بهترین زمان مصرف کپسول فروفورت دئودنال چه موقع است؟

بهترین زمان مصرف کپسول فروفورت دئودنال
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

کم خونی فقر آهن، یک مشکل شایع است. دلایل مختلفی مانند این که رژیم غذایی مناسب حاوی آهن کافی نداشته باشید، بیماری خاصی داشته باشید و یا ورزش‌های شدیدی انجام دهید، می‌توانند باعث بروز این بیماری شوند. خوشبختانه در بیشتر موارد، این کم خونی با اصلاحات رژیم غذایی و یا مصرف مکمل آهن مناسب تحت نظر پزشک، رفع می‌شود. یکی از محبوب‌ترین مکمل‌‌های آهن موجود در بازار مکمل ایران، کپسول فروفروت دئودنال عبیدی است. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب، درباره بهترین زمان مصرف کپسول فروفورت دئودنال و مهمترین نکاتی که جهت استفاده از این مکمل باید رعایت کنید، صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

کپسول فروفورت دئودنال عبیدی چیست؟

قبل از توضیح درباره بهترین زمان مصرف کپسول فروفورت دئودنال خوب است ابتدا کمی با این محصول آشنا شوید. کپسول فروفورت دئودنال که آن را با نام قرص فروفورت دئودنال نیز می‌شناسند، یک مکمل آهن تولید شرکت داروسازی دکتر عبیدی است. این مکمل به دو شکل قوطی ۳۰ عددی و بلیستر حاوی ۳۰ عدد کپسول ارائه می‌شود.

فروفورت دئودنال عبیدی حاوی دوز بالایی از آهن است و برای افراد مبتلا به کم‌خونی ناشی از فقر آهن مناسب می‌باشد.

فروفورت دئودنال به صورت کپسول‌های انتریک کوتد خوراکی و به رنگ‌های قهوه‌ای مایل به قرمز (سر) و گلبھی (بدن) حاوی پلت انتریک کوتد فروس گلایسین سولفات (معادل با ۸۰ میلی‌گرم آهن دو ظرفیتی) تولید شده است.

کپسول‌های انتریک کوتد به گونه‌ای ساخته می‌شوند که در معده باز نمی‌شوند و پس از ورود به روده باز شده و جذب می‌شوند.  به عبارت دیگر، قرص فروفورت دئودنال به خاطر پوشش مقاوم، تحت تاثیر محیط اسیدی معده قرار نمی‌گیرد و در پنجره جذبی آهن در دستگاه گوارش باز و جذب می‌شود.

کپسول فروفورت دئودنال با کمترین عوارض گوارشی به تامین آهن مورد نیاز بدن و رفع کم خونی فقر آهن ناشی از سوءجذب یا افزایش نیاز بدن به آن کمک می‌کند.

خرید کپسول فروفورت دئودنال

ترکیبات قرص فروفورت دئودنال

ترکیب اصلی قرص آهن فروفورت دئودنال به فرم فروس گلایسین سولفات است که معادل آهن دو ظرفیتی ۸۰ میلی گرم می‌باشد.

به طور کلی مکمل‌های آهن در دو نوع املاح کانی مثل فروس سولفات و املاح آلی مثل فومارات و گلوکونات تولید می‌شوند. نوع جدیدی از ملح آهن به نام فروس گلایسین سولفات نیز در برخی مکمل‌ها وجود دارد. در این ترکیب فروس سولفات به اسید آمینه گلایسین متصل شده است. در این نوع از مکمل‌ها با توجه به پوشانده شدن بخش یونی با بخش آلی اسید آمینه عبور از دیواره سلولی روده به راحتی صورت می‌گیرد و از طرفی با توجه به وجود اسید آمینه در ترکیب به صورت جذب فعال از دیواره روده جذب می‌شود.

بنابراین ترکیب فروس گلایسین سولفات دارای جذب بالاتری است، در نتیجه عوارض بسیار کمتری از املاح کانی و آلی قبلی دارد. بر همین اساس می‌توان گفت عوارض گوارشی کپسول فروفورت دئودنال که حاوی ملح فروس گلایسین سولفات می‌باشد، نسبت به مکمل‌های سایر املاح آهن کمتر شده‌است.

کپسول فروفورت دئودنال

بهترین زمان مصرف کپسول فروفورت دئودنال

کپسول فروفورت دئودنال لازم است طبق دستور پزشک مصرف شود. اگر پزشک توصیه‌ای نکرده باشد، بهترین زمان مصرف کپسول فروفورت دئودنال، به صورت ناشتا و با معده خالی در هنگام صبح (حدود یک ساعت قبل از صبحانه) و یا در فاصله زمانی مناسب، حدود ۲ ساعت قبل یا بعد از غذا مصرف شود.

به طور کلی معمولا مکمل‌های آهن، از جمله کپسول فروفورت دئودنال، برای این که بیشترین جذب را داشته باشد، باید با شکم خالی مصرف شوند. اما بیشتر افراد با این طرز مصرف، دچار مشکلات گوارشی می‌شوند؛ به همین دلیل برخی متخصصان توصیه می‌کنند که این مکمل ها را در ابتدای مصرف، همراه با غذا بخورید و کم کم زمان آن را به زمان ایده‌آل نزدیک کنید. با این حال اگر جزو این دسته از افراد نیستید، مصرف آن با معده خالی ارجحیت دارد. همچنین اگر پزشک شما نحوه و زمان مصرف دیگری را تجویز کرده است، قبل از تغییر روش خود لازم است با او مشورت نمایید.

توصیه می‌کنیم که هنگام مصرف ایزی آیرون از چای یا قهوه استفاده نکنید.

دوره مصرف کپسول فروفورت دئودنال، بر اساس شدت کم خونی و نیاز فردی معمولا ۳ تا ۶ ماه است که ممکن است در برخی موارد طولانی‌تر نیز گردد.

تداخلات دارویی کپسول فروفورت دئودنال

قبل از مصرف فروفورت دئودنال، لازم است به تداخلات دارویی آن توجه کنید. اگر از داروهای زیر استفاده می نمایید، پزشک خود را مطلع سازید:

  • داروهای ضد درد یا ضد روماتیسم (مانند سالیسیلات ها و فنیل بوتازون) – مصرف توام این داروها با این کپسول می‌تواند باعث وخامت تحریکات مخاط گوارشی گردد.
  • تتراسیکلین ها، داروهای بیس فسفونات – جذب آهن، تتراسیکلین ها و داروهای بیس فسفونات مهار می‌گردد.
  • کلستیرامین، داروهای حاوی کلسیم، منیزیم و آلومینیم (مانند آنتی اسیدها، نمک های جانشین کلسیم و منیزیم) – جذب آهن مهار می‌گردد.
  • پنی سیلامین، ترکیبات خوراکی طلا، إل – متیل دوپا، لوودوپا، إل – تیروکسین – جذب این داروها اگر همزمان با آهن مصرف شوند، مختل می‌شود.
  • آنتی بیوتیک های فلوروکینولونی مانند سیپروفلوکساسین، لووفلوکساسین، نورفلوکساسین، آفلوکساسین – جذب این داروها در مصرف همزمان با آهن (فروفورت دئودنال) به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

جمع بندی

در این مقاله درباره بهترین زمان مصرف کپسول فروفورت دئودنال صحبت کردیم و مهمترین نکاتی را که برای مصرف این مکمل باید بدانید، توضیح دادیم. شما می‌توانید برای تهیه این محصول و انواع دیگر قرص خون ساز قوی به داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید. مفیدطب سفارش‌های شما را به سراسر کشور ارسال می‌کند.

مشاهده و خرید انواع قرص کم خونی

سوالات متداول

قرص فروفورت دئودنال برای چیست؟

کپسول فروقورت دئودنال یک مکمل آهن است که به تامین آهن مورد نیاز بدن و جلوگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن کمک می‌کند. این مکمل حاوی فروس گلایسین سولفات یعنی یکی از فرم های آهن با کمترین عوارض گوارشی می‌باشد.

عوارض قرص فروفورت دئودنال چیست؟

این مکمل ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته شود، گرچه همه این عوارض در یک فرد دیده نمی‌شود. در رابطه با عوارض جانبی احتمالی قرص فروفورت دئودنال می‌توان به مشکلات گوارشی مانند اسهال، یبوست، سوزش سردل یا استفراغ، واکنش های حساسیتی (مانند حساسیت پوستی) در موارد نادر، تغییر تیره رنگ مدفوع (که خطری ندارد) و به‌ندرت تغییر رنگ برگشت‌‌پذیر دندان‌ها اشاره کرد. در صورت بروز هر عارضه‌ای با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید.

قرص فروفورت دئودنال چاق میکند؟

اگر به خاطر کم خونی کمبود آهن دچار کاهش اشتها شده باشید، کپسول فروفورت دئودنال با برطرف کردن این کمبود می‌تواند در بهبود اشتهای شما نقش داشته باشد. در این صورت اگر با مصرف غذاهای پر کالری به این افزایش اشتها پاسخ دهید، می‌توان گفت که فروفورت دئودنال به طور غیر مستقیم می‌تواند چاق کننده باشد. اما بدانید که هیچ کدام ترکیبات موجود در فروفورت دئودنال به صورت مستقیم خاصیت چاق کنندگی نداشته و مصرف این کپسول به خودیِ خود باعث چاقی نمی‌شود.

قرص فروفورت دئودنال در بارداری و شیردهی مجاز است؟

با توجه به حساس بودن شرایط مادران باردار و دوز بالای قرص فروفورت دئودنال، برای مصرف این مکمل در بارداری لازم است با پزشک مشورت کنید. همچنین برای مصرف فروفورت دئودنال در شیردهی نیز باید با پزشک مشورت شود.

قیمت قرص فروفورت دئودنال چقدر است؟

قیمت قرص فروفورت دئودنال عبیدی در آذرماه ۱۴۰۲، ۱۴۵,۵۲۰ تومان می‌باشد. در صورت تمایل به مشاهده به‌روزترین قیمت مصوب این مکمل، به صفحه این محصول در داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط