سم زدایی بدن در طب سنتی
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

یکی از مواردی که در طب سنتی بیشتر از طب مدرن به آن اهمیت داده می‌شود، سم زدایی بدن است. در مواردی مانند ورود آلاینده‌های هوا و یا سموم غذایی به بدن ما پاکسازی بدن می‌تواند گزینه مناسبی باشد. همچنین برای تکمیل روند ترک اعتیاد به مواد مخدر و الکل نیز سم زدایی و تصفیه خون توسط پزشکان طب سنتی تجویز می‌شود. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب، گفتگوی کوتاهی با خانم دکتر ضحی مرتضوی، پزشک متخصص طب سنتی داشته‌ایم که درمورد سم زدایی بدن در طب سنتی صحبت کرده‌اند. ویدئوی این گفتگو در پایان مقاله گذاشته شده است که می‌توانید مشاهده کنید.

در طب سنتی گفته می‌شود که هر چیزی اگر خارج از تعادل و اندازه مصرف شود، می‌تواند به عنوان سم تلقی بشود. ممکن است وارد بدن شده و در انواع عملکردهای طبیعی بدن اختلال ایجاد کند، در بافت‌هایی مثل مغز و مفصل تجمع پیدا کند و باعث ایجاد بیماری‌های گوناگون شود.

در طب سنتی اعتقاد بر این است که فرد علاوه بر درمان بیماری ایجاد شده، بهتر است سم زدایی مناسب را نیز انجام دهد. (البته در طب مدرن این اعتقاد وجود ندارد.)

انواع ترکیبات سمی در زندگی مدرن

حال باهم بررسی می‌کنیم که چه ترکیبات سمی وجود دارند که ممکن است در زندگی ما ایجاد خطر کنند. اولین سمومی که لازم است به آن‌ها توجه کنیم، سموم و آلاینده‌های هوا هستند. امروزه بیشتر افراد در کلان‌شهرها زندگی می‌کنند که هوای محیط آن‌ها بسیار آلوده است و نمی‌توان از قرار گرفتن در برابر این سموم پرهیز کرد.

از دیگر سمومی که ممکن است به صورت روزانه با آن‌ها تماس داشته باشیم، سموم غذایی هستند. این سموم به دلایلی همچون سم‌های کشاورزی استفاده شده در تولید مواد غذایی، تزریق هورمون در انواع فرآورده‌های گوشتی و استفاده از ظرف‌های نامناسب و ورود ترکیبات آن‌ها به غذاهای ما، ایجاد شوند. همچنین ممکن است ما زیاده از حد از فرآورده‌های کنسروی که حاوی مواد نگهدارنده هستند، استفاده کنیم و یا مواد غذایی مصرفی را بیش از حد فریز کنیم و فعل و انفعالاتی در آن‌ها رخ دهد که باعث ایجاد سم کند.

مورد دیگری که باید ذکر شود، استفاده بی‌رویه از داروها است. به طور مثال برخی از پزشکان طب سنتی، بعد از اتمام دوره‌های شیمی درمانی سم زدایی بدن را توصیه می‌کنند. اعتیاد به انواع ترکیبات مخصوصا تریاک و مشتقات آن از جمله مواردی هستند که پزشکان طب سنتی معتقدند در حین انجام روند ترک، حتما باید سم زدایی بدن نیز انجام شود. در مورد الکل نیز بسیاری از افراد تمایل دارند در حین ترک، سم زدایی صورت بگیرد.

بدن انسان به عنوان یک سیستم بسیار هوشمند، می‌تواند سم‌هایی که ما روزانه با آن‌ها در تماس هستیم را تا حد خیلی خوبی مدیریت کند. اما در برخی اوقات بدن نیز قادر به کنترل این سموم نیست و مطابق با مبانی طب سنتی، این سموم باعث ایجاد اختلال در عملکرد بدن خواهد شد.

علائم نشان‌دهنده نیاز بدن به سم زدایی

اکنون بررسی می‌کنیم که چه علائمی می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که وقت آن است که ما یک سم زدایی را تحت نظر پزشک متخصص انجام دهیم. این علائم ممکن است نشان‌دهنده یک بیماری خاص باشند، مثل ریزش مو، ورم، خستگی‌های شدید، بی‌خوابی و بد خوابی.

با این حال متخصص طب سنتی اگر این علائم را ناشی از یک بیماری خاص تشخیص ندهد، ممکن است برای شما رژیم‌های خوراکی یا درمانی سم زدایی را تجویز کند.

رژیم غذایی سم زدایی بدن در طب سنتی
در برخی موارد ممکن است پزشک طب سنتی برای شما رژیم غذایی سم زدایی بدن را تجویز کند.

برخی از علائم کلی که نشان‌دهنده نیاز بدن ما به سم زدایی هستند، عبارتند از:

  • ورم در دست و پا
  • خستگی
  • ریزش مو
  • بدخوابی یا بی‌خوابی

اگر این علائم را داشتید، قبل از هر چیز باید با پزشک طب سنتی مشورت کنید و در صورتی که متخصص صلاح بداند، علاوه بر درمان‌های اصلی لازم، رژیم‌های سم زدایی را نیز برای شما تجویز می‌کند.

رژیم‌های سم زدایی چیست؟

سم زدایی در هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. توجه داشته باشید که روند سمزدایی به این گونه نیست که شما سمومی مانند الکل را هر بار مصرف کنید و بعد بلافاصله به سراغ سم زدایی بروید و آن را خنثی کنید. بسیاری از آسیب‌ها ممکن است به کمک سم زدایی جبران نشوند.

با این حال به غیر از مواردی که پزشک متخصص طب سنتی برای شما تجویز خواهد کرد، یک سری توصیه‌های کلی برای سم زدایی بدن و به اصطلاح ریکاوری وجود دارد.

خواب مناسب

اولین نکته اصلاح عادات خواب است. داشتن یک خواب با کیفیت و کمیت مناسب، در فرایند سم زدایی بسیار ضروری است. در طب سنتی توصیه می‌شود که زمان خواب از ساعت ۹ تا ۱۰ شب شروع شده و بسته به نیاز بدن شما بعد از ۷ الی ۸ ساعت، ادامه داشته باشد. از نظر طب سنتی هر یک از اندام‌های بدن در ساعت مشخصی از شب شروع به پاکسازی و تصفیه می‌کند و در صورتی که در آن ساعت شما خواب نباشید، آن اندام بدن قادر به سم زدایی به نحو احسن نخواهد بود.

فعالیت بدنی

مورد بعدی که برای سم زدایی ضرورت زیادی دارد، حرکت و سکون مناسب است. ورزش بسیار مهم است و شما باید فعالیت بدنی مناسبی داشته باشید، تا بدن بتواند با افزایش جریان خون، سم زدایی بهتری انجام دهد.

ماساژ

همچنین ممکن است انجام برخی ماساژها برای شما لازم باشد. ماساژ انواع مختلفی مانند ماساژ با طبع سرد و ماساژ با طبع گرم دارد. معمولا برای سم زدایی از ماساژ با طبع گرم یعنی ماساژهای سریع با ضربات تندتر توصیه می‌شود. علت آن هم کمک به افزایش جریان خون می‌باشد.

شرایط مناسب بدن

در قدم بعدی باید اطمینان حاصل شود که بدن شما می‌تواند مواد زاید را دفع کند. معنی آن این است که نباید یبوست داشته باشید، تعریق شما درست و به اندازه بوده و منافذ پوست شما بسته نباشد و اگر خانم هستید، قاعدگی شما منظم باشد.

تغذیه سالم

پزشک متخصص طب سنتی ممکن است برای شما رژیم‌های سم زدایی ۵، ۷ یا ۱۴ روزه یا رژیم میوه مثل رژیم انگور را توصیه کند. که در تمامی این موارد وجوه اشتراکی وجود دارد. به طور مثال اصلا نباید از غذاهای فراوری شده و فست فودها استفاده کنید. در واقع در طی فرایند سم زدایی باید مراقب باشید که سموم اضافه وارد بدن شما نشود.

داروهای مورد نیاز برای سم زدایی

علاوه بر رژیم‌های غذایی ممکن است برخی داروها نیز توسط پزشک برای شما تجویز شوند. به طور مثال می‌توانید یک حبه سیر را با مقداری زنجبیل بسابید، اجازه دهید دم بکشد، بعد آن را صاف کنید و سپس با آب، آبلیمو و عسل مصرف کنید. اما باید توجه داشته باشید که شما نمی‌توانید هر دستورالعملی را که در جایی دیدید، برای خودتان تهیه کنید و فکر کنید که برای شما هم مناسب است. در بسیاری از موارد پاکسازی بدن از اخلاط اضافی و زاید تقارن معنایی با سم زدایی پیدا می‌کند. یعنی پزشک در هنگام تجویز سم زدایی برای شما ممکن است تشخیص دهد که شما مثلا مبتلا به سودای اضافی، بلغم اضافی و یا صفرای اضافی هستید. برای هر یک از این موارد و با توجه به مزاج پایه‌ای فرد، استفاده از داروهای گیاهی و گیاهان دارویی متفاوت خواهد بود.

تجویز دارو ممکن است به صورت سنتی برای شما تجویز شود و یا استفاده از بعضی شربت‌ها و قرص‌های مختلفی که به صورت صنعتی تهیه شده‌اند، به شما توصیه شود. به طور مثال شربت‌های مخصوصی وجود دارند که برای تصفیه خون از اخلاط اضافی به ویژه صفرا کاربرد دارند. این شربت‌ها ممکن است حاوی شاه‌تره، کاسنی و یا سایر گیاهان دارویی مناسب در این زمینه باشند. همچنین برخی قرص‌ها و معجون‌های دفع بلغم نیز وجود دارند که ممکن است تهیه آن‌ها به شما توسط پزشک پیشنهاد شود.

به عنوان مثال یکی از بهترین محصولات گیاهی در زمینه سم زدایی و پاکسازی بدن می‌توانیم به قرص همولاکس سینا فراور اشاره کنیم. قرص همولاکس (Hemolax) یک داروی گیاهی و طبیعی است که کبد را سم زدایی کرده و با پاکسازی عمومی بدن باعث رفع خستگی‌های مزمن می‌شود. جهت خرید این محصول می‌توانید به لینک زیر مشاهده کنید و اطلاعات لازم در مورد قرص همولاکس را مطالعه نمایید:

خرید قرص همولاکس

ویدئو سم زدایی بدن در طب سنتی

در این ویدئو دکتر ضحا مرتضوی در مورد رژیم‌های سم زدایی در طب سنتی توضیح داده‌اند:

جمع بندی

در این مطلب به بررسی رژیم‌های سم زدایی بدن در طب سنتی پرداختیم. بهتر است قبل از مصرف خودسرانه هر یک از موارد ذکر شده، حتما با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنید.

جهت خرید محصولات سم زدایی بدن و پاکسازی کبد از جمله انواع قرص کبد چرب و سایر داروهای تصفیه خون می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید:

خرید قرص پاکسازی کبد

هر سوال دیگری در مورد سم زدایی بدن و محصولات تصفیه خون و پاکسازی کبد دارید، می‌توانید در صفحه آن در داروخانه آنلاین مفیدطب یا زیر این مقاله ثبت کنید، متخصصین داروساز ما به سوالات شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع