بهترین قرص تقویت حافظه برای درس خواندن

بهترین قرص تقویت حافظه برای درس خواندن
زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه

تقویت حافظه دقیقا همان چیزی است که بسیاری از ما در در فرآیند درس خواندن و یادگیری به دنبالش هستیم. حافظه قوی و عملکرد شناختی بهتر می‌تواند در یادگیری و حفظ اطلاعات کمک کند. راهکارها، خوراکی‌ها، گیاهان دارویی و انواع داروی گیاهی جهت تقویت حافظه برای درس خواندن و بهبود یادگیری، به عنوان روش‌هایی طبیعی جهت تقویت حافظه مورد توجه قرار گرفته‌اند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب، درباره مواد مغذی و گیاهان دارویی برای تقویت حافظه را صحبت می‌کنیم و سپس چند مورد از بهترین قرص تقویت حافظه برای درس خواندن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در ادامه نیز بهترین راهکارهایی را که برای این هدف توصیه می‌شوند، معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

مواد مغذی و گیاهان دارویی برای تقویت حافظه

سال‌های بسیار زیادی است که انسان‌ها در فرهنگ‌های مختلف برای حل مشکلات و بیماری‌هایشان، به راه‌حل‌هایی برگرفته از دل طبیعت و گیاهان روی آورده‌اند. با پی بردن به خواص گیاهان برای اهداف مختلف، بخش مهمی از طب سنتی کشورها تشکیل شده‌است. امروزه در علم پزشکی مدرن نیز درباره تاثیر بسیاری از این گیاهان تحقیق می‌شود و نتایج آزمایش‌ها خوشبختانه قابل دسترس است. استفاده از گیاهان دارویی و مواد مغذی جهت تقویت حافظه هم از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه چندین گیاه دارویی و ماده مغذی را که بسیاری از آن‌ها در ترکیبات انواع بهترین قرص تقویت حافظه برای درس خواندن هم مورد استفاده قرار می‌گیرند، معرفی می‌کنیم.

گیاه جینکوبیلوبا

جینکو بیلوبا (Ginkgo Biloba) از گذشته برای تقویت حافظه و به عنوان یک روش درمانی برای آلزایمر، روشی متداول در طب سنتی چینی بوده و به خاطر فواید زیادش در این زمینه شناخته‌شده است. تصور می‌شود که جینکو بیلوبا ممکن است با تحریک گردش خون و رساندن جریان خون به مغز، بهبود عملکرد شناختی را تسهیل کند. برخی از انواع بهترین قرص تقویت حافظه برای درس خواندن حاوی جینکوبیلوبا هستند.

جینکوبیلوبا
جینکوبیلوبا گیاهی محبوب است که بسیاری از افراد از مکمل‌های آن برای افزایش قدرت مغز و تقویت حافظه خود استفاده می‌کنند.

رزماری

رزماری (Rosemary) یک گیاه دارویی سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است که به عنوان یکی از بهترین گیاهان برای تقویت حافظه شناخته می‌شود. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که بوی مطبوع رزماری ممکن است به صورت کوتاه‌مدت حافظه کاری (حافظه موقتی برای تصمیم‌ها و کارهای روزمره) را ارتقا دهد. همچنین، مصرف این گیاه می‌تواند بر عملکرد شناختی و تمرکز تأثیر مثبتی بگذارد. می‌توانید رزماری را به غذاهای سبزیجات، سس‌ها، روغن‌ها و خورش‌ها اضافه کنید یا از آن برای تهیه چای استفاده کنید.

مریم گلی

مریم گلی (Sage) یکی از گیاهان دارویی شناخته‌شده است که برای بهبود حافظه به کار می‌رود و فوایدی برای مغز دارد. این گیاه به خاطر بوی تندش معروف است و ممکن است عملکرد شناختی را بهبود بخشد.

بررسی مطالعاتی که در سال ۲۰۱۷ منتشر شده‌است، نشان می‌دهد که مریم گلی ترکیباتی دارد که می‌تواند برای عملکرد ذهنی و عصبی مفید باشد.

کندر

کاربرد کندر برای تقویت حافظه برای اکثر ما احتمالا آشناست. در طب سنتی ایران همواره مصرف این ماده برای افزایش هوش و حافظه به ما توصیه شده‌است. کندر در واقع صمغ درختی با همین نام است. این صمغ سرشار از آنتی اکسیدان بوده و در تقویت سلول‌های مغز مؤثر است. به همین دلایل هم این ماده در برخی از بهترین قرص های تقویت حافظه برای درس خواندن به کار رفته‌است.

کندر برای تقویت حافظه برای درس خواندن
کندر یک صمغ سرشار از آنتی اکسیدان بوده که در تقویت سلول‌های مغز مؤثر است.

زنجبیل

ماده مؤثر جینجرول موجود در زنجبیل حاوی ترکیبات ضد التهاب و ضد میکروب است که در جلوگیری از ایجاد التهاب در مغز و ابتلا به آلزایمر بسیار مؤثر است. همچنین ویتامین‌های E، A و فسفر زنجبیل نیز به عملکرد دقیق‌تر مغز کمک می‌کند. زنجبیل ممکن است به بهبود عملکرد مغز و حافظه کمک کند.

زردچوبه

کورکومین ترکیب فعال در زردچوبه است، یک ادویه که در طب سنتی به صورت گسترده‌ استفاده می‌شود. این ترکیب خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی قوی دارد و ممکن است با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب در مغز، به تقویت حافظه و عملکرد شناختی برای درس خواندن کمک کند.

زردچوبه در طب آیورودا هم از قدیم‌الایام مورد توجه بوده‌است و برای خواص زیادی که در جنبه‌های مختلف بدن دارد، پرکاربرد می‌باشد.

فلفل سیاه

گیاه فلفل سیاه حاوی یک ترکیب فعال به نام پیپرین است که مسئولیت بخشی از طعم تند آن را دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که پیپرین می‌تواند در بهبود عملکرد شناختی را موثر باشد. این ترکیب می‌تواند به افزایش سطح سروتونین و نوراپی‌نفرین، دو عامل مهم در فعالیت مغز، کمک کند. علاوه بر این، پیپرین می‌تواند جریان خون به مغز را بهبود دهد، که در نتیجه باعث افزایش تغذیه و اکسیژن رسانی به سلول‌های عصبی می‌شود.

علاوه بر پیپرین، فلفل سیاه حاوی مقادیر قابل توجهی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که در مقابله با استرس اکسیداتیو و آسیب سلولی در مغز موثر است. در واقع آسیب سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو می‌تواند به کاهش عملکرد شناختی و افزایش خطر بروز بیماری‌های مغزی، مانند آلزایمر و پارکینسون، منجر شود. بنابراین با بهره‌مند شدن از خواص فلفل سیاه با مصرف ادویه یا مکمل آن برای تقویت حافظه جهت درس خواندن می‌توانیم به مبارزه کاهش حافظه و افت عملکرد شناختی برویم.

عصاره چای سبز

چای سبز شامل کاتچین‌ها است که آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که با بهبود عملکرد شناختی مرتبط دانسته می‌شوند. وجود ال تیانین، یک اسید آمینه، در چای سبز به انتقال پیام‌های عصبی در مغز کمک می‌کند و همچنین ممکن است به آرامش و تمرکز کمک کند.

جینسینگ

جینسینگ یا جینسنگ یک گیاه دارویی معروف است که به خاطر خواص سرشارش، در طب سنتی آسیایی استفاده می‌شود. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف جینسینگ ممکن است تقویت حافظه، تمرکز و عملکرد شناختی را نتیجه دهد.

برخی مطالعات آزمایشگاهی روی حیوانات نشان داده‌اند که مصرف جینسینگ می‌تواند حافظه فضایی را بهبود داده و یادگیری را تسریع کند. همچنین، برخی مطالعات بالینی در انسان‌ها نشان داده‌اند که مصرف جینسینگ می‌تواند عملکرد شناختی و تمرکز را بهبود دهد.

گیاه جینسینگ
مصرف جینسینگ می‌تواند حافظه فضایی را بهبود داده و یادگیری را تسریع کند.

اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا-۳ (به‌ویژه اسید دوکوزاهگزانوئیک یا DHA) برای سلامت مغز بسیار حائز اهمیت هستند. این اسیدهای چرب در ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون، ماهی ساردین و ماهی ماکرل یافت می‌شوند. آن‌ها نقش مهمی در حفظ ساختار و عملکرد سلول‌های مغزی دارند و با بهبود عملکرد شناختی و حافظه مرتبط دانسته می‌شوند.

رزوراترول

رزوراترول یک ترکیب طبیعی است که در خوراکی‌هایی مثل انگور قرمز، توت‌ها و بادام زمینی یافت می‌شود. ثابت شده‌است که این ترکیب می‌تواند در مقابل کاهش شناختی مرتبط با افزایش سن محافظت کند و با فعال‌سازی مسیرهای خاصی که در بقاء و عملکرد نورون‌ها دخیل هستند، به سلامت مغز کمک کند. این ترکیب به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی شناخته می‌شود که می‌تواند به حفظ سلامتی عمومی مغز، بهبود عملکرد شناختی و تقویت حافظه کمک کند.

برخی مطالعات آزمایشگاهی روی حیوانات نشان داده‌اند که مصرف رزوراترول می‌تواند حافظه فضایی را تقویت کرده و یادگیری را تسهیل کند.

آنتی‌اکسیدان‌های دیگر

مواد مغذی مانند ویتامین C، ویتامین E، بتاکاروتن، سلنیوم و کوآنزیم Q10 به عنوان آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به حفظ سلامتی مغز و تقویت حافظه برای درس خواندن کمک کنند.

تقویت حافظه برای درس خواندن
آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند برای تقویت حافظه در درس خواندن به شما کمک کنند.

معرفی بهترین قرص تقویت حافظه برای درس خواندن

در این بخش ۵ نمونه از انواع بهترین قرص و داروی گیاهی برای تقویت حافظه برای درس خواندن را معرفی می‌کنیم. در ترکیبات این محصولات، از مواد مغذی و گیاهان گفته‌شده در بخش قبلی به همراه ویتامین‌ها و مواد موثر دیگر در تقویت حافظه، استفاده شده‌است.

قرص نروزان ویتابیوتیکس

قرص نروزان ویتابیوتیکس یکی از بهترین قرص های تقویت حافظه گیاهی در سطح جهانی است. ترکیبات این محصول شامل موارد زیر است:

عصاره جینکو بیلوبا، ۵-HTP، ال-آرژنین، ال-گلوتامین، ال-گلوتاتیون، کوآنزیم Q10، فسفاتیدیل کولین، فسفاتیدیل‌سرین، بتاکاروتن، ویتامین D3 (کلئوکلسیفرول)، ویتامین E، ویتامین C، ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B6 (پیریدوکسین)، ویتامین B9 (اسید فولیک)، ویتامین B12 (سیانوکوبالامین)، ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک)، منیزیم، آهن، روی، مس، منگنز، سلنیوم، کروم، ید.

نروزان ویتابیوتیکس به حفظ و تقویت عملکرد سیستم عصبی، فعالیت‌های مغزی و تقویت حافظه کمک می‌کند. این قرص را می‌توان جهت بهبود موارد زیر مورد استفاده قرار داد:

  • اضطراب و افسردگی
  • خلق و خو و تمرکز
  • تقویت حافظه
  •  عملکرد شناختی
  • ناراحتی‌های مربوط به سیستم عصبی

اگر می‌خواهید درباره قرص نروزان بیشتر بدانید و یا آن را به صورت اینترنتی تهیه کنید، به لینک زیر در داروخانه آنلاین مفید طب مراجعه نمایید:

مشاهده و خرید قرص نروزان

قرص نروزان ویتابیوتیکس بهترین قرص تقویت حافظه برای درس خواندن

کپسول ممولیک ویواتیون ویتا فارمد

قرص ممولیک یک داروی گیاهی تقویت حافظه مفید دیگر است که در کمک به حفظ سلامت و عملکرد مغزی و ذهنی تاثیرات مثبتی دارد. ترکیبات کپسول ممولیک شامل عصاره برگ جینکوبیلوبا، وینپوسیتین، گابا، لوتئولین، دی‌متیل‌اتانول‌آمین (DMAE)، ال-ترئونین، کوآنزیم Q10، ویتامین B6، ویتامین B12 و اسید فولیک است.

عصاره برگ جینکوبیلوبا با بهبود جریان خون در مغز و افزایش اکسیژن رسانی، بهبود عملکرد مغز را تسهیل می‌کند. به علاوه، وینپوسیتین و گابا نقش ضد استرس و آرامبخش دارند و در بهبود تمرکز کمک‌کننده هستند. از طرفی، لوتئولین و DMAE نیز به ارتقای عملکرد مغزی و تقویت حافظه کمک می‌کنند. ال-ترئونین و کوآنزیم Q10 نقش محافظتی در برابر آسیب‌های اکسیداتیو دارند که ممکن است به حافظه ضربه بزنند.

ویتامین B6، ویتامین B12 و اسید فولیک نیز برای عملکرد بهینه مغز و حافظه ضروری هستند. در کل، ترکیبات موجود در این فرآورده گیاهی با تأمین تغذیه مغز و بهبود عملکرد آن، تقویت حافظه و تمرکز را تسهیل می‌کنند.

می‌توانید برای خرید ممولیک ویواتیون و مشاهده مشخصات محصول از جمله نحوه مصرف آن، به لینک زیر مراجعه کنید:

مشاهده و خرید کپسول ممولیک

کپسول ممولیک ویواتیون ویتا فارمد

کپسول جینک اکتیو گلدن لایف

جینک اکتیو گلدن لایف یکی از بهترین گزینه‌های قرص گیاهی برای تقویت حافظه می‌باشد که از خواص گیاه جینکوبیلوبا استفاده کرده است. خواص این محصول به صورت زیر است:

  • تقویت حافظه و بهبود عملکرد ذهنی
  • افزایش قدرت تمرکز
  • جلوگیری از پیشرفت آلزایمر

جینکوبیلوبا موجود در قرص جینک اکتیو، با بهبود جریان خون در مغز و افزایش اکسیژن رسانی، ترکیبات موجود در این گیاه عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد و حافظه و تمرکز را تقویت می‌کند. نارسایی گردش خون در مغز می‌تواند باعث ضعف حافظه، استرس، مشکلات شنوایی، کاهش تمرکز، اختلال هوشیاری، سردرد و افسردگی شود.

مصرف این گیاه در افراد جوان سبب تقویت عملکرد فکری و حضور ذهن شده و در افراد سالمند به حفظ قوای ذهنی و پیشگیری از اختلالات ذهنی و آسیب‌های مغزی کمک می‌کند.

بر این اساس می‌توان جینک اکتیو را یکی از انواع بهترین قرص تقویت حافظه برای درس خواندن دانست.

جهت خرید جینک اکتیو و مشاهده اطلاعات بیشتر، به لینک زیر در مفیدطب مراجعه کنید:

مشاهده و خرید کپسول جینک اکتیو

کپسول جینک اکتیو گلدن لایف، داروی گیاهی برای تقویت حافظه برای درس خواندن

کپسول ممورال گل دارو

قرص ممورال یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی است که حس می‌کنند حافظه آن‌ها کم شده‌است. ترکیبات ممورال در طب سنتی برای تقویت حافظه مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان داروی افزایش دهنده هوش و حافظه و برطرف کننده فراموشی در نظر گرفته می‌شود. ممورال این خواص خود را مدیون حضور کندر و زنجبیل است. این دو گیاه هر دو سرشار از آنتی اکسیدان و ضد التهاب‌های سرکوب کننده استرس اکسیداتیو هستند. فواید این محصول شامل موارد زیر است:

  • موثر در درمان کم شدن حافظه یا اختلالات ادراکی، اختلالات عروق محیطی، زوال عقل (آلزایمر)
  • بهبود اختلالات حرکتی در بیماری MS و تسکین دردهای مفصلی

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کپسول ممورال و خرید آن از مفیدطب، می‌توانید لینک زیر را ببینید:

مشاهده و خرید کپسول ممورال

کپسول ممورال گل دارو

کپسول آلزاستاپ باریج

آلزاستاپ باریج که به قرص زنجبیل باریج هم مشهور است، یک داروی گیاهی تقویت حافظه و ضد فراموشی است. این دارو حاوی عصاره زنجبیل، کندر، وج، سعد کوفی، فلفل سیاه و عسل بوده و برای کمک به کارکرد سالم مغز، بهبود ادراک و جلوگیری از آلزایمر در سنین بالا بسیار مؤثر عمل می‌کند. به طور خلاصه، کپسول آلزاستاپ این خواص را داراست:

  •  تقویت حافظه
  • پیشگیری و درمان کمکی آلزایمر خفیف تا متوسط
  • سرشار از آنتی اکسیدان

جهت خرید کپسول آلزاستاپ باریج و مشاهده اطلاعات بیشتر، به لینک زیر در مفیدطب مراجعه کنید:

مشاهده و خرید کپسول آلزاستاپ

کپسول آلزاستاپ باریج

جدول مقایسه بهترین قرص های تقویت حافظه برای درس خواندن

در زیر مقایسه چند فاکتور مربوط به بهترین قرص های تقویت حافظه برای درس خواندن را که در بخش قبل معرفی کردیم، مشاهده می‌کنید.

نام قرص تقویت حافظه برای درس خواندن ترکیبات محصول سازنده تعداد قیمت فروردین ۱۴۰۳
قرص نروزان ویتابیوتیکس جینکوبیلوبا، ۵-HTP، ال-آرژنین، ال-گلوتامین، ال-گلوتاتیون، کوآنزیم Q10، ویتامین‌های D3، E و C، ویتامین‌های B، منیزیم، آهن، روی و… ایران تحت لیسانس شرکت VITABIOTICS انگلستان ۳۰ عدد قرص ۲۸۱,۲۲۰
کپسول نرم ممولیک ویواتیون ویتا فارمد جینکوبیلوبا، وینپوسیتین، گابا، لوتئولین، دی‌متیل‌اتانول‌آمین (DMAE)، ال-ترئونین، کوآنزیم Q10، ویتامین‌های B6 و B12، اسید فولیک. کشور ایران، تحت لیسانس Vitapharmed کشور سوئیس ۳۰ عدد سافت ژل در حال حاضر موجود نیست
کپسول جینک اکتیو گلدن لایف جینکوبیلوبا ایران تحت لیسانس وایتکس (گلدن لایف) استرالیا ۳۰ عدد کپسول ۸۰,۰۰۰
کپسول ممورال گل دارو الئوگم رزین کندر و گرانول پودر ریشه زنجبیل  ایران، شرکت گل دارو ۳۰ عدد کپسول ۶۴,۵۰۰
کپسول آلزاستاپ باریج کندر، وج، سعد کوفی، فلفل سیاه، زنجبیل، عسل ایران، شرکت باریج اسانس ۶۰ عدد کپسول ۵۰۰ میلی‌گرمی ۱۱۰,۰۰۰

مهمترین راهکارهای تقویت حافظه برای درس خواندن

اصلاح سبک زندگی یکی از مهمترین جنبه‌های تقویت حافظه است. در واقع در بیشتر افراد اگر بهترین قرص تقویت حافظه جهان برای درس خواندن را هم مصرف کنند، اما نکات مهم سلامتی را در زندگی روزمره خود رعایت نکنند، احتمالا نتیجه مطلوبی را مشاهده نخواهند کرد، حداقل به صورت بلند مدت. به عنوان مثال فرض کنید فردی به اندازه نیاز بدنش نمی‌خوابد و توقع عملکرد عالی حافظه خود را دارد؛ هر چند از قرص ها و داروهای گیاهی تقویت حافظه استفاده کند، احتمالا به اندازه کافی تاثیر نخواهد گرفت. در ادامه مهمترین نکات و راهکارها برای سلامتی و تقویت حافظه را بررسی می‌کنیم.

برنامه خواب منظم داشته باشید

حافظه در مرحله عمیق خواب پایدارتر می‌شود و به نظر می‌رسد بعد از آن، مرحله REM (خوابِ حرکتِ چشمِ تند) نقش مهمی در ارتباط دادن خاطرات مختلف به یکدیگر ایفا می‌کند. به همین دلیل است که خواب شب کامل در قدرت حل مسئله می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. از طرف دیگر، نخوابیدن یا خواب ناکافی می‌تواند قدرت یادگیری را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

توصیه می‌شود هر شب در یک زمان مشخص به خواب رفته و صبح در یک زمان مشخص بیدار شوید و بسته به نیاز بدنتان (معمولا بین ۷ تا ۹ ساعت) بخوابید. سعی کنید در آخر هفته نیز از این برنامه پیروی کنید. این کار می‌تواند کیفیت خواب را به طور قابل توجهی بهبود بخشد.

استرس خود را مدیریت کنید

هنگامی که در تنش قرار می‌گیرید، بدن شما هورمون‌های استرس مانند کورتیزول را آزاد می‌کند. ثابت شده‌است که کورتیزول توانایی حافظه را به طور قابل توجهی مختل می‌کند، به ویژه توانایی ما در بازیابی خاطرات بلندمدت. در مطالعات حیوانی نیز ثابت شده‌است که استرس و افسردگی که می‌توانند باعث کوچک شدن حجم مغز شوند.

فعالیت بدنی داشته باشید

تحقیقات نشان داده‌اند که ورزش کردن فواید شناختی دارد. این فعالیت بهبود عرضه اکسیژن و مواد مغذی به بدن را تسهیل می‌کند و به تولید سلول‌های جدید در مغز کمک می‌کند که برای ذخیره حافظه ضروری است. ورزش به ویژه تعداد سلول‌ها در هیپوکامپ را افزایش می‌دهد.

در نظر بگیرید که نیازی به انجام ورزش سنگین نیست. به عنوان مثال، پیاده‌روی یک انتخاب عالی است.

فعالیت بدنی برای تقویت حافظه
ورزش کردن به تولید سلول‌های جدید در مغز کمک می‌کند و می‌تواند تاثیر زیادی در تقویت حافظه برای درس خواندن داشته باشد.

این غذاها را بیشتر مصرف کنید

رژیم‌های غذایی مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای، DASH (رژیم غذایی برای کنترل فشار خون) و رژیم غذایی MIND (به نحوی ترکیب DASH با رژیم مدیترانه‌ای برای بهبود عملکرد شناختی) چند ویژگی مشترکی دارند که شامل توانایی بهبود حافظه و کاهش خطر بروز بیماری پارکینسون و آلزایمر است.

این رژیم‌های غذایی بر تغذیه از خوراکی‌های زیر تمرکز می‌کنند:

  • مواد غذایی مبتنی بر گیاهان، به ویژه سبزیجات سبز و برگی و توت‌ها
  • غلات کامل
  • حبوبات (عدس و نخود و لوبیا)
  • ‌مغزها و دانه‌ها
  • روغن زیتون یا روغن نارگیل
  • گیاهان دارویی و ادویه‌جات
  • ماهی‌های چرب مانند ماهی قزل‌آلا و ماهی ساردین

این غذاها را کمتر مصرف کنید

طرفداران رژیم غذایی مدیترانه‌ای و MIND (موثر در بهبود عملکرد شناختی) تا حد امکان از مصرف مواد غذایی زیر خودداری می‌کنند:

  • شکر
  • مواد غذایی فرآوری شده
  • کره
  • گوشت قرمز
  • مواد غذایی سرخ کرده
  • نمک
  • پنیر

شکر و چربی با کاهش حافظه مرتبط دانسته شده‌اند. یک مطالعه اخیر در انسان‌ها نشان داد که یک رژیم غذایی پر از چربی و شکر به حافظه هیپوکامپال (مربوط به هیپوکامپ) آسیب می‌زند. با این حال، این مطالعه بر اساس پرسشنامه‌ها و نظرسنجی‌ها انجام شده‌است که ممکن است دقت کمتری داشته باشند.

با دیگران ارتباط برقرار کنید

انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن یک سیستم حمایت قوی برای سلامت عاطفی و عصبی ما بسیار ضروری است. یک مطالعه از سال ۲۰۰۷ نشان داد که افرادی که فعالیت اجتماعی بسیاری دارند، کمترین افت حافظه را داشتند. حتی ۱۰ دقیقه صحبت کردن با شخص دیگر نشان داد که حافظه را بهبود می‌بخشد.

ارتباط با دیگران
داشتن یک سیستم حمایت قوی برای سلامت عاطفی و عصبی ما بسیار ضروری است.

آب کافی مصرف کنید

بیشتر مغز از آب تشکیل شده‌است. آب به عنوان یک جاذب شوک برای مغز و نخاع عمل می‌کند. آب به سلول‌های مغزی ما کمک می‌کند تا از مواد مغذی استفاده کنند. بنابراین حتی یک مقدار کوچک از کم آبی بدن می‌تواند تأثیرات ویرانگری داشته باشد. تحقیقات نشان داده‌اند که دهیدراته شدن ملایم منجر به کوچک شدن مغز و اختلال در حافظه می‌شود.

هدف آب خوردن روزانه را حداقل هشت تا ده لیوان در نظر بگیرید؛ در صورتی که فعالیت زیادی دارید، بیشتر از این مقدار هم لازم است.

ویتامین D کافی مصرف کنید

ویتامین D یک ماده مغذی مهم است که نقش‌های حیاتی زیادی در بدن دارد. سطح پایین ویتامین D با بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله کاهش عملکرد شناختی مرتبط است.

کمبود ویتامین D مخصوصا در مناطق سردتر و در کسانی که پوست تیره تری دارند، بسیار متداول است.

می‌توانید با پزشک خود درباره انجام آزمایش خون مشورت نمایید تا متوجه شوید به مکمل ویتامین D نیاز دارید یا خیر.

به سرعت در گوگل جستجو نکنید

تکنولوژی روز جایگاه ویژه و مهم خود را دارد، اما متأسفانه باعث تنبلی اکثر ما در فکر کردن هم شده‌است. قبل از اینکه گوشی موبایل خود را بردارید تا از گوگل سؤال کنید، تلاش کنید تا اطلاعات را با ذهن خود بازیابی کنید. این فرآیند به تقویت مسیرهای عصبی در مغز کمک می‌کند.

مهارت جدید یاد بگیرید

قدرت حافظه به نحوی مانند قدرت عضلات است. هر چه بیشتر از آن استفاده کنید، قوی‌تر می‌شود. نمی‌توانیم هر روز وزنه‌ای با وزن یکسان را بالا ببریم و انتظار داشته باشیم قوی‌تر شویم.

توصیه می‌کنیم مغز خود را به طور مداوم به چالش بکشید. یادگیری یک مهارت جدید، یک راه عالی برای تقویت ظرفیت حافظه است.

فعالیت‌های زیادی برای انتخاب کردن وجود دارد، اما مهمترین امر این است که باید چیزی پیدا کنید که شما را از منطقه امنتان خارج کند و کامل توجه شما را درگیر کند.

در زیر چند نمونه از این فعالیت‌ها را ذکر می‌کنیم:

  • یادگیری یک ساز موسیقی جدید
  • سفالگری
  • انجام بازی‌های ذهنی مانند سودوکو یا شطرنج
  • یادگیری زبان جدید

تحقیقاتی از سال ۲۰۰۷ نشان داد که صحبت کردن به بیش از یک زبان می‌تواند آغاز مشکلات حافظه را در افراد مبتلا به زوال عقل به تأخیر بیندازد.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

 

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

16 دیدگاه دربارهٔ «بهترین قرص تقویت حافظه برای درس خواندن»

  1. با سلام کدام قرص را برای تقویت حافظه وهوش بالابردن قدرت یادآوری تمرکز قدرت تحلیل وعملکرد بالااستفاده کنم به نظرتون موثرتره برای درس هام چندمدتی هم است خیلی فراموش کارشدم اصلأ تمرکز کافی ندارم لطفاً بهترین قرص به هم معرفی کنید

  2. سلام . قرص نروزان اوجینال بهتره یا همین منتال انرژی ؟ برای کنکور میخواستم .که ۵ ماه دیگس .
    مقصودمم اول تقویت حافظه و دوم بالابردن قدرت یادآوری و سوم تمرکز و چهارم قدرت تحلیل و عملکرد بالا سر جلسه کنکور .
    ۲۶ سالمه
    واینکه دوره ی مصرفشون چقدره ؟ یعنی تا چند ماه متوالی میتونم استفاده کنم که تاثیر کامل بزاره ؟
    از هر دوتاش استفاده کنم همزمان ؟

    ممنون میشم اگه پاسخ کامل بدین .
    مرسی

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام دوست گرامی، قرص نروزان و قرص منتال انرژی یوروویتال هر دو در بهبود عملکرد های مغذی و حافظه موثر می باشند.
      جهت اثربخشی آن ها نیاز به مصرف حداقل یک الی چند دوره می باشد.
      مصرف هم زمان آن ها توصیه نمی شود.در صورتی که قصد استفاده از هر دو محصول را دارید می توانید به صورت روز در میان و یا پس از اتمام دوره مصرف یک فراورده بعدی را اغاز نمایید.
      با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز از اینکه تجربه خود را با ما به اشتراک گذاشتید سپاسگزاریم.
      با احترام دکتر داروساز 

  3. سلام و تشکر از مقاله شما، مرور نسبتا جامعی ارائه داده‌اید و حتما وقت و انرژی زیادی را صرف تهیه آن کرده‌اید.
    نکات خوبی را از مقاله استخراج کردم با این امید که به آنها عمل کنم.
    خدا قوت

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      سلام دوست عزیز
      سپاس از همراهیتون، خوشحالیم مطالب براتون مفید بوده
      با آرزوی سلامتی برای شما🌺

  4. محسن کامران‌پور

    سلام وقت بخیر
    خدا قوت
    ۳ تا متن آخر جدید بود
    ولی آخری و ۲ تا مونده آخر بهتر و جدیدتر بود
    مخصوصا آخری
    مچکرم موفق باشید

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      سلام دوست عزیز
      سپاس از همراهیتون، خوشحالیم مطالب براتون مفید بوده
      با آرزوی سلامتی برای شما🌺

  5. سلام
    احوالتون افرین مطالب مهم و خاصی بودند
    تبریک میگم خیلی موارد مفیدی را مطرح کردی عالی بود در اجتماع بودن و مطالعه را نفرمودین
    ارزوی بهترینها دارم

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      سلام دوست عزیز
      سپاس از همراهی و نظرتون، خوشحالیم مطالب براتون مفید بوده
      با آرزوی سلامتی برای شما🌺

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام قرص نروزان با کلونازپام تداخل ندارد. اگر احساس می کنید دچار کاهش حافظه شده اید می توانید برای تقویت حافظه از قرص نروزان استفاده کنید.
      ​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و