ترکیبات و داروهای گیاهی برای کاهش وزن و لاغری در طب سنتی

داروهای گیاهی برای کاهش وزن در طب سنتی
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

متاسفانه درمان‌های دارویی شیمیایی چاقی درصورتی که بدون اصلاح سبک زندگی استفاده شوند، دارای فواید کوتاه مدت هستند و اغلب وزن کم شده بعد از قطع مصرف دارو برمی‌گردد. بنابراین طبیعی است که  درمان‌های جایگزین برای بیماران چاق یا دچار اضافه وزن، همچون داروهای گیاهی برای کاهش وزن جذابتر به نظر برسند.

در متون طب سنتی، گیاهان بسیاری موثر در درمان سمن مفرط یا همان چاقی دانسته شده‌اند. بسیاری از این ترکیبات گیاهی، مورد توجه طب مدرن نیز بوده و مطالعات بالینی بسیاری اثر این گیاهان را روی متابولیسم چربی و اشتها و کاهش وزن بررسی کرده‌اند. در این مقاله مجله سلامت مفیدطب با ما همراه باشید تا تعدادی از مهمترین ترکیبات و داروهای گیاهی برای کاهش وزن را بررسی کنیم.

درمان‌های گیاهی لاغری

بسیاری از مردم باور دارند که درمان‌های گیاهی لاغری بی‌خطر و بی‌عارضه هستند و برای استفاده از آن‌ها نیازی به مراجعه به پزشک ندارند و می‌توانند بدون مراجعه به پزشک، دسترسی راحتی به آن‌ها داشته باشند. همچنین قیمت معمولا بالای این داروهای شیمیایی که توسط پزشک تجویز می‌شوند و ترس از بروز عوارض آن‌ها، باعث عدم تمایل مردم به کمک گرفتن از داروهای صنعتی برای لاغری شده است.

از آنجایی مضرات اضافه وزن و چاقی بر هیچکس پوشیده نیست، بررسی انتخاب‌های جایگزین برای درمان چاقی که مردم با خیال راحت تر به آنها اعتماد کنند، اهمیت پیدا می‌کند. چون مردم اقبال بیشتری به استفاده از طب مکمل و مخصوصا مکمل‌های گیاهی لاغری نشان داده‌اند، داروهای گیاهی برای کاهش وزن در بازار دارویی دنیا، روز به روز بیشتر و پرفروش‌تر می‌شوند.

در ادامه تعدادی از این داروها را بررسی می‌کنیم.

اطریفل صغیر برای کاهش اشتها

اطریفل ترکیبی متشکل از سه میوه دارویی، هلیله، بلیله و آمله است که در طب سنتی به عنوان پایه برای ترکیب با گیاهان دیگر یا به تنهایی استفاده می‌شود.

این ترکیب متابولیسم بدن را افزایش می دهد، اشتها را مهار کرده و بر روی سروتونین تأثیر می‌گذارد و یا می‌تواند مانع هضم چربی شود. اجزای اطریفل صغیر دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی  هستند و مطالعات نشان داده‌اند که این ترکیبات می‌توانند در کاهش سطح کلسترول نیز موثر باشند.

مطالعه‌ی بالینی روی انسان درمورد اثر اطریفل صغیر بر روند کاهش وزن در ایران توسط محققان انجام شده است. نتایج این مطالعه نشان داده است که گروهی که اطریفل صغیر را در کنار رژیم کم کالری و ورزش دریافت کرده‌اند، به طور موثری نسبت به گروه دیگر کاهش وزن و کاهش سایز کمر و باسن داشته اند. همچنین این مطالعه با پایش شرایط بیماران، گزارش می‌کند که مصرف اطریفل صغیر، در پایان مطالعه باعث هیچ عارضه‌ی خاص یا تغییر در عملکرد کبد یا مسمومیت دیگری نشده است.

شرکت سینا فرآور محصول گیاهی همولاکس را با استفاده از این ترکیبات تولید کرده است. قرص همولاکس با عنوان قرص سم زدای کبد نیز معرفی می‌شود.

خرید قرص همولاکس

همچنین محصول اطریفل صغیر شرکت داروسازی نیاک نیز دارای ترکیبات اطریفل است که با اهدافی از جمله تقویت کنندگی معده و بهبود نفخ تولید شده است. هر دوی این محصولات را می‌توانید به راحتی از داروخانه آنلاین مفیدطب خریداری کنید.

ترکیب مهزل برای کاهش وزن

در متون طب سنتی، ترکیبی متشکل از زیره، زنیان، مرزنجوش و سداب، در کمک به کاهش وزن موثر ذکر شده است. این ترکیبات اصطلاحا به مهزل یا هزال معروف است. مطالعات بالینی در مورد میزان اثرگذاری این ترکیب دارویی بر روند کاهش وزن انجام شده است. نتایج این مطالعات نشان میدهد دریافت مکمل گیاهی مهزل باعث کاهش معنی دار شاخص های تن سنجی، وزن، BMI و توده چربی نسبت به ابتدای شروع مطالعه و در مقایسه با افرادی که این مکمل را دریافت نکردند شد. همچنین مهزل اثر قابل توجهی در بهبود پروفایل چربی خون از خود نشان داد.

ترکیب اصلی مهزل به تنهایی یا در کنار ترکیبات موثر دیگر مثل زیره، آویشن و… در محصولت مختلف در بازار دارویی ایران قابل تهیه هستند.

یکی از محبوب‌ترین محصولات گیاهی دارای این ترکیب، قرص لاغری هزال است که توسط سینا فرآور تولید شده است. توضیحات مربوط به این محصول را در ویدئوی زیر می‌توانید مشاهده کنید.

خرید قرص لاغری هزال

کرفس برای لاغری

در طب سنتی کرفس را به عنوان سلطان سبزی‌ها می‌شناسند. کرفس ضد نفخ است، تب را پایین می‌آورد و از تصلب شرایین پیشگیری می‌کند. لذا مصرف آن به افراد درگیر با بیماری‌های قلبی عروقی و دارای چربی زیاد توصیه می‌شود. این گیاه دارای کالری کم و مقدار زیادی فیبر می‌باشد که باعث کم شدن اشتها و کاهش وزن می‌شود.

یکی از محصولاتی که در آن از کرفس نیز استفاده شده است، قرص اسلیم کوئیک است که توسط شرکت گل دارو وارد بازار دارویی ایران شده است.

خرید قرص اسلیم کوئیک از داروخانه آنلاین مفیدطب

شنبلیله

یکی از گیاهان دارویی که در طب سنتی ایران و فرهنگ‌های مختلف، سابقه مصرف دیرینه داشته و خواص درمانی چشمگیری برای آن ذکر شده گیاه شنبلیله است. بذر و قسمت‌های هوایی گیاه، قرن‌ها به عنوان منبع ارزشمندی از پروتئین در تغذیه انسان و دام، همچنین در طب سنتی نیز به طور تقریبی به همان قدمت، برای درمان کورک، دیابت، سلولیتیس و سل مورد مصرف بوده است.

سنا و ملین‌ها

سنا یکی از پرمصرف‌ترین ملین‌های گیاهی است. بر اساس منابع طب سنتی، گیاه سنا و به طور کلی ملین‌ها برای درمان چاقی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و در این منابع طب سنتی نیز  بر خاصیت مسهل بودن سنا تأکید شده است. اما حتی در بعضی از منابع غربی امروزه نیز با این موضوع روبه رو می‌شویم که درمان‌های گیاهی چاقی از طریق آثار مسهلی گیاه سنا با این استدلال که دفع بیشتر باعث کاهش وزن می‌شود، توصیه شده است.

مطالعات بسیاری برای بررسی این موضوع انجام شده است. به عنوان مثال نتایج مطالعه‌ای نشان داده است ترکیبی از ال کارنتین و مجموعه‌ای از چند گیاه از جمله سنا، زیره، انیسون و رازیانه تا حدودی باعث رفع چاقی و مشکلات متابولیک مرتبط با آن در درجات مختلف می‌شود. با این‌حال این اثر ممکن است بیشتر مربوط به ترکیبات دیگر مثل زیره و رازیانه باشد و تحقیقات بیشتری در این زمینه باید انجام شود.

سنا و ملین ها برای کاهش جذب
سنا یکی از پرمصرف‌ترین ملین‌های گیاهی است.

به طور کلی مصرف محصولاتی که فقط حاوی سنا یا ملین‌های قوی دیگر هستند بیشتر از حدود دو هفته توصیه نمی‌شود.

استفاده از ترکیبات ملین غیر از سنا در کنار ترکیبات دیگر برای کاهش وزن و کاهش سطح چربی‌های مضر در برخی از محصولات طب سنتی ایران مشاهده می‌شود. زنیان، ختمی و گل سرخ نیز ترکیبات دیگری هستند که با افزایش حرکات روده، دسترسی بدن به غذا را کمتر کرده و امکان جذب را کاهش می‌دهند. واضح است که این فرایند درصورتی که بیش از حد و کنترل شده نباشد، می‌تواند بدن را با اختلال آب و الکترولیت ریزمغذی و… مواجه کند.

قرص فلوردو یک داروی گیاهی برای کاهش وزن است که ترکیبات موجود در آن (سیاه توسه، نعناع فلفلی، ختمی، چای سبز، علف طلایی، انجدان) باعث افزایش اعمال ماهیچه‌ای موجود در معده، کنترل جذب کالری و کاهش جذب قند می‌شوند. برای مطالعه بیشتر درباره این محصول، روی دکمه زیر کلیک کنید.

قرص لاغری فلوردو سینا فرآور

زیره سیاه

زیره سیاه یک گیاه دارویی با اثرات قابل توجه است که به طور سنتی در درمان چاقی استفاده می‌شود. زیره سیاه در نسخ مختلف طب سنتی برای کاهش وزن حضور دارد. مطالعات زیادی درباره اثر زیره سیاه بر روند کاهش وزن انجام شده است.

در یک مطالعه بالینی که روی زنان بزرگسال به مدت یک ماه ونیم انجام شد، نشان داده شد که عصاره زیره بدون تغییر در رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی، می‌تواند کاهش قابل توجهی در وزن و محیط دور کمر و باسن ایجاد کند. همچنین در این مطالعه هیچگونه عوارضی ناشی از عصاره زیره مشاهده نشد.

زیره سیاه برای کاهش وزن
زیره سیاه یک گیاه دارویی با اثرات قابل توجه است که به طور سنتی در درمان چاقی استفاده می‌شود.

چای سبز، سرکه سیب و ترشیجات

این دسته از ترکیبات یعنی چای سبز، سرکه سیب و ترشیحات در طب سنتی استفاده‌ی بسیاری برای کاهش وزن دارند. طب سنتی اعتقاد دارد که این دسته از ترکیبات باعث تغییر ساختار و به اصطلاح حل شدن چربی شده و نمی‌گذارد جذب بشوند و از این طریق، به کاهش وزن کمک می‌کنند.

این استفاده‌ی سنتی از چای و قهوه سبز و ترکیبات مشابه، توجه طب مدرن را نیز سالهاست به خود جلب کرده است. کافئین در مطالعات بسیاری توانسته اثرات بسیار قابل توجهی برای کاهش وزن و چربی سوزی از خود نشان دهد و جایگاه خود را به عنوان یکی از قوی ترین ترکیبات برای کمک به درمان چاقی تثبیت کند.

قرص چای سبز کام گرین محصول تولید شده توسط شرکت گیاه اسانس است که برای کاهش وزن و لاغری، پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و… در بازار عرضه می‌شود.

خرید قرص کام گرین

جمع بندی

در این مقاله با تعدادی از مهمترین ترکیبات و داروهای گیاهی برای کاهش وزن آشنا شدید. توجه داشته باشید که این لیست واضحا شامل تمام ترکیبات موثر در کاهش وزن نمی‌شود. همچنین باید توجه داشته باشید که گیاهی بودن یک محصول به معنی کاملا بی‌خطر بودن آن نیست. قبل از تهیه و مصرف هر محصول گیاهی با مطالعه صفحه‌ی محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب یا پرسش از دکتر داروساز، از اینکه مصرف محصول برای شما مشکلی ندارد اطمینان جاصل کنید.

با کلیک روی دکمه زیر، به دسته انواع محصولات لاغری و کاهش وزن در داروخانه آنلاین مفیدطب دسترسی پیدا کنید.

مشاهده و خرید انواع محصولات گیاهی لاغری

سوالات متداول

بهترین گیاهان دارویی لاغری در طب سنتی کدام اند؟

در طب سنتی مصرف گیاهان دارویی مختلف برای لاغری توصیه شده است که از جمله موثرترین آن‌ها می‌توان به زیره، رازیانه، شنبلیله، زنیان، کرفس و شوید اشاره کرد.

بهترین داروهای لاغری طب سنتی چیست؟

طب سنتی ترکیبات دارویی متفاوتی را برای لاغری توصیه کرده است، از جمله پرکاربردترین این ترکیبات می‌توان به مهزل (هزال) و اطریفل اشاره کرد.

در طب سنتی کرفس برای لاغری توصیه می‌شود؟

در طب سنتی کرفس به عنوان گیاهی که کالری کم و فیبر بالایی دارد، برای کم شدن اشتها و کاهش وزن توصیه می‌شود.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیاد دیگری نیز به همراه دارد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره