با گیاهان بی‌نظیر مورد استفاده در طب چینی برای لاغری آشنا شوید

با گیاهان بی‌نظیر مورد استفاده در طب چینی برای لاغری آشنا شوید
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

لاغری و کاهش وزن یکی از اهداف بسیاری از افراد محسوب می‌شود. بعضی‌ها برای رسیدن به این هدف از روش‌های مرسوم‌تری که از نظر علمی ثابت شده‌اند، استفاده می‌کنند و برخی نیز روش‌های کاهش وزن جایگزین را امتحان می‌نمایند. وقتی کسی درباره رژیم صحبت می‌کند، احتمالا گیاهان چینی و طب چینی برای لاغری اولین چیزی نیست که به ذهنتان می‌رسد؛ اما ترکیب این گیاهان با ورزش منظم و رژیم غذایی سالم می‌تواند در فرآیند لاغری بسیار مؤثر باشد.

اگر تا به حال درباره استفاده از گیاهان چینی برای لاغری چیزی نشنیده‌اید احتمالا از اینکه چطور این گیاهان می‌توانند باعث لاغری شوند، تعجب کنید و برایتان سؤال باشد که واقعا استفاده از این گیاهان می‌تواند یک روش خوب برای کاهش وزن باشد یا خیر. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به پاسخ این سوالات می‌پردازیم و همچنین عادات غذایی چینی‌ها برای لاغری را بررسی می‌کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تاثیر گیاهان چینی بر سلامتی

استفاده از گیاهان چینی برای مصارف دارویی و اهداف درمانی، بخشی از طب سنتی چینی است که قدمت آن به دوران باستان می‌رسد و امروزه در بین کشورهای غربی نیز محبوبیت دارد.

باور بر این است که در کنار سایر روش‌های درمانی، گیاهان چینی می‌توانند برای موارد زیر مفید باشند:

  • بیماری‌های تنفسی
  • آلرژی یا حساسیت
  • سلامت قلبی عروقی
  • بیماری‌ها و مشکلات زنان
  • اختلالات روانی

این تاثیرات بالقوه درمانی و تقویتی می‌تواند در اثر مصرف ترکیبی از گیاهان خاص که با هم فرآورده‌ای متعادل را ایجاد می‌کنند، حاصل شود.

هر گیاه چینی، نقش و عملکرد خاص خود را دارد. اگرچه این گیاهان در پزشکی غربی به صورت مجزا مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما در طب چینی (به عنوان یک طب مکمل) برای درمان برخی علائم و یا عوارض جانبی داروها یا برای پیشگیری از برخی بیماری‌ها، فرمول‌های خاصی وجود دارد که بر درمان و تقویت اندام‌های خاصی متمرکز هستند و به این صورت تاثیر بهتری به جا می‌گذارند. 

بهترین گیاهان طب چینی برای لاغری

اگر نگاهی به مشکلات سلامتی مردم چین در طول تاریخ بیاندازید، متوجه می‌شوید که هرگز چاقی و اضافه وزن یک مشکل نگران کننده در سطح ملی نبوده است. با این حال همیشه گیاهان چینی برای لاغری و کاهش وزن وجود داشته‌اند.

با گذشت زمان و افزایش شهرت طب چینی در جهان، فرمول‌های جدیدی برای لاغری به وجود آمدند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، برخی از این فرمول‌ها شامل گیاهان مختلفی هستند که هر کدام عملکرد و کاربرد خاص خود را دارد که ترکیب آن‌ها با افزایش متابولیسم، بهبود هضم غذا، کاهش اشتها و ایجاد احساس سیری طولانی مدت به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند.

برای درست کردن یک فرمول شخصی مناسب خودتان حتما با یک متخصص مشورت کنید. هرچند که لزوما نیازی نیست که از ترکیبی از گیاهان چینی به شکل دارو استفاده کنید تا لاغر شوید. بلکه می‌توانید برخی از این گیاهان را به صورت مجزا استفاده کنید تا نتیجه بهتری از فرآیند کاهش وزن خود بگیرید. 

در ادامه به محبوب‌ترین گیاهان طب چینی برای لاغری می‌پردازیم.

زنجبیل برای لاغری

زنجبیل مدتی طولانیست که در سراسر جهان استفاده می‌شود و ممکن است برخی از افراد ندانند که منشاء اصلی این گیاه چین است. این گیاه خوش عطر و طعم  به عنوان ادویه، در شیرینی‌ها، در دمنوش‌ها و همچنین به عنوان درمانی طبیعی برای بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که زنجبیل با افزایش متابولیسم و تحریک فرآیند چربی سوزی، باعث لاغری می‌شود و همچنین اشتها و جذب چربی را کاهش می‌دهد.

زنجبیل برای لاغری
زنجبیل با افزایش متابولیسم و تحریک فرآیند چربی سوزی، باعث لاغری می‌شود و همچنین اشتها و جذب چربی را کاهش می‌دهد.
جینسنگ برای کمک به لاغری

شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر درباره خواص دارویی زنجبیل مقاله «با ۵ خاصیت مهم زنجبیل آشنا شوید» را مطالعه نمایید.

جینسنگ برای کمک به لاغری

یکی دیگر از گیاهان چینی محبوب، جینسنگ است که اغلب در محصولات آرایشی و دارویی از آن استفاده می‌شود. انواع مختلفی از جینسنگ از جمله جینسنگ چینی، کره‌ای و آمریکایی وجود دارد.

این گیاه به خاطر دارا بودن خواص مفید برای سلامتی، بخش مهمی از طب سنتی چینی است. مطالعات نشان می‌دهد که جینسنگ می‌تواند متابولیسم را افزایش دهد و به کاهش وزن کمک کند. اما در این مورد به تحقیقات بیشتری نیاز است.

جینسنگ برای کمک به لاغری
جینسنگ به خاطر دارا بودن خواص مفید برای سلامتی، بخش مهمی از طب سنتی چینی است.

شما می‌توانید برای خرید قرص روجینسینگ قائم دارو (تقویت جنسی و رفع خستگی) که حاوی جینسنگ است، از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص روجینسینگ

کپسول روجینسینگ قائم دارو یک داروی گیاهی بسیار موثر جهت افزایش قدرت بدنی و ذهنی است که باعث تقویت جنسی و درمان مشکلات نعوظ می‌شود. این قرص همچنین به تقویت قلب و درمان ضعف عمومی بدن کمک می‌کند.

دارچین برای لاغری

خیلی از افراد نمی‌دانند که دارچین نیز ریشه چینی دارد و اولین اشاره به این ادویه به ۲۸۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد. از دارچین نه تنها به خاطر بوی شیرین دلپذیرش در شیرینی‌ها استفاده می‌شود، بلکه در طب سنتی چینی نیز به عنوان تقویت‌کننده سلامتی و مکملی برای لاغری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دارچین سرشار از آنتی اکسیدان است و به صورت بالقوه در کمک به کنترل سطح قند خون موثر است. خواص لاغری این ادویه می‌تواند ناشی از توانایی آن در کاهش گرسنگی و اشتها باشد.

دارچین برای لاغری
دارچین سرشار از آنتی اکسیدان است و به صورت بالقوه در کمک به کنترل سطح قند خون موثر است.

شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر درباره فواید دارچین مقاله «فواید بی‌نظیر دارچین، این ادویه معطر را بشناسید» را مطالعه نمایید.

دانه نیلوفر آبی برای کمک به کاهش وزن

دانه نیلوفر آبی به اندازه سه گیاه قبلی در سراسر جهان محبوب نیست؛ اما به صورت گسترده در چین و طب سنتی چینی از آن استفاده می‌شود. چینی‌ها از این دانه در سوپ‌ها و دمنوش‌ها استفاده می‌کنند.

برای استفاده به عنوان دارو، آن را طبق یک فرمول با سایر گیاهان افزایش دهنده متابولیسم ترکیب می‌کنند که می‌تواند عملکرد طحال و کلیه‌ها را بهبود بخشد و به رفع اسهال کمک کند. از همه مهم‌تر این‌که دانه‌های نیلوفر آبی سرشار از فیبر، کلسیم، فسفر و پتاسیم هستند و به هضم سالم کمک می‌کنند. 

دانه نیلوفر آبی برای کمک به کاهش وزن
چینی‌ها از این دانه در سوپ‌ها و دمنوش‌ها استفاده می‌کنند.

شما می‌توانید با مطالعه مقاله «ترکیبات و داروهای گیاهی برای کاهش وزن و لاغری» با انواع ترکیبات گیاهی برای لاغری آشنا شوید.

زالزالک برای لاغری

یکی دیگر از گیاهان نه چندان متداول در سراسر جهان که استفاده از آن در طب سنتی چینی رایج است، زالزالک می‌باشد. از زالزالک در آبنبات‌ها، شیرینی‌ها و دمنوش‌ها استفاده می‌شود.

زالزالک بسیار ترش است و از آن برای کاهش سوء هاضمه و سوزش سر دل استفاده می‌کنند. به دلیل چنین خواصی، اغلب در فرمول‌های طب چینی برای لاغری از این گیاه استفاده می‌شود.

زالزالک برای لاغری
زالزالک بسیار ترش است و از آن برای کاهش سوء هاضمه و سوزش سر دل استفاده می‌کنند.

شما می‌توانید برای تهیه قرص لاغری فلوردو سینا فرآور (کمک به لاغری و کاهش اشتها) از طریق سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص فلوردو

قرص فلوردو یک قرص لاغری گیاهی و قوی است که از طریق مکانسیم‌های مختلفی چون کاهش جذب قند و رفع اشتهای کاذب به از بین رفتن چربی‌های زائد بدن و لاغر شدن کمک می‌کند.

گوجی بری برای لاغری

حد اقل ۳۰۰۰ سال است که از گوجی بری استفاده می‌شود. امروزه این گیاه بیشتر به صورت خشک شده موجود است و از آن در برخی از غذاها و دمنوش‌ها استفاده می‌کنند. اعتقاد بر این است که گوجی بری سلامت کلیه‌ها و طول عمر را بهبود می‌بخشد. این گیاه حاوی آنتی اکسیدان و فیبر بوده که برای هضم سالم و بینایی مفید است.

گوجی بری برای لاغری
اعتقاد بر این است که گوجی بری سلامت کلیه‌ها و طول عمر را بهبود می‌بخشد.

شیرین بیان برای کمک به لاغری

این گیاه شیرین در بسیاری از فرمول‌ها به عنوان هماهنگ کننده، تنظیم کننده و کاهش دهنده تلخی دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین تصور می‌شود که شیرین بیان به هضم صحیح غذا کمک می‌کند، گرمای بدن را از بین می‌برد، به تورم، خارش و قرمزی کمک کرده و بثورات پوستی را کاهش می‌دهد.

اگر تصمیم دارید از یک فرمول گیاهی طب چینی برای لاغری استفاده کنید، احتمال زیادی وجود دارد که آن فرمول شامل شیرین بیان نیز باشد.

شیرین بیان برای کمک به لاغری
تصور می‌شود که شیرین بیان به هضم صحیح غذا کمک می‌کند.

ماش برای لاغری 

استفاده از ماش در غذاهای مختلف متداول است. اعتقاد بر این است که ماش توانایی سم زدایی بدن، دفع گرما و افزایش رطوبت را دارد و به همین دلیل در طب سنتی چینی از آن استفاده می‌شود.

ماش سرشار از مواد مغذی از جمله فیبر، پتاسیم، منیزیم، فولات و ویتامین B6 است که باعث کنترل بهتر استرس، بهبود حرکات روده و هضم صحیح غذا می‌شود.   

ماش برای لاغری
ماش سرشار از مواد مغذی از جمله فیبر، پتاسیم، منیزیم، فولات و ویتامین B6 است.

شما می‌توانید برای تهیه انواع قرص کاهش اشتها از طریق سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید انواع قرص کاهش اشتها

رازهای طب چینی برای لاغری و کاهش وزن

برای چینی‌ها، ترکیبات گیاهی چینی تنها روش لاغری و کاهش وزن نیست. اگر اطلاعاتی درباره فرهنگ شرق آسیا داشته باشید، احتمالا متوجه شده‌اید که در برخی از کشورها مانند ژاپن، کره جنوبی و چین نرخ چاقی بسیار پایین است.

در سال ۲۰۱۶، درصد بزرگسالان دارای اضافه وزن (در هر دو جنس) حدود ۲۷% در ژاپن، ۳۰% در کره جنوبی و ۳۲% در چین بود. همچنین درصد بزرگسالان مبتلا به چاقی ۴.۳% در ژاپن، ۴.۷% در کره جنوبی و ۶.۲% در چین بود.

در مقایسه با این کشورها، در همان سال درصد افراد مبتلا به چاقی در بریتانیا به حدود ۲۷% و در ایالات متحده آمریکا به ۳۶% رسید. ممکن است برایتان سوال باشد که چطور این کشورهای شرق آسیا چنین درصد کمی از چاقی دارند و چه چیزی به آن‌ها کمک می‌کند وزن متناسب خود را حفظ کنند.

یکی از مهم ترین عوامل، رژیم غذایی و نحوه غذا خوردن آن‌هاست. بنابراین اگر می‌خواهید به سبک چینی و بدون مصرف ترکیبات گیاهی لاغر شوید، می‌توانید از روش‌هایی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم استفاده کنید.

آهسته غذا بخورید و غذای خود را به‌طور کامل بجوید

این کار به هضم صحیح غذا کمک می‌کند و احساس سیری طولانی مدت را افزایش می‌دهد. 

در وعده‌های غذایی خود غذاهای متنوع اما در مقدار کم بگنجانید

وعده غذایی شما باید شامل یک غذای اصلی (سوپ، برنج، نودل و …) و مخلفات متنوع شامل سبزیجات و حبوبات باشد.

غذاهای متنوع
وعده غذایی باید شامل مخلفاتی مانند حبوبات و سبزیجات باشد.

غذاهای گرم بخورید

در فرهنگ چینی تصور بر این است که مصرف مداوم غذاهای سرد، گوارش را به خطر انداخته و فرآیند کاهش وزن و لاغری را کندتر می‌کند.

سعی کنید غذاهای پخته شده و گرم بخورید یا مقداری ادویه گرم مانند زنجبیل، فلفل تند یا هل به غذای خود اضافه کنید. به جای نوشیدنی و آب سرد، نوشیدنی با دمای اتاق یا نوشیدنی گرم بنوشید.

نوشیدنی گرم
به جای نوشیدنی و آب سرد، نوشیدنی با دمای اتاق یا نوشیدنی گرم بنوشید.

دیر غذا نخورید

سنگین‌ترین وعده غذایی روز را باید قبل از ساعت ۱۲ ظهر بخورید و آخرین وعده غذایی یک روز باید قبل از ساعت ۶ عصر مصرف شود.

فقط هنگامی که گرسنه هستید غذا بخورید

اگر هنگام ناهار است و گرسنه نیستید، خود را مجبور به خوردن غذا نکنید. فقط هنگامی که احساس گرسنگی می‌کنید غذا بخورید.

کبد، کلیه‌ها و طحال خود را تقویت کنید

این اندام‌ها نقش بزرگی در فرآیند لاغری و کاهش وزن دارند و عملکرد صحیح آن‌ها حائز اهمیت است. با رژیم غذایی سالم، مصرف مایعات کافی و زیاد مصرف نکردن الکل این اندام‌ها را سالم نگه دارید.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به گیاهان چینی مفید برای کاهش وزن پرداختیم که از آن‌ها در ترکیبات و فرمول‌های طب چینی برای لاغری استفاده می‌شود. همچنین چند عادت غذایی مخصوص چینی‌ها را معرفی کردیم که می‌توانید با کمک آن‌ها روند کاهش وزن خود را بهبود بخشید.

کاهش وزن و لاغری برای برخی از افراد آسان‌تر است؛ در حالی که وزن برخی دیگر ممکن است ماه‌ها بدون تغییر بماند. به همین دلیل گاهی افراد به دنبال روش‌های طب جایگزین برای لاغری هستند. همان‌طور که گفته شد یکی از این راه‌ها استفاده از گیاهان چینی است که هر کدام تاثیر و عملکرد خاص خود را دارند.

معمولا در طب چینی برای لاغری، ترکیبات گوناگونی از گیاهان مفید برای افزایش متابولیسم و کاهش وزن را با استفاده از فرمول‌های این طب ارائه می‌دهند. 

در آخر لازم به ذکر است که برای موثر بودن فرآیند کاهش وزن لازم است حتما ورزش منظم داشته باشید.

شما می‌توانید برای تهیه انواع قرص لاغری از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید انواع قرص لاغری

منبع: سایت BetterMe


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره