کند. در حالت عادی زنان باید روزانه ۱۸ میلی‌گرم آهن دریافت کنند، در صورتی که در بارداری، مقدار کافی آهن دریافتی برای آن‌ها ۲۷ میلی‌گرم است. در این دوران، بدن از آهن استفاده می‌کند تا خون بیشتری برای تامین اکسیژن جنین به او برساند. قرص ففول یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تامین آهن مورد نیاز بدن خانم‌های باردار است.

کمک به تامین آهن و فولیک اسید مورد نیاز

بدن به طور منظم از طریق غذاهایی که مصرف می‌کنیم، آهن دریافت می‌کند؛ در نتیجه در صورت کمبود این ماده در مواد غذایی مصرفی، فقر آهن یا کم خونی رخ می‌دهد. مثلا افرادی که رژیم گیاهخواری دارند و یا رژیم غذایی متنوع حاوی آهن کافی ندارند، در معرض این مشکل هستند.

کم خونی ناشی از فقر آهن به علل دیگری نیز ممکن است اتفاق بیفتد. به طور مثال از دست دادن آهسته و مزمن خون در بدن به علت بیماری‌هایی مانند زخم معده، پولیپ روده بزرگ یا سرطان کولورکتال می‌تواند باعث کم خونی فقر آهن شود. همچنین مواردی مانند ناتوانی در جذب آهن (سلیاک یا دوران پس از عمل بای پس) نیز ما را در معرض کم خونی قرار می‌دهند.

قرص ففول کمک می‌کند تا از فقر آهن در این شرایط خلاص شده و یا از آن جلوگیری نمایید.

نحوه مصرف قرص فیفول

حال که درباره این که قرص ففول برای چیست دانستید، به نحوه مصرف این محصول می‌پردازیم. برای استفاده از قرص ففول در مرحله اول، لازم است طبق دستور پزشک و تحت نظارت او عمل کنید. با این حال نحوه مصرف توصیه شده در بروشور محصول، روزی ۱ عدد کپسول است.

مکمل آهن بهترین جذب در بدن را با معده خالی دارد. با این حال بسیاری از افراد با این روش به خاطر عدم تحمل معده، دچار مشکلات گوارشی می‌شوند؛ به همین دلیل به این دسته از افراد توصیه می‌شود قرص فیفول را همراه با غذا مصرف کنند. در این صورت بهترین زمان مصرف قرص ففول بعد از وعده های غذایی اصلی است.

توصیه می‌کنیم که هنگام مصرف قرص ففول از چای یا قهوه استفاده نکنید. مصرف این کپسول همراه یک وعده غذایی بزرگ، جذب مواد مغذی آن را به حداکثر می‌رساند.

نکات مهم درباره مصرف قرص ففول

هنگام استفاده از قرص فیفول موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • کودکان کمتر از ۶ سال، افراد مسن و افراد مبتلا به کم خونی مگالو پلاستیک نباید از این محصول استفاده کنند.
  • در صورتی که داروی دیگری نیز مصرف می‌کنید، قبل از مصرف این فرآورده با پزشک یا داروساز مشورت کنید.
  • در دوران بارداری و شیردهی حتما طبق دستور پزشک از کپسول ففول استفاده کنید.
  • در صورت داشتن کم خونی‌های مستقل از آهن (آنمی همولتیک) قبل از مصرف قرص فیفول با پزشک مشورت نمایید.
  • از مصرف بیش از حد مجاز خودداری کنید.
  • استفاده بیش از حد مجاز در کودکان خطرناک است. میزان مصرف در کودکان باید توسط پزشک تعیین شود.

خرید کپسول ففول

جمع بندی

در این مقاله درباره این صحبت کردیم که قرص ففول برای چیست. همچنین با توضیح این که چه افرادی بیشتر در معرض کم خونی بوده و ریسک ابتلا به کم خونی در آن‌ها بیشتر است، گفتیم  که این مکمل آهن برای چه افرادی کاربرد دارد. نحوه مصرف و نکات مربوط به قرص ففول را نیز بررسی کردیم. در صورت تمایل به خرید قرص ففول، به لینک زیر در داوخانه آنلاین مراجعه کنید.

خرید قرص ففول

سوالات متداول

ففول ایرانی است؟

کپسول ففول ساخت ایران و تحت لیسانس شرکت اینترافارم انگلستان است.

ترکیبات ففول چیست؟

هر کپسول ففول حاوی ۱۵۰ میلی‌گرم فروس سولفات و ۵۰۰ میکروگرم فولیک اسید است.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

8 دیدگاه دربارهٔ «قرص ففول برای چیست؟»

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      با سلام
      برای اطمینان ازکم خونی حتما باید آزمایش خون دهید. سردرد های چند روزه علل مختلفی میتوانند داشته باشند که حتماباید توسط پزشک بررسی شوند. در صورتی که کم خونی عامل سردرد باشد ففول میتواند کمک کند.
      با احترام دکتر داروساز

  1. باسلام.من از کودکی دچارفقر آهن بودم وبه یاد دارم که شربتی که پزشک برایم تجویز میکرد. هنگام خوردن احساس میکردم که واقعاً دارم یک آهن زنگ زده وخیلی بد مزه را میخورم به هرحال بعد چندین سال بخاطر بیماری کرونا.مجدداً مشکل کم خونی مفرط شدم.و مدت زیادی است که هم کپسول ففول و هم قرص فولیک اسید میخورم .البته زیر نظر دکتر ومتاُسفانه هنوز این مشکل حل نشده والان باوجودفصل گرم تابستان. ارساق پا به پایین کاملاً سرد میباشد .واذیت میشوم.وچندین بار هم چا آپ کردم ومشکلِ دیگری ازلحظ خون ندارم.لطفاً مرا راهنمایی کنید

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام. برای مشکل مزه آهن، محصول پیشنهادی آمپول خوراکی با طعم آلبالو نیوهم میتواند موثر باشد. با این حال کپسول سیدرال هم برای مشکل شما میتواند گزینه خوبی باشد زیرا هم اثربخشی خوبی دارد و جذب آن بالاست ولی به طور کل چون آیتم های مربوط به آزمایش شما در دست نیست برای دوز بندی مناسب تر میتوانید با پزشکتان هم در مورد دوز این ها مشورت نمایید.
      با احترام دکتر داروساز

  2. سلام… یه سؤال داشتم من از این کپسول ها گرفتم و مصرف کردم چند روز بعد از مصرف حالم بد شد و کلیه و کبد و معده درد و عفونت مثانه پیدا کردم در کل چند ساله هر چی مکمل میگیرم بعد از چند روز مصرف حالم رو بد میکنن چرا دیگه مصرف مکملها مثل قبل اثر مثبتی ندارن ؟

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام هیچ منبع علمی ذکر نکرده که مصرف مکمل آهن مثل ففول با دوز درمانی، بتواند باعث چنین آسیب های جدی شود. به دلیل آسیب رسان نبودن این مکمل هاست که این محصولات بدون نسخه پزشک قابل تهیه هستند. پیشنهاد میکنم زیر نظر پزشک یک چکاپ کامل انجام دهید ممکن است یک مشکل زمینه ای یا بیماری تشخیص داده نشده داشته باشید.
      با احترام دکتر داروساز

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      سلام دوست عزیز
      سپاس از همراهیتون، خوشحالیم مطالب براتون مفید بوده
      با آرزوی سلامتی برای شما🌺

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط