بهترین شربت سرماخوردگی کودکان
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

سرماخوردگی شایع‌ترین بیماری در بین کودکان است. به طوری که هر کودک در طول سال حداقل یک یا دو بار با این بیماری مواجه خواهد بود. در چنین شرایطی کودکان به دلیل آزردگی ناشی از بیماری ممکن است بی‌قراری زیادی داشته باشد و از خوردن دارو نیز خودداری کند. اکثر والدین در هنگام سرماخوردگی فرزندانشان به دنبال موثرترین و در عین حال آسان‌ترین روش درمان هستند. از میان داروهای سرماخوردگی کودکان معمولا قطره برای نوزادان و شربت برای کودکان بهترین گزینه‌ای است که می‌تواند مصرف راحتی برای بچه‌ها داشته باشد. اما انتخاب بهترین شربت سرماخوردگی کودکان نیازمند کمی اطلاعات است که والدین با کسب آن می‌توانند تصمیم بهتری بگیرند.

در این مقاله به بررسی انواع شربت سرماخوردگی کودکان و همچنین گیاهان دارویی موثر در درمان این بیماری می‌پردازیم و در ادامه شما را با یکی از بهترین شربت سرماخوردگی کودکان آشنا خواهیم کرد.

شربت سرماخوردگی کودکان برای چیست؟

انواع شربت سرماخوردگی کودکان از برندهای متفاوت در بازار و داروخانه‌ها وجود دارند، که حاوی ترکیبات مختلفی هستند. هر یک از این شربت‌ها برخی از علائم سرماخوردگی را از بین می‌برند. به طور مثال شربت آنتی هیستامین با هدف کاهش آبریزش بینی و گرفتگی بینی برای رفع سرفع و شربت استامینوفن کودکان برای کاهش تب و درد توسط پزشکان توصیه می‌شوند.

به طور کلی شربت سرماخوردگی برای درمان علائمی مانند تب، سرفه، گلودرد، آبریزش و احتقان بینی، عطسه، گوش درد و دردهای عضلانی به کار می‌رود.

انواع شربت سرماخوردگی کودکان

رایج‌ترین انواع شربت سرماخوردگی کودکان را می‌توان به صورت زیر دسته بندی نمود:

  • شربت‌های ضد سرفه
  • شربت خلط آور یا اکسپکتورانت
  • شربت ضد حساسیت یا آنتی هیستامین
  • شربت ضد احتقان بینی یا دکونژستانت
  • شربت‌های تب بر (استامینوفن یا ایبوپروفن)
  • شربت‌های ترکیبی سرماخوردگی

منظور از شربت‌های سرماخوردگی ترکیبی، نوعی شربت است که دارای خواصی چندگانه هستند. این شربت‌ها می‌توانند چند نوع از علائم سرماخوردگی کودکان را بهبود ببخشند.

نکات لازم در مصرف شربت سرماخوردگی کودکان

هنگامی که یک شربت برای سرماخوردگی کودک خود تهیه می‌کنید، رعایت برخی نکات ضروری برای جلوگیری از عوارض جانبی و خطرات احتمالی ضروری هستند. این نکات در مورد تمامی انواع شربت سرماخوردگی کودکان صدق می‌کند:

  • از مصرف انواع داروها برای کودکان زیر سه سال بدون مجوز پزشک و به صورت خودسرانه جدا پرهیز کنید.
  • داروها را بدون مشورت با پزشک به صورت همزمان مصرف نکنید. برخی از داروها ممکن است دارای ترکیبات مشابهی باشند و با مصرف همزمان دوز یک ترکیب در بدن کودک بالا برود.
  • مقدار مصرف شربت سرماخوردگی کودکان را بدون مشورت پزشک افزایش ندهید. این مسئله می‌تواند موجب آسیب شدید به کبد یا حتی نابودی آن شود.
  • اگر کودک شما تحت درمان با داروهای آرام‌بخش و مسکن قرار دارد، بدون مشورت با پزشک از شربت سرماخوردگی استفاده نکنید.
  • از شربت سرماخوردگی هرگز به عنوان آرام بخش کودک استفاده نکنید.

شربت گیاهی سرماخوردگی کودکان

یکی دیگر از انواع داروهای سرماخوردگی کودکان، شربت‌های حاوی گیاهان دارویی است. مزیت این شربت‌ها نسبت به سایر محصولات این است که کمترین عوارض جانبی احتمالی را دارا می‌باشند، چرا که ترکیبات آن‌ها کاملا گیاهی و امن است. با این حال باز هم مصرف این شربت‌ها برای کودکان بدون مشورت با پزشک اصلا توصیه نمی‌شود.

ترکیبات گیاهی شربت‌های سرماخوردگی کودکان

تعداد بیشماری از گیاهان دارویی و جود دارند که می‌توان از خواص آن‌ها برای بهبود سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و سایر علائم سرماخوردگی استفاده کرد. برخی از این گیاهان فوق العاده عبارتند از:

آویشن: گونه‌های مختلف آویشن به عنوان ضد سرفه، خلط آور و ضد میکروب استفاده می‌شوند. همچنین تیمول و کارواکرول آویشن اثرات ضد کرم، ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد.

زنجیبل: ریشه زنجبیل خواص ضد تب، ضد درد، ضد التهاب و اثرات آنتی بیوتیک دارد.

 پلارگونیوم: این گیاه طول مدت سرماخوردگی یا عفونت سینوس را کاهش می‌دهد. همچنین با خنثی کردن برخی از باکتری‌ها و ویروس‌ها، به بهبود بیماری کمک می‌کند.

پنیرک: اثرات گل پنیرک، عمدتا مربوط به موسیلاژ و آنتوسیانین آن است که یکی از مهم‌ترین داروهای ضد سرفه و مفید برای رفع گرفتگی صدا می‌باشد.

بهترین شربت سرماخوردگی کودکان

تا اینجا با انواع شربت‌های موثر در درمان سرماخوردگی کودکان موجود در داروخانه ها آشنا شدیم. انتخاب بهترین شربت سرماخوردگی کودکان که متناسب با شرایط فرزند ما باشد، در درجه اول بستگی به نظر پزشک دارد. مطمئنا پزشک متخصص با بررسی و معاینه شرایط بالینی کودک مناسب‌ترین نوع درمان را تجویز می‌کند.

نکته مهم دیگر در انتخاب شربت سرماخوردگی مخصوص کودکان ترکیبات موجود در آن است. همانطور که قبلا اشاره کردیم، ترکیبات موجود در انواع داروهای سرماخوردگی به گونه‌ای است که هر یک از آن‌ها برای بهبود برخی از علائم این بیماری تهیه شده‌اند. شربت‌های ترکیبی سرماخوردگی گزینه مناسبی هستند برای زمانی که بیشتر علائم معمول سرماخوردگی در کودک دیده می‌شود. به عنوان مثال شربت پلارژین کیدز از جمله این شربت‌های ترکیبی است که دارای خواص چندگانه می‌باشد. در ادامه با این شربت گیاهی بیشتر آشنا خواهیم شد.

خرید شربت پلارژین کیدز

علاوه بر موارد ذکر شده، یکی دیگر از نکاتی که در انتخاب بهترین شربت سرماخوردگی کودکان برای والدین اهمیت زیادی دارد، طعم شربت است. امروزه در اکثر شربت‌های سرماخوردگی و ضد سرفه کودکان از طعم‌دهنده‌های میوه‌ای استفاده می‌شود و دلیل آن ایجاد میل بیشتر کودک به مصرف دارو است. به طور مثال بسیاری از شربت‌ها با طعم پرتقال، توت فرنگی، تمشک و غیره تهیه می‌شوند تا کودکان بدون ناراحتی بتوانند از شربت استفاده کنند.

معرفی شربت پلارژین کیدز

بسیاری از والدین این شربت را به عنوان بهترین شربت سرماخوردگی کودکان می‌شناسند. حال با هم بررسی می‌کنیم که دلیل این انتخاب چیست. شربت پلارژین کیدز یک شربت گیاهی است که تأثیرگذاری فوق‌العاده‌ای در بهبود سرفه، آبریزش بینی، احتقان بینی و گلودرد کودکان دارد. به طوری که در دوران کرونا نیز پزشکان از شربت پلارژین کیدز به عنوان یک داروی کمکی در بهبود علائم این بیماری استفاده می‌کردند.

شربت پلارژین کیدز به واسطه برخورداری از عصاره گیاه پلارگونیوم و عسل به خوبی می‌تواند به تسکین کودک در مواجهه با علائم ناشی از سرماخوردگی کمک کند.

مطالعات بالینی نشان داده‌اند که مصرف عصاره گیاه پلارگونیوم در اطفال، می‌تواند تا حدود ۳۰% علائم سرماخوردگی و مخصوصاً علائم مربوط به بینی را بهبود دهد. همچنین مصرف این گیاه در هنگام سرماخوردگی و برونشیت حاد، خصوصاً اگر شروع مصرف در ۲۴ ساعت اولیه بیماری باشد، می‌تواند طی ۷ روز باعث بهبود علائم و کاهش طول دوره بیماری شده و نیاز به مصرف استامینوفن را کم می‌کند.
از مزایای شربت پلارژین کیدز کودکان این است که فاقد الکل، رنگ و قند می‌باشد. همچنین، پلارژین بر خلاف بسیاری از داروهای ضدحساسیت شیمیایی که خواب‌آور هستند، موجب خواب آلودگی کودک نمی‌شود.

مزیت مهم دیگر شربت پلارژین کودکان طعم و عطر مناسب آن است که باعث شده کودکان واکنش مناسبی به آن نشان دهند و در مصرف آن ممانعت نکنند.

خرید شربت پلارژین کیدز
جهت خرید شربت پلارژین کیدز برای سرماخوردگی کودکان کلیک کنید.

مقدار مصرف شربت سرماخوردگی کودکان

شربت پلارژین کیدز یا هر شربت سرماخوردگی کودکان نباید به طور خودسرانه برای کودکان مخصوصا اطفال زیر سه سال مصرف شود. به طور کلی کودکان در مقایسه با بزرگسالان شرایط حساس‌تری دارند و مصرف خودسرانه داروها ممکن است برای آن‌ها عواقب ناخوشایندی به همراه داشته باشد. درمورد شربت پلارژین کیدز سن مجاز برای مصرف آن کودکان بالای ۱ سال تعیین شده است.

مقدار مصرف در انواع شربت‌های سرماخوردگی کودکان ممکن است کاملا متفاوت باشد. اولویت اول در میزان و نحوه مصرف داروها برای کودکان، نسخه تجویزی پزشک است. در وهله دوم می‌توانید از دستورالعمل پیشنهادی روی جعبه یا بروشور محصول استفاده کنید.

مقدار مصرف شربت پلارژین کیدز در کودکان با توجه به رده سنی کودک، متفاوت و به صورت زیر است:

  • کودکان ۶ تا ۱۲ سال:۵ میلی لیتر شربت ۳ بار در روز (صبح، ظهر، شب) میل شود.
  • کودکان ۱ تا ۶ سال:۲.۵ میلی لیتر شربت ۳ بار در روز (صبح، ظهر، شب) میل شود.

طبق دستوری که روی محصول پلارژین ذکر شده، بهتر است که مصرف آن در ابتدای بروز علائم شروع شود و تا ۳-۲ روز بعد از بهبود علائم، برای جلوگیری از عودِ بیماری ادامه داشته باشد. به خاطر داشته باشید که لازم است شربت پلارژین را قبل مصرف تکان دهید.

همانطور که گفتیم به دلیل حساسیت‌های نوزادان، شربت پلارژین برای زیر یک سال حتما با تجویز پزشک متخصص کودکان باید انجام گیرد.

جمع بندی

این مقاله به والدین کمک می‌کند تا بتوانند در انتخاب بهترین شربت سرماخوردگی کودکان برای فرزندان خود به راحتی تصمیم بگیرند. همانطور که گفتیم این انتخاب به شرایط بالینی کودک و علائم او بستگی داشته و با توجه به ترکیبات موجود در شربت‌ها و طعم آن‌ها انجام می‌گیرد. مشورت با پزشک متخصص کودکان بهترین گزینه برای داشتن مناسب‌ترین انتخاب در این زمینه خواهد بود.

جهت خرید شربت پلارژین کیدز و مشاهده لیست کاملی از انواع شربت سرفه کودکان به لینک دسته‌بندی زیر مراجعه کنید.

خرید شربت ضد سرفه و سرماخوردگی کودک

هر سوال دیگری در مورد محصولات گیاهی ضد سرفه و سرماخوردگی و نحوه مصرف آن‌ها داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

بهترین شربت سرماخوردگی کودکان زیر ۱ سال کدام است؟

به دلیل حساسیت بیشتر نوزدان و کودکان زیر ۳ سال بهتر است قبل از مصرف هر دارویی با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. شربت پلارژین کیدز برای کودکان بالای یک سال مجاز نیست و به جای آن می‌توانید از قطره پلارژین که برای زیر ۱ سال تهیه شده است استفاده کنید.

چند سی سی شربت سرماخوردگی کودکان مجاز است؟

دوز مصرفی هر یک از شربت‌های سرماخوردگی کودکان با توجه به برند آن ممکن است متفاوت باشد و لازم است با پزشک مشورت شود. و یا اینکه با توجه به دستورالعمل ثبت شده روی بروشور محصول عمل کنید. به طور مثال درمورد شربت پلارژین کیدز برای کودکان زیر ۶ سال می‌توانید تا ۲.۵ میلی‌لیتر و برای کودکان بالای ۶ سال می‌توانید تا ۵ میلی‌لیتر شربت بدهید.

شربت سرماخوردگی کودکان هر چند ساعت باید مصرف شود؟

باز هم بهترین مرجع برای زمان مصرف شربت سرماخوردگی پزشک متخصص یا بروشور محصول مورد نظر است. در برخی اوقات پزشکان توصیه می‌کنند داروی سرماخوردگی را هر ۶ الی ۸ ساعت به کودک بدهید و یا اینکه به صورت سه وعده صبح، ظهر و شب مصرف کنید.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره