بهترین اسپری برای گرفتگی بینی کودکان
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

یکی از آزاردهنده‌ترین علائمِ مشکلاتی مثل سرماخوردگی، آنفولانزا، آلرژی و… گرفتگی بینی است. کمک به رفع علائم بیماری در کودکان که اغلب تحمل کمتری دارند، اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب ضمن توضیح  راه‌های مفید و موثر برای رفع مشکل احتقان بینی، سه تا از نمونه‌های بهترین اسپری برای گرفتگی بینی کودکان را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

گرفتگی بینی کودکان به چه دلیل است؟

قبل از این که به معرفی بهترین اسپری برای گرفتگی بینی کودکان بپردازیم، خوب است ابتدا درباره دلایل گرفتگی بینی کودکان صحبت کنیم. ممکن است فکر کنید که گرفتگی بینی به دلیل جمع شدن خلط زیاد در بینی کودک اتفاق می‌افتد. اما این تنها دلیل این مشکل نیست. هنگامی که کودکان دچار سرماخوردگی می‌شوند، ممکن است بینی آن‌ها به دلیل ورم کردن رگ‌های سینوس‌های محدوده بینی بگیرد که این اتفاق به خاطر وجود التهاب است. گرفتگی بینی کودکان می‌تواند دلایل مخلتفی داشته باشد که شایع‌ترینِ آن‌ها عبارتند از:

عفونت ویروسی:

بیش از ۲۰۰ نوع ویروس می‌توانند باعث ابتلا به عفونت های تنفسی فوقانی شوند که این عفونت‌ها خود ممکن است باعث گرفتگی بینی شوند. با این وجود، راینوویروس‌ها (سرماخوردگی معمولی) شایع ترین ویروس ایجاد کننده این مشکل است. هنگامی که ویروس وارد بینی می‌شود، سیستم ایمنی واکنش نشان داده و رگ‌های داخل بینی را منبسط می‌کند. در نهایت این اتفاق به گرفتگی بینی کودک می‌انجامد.

آلرژی و عوامل تحریک کننده:

عوامل حساسیت زا مانند گرده گل‌ها، ذرات گرد و غبار، پوسته‌های ریز بدن حیوانات خانگی و قارچ‌ها می‌توانند باعث بروز واکنش‌های ایمنی در بدن کودک شما شوند. این واکنش های آلرژیک، علائم مختلفی دارند که گرفتگی بینی یکی از شایع ترینِ آن‌هاست. بنابراین کودک شما ممکن است در فصل‌های خاصی از سال دچار گرفتگی بینی شود.

انواع بهترین اسپری برای گرفتگی بینی کودکان

پس از این که با دلایل شایع بروز گرفتگی بینی کودکان آشنا شدید، در این بخش می‌خواهیم به معرفی بهترین اسپری ها برای رفع گرفتگی بینی کودکان بپردازیم. قبل از انتخاب اسپری بینی، حتما به محدوده سنی مجاز استفاده از آن و ترکیبات موجود در محصول توجه کنید.

اسپری بینی آلوسالین

اسپری آلوسالین آرشام دارو یک نمونه از محبوب ترین و بهترین اسپری برای رفع گرفتگی بینی کودکان است. این اسپری حاوی سدیم کلراید، پتاسیم کلراید و ژل آلوئه ورا بوده و مصرف آن به باز شدن مجاری تنفسی کمک می‌کند. آلوسالین یک اسپری بینی نمکی است که در رفع گرفتگی بینی کودک شما در هنگام سرماخوردگی، آنفولانزا، آلرژی و… بسیار موثر می‌باشد.

از اسپری آلوسالین می‌توانید برای پاکسازی دریچه های بینی و مرطوب کردن بینی استفاده کنید.

مقدار استفاده از آلوسالین به صورت ۲ پاف در هر سوراخ بینی، ۲ تا ۶ بار در هر روز (بسته به نیاز) است.

شما می‌توانید برای رفع گرفتگی کودکان بالای ۳ ماه از این اسپری استفاده کنید. بنابراین آلوسالین یک اسپری برای گرفتگی بینی نوزاد سه ماه به بالا محسوب می‌شود.

خرید اسپری آلوسالین

خرید اسپری بینی آلوسالین

اسپری بینی نازاتکس

اسپری نازاتکس اکسیر گستر یک اسپری موثر دیگر برای گرفتگی بینی کودکان است. در این اسپری از ترکیبات مفیدی مانند روغن گیاه نعناع و اکالیپتوس استفاده شده است. نازاتکس همچنین حاوی نمک‌های کلرید از سدیم، پتاسیم و کلسیم می‌باشد. استفاده از این اسپری بینی علاوه بر به همراه داشتن تاثیرات مثبت در رفع احتقان بینی کودک، به پاکسازی و مرطوب کردن مجاری تنفسی نیز کمک می‌کند.

اسپری بینی ضد احتقان نازاتکس برای مصرف در هنگام سرماخوردگی و آلرژی مناسب است.

مقدار استفاده از اسپری نازاتکس برای رفع گرفتگی بینی به صورت ۲ پاف در هر سوراخ بینی، چندین بار در روز است.

مصرف نازاتکس برای کودکان بالای ۴ سال مجاز است.

خرید اسپری نازاتکس

خرید اسپری بینی نازاتکس

اسپری بینی نازوفیت

اسپری نازوفیت گل دارو یک اسپری بینی پرطرفدار برای تسکین علائم سرماخوردگی از جمله گرفتگی بینی کودکان است. این اسپری بینی به پیشگیری از التهاب مخاط بینی و خشکی آن کمک می‌کند.

ترکیبات به کار رفته در نازوفیت شامل اسانس پوست لیمو، اسانس پوست پرتقال، روغن پین نیدل (روغن کاج سوزنی)، روغن بادام زمینی، ویتامین A و ویتامین E است.

توجه کنید که نازوفیت حاوی روغن بادام زمینی است. بنابراین لازم است مصرف آن را برای کودکانی که نسبت به این روغن حساسیت دارند، پرهیز کنید.

نحوه استفاده از ناروفیت به صورت روزی ۳ بار هر بار ۲ پاف در هر مجرای بینی مشخص شده است.

مصرف اسپری بینی نازوفیت برای کودکان بالای ۳ سال از طرف شرکت سازنده مجاز اعلام شده است.

خرید اسپری نازوفیت

خرید اسپری نازوفیت

روش استفاده از اسپری بینی برای کودکان

بسیاری از افراد با وجود این که به صورت معمول از اسپری های بینی استفاده می‌کنند، اما این کار را درست انجام نمی‌دهند. در این بخش توضیح می‌دهیم که روش درست استفاده از اسپری بینی برای کودکان چگونه است.

  1. ابتدا لازم است بینی تمیز شود و خلط ها خارج شود. این کار را می‌توانید با کمک گرفتن از سرم شستشو یا فین کردن توسط کودک انجام دهید. برای کودکان کم سن تر که توانایی این کار را ندارند، می‌توانید از تمیز کننده یا پوار بینی کودک هم استفاده کنید.
  2. ۱. اگر کودک شما زیر دو سال دارد، او را در حالت دراز کشیده به پهلو قرار داده و نوک اسپری را داخل سوراخ بینی او بگذارید و اسپری کنید. این کار را برای سوراخ بعدی هم تکرار کنید.
    ۲. اگر کودک دو سال به بالا دارد، در حالت نشسته یا ایستاده، اسپری را به صورت عمودی داخل یکی از سوراخ های بینی او قرار داده و با دست خود سوراخ دیگر بینی او را بگیرید. سپس اسپری کنید (حتی الامکان کودک در لحظه اسپری، نفس خود را به داخل بکشد). برای سوراخ دیگر بینی تکرار کنید.
  3. بعد از استفاده کردن از اسپری بینی برای کودکان، بهتر است مراقب باشید که کودک بلافاصله فین نکند تا مواد موثره وارد شده به بینی، تاثیر خود را بگذارند.
استفاده از پوار بینی برای تمیز کردن بینی کودک
استفاده از پوار بینی برای تمیز کردن بینی کودک

در نهایت توصیه می‌کنیم علاوه بر در نظر گرفتن روش استفاده توضیح داده شده در این بخش، بروشور محصولی را که تهیه کرده‌اید نیز ملاحظه نمایید. همچنین اگر پزشک در این رابطه توصیه‌ای کرده است، به دستور او عمل کنید.

درمان های خانگی گرفتگی بینی کودکان

در کنار استفاده از بهترین اسپری برای گرفتگی بینی کودکان چند راه ساده اما موثر برای درمان گرفتگی بینی در کودکان توصیه می‌کنیم تا با استفاده از آن‌ها به کودک خودتان کمک کنید تا بتواند دوران بیماری را  راحت‌تر پشت سر بگذارد.

۱- با استفاده از یک دستگاه بخور سرد هوای اتاق را مرطوب کنید.

۲- مصرف مایعات فراوان یکی از بهترین و اما آسان ترین راه‌های بهبود این مشکل است. به این دلیل که مایعات زیاد، باعث رقیق شدن خلط شده و به کودک کمک می‌کند که راحت‌تر سرفه کند که این موضوع برای رفع احتقان و گرفتگی بینی او موثر است.

۳- بردن کودک به حمام بخار گرم می‌تواند گرفتگی بینی او را به صورت چشمگیری بهبود دهد.

۴- هوای محیط اطراف کودک را تمیز نگه دارید. مثلا سیگار کشیدن در جایی که کودک حضور دارد، باعث بدتر شدن گرفتگی بینی و سرفه او می‌شود.

۵- از یک کرم یا پماد مرطوب کننده مناسب برای رفع خشکی پوست بینی کودک استفاده کنید. کودکان بر اثر گرفتگی بینی ممکن است به طور مکرر فین کند و همین کار باعث التهاب و خشکی پوست بینی او می‌شود.

جمع بندی

در این مقاله درباره بهترین اسپری برای گرفتگی بینی کودکان و جنبه‌های مختلف از جمله نحوه استفاده از آن صحبت کردیم. به خاطر داشته باشید که هر محصولی را برای گرفتگی بینی کودک خود استفاده نکنید و حتما به بازه سنی مجاز استفاده از آن اسپری توجه کنید. همچنین در صورتی که می‌خواهید از اسپری های بینی حاوی عصاره گیاهان استفاده کنید، قبل از مصرف به موارد احتیاط و منع مصرف توجه کرده و ترکیبات آن را برای جلوگیری از واکنش های حساسیتی مد نظر قرار دهید.

شما می‌توانید هر کدام از اسپری های بینی کودکان را که تمایل دارید، به راحتی و طی خرید اینترنتی سریع، از داروخانه آنلاین مفیدطب تهیه کنید. همچنین انواع محصولات مناسب برای سرماخوردگی مانند انواع بهترین شربت سرفه کودکان را می‌توانید در این داروخانه مشاهده کنید.

مشاهده و خرید انواع شربت سرفه کودکان

سوالات متداول

درمان گرفتگی بینی کودکان در شب چگونه است؟

هنگامی که کودک برای خوابیدن دراز میکشد، ممکن است خلط زیادتری در بینی تجمع پیدا کرده و به همین دلیل با شدت دادن به گرفتگی بینی او، تنفس را برایش سخت تر کند. برای رفع این مشکل می‌توانید سر کودک خود را با تعداد بالش بیشتری بالاتر بیاورید تا خلط راحت‌تر عبور کند. حتی الامکان گاها حالت بدن کودک را چک کنید تا در بهترین موقعیت قرار گرفته باشد.

بهترین اسپری برای گرفتگی بینی نوزاد کدام است؟

اسپری بینی آلوسالین یک اسپری برای گرفتگی بینی نوزاد ۳ ماه به بالا است که تاثیر خوبی در پاکسازی و رفع گرفتگی بینی او دارد. برای رفع گرفتگی بینی نوزاد خود، توصیه می‌شود با پزشک نیز مشورت کنید.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع