گیاهان دارویی برای آرامش اعصاب
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

همه ما در مقاطعی از زندگی مضطرب یا عصبی می‌شویم. در طول روز شرایطی به وجود می‌آیند که باعث احساس استرس یا نگرانی ما می‌شوند. افرادی که اضطراب دارند گاهی از انواع داروی گیاهی آرامش اعصاب به عنوان جایگزینی برای داروهای تجویزی استفاده می‌کنند. این مسئله ممکن است به این خاطر باشد که برخی از داروها از جمله مسدود کننده‌های بتا یا بنزودیازپین‌ها می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به معرفی گیاهان دارویی برای آرامش اعصاب می‌پردازیم. پس تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

گیاهان دارویی برای آرامش اعصاب

برخی از افراد از گیاهان دارویی برای آرامش اعصاب خود استفاده می‌کنند که در ادامه به معرفی چند نمونه از این گیاهان می‌پردازیم. 

به خاطر داشته باشید که قبل از کاهش یا قطع مصرف هرگونه داروی تجویزی و همچنین پیش از شروع مصرف یک مکمل گیاهی باید با پزشک خود مشورت کنید. برخی از گیاهان دارویی آرامش اعصاب ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند یا با سایر داروها تداخل داشته باشند.

می‌توانید برای اطلاعات بیشتر، مقاله «درمان بیماری اعصاب و روان در طب سنتی» را نیز مطالعه نمایید.

بابونه برای اعصاب

یونانیان و رومیان باستان از بابونه به عنوان یک داروی گیاهی آرامش اعصاب استفاده می‌کردند. مطالعات اخیر نشان می‌دهند که بابونه نه تنها یک گیاه آرامش‌بخش است بلکه به کاهش اضطراب هم کمک می‌کند.

بسیاری از خواص آرام‌بخش بابونه به دلیل وجود فنول‌ها از جمله فلاونوئیدها، کینون‌ها، فنولیک اسیدها و سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در این گیاه است.

بابونه به کاهش سردرد و بی اشتهایی ناشی از استرس نیز کمک می‌کند. 

برای استفاده از بابونه می‌توانید دو قاشق چایخوری گل بابونه خشک را در دو فنجان آب داغ بریزید و اجازه دهید ۲ تا ۳ دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید. همچنین می‌توانید برای شیرین کردن آن از عسل استفاده کنید. 

بابونه برای اعصاب
یونانیان و رومیان باستان از بابونه به عنوان یک داروی گیاهی آرامش اعصاب استفاده می‌کردند.

اسطوخودوس برای آرامش اعصاب

یکی دیگر از گیاهان دارویی برای آرامش اعصاب اسطوخودوس است. اسطوخودوس قرن‌هاست که به عنوان درمانی طبیعی برای اضطراب و عصبی بودن استفاده می‌شود. متداول‌ترین شکل استفاده از این داروی گیاهی آرامش اعصاب، استفاده از اسانس روغنی آن در رایحه درمانی یا آروماتراپی است. 

مطالعات نشان داده‌ ماساژ با روغن اسطوخودوس، نه تنها سطح اضطراب را کاهش می‌دهد بلکه باعث القای مثبت اندیشی در شرکت کنندگان این مطالعات می‌شود. 

اعتقاد بر این است که اسطوخودوس در مراکز مرتبط با احساسات مغز مانند یک آرامبخش عمل می‌کند و در نتیجه استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد. همچنین این گیاه سطح کورتیزول یا هورمون استرس را کاهش می‌دهد.

۲ تا ۴ قطره اسانس اسطوخودوس را در ۲ تا ۳ پیمانه آب در حال جوشیدن بریزید و بخار آن را استنشاق کنید. همچنین می‌توانید ۱ تا ۴ قطره اسانس روغنی اسطوخودوس را با با روغن بادام یا زیتون مخلوط کنید و برای ماساژ از آن استفاده نمایید یا آن را روی نقاط نبض بدن بمالید.

شاید علاقه‌مند باشید مقاله «تاثیر استرس بر سیستم ایمنی بدن» را نیز مطالعه نمایید.

آشواگاندا 

آشواگاندا (Ashwagandha) یک گیاه دارویی جوان کننده است که به بدن برای مقابله با استرس فیزیکی و روانی کمک می‌کند.

طبق یک مطالعه منتشر شده در Indian Journal of Psychological Medicine، آشواگاندا به کاهش سطح کورتیزول یا همان هورمون استرس کمک می‌کند. هنگامی که فرد تحت استرس است سطح کورتیزول بالا می‌رود. این مسئله باعث نامتعادل شدن سایر هورمون‌ها و انتقال دهنده‌های عصبی شده که منجر به بروز علائمی مثل اضطراب، افسردگی و بدخوابی می‌شود.

مصرف مرتب آشواگاندا می‌تواند باعث احساس استرس کمتر و آرامش ذهنی شود.

برای استفاده از این داروی گیاهی آرامش اعصاب، نصف قاشق چایخوری پودر آن را با یک لیوان شیر گرم مخلوط کنید و شب‌ نیم ساعت قبل از خواب مصرف نمایید.

شما می‌توانید برای تهیه کپسول لینورمیا مدین فارما (کپسول آرامبخش آشواگاندا) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید کپسول لینورمیا

آشواگاندا
آشواگاندا (Ashwagandha) یک گیاه دارویی جوان کننده است که به بدن برای مقابله با استرس فیزیکی و روانی کمک می‌کند.

ناز باتلاقی

گیاه ناز باتلاقی یا براهمی (brahmi) دارای خواص ضد اضطرابی قوی است. این گیاه به داشتن قابلیت افزایش سروتونین معروف است. سروتونین یک ماده شیمیایی مغز است که به افزایش آرامش کمک می‌کند. 

گیاه ناز باتلاقی توانایی منحصر به فردی در بهبود عملکرد شناختی و همچنین کمک به بدن برای مقابله با استرس دارد. این گیاه، حس آرامش را القا می‌کند و بی‌قراری را بهبود می‌بخشد. ناز باتلاقی به عنوان یک داروی آرامبخش خفیف عمل می‌کند اما به جای کند کردن ذهن، شفافیت و تمرکز ذهنی را افزایش می‌دهد.  

برای استفاده از گیاه ناز باتلاقی، نصف پیمانه شیر یا آب را با نصف قاشق چایخوری از پودر این گیاه مخلوط کنید و حدود ۳ دقیقه حرارت دهید و بعد اجازه دهید ۲ تا ۳ دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و در صورت تمایل به آن عسل اضافه نمایید.

شما می‌توانید برای تهیه قرص نروکسین دینه (ضد افسردگی و ضد اضطراب) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص نروکسین

زنجبیل

زنجبیل یک گیاه دارویی معطر است که از قدیم در سیستم‌های درمانی سنتی به عنوان یک درمان طبیعی برای اضطراب استفاده می‌شود. جینجرول موجود در زنجبیل که یک آنتی اکسیدان است، به مقابله با مواد شیمیایی مضری که بدن به هنگام استرس تولید می‌کند، کمک می‌نماید.

استرس گاهی می‌تواند باعث ناراحتی معده شود زیرا تولید اسیدهای معده را که برای هضم غذا ضروری هستند، مختل می‌کند. در این صورت زنجبیل می‌تواند با تحریک اسید معده به این مسئله کمک کند.

می‌توانید یک قاشق چایخوری زنجبیل خرد شده را در دو فنجان آب به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. سپس آن را صاف کنید و در صورت تمایل برای شیرین کردن آن از عسل استفاده نمایید.

شما می‌توانید برای آشنایی با راه های کاهش اضطراب مقاله «۱۳ راه موثر برای غلبه بر اضطراب» را مطالعه نمایید.

زنجبیل
زنجبیل یک گیاه دارویی معطر است که از قدیم در سیستم‌های درمانی سنتی به عنوان یک درمان طبیعی برای اضطراب استفاده می‌شود.

ریحان مقدس 

استرس مزمن می‌تواند منجر به التهاب و افزایش رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو شود. ریحان مقدس (Tulsi) سطح و فعالیت آنتی اکسیدان‌ها را افزایش می‌دهد که این آنتی اکسیدان‌ها با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند. مطالعات علمی مدرن نشان می‌دهد ریحان مقدس در درمان استرس و اضطراب موثر است.

می‌توانید برای آشنایی با استرس مزمن مقاله «علائم استرس مزمن و روش‌های درمان آن» را مطالعه نمایید.

سنبل الطیب 

یکی دیگر از گیاهان دارویی برای آرامش اعصاب سنبل الطیب (valerian) است که یک گیاه بومی اروپا و آسیاست. قرن‌هاست که مردم از ریشه سنبل الطیب برای کمک به درمان مشکلات خواب، اضطراب و افسردگی استفاده می‌کنند. ریشه سنبل الطیب به شکل دمنوش و قرص موجود است.

تا کنون تنها تعداد کمی مطالعه با کیفیت بالا درباره اثرات سنبل الطیب انجام شده است. به گفته مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین آمریکا (NCCIH)، شواهد برای تعیین اینکه آیا سنبل الطیب می‌تواند افسردگی یا اضطراب را کاهش دهد یا خیر، ناکافی است.

مطالعات نشان می‌دهد که سنبل الطیب به طور کلی بی‌خطر است. با این حال، NCCIH خاطر نشان می‌کند که هیچ اطلاعاتی درباره مصرف بلند مدت سنبل الطیب و همچنین بی‌خطر بودن آن برای افراد زیر وجود ندارد:

  • زنان باردار
  • زنان شیرده
  • کودکان زیر ۳ سال

همچنین باید بدانید که سنبل الطیب می‌تواند اثر خواب آور داشته باشد. مصرف این گیاه همراه الکل یا داروهای آرام‌بخش این اثر را افزایش می‌دهد و می‌تواند خطرناک باشد.

شما می‌توانید برای تهیه قطره هایپیران پورسینا (رفع سردرد، افسردگی و بدخوابی) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قطره هایپیران

گل ساعتی

گل ساعتی (passionflower) خانواده‌ای از گیاهان با حدود ۵۵۰ گونه مختلف است. برخی از مطالعات نشان می‌دهد یک گونه خاص از این گیاه با نام پیچ ساعتی (P. incarnata) می‌تواند در درمان بی‌قراری، عصبی بودن و اضطراب موثر باشد.

بر طبق یک بررسی قدیمی‌تر بر روی درمان‌های مکمل در سال ۲۰۱۰، برخی شواهد نشان می‌دهند که اثرات ضد اضطرابی پیچ ساعتی با اثرات بنزودیازپین‌ها قابل مقایسه است. بنزودیازپین‌ها گروهی از داروها هستند که پزشکان برای درمان اضطراب تجویز می‌کنند.

می‌توانید برای اطلاعات بیشتر درباره انواع داروی گیاهی آرامش اعصاب، مقاله «انتخاب بهترین قرص گیاهی اعصاب» را مطالعه نمایید.

گل ساعتی
گل ساعتی (passionflower) خانواده‌ای از گیاهان با حدود ۵۵۰ گونه مختلف است.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به معرفی موثرترین گیاهان دارویی برای آرامش اعصاب پرداختیم. همان‌طور که گفته شد برخی از گیاهان از جمله اسطوخودوس، بابونه و سنبل الطیب می‌توانند به کاهش اضطراب و آرامش اعصاب کمک کنند.

به خاطر داشته باشید قبل از شروع مصرف مکمل‌های گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

شما می‌توانید برای تهیه انواع داروهای گیاهی ضد افسردگی و شادی آور از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید داروهای گیاهی ضد افسردگی و شادی آور

منابع: سایت‌های food.ndtv و MedicalNewsToday


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره