زمان مطالعه: ۶ دقیقه

گیاه جینسینگ یکی از قدیمیترین گیاهان دارویی است که به خاطر خواص فراوانش از جمله افزایش انرژی و تقویت حافظه، مورد توجه طبیبان طب سنتی و تحقیقات پزشکی مدرن قرار گرفته است. علاوه بر این که از ریشه این گیاه به صورت تازه، خشک‌شده، دمنوش و… استفاده می‌شود، مکمل‌های حاوی آن مانند قرص جینسینگ یا مولتی‌ویتامین‌هایی که این گیاه را در ترکیباتشان دارند، در دسترس هستند. یکی از سوالات متداول این است که بهترین زمان مصرف قرص جینسینگ چه موقع است؟ در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب ضمن این که با جینسینگ و خواص آن آشنا می‌شوید، به این سوال نیز پاسخ داده و بهترین زمان مصرف قرص ها و کپسول های جینسینگ را توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

جینسینگ چیست؟

قبل از پرداختن به بهترین زمان مصرف قرص جینسینگ، خوب است کمی این گیاه را معرفی کنیم. جینسنگ (ginseng)، جینسینگ یا آدم‌گیاه، گیاهی است که به خواص آنتی اکسیدانی‌اش شهرت دارد. از ریشه این گیاه به صورت عمده در طب سنتی چینی برای فواید متنوعی که به همراه دارد، قرن‌هاست که استفاده می‌شود.

این گیاه به کُندی رشد می‌کند و دارای ریشه‌ای گوشتی است. این ریشه به روش‌های مختلفی به دست می‌آید و فراوری می‌شود.

جینسینگ گونه‌های متنوعی دارد که معروف‌ترین آن‌ها شامل:

  • پاناکس جینسینگ (Panax ginseng) که با نام های جینسنگ کُره‌ای و جینسینگ آسیایی هم شناخته می‌شود،
  • جینسنگ چینی (Panax notoginseng)،
  • جینسینگ آمریکایی (Panax quinquefolius)

می‌باشد. این موارد در دو ترکیب اصلی و ماده موثره مشترک هستند: جینسنوزاید و جینتونین. این دو ترکیب مسئول عمده خواص جینسینگ هستند.

توجه داشته باشید که جینسینگ سیبری، در کنار گونه‌هایی که گفتیم قرار نمی‌گیرد و ماده موثره کاملا متفاوتی دارد. این گیاه، به عنوان جینسنگ ارزان‌قیمت و با خواصی متفاوت در دسترس است. (در این مقاله درباره خواص جینسینگ واقعی که سه گونه آن را نام بردیم، صحبت می‌کنیم).

خواص قرص جینسینگ

جینسینگ و مکمل هایی که از این گیاه به دست می‌آیند، دارای خواص بیشمار و ویژه‌ای هستند. مهمترین فواید بالقوه و خواص ثابت‌شده قرص جینسینگ عبارتند از:

  • سرشار از آنتی اکسیدان، کاهش التهاب و کمک به مقابله با استرس اکسیداتیو
  • بهبود عملکرد مغز، از جمله تقویت حافظه، خلق و خو و عملکرد شناختی
  • بهبود اختلال نعوظ در مردان با کمک به تولید نیتریک اکساید
  • ضد باکتری، ضد ویروس و ضد قارچ و موثر در تقویت سیستم ایمنی
  • خواص ضد سرطانی به دلیل داشتن فواید آنتی اکسیدانی
  • افزایش انرژی و توان بدنی و کاهش خستگی شدید
  • کاهش سطح قند خون در افراد سالم و افرادی که مبتلا به دیابت هستند
  • کاهش اثرات منفی استرس و اضطراب روی بدن
جینسینگ برای رفع خستگی
یکی از خواص جینسینک و مکمل های آن، افزایش انرژی و توان بدنی و کاهش خستگی شدید است.

بهترین زمان مصرف قرص جینسینگ

در مرحله اول، برای مصرف قرص جینسینگ، لازم است طبق دستور پزشک عمل کنید. اگر پزشک دستوری نداده است، به طور کلی بهترین زمان مصرف قرص جینسینگ قبل از غذا است تا جذب آن افزایش یافته و بیشترین فایده را به بدن برساند. اگر چه باید توجه داشت که بهترین زمان مصرف قرص جینسینگ با توجه به هدف هر فرد هم تعیین می‌شود، مثلا:

  • مصرف قرص جینسینگ قبل از ورزش: بعضی از افراد برای افزایش انرژی و بازدهی در ورزش، مکمل جینسینگ خود را قبل از انجام تمرینات ورزشی مصرف می‌کنند. این عمل ممکن است به ریکاوری سریع‌تر بعد از ورزش، خستگی کمتر و تنظیم هورمون های دوپامین، آدرنالین و سروتونین نیز کمک کند.
  • مصرف قرص جینسینگ در ابتدای صبح: از آن جایی که جینسینگ یک محرک طبیعی است، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند قرص جینسینگ را صبح مصرف کنند. این مکمل می‌تواند انرژی را افزایش دهد، با خستگی مقابله کند و تمرکز ذهنی و تقویت هوشیاری را در طول روز بهبود بخشد.

با توجه به خاصیت انرژی زای جینسینگ، توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از بروز اختلال در خواب، آن را قبل از خواب یا نزدیک به زمان آن مصرف نکنید.

به طور کلی مصرف طولانی مدت جینسینگ توصیه نمی‌شود. جینسینگ کره ای یا آسیایی (که رد جینسینگ هم از همین نوع به دست می‌آید)، بیش از ۳ ماه پشت سر هم و جینسینگ آمریکایی تا ۱ ماه و در برخی موارد تا ۴ ماه، به صورت ایمن مصرف شده است. در این رابطه، به دستور پزشک یا داروساز و بروشور محصول توجه کافی داشته باشید.

نکته مهم دیگر این است که معمولا اثرگذاری جینسینگ می‌تواند در طول زمان مصرف کاهش یابد. بنابراین توصیه می‌شود برای استفاده حداکثری از خواص جینسینگ، آن را در سیکل های ۲-۳ هفته‌ای مصرف کنید و بین سیکل ها یک تا دو هفته وقفه بیندازید.

مصرف جینسینگ در صبح یکی از بهترین زمان ها
یکی از بهترین زمان ها برای مصرف قرص جینسینگ، صبح است که بتوان از اثرات تقویت انرژی آن استفاده کرد.

عوارض قرص جینسینگ

طبق تحقیقات، جینسینگ ایمن به نظر می‌رسد و مصرف آن عوارض جدی خاصی به دنبال ندارد. متداول‌ترین عارضه قرص جینسینگ ناتوانی در خوابیدن است که در بخش قبل اشاره کردیم. با ایجاد فاصله بین مصرف قرص جینسینگ و زمان خواب، می‌توان این مورد را مدیریت کرد.

همچنین در اثر استفاده از مکمل جینسینگ احتمال کمتری وجود دارد که سردرد، بی قراری، دل درد، مشکلات قاعدگی، درد سینه، سرگیجه و کاهش یا افزایش فشار خون تجربه شود. اگر هر یک از این عوارض رخ داد و بدتر یا طولانی شد، به پزشک یا داروساز خود مراجعه نمایید.

در نظر داشته باشید که واکنش آلرژیک به این فراورده ها، به شدت کمیاب است، اما اگر با مصرف قرص جینسینگ چنین علائمی (راش پوستی، تنگی نفس، سرگیجه شدید یا تورم صورت، لب یا گلو) را تجربه کردید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

افرادی دارای بعضی از شرایط، باید در مصرف قرص جینسینگ احتیاط کنند:

  • افرادی که داروهای دیابت مصرف می‌کنند لازم است با مصرف جینسینگ، قند خون خود را کنترل کنند تا سطح آن کاهش بیش از اندازه پیدا نکند.
  • جینسینگ ممکن است تاثیر داروهای ضد انعقاد خون را کاهش دهد.

به طور کلی بهترین حالت آن است که قبل از مصرف قرص جیسینگ، با پزشک یا داروساز مشورت کنید و شرایط خود را با او درمیان بگذارید تا از تداخلات دارویی و عوارض ناخواسته آن در شرایط خاص، تا حد امکان جلوگیری نمایید. همچنین بروشور محصول مورد نظر را به دقت مطالعه کنید.

از آن جایی که تحقیقات کافی درباره مصرف جینسینگ در کودکان وجود ندارد، استفاده از این گیاه و مکمل‌های آن در این دسته از افراد توصیه نمی‌شود.

به علاوه مصرف جینسینگ در بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود.

جمع بندی

در این مقاله با جنسینگ آشنا شدید و خواص آن را دانستید. در ادامه درباره بهترین زمان مصرف قرص جینسینگ توضیح دادیم و درباره مهمترین نکاتی که برای جلوگیری از عوارض مصرف این مکمل‌ها باید بدانید، صحبت کردیم. شما می‌توانید برای تهیه بهترین محصولات حاوی جینسینگ به صورت اینترنتی، به صفحه دسته‌بندی مربوطه در داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کرده و خرید خود را از هر نقطه از ایران که هستید، تحویل بگیرید.

مشاهده و خرید مکمل‌های جینسینگ

سوالات متداول

نحوه مصرف قرص جینسینگ اورامین اف چگونه است؟

اورامین اف (Oramin-f) یک مولتی ویتامین حاوی انواع ویتامین و مواد معدنی لازم برای بدن است که از خواص جینسینگ کره‌ای و ژل رویال نیز در ترکیبات خود بهره برده است. نحوه مصرف کپسول اورامین اف در بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال روزانه ۱ کپسول است.

آیا قرص جینسینگ تقویت حافظه را به دنبال دارد؟

یکی از کاربردها و خواص قرص جینسینگ تقویت حافظه است. بعضی از تحقیقات نشان داده اند که مصرف جینسینگ در بهبود عملکرد شناختی و حافظه کاری (working memory) موثر بوده است.

قرص جینسینگ اصل از کجا بخرم؟

داروخانه آنلاین مفیدطب یکی از داروخانه های اینترنتی معتبر کشور است که انواع محصولات حاوی جینسینگ و قرص جینسینگ اصل تولید شده توسط شرکت های مختلف را عرضه می‌کند. شما می‌توانید از سراسر ایران سفارش خود را ثبت کنید و در محل مورد نظر تحویل بگیرید.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و