بهترین زمان مصرف قرص گلوکزامین چه موقع است؟

بهترین زمان مصرف قرص گلوکزامین
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

گلوکزامین یک ترکیب طبیعی است که عمدتاً در غضروف‌های ما وجود دارد. مکمل‌ها از جمله انواع قرص گلوکزامین حاوی گلوکزامین به تنهایی یا در کنار ترکیبات دیگر، برای مشکلات و بیماری‌های مربوط به مفاصل و کاهش درد در این شرایط، تجویز می‌شوند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب ضمن آشنایی با خواص مهم این ماده، درباره بهترین زمان مصرف قرص گلوکزامین صحبت می‌کنیم و عوارض و نکات مهم برای مصرف این مکمل را توضیح می‌دهیم. در ادامه با سه نمونه از مکمل‌های محبوب حاوی گلوکزامین آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

گلوکزامین چیست؟

قبل از این که به موضوع بهترین زمان مصرف قرص گلوکزامین بپردازیم، خوب است کمی با این ماده و مکمل‌های حاوی آن آشنا شویم. گلوکزامین یک ترکیب طبیعی است که در بدن وجود دارد. از نظر شیمیایی، این ماده یک «آمینو قند» محسوب می‌شود. گلوکزامین ترکیب پایه سازنده بسیاری از مولکول‌های داخل بدن، به خصوص غضروف‌هاست؛ غضروف بافت سختی است که در بخش‌های مختلف بدن، از جمله در مفاصل وجود دارد.

گلوکزامین به فرم‌های مختلفی مثل گلوکزامین سولفات به صورت مکمل نیز تولید می‌شود. مکمل های گلوکزامین معمولا برای بیماری‌های دردناک که به خاطر التهاب ایجاد شده‌اند و به غضروف‌ها آسیب می‌رسانند و نهایتا ممکن است به تحلیل آن‌ها منجر شوند (آرتروز)، استفاده می‌شوند.

فواید گلوکزامین برای بدن

گلوکزامین ماده‌ای بسیار مهم در بدن است. در ادامه دو مورد از مهم‌ترین نقش‌های این ماده در بدن و فواید مکمل آن را توضیح می‌دهیم.

گلوکزامین برای سلامت مفاصل

همانطور که گفتیم، گلوکزامین به طور طبیعی در بدن وجود دارد. یکی از نقش‌های اصلی آن، کمک به سلامت رشد غضروف‌های بین مفصلی است. این غضروف ها در انتهای استخوان‌ها قرار دارند و علاوه بر فراهم کردن مایع مفصلی، اصطکاک بین استخوان‌ها را کاهش داده و به حرکت آسان مفاصل کمک می‌کنند.

گلوکزامین به‌خصوص، در ساخت ترکیبات شیمیایی خاصی مانند کلاژن که نقش اصلی در ساخت غضروف‌های بین مفصلی و مایع مفصلی دارند، شرکت می‌کند.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل و قرص گلوکزامین می‌تواند با جلوگیری از آسیب به غضروف ها، نقش حفاظتی در بافت‌های مفاصل داشته باشد؛ به خصوص در ورزشکاران.

مثلا یک مطالعه نشان داد که مصرف ۱.۵-۳ گرم گلوکزامین در روز به مدت سه ماه، شکستگی غضروف‌ها در فوتبالیست‌ها و بازیکنان راگبی را به طور چشمگیری کاهش داد.

این نتایج، اثر محافظت‌کننده گلوکزامین از غضروف‌ها را نشان می‌دهد. گرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

گلوکزامین، مفید برای اختلالات مفاصل و استخوان ها

مکمل ها و قرص های گلوکزامین معمولا برای بیماری‌های مختلف مفاصل و استخوان‌ها تجویز می‌شود. بیشتر تحقیقات علمی روی فرم خاصی از گلوکزامین است: گلوکزامین سولفات. این مولکول به خوبی مورد بررسی قرار گرفته و پتانسیل تاثیرات مثبت آن بر کاهش علائم و جلوگیری از روند بیماریهای آرتروز، روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید) و پوکی استخوان سنجیده شده است.

چندین تحقیق نشان داده‌اند که مکمل‌های گلوکزامین سولفات می‌توانند به عنوان یک درمان بلند مدت و موثر برای آرتروز باشند؛ این مکمل ها درد را به طور چشمگیری کاهش می‌دهند، به حفظ سلامت مفاصل کمک می‌کنند و پیشرفت بیماری را کند می‌نمایند.

اگرچه برخی از مطالعات دیگر، این نکته را نشان نداده‌اند که گلوکزامین به طور چشمگیری برای درد مفاصل یا بهبود عملکرد در افرادی که آرتروز زانو، لگن یا دست دارند، تاثیر داشته باشد. بر این اساس، برخی از سازمان‌های علمی استفاده از مکمل گلوکزامین برای آرتروز زانو را پیشنهاد نمی‌کنند.

درد مفاصل
تاثیرات مثبت گلوکزامین بر کاهش علائم و جلوگیری از روند آرتروز، روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید) و پوکی استخوان سنجیده شده است.

بهترین زمان مصرف قرص گلوکزامین

بهترین زمان مصرف قرص گلوکزامین معمولا همراه یا بعد از غذا است. از آنجایی که رایج‌ترین عوارض قرص گلوکزامین، عوارض گوارشی (مثل سوزش سر دل و تهوع) است، مصرف آن بعد از غذا، به کاهش یا جلوگیری کامل از این موارد کمک می‌کند. اگر پزشک دستور دیگری داده است، رعایت کردن زمان مصرف توصیه شده توسط او، ارجحیت دارد. همچنین به بروشور محصول نیز توجه نمایید.

در نظر داشته باشید که برای درد مفاصل و آرتروز، اکثراً دوز پیشنهادی برای قرص گلوکزامین، ۵۰۰ میلی گرم ۳ بار در روز است. اگر دوز مصرفی شما نیز به این گونه است و پزشک دستوری غیر از این نداده است، مثلا می‌توانید بعد از صبحانه، ناهار و شام این قرص را مصرف کنید.

در صورتی که قرص گلوکزامین را تنها یک بار در روز مصرف می‌کنید، معمولا بهترین زمان برای مصرف آن، در میانه روز، بعد از خوردن ناهار است؛ مگر آن که پزشک دستور دیگری داده باشد.

عوارض قرص گلوکزامین

به طور کلی، قرص گلوکزامین تا حد خوبی، یک مکمل ایمن محسوب می‌شود. عوارض جانبی مصرف این مکمل معمولا خفیف است و با مصرف دوزهای بالاتر احتمال وقوع آن بیشتر می‌شود. عوارض جانبی احتمالی گلوکزامین شامل موارد زیر است:

  • مشکلات گوارشی: دل درد، سوزش سر دل، تهوع، اسهال، یبوست
  • خواب آلودگی
  • سردرد
  • واکنش پوستی

تداخل دارویی و احتیاط در مصرف

اگر به آبزیان صدف‌دار (shellfish) حساسیت دارید، در مصرف قرص گلوکزامین احتیاط کنید. همچنین درصورتی که یکی از بیماری‌های زیر را دارید، قبل از مصرف این مکمل با پزشک خود مشورت نمایید:

  • دیابت
  • بیماری کلیوی
  • بیماری قلبی
  • اختلالات انعقاد خود
  • فشار خون بالا
  • فشار داخل چشم
  • آسم

توصیه می‌شود اگر به طور کلی بیماری خاصی دارید یا دارویی را مصرف می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. تداخلات دارویی قرص گلوکزامین را مدنظر داشته باشید؛ قبل از مصرف مکمل های گلوکزامین، پزشک یا داروساز خود را از مصرف داروهای قلب، رقیق کننده خون (مانند وارفارین) و داروهای دیابت مطلع کنید.

معرفی بهترین قرص های گلوکزامین

در ادامه سه نمونه از قرص های گلوکزامین محبوب را معرفی می‌کنیم. بعضی از مکمل هایی که حاوی گلوکزامین هستند، ترکیبات دیگری مانند کندرویتین، MSM و ترکیبات گیاهی مانند عصاره زنجبیل (دارای خواص ضد التهابی) نیز دارند. جهت دانستن اطلاعات بیشتر، از جمله تداخلات دارویی و روش مصرف و بهترین زمان مصرف هر یک از این قرص ها، به صفحه محصول مورد نظر در داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید.

قرص گلوکزامین آوی فلکس

قرص گلوکزامین ۵۰۰ میلی‌گرم آوه سینا برای کاهش دردهای استئوآرتریت (آرتروز) با درجات ملایم تا شدید کاربرد دارد. گلوکزامین موجود در این قرص به ترمیم غضروف‌های آسیب دیده کمک می‌کند. این قرص حاوی ۵۰۰ میلی‌گرم گلوکزامین هیدروکلراید است.

نحوه مصرف قرص گلوکزامین آوی فلکس که در بروشور آن ذکر شده است، یک قرص دوبار در روز می‌باشد.

برای اطلاعات بیشتر و نیز خرید اینترنتی این محصول از داروخانه آنلاین مفیدطب (دکتر اصیلی) می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

خرید قرص گلوکزامین آوی فلکس

قرص گلوکزامین آوی فلکس 500 میلی گرم

قرص کارتیژن مکس نیچرز اونلی

قرص کارتیژن مکس یک مکمل غضروف ساز است که حاوی گلوکزامین سولفات بوده و به سلامت مفاصل کمک می‌کند. همچنین این محصول در کاهش درد مفاصل، ترمیم غضروف‌ها و کاهش علائم آرتروز کاربرد دارد. هر قرص کارتیژن مکس، حاوی ۱۵۰۰ میلی گرم گلوکز آمین سولفات پتاسیم کلراید معادل ۱۱۲۶ میلی گرم گلوکز آمین سولفات می‌باشد.

کارتیژن مکس فاقد رنگ و طعم دهنده‌های مصنوعی، نگهدارنده، گلوتن، ذرت، سویا، گندم، نشاسته، شکر و مخمر می‌باشد. همچنین این محصول روی حیوانات تست نشده است.

نحوه مصرف این قرص، روزانه یک عدد، مطابق دستور پزشک به همراه یک لیوان آب است.

جهت مطالعه بیشتر درباره این محصول و نیز خرید اینترنتی آن، به لینک زیر مراجعه کنید.

خرید قرص کارتیژن مکس

قرص کارتیژن مکس نیچرز اونلی

کپسول کارتیدنس هلث برست

کپسول کارتیدنس هلث برست حاوی گلوکزامین، کندرویتین و متیل سولفونیل متان (MSM) می‌باشد که در رفع و تسکین درد و التهاب مفاصل موثر عمل می‌کند. این کپسول همچنین باعث افزایش قابلیت تحرک مفاصل شده و از تخریب غضروف‌ها بر اثر بالا رفتن سن جلوگیری می‌کند.

هر کپسول کارتیدنس، حاوی ۵۰۰mg گلوکزامین، ۴۰۰mg کندرویتین و ۱۰۰mg ام اس ام می‌باشد.

مقدار و نحوه مصرف ذکر شده در بروشور کپسول کارتیدنس، روزانه ۳ بار هر بار یک کپسول به همراه غذا می‌باشد.

جهت مطالعه بیشتر درباره این محصول و نیز خرید اینترنتی آن، می‌توانید لینک زیر را مشاهده نمایید.

خرید کپسول کارتیدنس

کپسول کارتیدنس هلث برست

جمع بندی

در این مقاله درباره مکمل ها و قرص های گلوکزامین و مهمترین نقش‌های این ماده در بدن صحبت کردیم. سپس در رابطه با بهترین زمان مصرف قرص گلوکزامین توضیح داده و موارد احتیاط و تداخلات دارویی این دسته از مکمل‌ها را معرفی نمودیم.

شما می‌توانید برای تهیه قرص‌ها و مکمل‌های گلوکزامین که در این مقاله معرفی شد، به صفحه محصول مربوطه در داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کرده و به صورت اینترنتی و آسان، سفارش خود را ثبت کنید. مفیدطب کالاهای مورد نیاز شما را به سراسر کشور ارسال می‌نماید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و